Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitara ja laulun melodian erottaminen toisistaan
1
randombeats
26.06.2013 13:59:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Säveltäminen, tuo riivattu, mutta niin antoisa puuha..
 
Olen törmännyt ongelmaan - kitarakulku syntyy tyhjästä ja keksin laulumelodian. Mutta äkkiä huomaan, että toistan laulussa samaa melodia- ja rytmikulkua kuin kitaralla.
 
Mikä neuvoksi? Joihinkin biiseihin tuo istuu kuin nakutettu, mutta toisinaan olisi mukava liiankin selkeeseen kitarakuvioon löytää täysin poikkeava laulumelodia - tai ainakin riittävästi "lisää" tuova elementti.
 
Vinkkejä?
 
National Acrobat
Janus
26.06.2013 15:19:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

randombeats: Säveltäminen, tuo riivattu, mutta niin antoisa puuha..
 
Olen törmännyt ongelmaan - kitarakulku syntyy tyhjästä ja keksin laulumelodian. Mutta äkkiä huomaan, että toistan laulussa samaa melodia- ja rytmikulkua kuin kitaralla.

 
1) Älä soita kitarakulkua samaan aikaan kun laulat, vaan äänitä kitarakulku, laita se looppaamaan ja improvisoi vapaasti laulaen sen päälle.
 
2) Poimi kitarakuviosta harmonia (yksinkertaista se reaalisointumerkeiksi) ja soita sointuja yksinkertaisella leirinuotiokomppauksella tms. (jos siis 4/4-biisi: "linnun-tavara-linnun-tavara...) samassa tempossa. Improvisoi laulumelodia komppauksen päälle ja yhdistä lopuksi alkup. kitarakuvioon.
 
3) Kirjoita kitarakuvio (tai pelkkä rytmi) nuoteille (tai esim. sekvensseriin piano roll-näkymään), josta näet visuaalisesti mieluiten yhdellä silmäyksellä kitarakuvion hahmon ja rytmiikan. Kokeile laulumelodian tekemistä kirjoittamalla aluksi mahdollisimman kitarakuvion vastainen rytmi (esim: jos kitaralla 1/8-näppäilyä, joka alkaa tahdin alusta, laulurytmiin pisteellisiä 1/4-nuotteja, jotka alkavat tauon jälkeen), ja käytä sitä lähtöpisteenä varsinaisten äänien ja lopullisen rytmityksen löytämiselle. Jos ei heti onnistu, kirjoita uusi rytmi ja yritä uudestaan. Eksperimentoi.
 
randombeats
16.07.2013 11:11:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos Janus! Pitää perehtyä tähän!
 
Janus: 1) Älä soita kitarakulkua samaan aikaan kun laulat, vaan äänitä kitarakulku, laita se looppaamaan ja improvisoi vapaasti laulaen sen päälle.
 
2) Poimi kitarakuviosta harmonia (yksinkertaista se reaalisointumerkeiksi) ja soita sointuja yksinkertaisella leirinuotiokomppauksella tms. (jos siis 4/4-biisi: "linnun--linnun-...) samassa tempossa. Improvisoi laulumelodia komppauksen päälle ja yhdistä lopuksi alkup. kitarakuvioon.
 
3) Kirjoita kitarakuvio (tai pelkkä rytmi) nuoteille (tai esim. sekvensseriin piano roll-näkymään), josta näet visuaalisesti mieluiten yhdellä silmäyksellä kitarakuvion hahmon ja rytmiikan. Kokeile laulumelodian tekemistä kirjoittamalla aluksi mahdollisimman kitarakuvion vastainen rytmi (esim: jos kitaralla 1/8-näppäilyä, joka alkaa tahdin alusta, laulurytmiin pisteellisiä 1/4-nuotteja, jotka alkavat tauon jälkeen), ja käytä sitä lähtöpisteenä varsinaisten äänien ja lopullisen rytmityksen löytämiselle. Jos ei heti onnistu, kirjoita uusi rytmi ja yritä uudestaan. Eksperimentoi.
 
National Acrobat
Old Guitar
04.10.2013 01:43:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Samaa on mietiskelly. Riffi valtaa mielen ja se määrittelee liikaa sen päälle soitettavaa erillistä melodiaa.
 
Aiemmin annettiin jo hyviä neuvoja miten riffien päälle voi säveltää ja niistä lähti plusakin, mutta...
 
Itsellä tuottaa hankaluuksia laulaa valmiin riffin päälle noin yleensäkin, vaikka esim. boogiekuvioon pystyy laulamaan. Kaiketi kun se on niin tuttu.
 
Jos riffin opettelee 'in side out', niin silloin laulukin joskus onnistuu sen päälle, mutta olisi hyvä oppia tämä taito ikäänkuin lennosta, jolloin voisi syntyä mielenkiintoisia sävelmiä inspiraation iskiessä.
 
Onko kellään ideoita miten voisi riffi + laulantaa voisi harjoitella. Aivot pitäisi saada kahdelle kanavalle: toinen toistaisi riffiä, toinen laulua siten, että molemmat pysyisi hanskassa.
 
Tästä tuli mieleen esim. Mozart, koska olen lukenut, että hän jo moni muukin säveltjäjä pystyi/pystyy kuulemaan sävelmän eri soitinten yhtäaikaisena soitantona. Tuntuu tällain maallikolta mahdottomalta, että teokset voisi kuulla valmiina päässään. Tosin olen itsekin siinä onnistunut, mutta vain unissani. Ilmeisesti tuo kyky on tietoisuuden lukkojen takana ja avautuu vain unitilassa. Miten avata nämä portit hereillä ollessa?
 
Ota iisisti - loppu lähestyy...
Old Guitar
04.10.2013 17:03:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tänään aukesi uusi aurinkoinen päivä ja sen myötä sain uutta tietoa laulun ja melodian erottelusta omalta kantiltani.
 
Kuuntelin vanhaa blueskasettia ja aloin soitteleen sen päälle ja samalla lauleskeleen. Kotvan kuluttua oivalsin, että pystyn sooloilemaan ja laulamaan samanaikaisesti. Tämä kai johtuu siitä, että määrätyt blueskuviot on niin tuttuja, että ne soljuu laulunkin taustalla.
 
Varmaan hyvä tapa harjoitella on käyttää Januksen ehdottamia tapoja uusien melodioiden luomiseksi riffien päälle ja opetella niitä sitten soittamaan samanaikaisesti. Täytyy miettiä asiaa, jos tulisi jotain muuta käyttökelpoista mieleen. Joillakin tämä yhteissoitantokyky taitaa löytyä melko luonnostaankin?
 
Pystyn soittamaan vaikeitakin taustakomppikuvioita laulun taustalla, mutta tällöin komppiin täytyy lisätä muutamia melodiaa tukevia säveliä, varsinkin jos taustakompissa on käytetty laulumelodiasta poikkeavia sävelkulkuja.
 
Ota iisisti - loppu lähestyy...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «