Muusikoiden.net
09.12.2016
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sus-soinnuista
1
silver123
16.10.2012 14:54:39 (muokattu 16.10.2012 15:00:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ymmärrän sus-sointujen perusperiaatteen, mutta voisiko joku selittää niiden käytöstä jazzissa? Esimerkiksi C9sus-sointu. Mitkä olisivat sopivat sävelet voicingeihin?
 
Entä jos on normaali ysisointu (esim. C9), onko ok jos soittaa voicingin seuraavasti: terssi-seksti-(pieni) septimi-nooni ? Tällöin se kuitenkin vastaisi samaa voicingia kuin normaali seiskasointu, johon otan myös ysin mukaan. Olisiko ysisoinnulle jotakin toista hyvää vaihtoehtoa?
 
Vastatkaa pian, kiitos!
 
Turpahöylääjä
16.10.2012 15:33:15 (muokattu 16.10.2012 15:34:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silver123: Ymmärrän sus-sointujen perusperiaatteen, mutta voisiko joku selittää niiden käytöstä jazzissa? Esimerkiksi C9sus-sointu. Mitkä olisivat sopivat sävelet voicingeihin?
 
Entä jos on normaali ysisointu (esim. C9), onko ok jos soittaa voicingin seuraavasti: terssi-seksti-(pieni) septimi-nooni ? Tällöin se kuitenkin vastaisi samaa voicingia kuin normaali seiskasointu, johon otan myös ysin mukaan. Olisiko ysisoinnulle jotakin toista hyvää vaihtoehtoa?

 
Aika yleinen voicing 9sussalle on soittaa perusääni ja siihen päälle duurikolmisointu kokosävelaskeleen alempaa, eli tässä tapauksessa Bb. Voisi siis ajatella Bb/C. Mausteeksi voi Bb:n laajentaa esim. maj7-soinnuksi niin saadaan 13sus, mutta sointuteho sinällään pysyy samana.
 
Tuo 9-soinnun voicingisi on ihan ok, ja aika yleinen sekin. Sehän on myöskin jo oikeastaan 13-sointu, koska soitat siihen sen sekstin. Puhtaamman ysi-soundin saat, jos muutat sen sekstin kvintiksi (eli terssi-kvintti-septimi-nooni). Voithan toki aloittaa voicingin myös septimiltä, eli tehdä toisenlaisen käännöksen, esim septimi-nooni-terssi-seksti. Hajotukset ylipäätään riippuvat jonkin verran myös siitä, millä instrumentilla niitä soitetaan. Pianolla saa aikaan helposti suhteellisen laajojakin hajotuksia, kuten vaikkapa C-E-Bb-D-A tai C-Bb-E-A-D jne. yms. ;) Kokeilemalla oppii ja löytää!
 
Edit: Parit typot..
 
Kyllä nyt on niin, että kyllä näin on.
baron
16.10.2012 23:06:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silver123: Esimerkiksi C9sus-sointu.
 
Tää ei ollut vastaus kysymyksiisi mutta usein (aina?) kun näkee C11 sointumerkinnän sillä käytännössä tarkoitetaan C9sus sointua.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
silver123
21.10.2012 15:29:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vinkeistä! Joo, sointumerkintätavat vaihtelee niin paljon, että meinaa aina mennä ihan sekaisin...
 
ganesha
30.12.2012 13:00:30 (muokattu 30.12.2012 13:02:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aika usein oon törmännyt sellaiseen 9sus4-voicingiin, että esim. (kiippareilla) vasuri soittaa pohjaääneksi vaikka C:n ja oikealla tulee Gm7-sointu perusmuodossaan...Ellen aivan väärin muista, Herbie Hancockin Maiden Voyage-biisissä on just näin. (Ei oo nuotteja tähän hätään, että vois tarkistaa, mutta mutulla sanoisin että näin)
 
johnsmith1
01.02.2013 02:09:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hajotuksia, voicing, yksi tapa on ajatella mihin ollaan menossa tai mistä tulossa, eli purkaussävelia tai seuraavaa sointua. Äänenkuljetuksen kannalta voisi sanoa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti