Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Hyvät sormijärjestykset pentatonisiin asteikoihin?
1
silver123
29.04.2013 18:10:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko teillä hyviä vinkkejä, minkälaisia sormituksia käytätte yleensä pentatonisissa skaaloissa (pianossa)? Tarkoitan tällä kertaa pitkiä arpeggioita (useampi kuin vain yksi oktaavi). Ja molemmille käsille.
Kiitos!
 
baron
29.04.2013 20:38:29 (muokattu 29.04.2013 20:39:00)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silver123: Onko teillä hyviä vinkkejä, minkälaisia sormituksia käytätte yleensä pentatonisissa skaaloissa (pianossa)? Tarkoitan tällä kertaa pitkiä arpeggioita (useampi kuin vain yksi oktaavi). Ja molemmille käsille.
Kiitos!

 
Oikealle kädelle C-duuripentatoninen ylöspäin mennessä:
2-3-1-2-1-2 jne
 
Sama idis muissakin.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Janus
29.04.2013 22:08:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Oikealle kädelle C-duuripentatoninen ylöspäin mennessä:
2-3-1-2-1-2 jne
 
Sama idis muissakin.

 
Ei nyt aivan.
 
Toi järjestys on käyttökelvoton todella monessa asteikossa, jossa on mustia koskettimia (esim. A-, E-, D-, H-duuripentatoniset, sit lukuisa määrä mollipentatonisia ja itämaisia pentatonisia asteikkoja, esim. kumoi, in-sen).
 
Oikeilla jäljillä sikäli, että kaikki pentatoniset asteikot on suht simppelisti soitettavissa 1-2-3 -sormilla niin, että järjestys on joka oktaavissa sama, pitää vain olla tarkkana minne peukalot sijoittaa. Jos pitää porata valon nopeudella edestakaisin, niin esim. C-, G-, ja F-duuripentatonisiin käy mun mielestä hienosti 1-2-3-4-1-2-3-4-1-2-3-4... järjestys, silloin vain peukalon paikka (nuotti) on eri joka oktaavissa. Noita voi soveltaa vähän tarkoituksen mukaan, mutta jokaiselle asteikolle tollainen "nopeampi versio" täytyy mun mielestä tutkia erikseen, sorry.
 
levesinet
29.04.2013 22:12:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yhden käden viisi sormea soittaa viisi peräkkäistä säveltä.
 
Ylöspäin mentäessä oikealla kädellä ...1 2 3 4 5 1 2 3 4 5...
Ylöspäin mentäessä vasemmalla kädellä ...5 4 3 2 1 5 4 3 2 1...
Alaspäin mentäessä oikealla kädellä ...5 4 3 2 1 5 4 3 2 1...
Alaspäin mentäessä vasemmalla kädellä ...1 2 3 4 5 1 2 3 4 5...
 
Jos oktaaveittain toistuva hahmo ei ole käden muotoinen niin sitten voi aloittaa alhaalta ylöspäin muulla kuin oikean käden peukalolla (vasemman käden pikkurillillä) tai ylhäältä alas muulla kuin oikean käden pikkurillillä (vasemman käden peukalolla).
 
Esimerkiksi d-mollipentatoninen oikealla kädellä:
d f g a c d f g a c d f g a c
1 2 3 4 5 1 2 3 4 5 1 2 3 4 5
 
Oikealle kädelle C-duuripentatoninen ylöspäin mennessä
c d e g a c d e g a c d e g a
2 3 4 5 1 2 3 4 5 1 2 3 4 5 1
 
Pelkillä mustilla koskettimilla glissando saattaa olla vaivattomin.
 
Janus: jokaiselle asteikolle tollainen "nopeampi versio" täytyy mun mielestä tutkia erikseen, sorry.
 
Senkin... perfektionisti.
 
Janus
29.04.2013 22:24:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

levesinet: Pelkillä mustilla koskettimilla glissando saattaa olla vaivattomin.
 
+
 
Senkin... perfektionisti.
 
Joo, mulle peukalon vienti pikkusormen alta on todella hidasta, mutta tietty toi 1-2-3-4-5 -järjestys toimii etenkin tiettyjen asteikkojen kohdalla lopussa mahtavasti, kun pitää vaihtaa suuntaa takaisin alaspäin. Ja oli pakko jopa testata, mikspä toi 1-5 ei jollekulle toimisikin oletusarvoisesti, mutta mä diggasin enemmän 1-3 ja 1-4 -sormiryhmien vuorottelusta.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «