Muusikoiden.net
10.12.2016
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikä avain sopii parhaiten?
1
7+sävellajit
05.06.2013 16:19:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä olen käsittänyt, G-avaimet ovat ylä-äänille, C-avaimet keskiäänille ja F-avaimet alaäänille. Muta sitten, kun ruvetaan erottelemaan, G-avaimia on yksi (diskannttiavain), C-avaimia on neljä (tai viisi) (sopraano-, mezzosopraano-, altto- ja tenoriavain (baritoniavain)) ja F-avaimia on kaksi (baritoni- ja basssoavain). Jos sävellän esimerkiksi sopraanolle, mezzosopraanolle, baritonille ja bassolle, mitä eroa siinä on, käytänkö minä soraanolle sopraanoavainta, mezzosopraanolle mezzosopraanoavainta, baritonille baritoniavainta ja bassolle bassoavainta, verrattuna siihen, että kirjoitan sopraanolle ja mezzosopraanolle diskanttiavaimelle ja baritonille ja bassolle bassoavaimelle?
 
Janus
05.06.2013 18:43:07 (muokattu 05.06.2013 19:09:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

7+sävellajit: Muta sitten, kun ruvetaan erottelemaan, G-avaimia on kaksi (tai kolme), (diskannttiavain) ja ranskalainen viuluavain (ja tenoriavain 8va-tarkennuksella)
 
ja F-avaimia on kolme (baritoni-, kontrabasso- ja basssoavain).
 
Jos sävellän esimerkiksi sopraanolle, mezzosopraanolle, baritonille ja bassolle, mitä eroa siinä on, käytänkö minä soraanolle sopraanoavainta, mezzosopraanolle mezzosopraanoavainta, baritonille baritoniavainta ja bassolle bassoavainta, verrattuna siihen, että kirjoitan sopraanolle ja mezzosopraanolle diskanttiavaimelle ja baritonille ja bassolle bassoavaimelle?
 
Kuoronuoteissa kannattaa selkeyden vuoksi käyttää nykyisin vain G- ja F-avaimia (diskantti- ja bassoavaimet oikeilla paikoillaan) - EHKÄ tenoreille G-tenoriavainta, riippuen stemman luonteesta (missä rekisterissä liikkuu, onko melodiaa/sooloa paljon vai ei jne.).
 
Muuten tuohon kysymykseen ei voi vastata yhdellä viestillä mitenkään järkevästi, jos otetaan huomioon kaikki soittimet, transponoinnit, rekisterit ja tyylilajit. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Esim. pasuunoille (in C) klasaritekstuuria voi kirjoittaa F- ja C-avaimille (tenori), mutta esim. big band-nuoteissa on ilmeisimmin suositeltavaa käyttää pelkkää F-avainta kautta linjan, vaikka 1. pasuunalla olisi paljon melodista tavaraa koko ajan 1. yläapuviivan (c1) yläpuolella.
 
7+sävellajit
06.06.2013 11:55:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus: ja F-avaimia on kolme (baritoni-, kontrabasso- ja basssoavain)
 
Kontrabassoavaimesta kuulee käytettävän myös nimeä "subbassoavain", jossa sub-etuliite tarkoittaa alapuolella, mikä tarkoittaa sitä, että "subbasso" tarkoittaisi basson alapuolella.
 
Janus
06.06.2013 12:05:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

7+sävellajit: Kontrabassoavaimesta kuulee käytettävän myös nimeä "subbassoavain", jossa sub-etuliite tarkoittaa alapuolella, mikä tarkoittaa sitä, että "subbasso" tarkoittaisi basson alapuolella.
 
Onko tuo vammasi vaikeampi pala itsellesi vai läheisillesi?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti