Muusikoiden.net
09.12.2016
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Itämaisen mollin sointuasteet?
1
Primates
25.06.2013 21:53:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yritin kirjoittaa itämaisen molliasteikon pohjalta kolmisoinnut. Asteikko on kuin luonnollinen molli, jonka 4. ja 7. sävel on ylennetty.
 
Neljännestä soinnusta tuli kummajainen, jota en osaa nimetä. Ovatko muut kuusi sointua oikein: I Am, II H-5, III C+5, IV (?), V E, VI F, VII G#m
 
Neljäs sointu muodostuu sävelistä D# F A. Se siis on melkein kuin D#m-5, mutta terssikin on vähennetty!
 
Toisen asteen H-5 kuulostaa myös kamalalta. Sointujahan poimitaan usein eri molliasteikoista ja mietinkin, että vaikka melodiassa käytettäisiin itämaista mollia, onko tapana käyttää soinnutuksessa perinteisempiä harmonista ja melodista mollia?
 
mpekkanen
26.06.2013 03:41:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Primates: Yritin kirjoittaa itämaisen molliasteikon pohjalta kolmisoinnut. Asteikko on kuin luonnollinen molli, jonka 4. ja 7. sävel on ylennetty.
 
Neljännestä soinnusta tuli kummajainen, jota en osaa nimetä. Ovatko muut kuusi sointua oikein: I Am, II H-5, III C+5, IV (?), V E, VI F, VII G#m
 
Neljäs sointu muodostuu sävelistä D# F A. Se siis on melkein kuin D#m-5, mutta terssikin on vähennetty!
 
Toisen asteen H-5 kuulostaa myös kamalalta. Sointujahan poimitaan usein eri molliasteikoista ja mietinkin, että vaikka melodiassa käytettäisiin itämaista mollia, onko tapana käyttää soinnutuksessa perinteisempiä harmonista ja melodista mollia?

 
Jospa ajattelisit sitä neljättä sointu nelisävelisenä niin huomaisit että se on F7. D#,F,A ja C.
Toinen aste H,D#,F ja A eli H7-5.
 
Tässä vielä kaikki nuo soinnut 4 sävelisinä.
A-molli maj7
H7-5
E-duuri ja basso sävel on C tai C maj7+5
F7
Emaj7
Fmaj7
G#-molli 6(F-sävel on se 6 ääni)
 
Varmasti joku osaa nuo soinnut kirjoittaa jotenkin muutenkin,mutta näin ne myös menevät.

Jos sinulla on asteikko jossa on sävelet A, H, C, D#, E, F, G# niin kannattaa opetella ne sävelet koko kaulan alueelta ja soittaa vaan niitä mitä tulee "vastaan" miettimättä mitä sointuja tai millaisia käännöksiä ne ovat. Näin kun rytmi pysyy kasassa niin kaikki sounnut kuulostaa hyvältä ,vaikka yksittäin olisivatkin erikoisen kuuloisia.
 
Melodia voidaan soittaa periaatteessa ihan eri asteikoilta kuin miltä kappaleen sounnut on peräisin. näin ei aina tarvitse olla ,mutta tähän ei ole ihan yksinkertaista vastausta.
Melodia voi tulla esim. samanlaisen asteikon eri moodista kuin sen soinnut,mutta näinkään ei tarvitse välttämättä olla.
 
Melodiasta ei siis välttämättä voi vielä absoluuttisesti sanoa minkälaiset soinnut sinne taustalle käyvät tai eivät käy.
 
Varmasti tästä voi olla joku erimieltäkin ja saa minun puolesta olla. Erilaisia asteikkoja kuitenkin kannattaa opetella ja kokeilla ihan itse miltä mikäkin kuulostaa käytännössä.
 
Janus
26.06.2013 11:21:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mpekkanen: kannattaa opetella ne sävelet koko kaulan alueelta
 
Pianossa ei ole kaulaa.
 
_____
 
Unkarilaisen mollin IV asteelle ei oikein voi rakentaa järkevästi mitään terssirakenteista kolmi- tai nelisointua, sillä heti ensimmäinen terssi on juuri vähennetty (hyvin epästabiili +sekä #4 että b6 -sävelillä on voimakas tendenssi purkaa ala- ja yläjohtosävelinä asteikon kvintille). Sen sijaan sointu muistuttaa II tai VI asteen nelisoinnun käännöstä, hieman enharmonisista valinnoista riippuen.
 
VI asteelle (a-unk.mollissa F) pystyy rakentamaan dominanttiseptimiä muistuttavan nelisoinnun, mutta alennetun seiskan sijaan soinnussa on juuri korotettu kutonen (ei Eb vaan D#). Tämä on tärkeä ero juuri purkaussuunnan takia: F-D# -ylinouseva seksti purkautuu E-E -oktaaviin. Unkarilaisen mollin VI asteelle voikin rakentaa 3 yleisintä maantieteellistä sointua:
 
F-A-D# (italialainen)
F-A-H-D# (ranskalainen)
F-A-C-D# (saksalainen)
 
Nämä kaikki purkautuvat luontevimmin Am/E- tai E-sointuihin. Ranskalaisen sekstisoinnun sävelistä kääntämällä saadaan II asteen (H7b5, toimii hienosti välidominanttina V asteelle: H ja A muodostavat "oikean" pienen septimin eikä ylinousevaa sekstiä!) ja IV asteen (H7b5/D#) soinnut.
 
Unkarilainen molli (ja sen V asteelle rakentuva moodi "double harmonic") on yleisimmin käytössä mm. Lähi-idän musiikissa (staattista harmoniaa) ja flamencossa (yleisimmät sointutehot Im-V tai V-bVI). Kannattaa aluksi soinnuttaa tuolle asteikolle tehdyt melodiat (edelleen a-mollissa) vain Am-, E- ja F-soinnuilla korvan totuttamiseksi asteikon ja harmonian suhteeseen.
 
Primates
26.06.2013 12:11:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos kiinnostavista vastauksista, mpekkanen ja Janus!
 
mpekkanen ilmeisesti oletti minun soittavan kitaraa ja oli ihan oikeassa. Kitaristit taitavat olla sointujen hahmottamisen kanssa pulassa useammin kuin kosketinsoittajat, koska otelaudalla ei saa muodostettua selkeitä terssipinoja.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti