Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Secondary dominats?
1 2
Brik
24.11.2013 22:40:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bitti-Hiisi: Oletan, että tarkoitat tuolla IVb-merkinnällä mollin subdominanttia (esim. F - - C).
 
Päätehojen luonteiden kuvailu on sanallisesti aika hankalaa, mutta jos yrittäisin vaikka näin:
 
Toonika = "Jännitteetön"
Subdominantti = "Mieto jännite"
Dominantti = "Voimakas jännite"
 
Kun C-duurissa kuljetaan, Fm-soinnussa on sävellajin ulkopuolinen sävel as. Sen ansiosta sointu on jännitteisempi kuin sävellajin normaali subdominantti F. Jos esimerkissä on vain kolme sointua (F - Fm - C), ja niille pitäisi jakaa nuo edelliset jännitemäärät, Fm-soinnun jännite olisi se voimakkain, eli on helposti ymmärrettävää, jos joku äkkiseltään hahmottaa sen "dominanttiluonteiseksi".
 
Jos sointuprogressioon lisätään oikea dominanttisointu (esim. F - Fm - - C), huomataan, että voimakkaimman jännitteen titteli lankeaakin sille (johtosävelen/tritonuksen h-f ansiosta), ja Fm onkin ainoastaan "vähän jännitteisempi subdominantti".

 
Jep, musateoria mulla on hallussa että näin sen kyllä pitäisikin mennä. Silti jotenkin olen vaan miettinyt että onko tämän asian takana jotain kummallisempaa teoriaa mutta ilmeisesti ei. Pahoittelut huonosta merkintätavasta :D
 
Mutta kiitos kuitenkin.
 
-----------------------------------------------
sellisti
25.11.2013 00:17:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Brik: jotenkin olen vaan miettinyt että onko tämän asian takana jotain kummallisempaa teoriaa mutta ilmeisesti ei.
 
Yleensäkin kun pohditaan miksi musiikissa joku asia "tuntuu" joltakin, niin harvemmin vastaus löytyy mistään teoriakirjoista. Yksilöllisiä tuntemuksiakin kun ovat.
 
Metsän laidas munat jäi vetoketjun väliin / Kyllä siinä joutsenemo katsoi hyvin pitkään. -M. A. Numminen
Brik
25.11.2013 09:13:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sellisti: Yleensäkin kun pohditaan miksi musiikissa joku asia "tuntuu" joltakin, niin harvemmin vastaus löytyy mistään teoriakirjoista. Yksilöllisiä tuntemuksiakin kun ovat.
 
Totta, on vaan tällaisen musiikinopiskelijan helmasynti tällainen teorisointi :D
 
-----------------------------------------------
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «