Muusikoiden.net
09.12.2016
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kakkonen alennusmerkin päällä etumerkinnässä?
1
Sahailija
10.12.2012 00:35:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei,
mitä mahtaa tarkoittaa turkkilaisissa sävelmissä kakkonen alennusmerkin (b) päällä etumerkinnässä? Näyttää olevan tavallinen.

http://www.turkuler.com/nota/ezgi_adaletin_bu_mu_dunya.html
 
levesinet
10.12.2012 01:05:42 (muokattu 10.12.2012 12:48:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Turkkilaisessa musiikinteoriassa kokosävelaskel jakautuu yhdeksään kommaan. Tasavireisen järjestelmän puolisävelaskel vastaa 4,5 kommaa.
Yhden, neljän ja viiden komman intervalleille on ollut omat merkkinsä...
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Comma_Line.gif
...mutta kahden tai kolmen komman intervalleille ei. Vuonna 1937 Bartók alkoi käyttää numeroita 2 ja 3. Kakkonen alennusmerkin yläpuolella tarkoittaa "2 kommaa alennettu".
 
Sahailija
10.12.2012 01:18:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voi kiitos! Tämä oli monimutkaisempaa kuin aavistin. Mutta tavallisilla länsimaisilla jousisoittimilla pitäisi kai periaatteessa pystyä alentamaan kahden kooman verran, vai mitä? Eri asia sitten on, miten korva oppii tunnistamaan koomat.
 
Mahtaisiko tähän löytyä apukeinoja?
 
Sahailija
10.12.2012 01:20:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pahoittelen. Koomista puhuessani tarkoitin tietenkin komia.
 
levesinet
10.12.2012 02:01:03 (muokattu 10.12.2012 02:18:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sahailija: tavallisilla länsimaisilla jousisoittimilla pitäisi kai periaatteessa pystyä alentamaan kahden kooman verran, vai mitä?
 
Kyllä vain, niissä kun ei ole nauhoja, jotka pakottaisivat noudattamaan jotain länsimaista intervallirakennetta.
 
Sahailija: Eri asia sitten on, miten korva oppii tunnistamaan koomat. Mahtaisiko tähän löytyä apukeinoja?
 
Pitäisi kuunnella ja tottua turkkilaiseen musiikkiin. Ei se niin tarkkaa ole. Esimerkkikappaleen ajattelisin ikään kuin a-molliksi, jossa h-sävelen sijaan pyritään soittamaan selvästi h:n ja b:n välistä sävel, niin että se varmasti ei kuulosta h:lta eikä b:ltä.
 
levesinet
10.12.2012 12:47:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sahailija: Pahoittelen. Koomista puhuessani tarkoitin tietenkin komia.
 
Tämä meni minullakin opiskeluksi. Se on suomeksi komma.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Komma
 
nisumaka
20.12.2012 12:09:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä hieman joulupähkinää purtavaksi. Mitä tarkoittaa nuottiviivaston päälle merkiity 5#. (Tää on vähän kompa).
 
levesinet
20.12.2012 17:38:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se on toivottavasti cembalistille tarkoitettu edelliseen samalle sivulle kirjoitettuun nuottiviivastoon liittyvä kenraalibassomerkintä, jolla soinnun kvinttiä ylennetään puoli sävelaskelta etumerkinnän mukaisesta lähtötilanteesta riippumatta. :))
 
levesinet
20.12.2012 23:51:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos kuitenkin tarkoitat nuottiviivaston "päälle" eri merkityksessä kuin sen "yläpuolelle", niin merkintä tarkoittaa, että tahdin sisällä on viisi laskentayksikköä ja että
- d on ylennetty, mikäli viivastolla on diskanttiavain
- f on ylennetty, mikäli viivastolla on bassoavain
- e on ylennetty, mikäli viivastolla on alttoavain
- c on ylennetty, mikäli viivastolla on tenoriavain
 
Hauler
20.12.2012 23:57:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

levesinet: Jos kuitenkin tarkoitat nuottiviivaston "päälle" eri merkityksessä kuin sen "yläpuolelle", niin merkintä tarkoittaa, että tahdin sisällä on viisi laskentayksikköä ja että
- d on ylennetty, mikäli viivastolla on diskanttiavain
- f on ylennetty, mikäli viivastolla on bassoavain
- e on ylennetty, mikäli viivastolla on alttoavain
- c on ylennetty, mikäli viivastolla on tenoriavain

 
Mikä kumma on laskentayksikkö?
 
levesinet
21.12.2012 00:28:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ylennysmerkki on voimassa sävelen keston ajan.
 
Hauler: Mikä kumma on laskentayksikkö?
 
Tahtiosoituksen ylempi numero ilmaisee laskentayksiköiden määrän.
 
Esimerkiksi tahtiosoituksen 6/8 tapauksessa tahti sisältää kuusi laskentayksikköä, joiden aika-arvo on kahdeksasosa. Iskuyksikkö puolestaan voisi olla pisteellinen neljäsosanuotti, paitsi jos tempo on kovin hidas.
 
nisumaka
21.12.2012 09:18:45 (muokattu 21.12.2012 09:19:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heh. Mä koitin vihjata, että tää on kompa. Tää on laiskan nuotinkirjoittajan tekemä (ihan oikeasta elämästä) ilmaisu sille, että tästä kohtaa vaihtuu sävellaji H-duuriin. Hän ei ole vain viitsinyt kirjoittaa viittä ylennysmerkkiä nuottiviivastolle oikeille kohdilleen, vaan ilmaisee, että kundit hei tässä kohtaa vaihdetaan sävellaji H-duuriin.
 
Hauler
21.12.2012 11:48:01 (muokattu 21.12.2012 11:48:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Heh. Mä koitin vihjata, että tää on kompa. Tää on laiskan nuotinkirjoittajan tekemä (ihan oikeasta elämästä) ilmaisu sille, että tästä kohtaa vaihtuu sävellaji H-duuriin. Hän ei ole vain viitsinyt kirjoittaa viittä ylennysmerkkiä nuottiviivastolle oikeille kohdilleen, vaan ilmaisee, että kundit hei tässä kohtaa vaihdetaan sävellaji H-duuriin.
 
No tuo on kyllä jo todella laiskaa: eihän viiden ylennysmerkin kirjoittamiseen mene ainakaan yhden tahdin kirjoittamista kauempaa! Ja jos sävellaji vielä vaihtuu vain kerran...
 
levesinetille kiitos selvennyksestä.
 
levesinet
21.12.2012 12:06:00 (muokattu 21.12.2012 15:28:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Heh. Mä koitin vihjata, että tää on kompa.
 
Mä yritin huomioida sen.
 
laiskan nuotinkirjoittajan ... ei ole vain viitsinyt kirjoittaa viittä ylennysmerkkiä nuottiviivastolle oikeille kohdilleen
 
O_o
 
Hyvää joulua! :D
 
Janus
21.12.2012 14:44:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Heh. Mä koitin vihjata, että tää on kompa. Tää on laiskan nuotinkirjoittajan tekemä (ihan oikeasta elämästä) ilmaisu sille, että tästä kohtaa vaihtuu sävellaji H-duuriin. Hän ei ole vain viitsinyt kirjoittaa viittä ylennysmerkkiä nuottiviivastolle oikeille kohdilleen, vaan ilmaisee, että kundit hei tässä kohtaa vaihdetaan sävellaji H-duuriin.
 
Kauanko aikaa sulla meni tuon yo. sepustuksen kirjoittamisessa verrattuna 5x #-merkin kirjoittamiseen?
 
baron
25.12.2012 13:27:07 (muokattu 25.12.2012 13:27:24)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus: Kauanko aikaa sulla meni tuon yo. sepustuksen kirjoittamisessa verrattuna 5x #-merkin kirjoittamiseen?
 
Finalella ainaskin 5 x # on hitaampaa kuin sävellajin vaihtaminen H-duuriksi.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
nisumaka
26.12.2012 15:05:04 (muokattu 26.12.2012 16:29:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitenköhän päin sitä nyt olisin, etten vahingossa pahastuttaisi kenenkään mieltä. No mä käytän Sibeliusta. Kirjoitan käsin aika vähän ;-) Jos tulkaan Janusta oikein, niin ajattelet, mun keksineen ihan omin neuvoin tollaisen uudenaikaisen 5x# = H-duuri merkinnän. Näin ei kyl oo, sorry. Se oli Esa Niemisen sävellyksestä hänen ihan ite kirjoittamastaan alkuperäisestä nuotista kopio, jossa ton näin. Ajattelin vähän keventää jouluksi tunnelmaa. Täs on varmaankin herra säveljälle käynyt hyvin tavallinen juttu, kun biisiä säveltää päässään ja merkkailee sitä paperille, helposti jää jotain merkitsemättä. Tarkastusvaiheessa sen huomaa, ja sitten paprulla ei olekaan tilaa. Silloin sitä kehittää varsin luovia ratkaisuita, kuten tässäkin tapauksessa arvelen käyneen ;-)
 
Klezberg
26.12.2012 18:41:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Finalella ainaskin 5 x # on hitaampaa kuin sävellajin vaihtaminen H-duuriksi.
 
Turkkilaisissa yms sävelmissä nuo ylennys- ja alennusmerkit eivät välttämättä tule niihin kohtiin missä niiden olettaisi olevan. On sattunut, että olen hätäisesti vilkaissut, nähnyt yhden tai kaksi alennusmerkkiä, ja alkanut soittaa. Jokin ei täsmää, kunnes tulee katsottu millä nuoteilla ne alennusmerkit oikeasti ovat. Ja on mulla klezmernuotteja missä on kaksi alennusmerkkiä ja yksi ylennysmerkki viivaston alussa.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti