Muusikoiden.net
09.12.2016

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sooloilua sointujen päälle, how on earth!
1 2
walruss
14.10.2012 12:03:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro kollegat,

Vanhana bluussarina ja pentagonisten skaalojen jyränä olen tottunut soittelemaan sooloni vain perinteisten molli ja duuriskaalojen päälle.

Nyt eteeni tuli biisi jossa soinnut D, F, C ja G ja vanha kunnon Am tai C-duuri skaalat eivät välttämättä enää kuulostakaan niin hyviltä tuon päälle kun tuolla on tuo D duuri (eikä molli kuten Am skaalassa olisi). Mitäs skaalaa tällaisessa tilanteessa hyödynnettäisiin.

Ja olisi kiva kuulla vastauksissa sitä, miten te hyvät ihmiset ajattelette näitä asioita soittaessanne. Miten valitsette skaalanne ja millaisia muistikeinoja käytätte apunanne improvisoitaessa tiettyjen sävelkulkujen päälle!?

Toivottavasti saadaan maukas keskustelu aikaiseksi!

Nuages
14.10.2012 14:32:30 (muokattu 14.10.2012 15:06:58)

unhoita

"Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Eino Kyrköösjärvi
Jakhanus
14.10.2012 14:49:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo sointu on Dm7add11 ja samat nuotit siihen päälle sopii kuin mitä C-duurissakin on. Periaatteessa ton päälle sopii esim. D-doorinen, joka siis sisältää samat nuotit kuin C-duurikin.

Kui? Justiisahan hää sanoi, että d-duuri... Iha vaan sen päälle ajattelee sen F#:än, joka hienosti merkkaa sen harmonian.

"Writing for a penny a word is ridiculous. If a man really wants to "make a million dollars, the best way would be to start his own religion." -Ron L. Hubbard
Jakhanus
14.10.2012 14:54:34

Aloittaja varmaankin tarkoitti sointukiertoa D-F-C-G. Eikä sointua johon kuuluu edellä olevat äänet.

"Writing for a penny a word is ridiculous. If a man really wants to "make a million dollars, the best way would be to start his own religion." -Ron L. Hubbard
Nuages
14.10.2012 15:06:49

Äh, mä luin väärin.

"Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Eino Kyrköösjärvi
Nuages
14.10.2012 15:20:59 (muokattu 14.10.2012 15:22:04)

Millä soinnulla biisi alkaa ja mihin se päättyy?

Oikeastaan, sano mieluummin mikä biisi on kyseessä.

Arkka
14.10.2012 15:27:47 (muokattu 14.10.2012 15:35:02)

walruss: Nyt eteeni tuli biisi jossa soinnut D, F, C ja G ja vanha kunnon Am tai C-duuri skaalat eivät välttämättä enää kuulostakaan niin hyviltä tuon päälle kun tuolla on tuo D duuri (eikä molli kuten Am skaalassa olisi). Mitäs skaalaa tällaisessa tilanteessa hyödynnettäisiin.

Riippuu tyylilajista, mutta todnäk laajentaisin sointuja mielessäni ja perustaisin soolon pääpiirteissään niille sävelille. Jos jotain skaala-ajattelua haluaisin väkisin harrastaa ni ajattelisin D miksolyydistä, paitti ähvän kohalla vaikka kylmästi F duuripentatonista. Nää ei oo ohjeita, mut voi kokeilla :)

Ja olisi kiva kuulla vastauksissa sitä, miten te hyvät ihmiset ajattelette näitä asioita soittaessanne. Miten valitsette skaalanne ja millaisia muistikeinoja käytätte apunanne improvisoitaessa tiettyjen sävelkulkujen päälle!?

Jos tollanen peruskierto tulee eteen, ajattelen melodian laajennuksena soinnuille. Sitten taas välillä ajattelen ihan skaaloja, harvoin tulee kuitenkaan soitettua ympäri diatonisia (samaan sointuun siis). Tykkään simppelimmästä tyylistä. Pentagoniset on kovia.

baron
14.10.2012 18:07:51
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

D-miksolyydinen
F-lyydinen
C-lyydinen
G-jooninen

You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Zeeboo
14.10.2012 18:45:49

Dominanttibebopia Geestä.

White men can't Monk
Jakhanus
14.10.2012 21:31:06

Oikeastaan, sano mieluummin mikä biisi on kyseessä.

Oiskohan Lenny Kravitzin Fly Away. Näi niinqu pers tuntumalla.

walruss
14.10.2012 22:32:21

Jakhanus: Oiskohan Lenny Kravitzin Fly Away. Näi niinqu pers tuntumalla.

Oma biisi. Tässä tarkoituksena avata siis keskustelua siitä miten jengi mielessään funtsii sooloilua ja improvisointia sointukulun tietäessään. Tuo biisi ja sen sointukulku ovat vain esimerkki jolla oli hyvä alottaa keskustelu.

Janus
14.10.2012 22:41:25

walruss: sointukulun tietäessään

Ei toi "sointukulun" tietäminen tollasena reaalisointumerkkisarjana (varsinkaan, kun mistään - esim. melodia - ei voi hahmottaa, mikä on toonika) auta juuri mitään.

Olennaisempia ovat tyylilaji, tempo/rytmiikka, konteksti (onko kyseessä jazzjamit/sooloresitaali/bilekeikka haalariopiskelijoille Sedulassa? mitä muut bändin jäsenet soittavat?), sooloinstrumentti/soundi (clean vs. dist gtr, piano/rhodes/urku/monoleadi...), jne.

Vastaukseni tässä vaiheessa: Abm-pentatoninen.

walruss
14.10.2012 22:49:03

Janus: Ei toi "sointukulun" tietäminen tollasena reaalisointumerkkisarjana (varsinkaan, kun mistään - esim. melodia - ei voi hahmottaa, mikä on toonika) auta juuri mitään.

Olennaisempia ovat tyylilaji, tempo/rytmiikka, konteksti (onko kyseessä jazzjamit/sooloresitaali/bilekeikka haalariopiskelijoille Sedulassa? mitä muut bändin jäsenet soittavat?), sooloinstrumentti/soundi (clean vs. dist gtr, piano/rhodes/urku/monoleadi...), jne.

Vastaukseni tässä vaiheessa: Abm-pentatoninen.

Tyylilajina Neil Young tyylinen rocknroll. Miksi Abm pentatoninen? miten päädyit tuohon vastaukseen?

Nelisormimangusti
14.10.2012 23:28:08 (muokattu 14.10.2012 23:33:55)

walruss: Tyylilajina Neil Young tyylinen rocknroll. Miksi Abm pentatoninen? miten päädyit tuohon vastaukseen?

D-F-C-G

Koska siinä esiintyy mahdollisimman vähän mainittujen sointujen säveliä. Kauneusvirheenä Ces, joka on G-soinnussa enharmonisesti mukana. Rölölöö.

Edit: Ja Ges koska Fis.

Sammo
17.10.2012 14:27:21

Vanhana bluussarina ja pentagonisten skaalojen jyränä olen tottunut soittelemaan sooloni vain perinteisten molli ja duuriskaalojen päälle.

Tolta pohjalta ehdottaisin ja varmaan itsekin lähtisin alkuun kehittelelämään kahdella pentatonisella ja merkkaisin vähän sointuja. Eli D:n päälle H molli-/D duuripentatonista ja loput D molli-/F duuripentatonisella . Ja G:n varmaan merkkaisin soittamalla H:n C:n sijaan, ajattelisin kuitenkin silloinkin D mollipentatonista.

Tai vielä yksinkertaisemmin D bluesina niin että merkkaa D:n päälle F#:n ja G:n päälle H:n.

Ja kolmisointuarpeggioilla saa edelleen lisää haastetta ja mun mielestä musikaalisuutta edelliseen. Veikkaisin että aika äkkiä alkaa kuulemaan vahvoja melodioita soitettavaksi noiden sointujen päälle.

Mutta en lähtsi ajattelemaan jokaista eri sointua eri asteikkona/moodina, vaikka se olisikin teoreettisesti oikein. Ei pää riitä sellaiseen.

"Just swimming in the sea of rubato"
baron
17.10.2012 14:37:02

Sammo: Mutta en lähtsi ajattelemaan jokaista eri sointua eri asteikkona/moodina, vaikka se olisikin teoreettisesti oikein. Ei pää riitä sellaiseen.

Ai, mun maikat pistää mut treenaamaan jopa pari asteikkoa/tahti kun sointu tahdin sisällä vaihtuu:-)
(Silloin kun sointu vaihtuu 4 kertaa tahdissa saa lintsata:-)

You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Sammo
17.10.2012 16:17:52

baron: Ai, mun maikat pistää mut treenaamaan jopa pari asteikkoa/tahti kun sointu tahdin sisällä vaihtuu:-)
(Silloin kun sointu vaihtuu 4 kertaa tahdissa saa lintsata:-)

Mulla ei pää riitä tohon, niinkuin sanoin :-) ... ja oon myös tehnyt tuota chord/scale juttua jonkin verran. Mä oon yrittänyt ottaa harmonian haltuun siten että modulaatiot otetaan tottakai huomioon mutta oon pyrkinyt että tilapäiset lainaukset toisesta sävellajista ei saa mua vaihtamaan "sävellajia". Vaatii tuokin hommia, eli palikan kerrallaan joutuu ottamaan haltuun, enkä mä ole todellakaan ole mikään mestari. Tykkään omasta soitosta enemmän kun pystyn vapauttamaan ison osan ajattelukapasiteetista itteni ja muiden kuunteluun (oli se sitten ihmisiä, BIAB tai IrealB).

Eli jos mennään C duurissa käytännössä tai inakin auttavasti pystyn merkkamaan B7, Bb7, A7, G#dim, Ab7, Abmaj7, Gb7, Fm7b5, Fm , Em7b5, Eb7, Ebmaj7, Ebdimin, Ebm7, D7, Db7, Dbmaj7, C#dim ja joitain kakkosvitos-tyyppisiä juttuja niin ettei tartte ajatella mikä moodi tai mistä sävellajista ne tulee lainatuksi.

Veikkaisin että kitara soittemena tukee tuollaista hahmottamista enemmän kuin piano tai torvi.

Ja varmasti tuolla chord/scale hommalla saa harmoonisesti rikkaampia juttuja aikaiseksi.

"Just swimming in the sea of rubato"
SlenderMan
13.11.2012 03:54:15

Yksi kikkahan on, että sävellaji-/sointuajattelun ei tarvitse olla jokaisessa oktaavissa täysin samanlaista!

Esimerkiksi kun tuon D-F-C-G -sointukierron mainitsit, mieleeni tuli lievästi härö (mutta tyylikäs) lead-melodia jossa perusajatus toimiipi näin:

D = korkealta ja bendaten, D-duuri the sointu perusideana. Kun siirrytään sointuun

F = , ajatellaankin tilanne D-mollina lead-melodian kannalta; laskeudutaan alaspäin seuraavaan oktaaviin, jossa

C = vaihdetaankin etumerkkejä vielä kertaalleen täysin ja ajatellaan TÄHÄN kohtaan sitä F-duuri skaalaa; käytännössä siis sointu millä lead-melodiaa voitaisiin kuvata on C7. Sitten mennään

G = harmonisen G-mollin kautta nopeaan G-duuri nousuun, ja kuvio alkaa alusta... toki jos sointu pohjalla on se G eikä esim G5 tai Gm/G, niin tämä ajatus ei silloin toimi.

Mutta niin. Sävellaji- ja sointuajattelu ei saa orjuuttaa mihinkään tiettyyn rutiiniin! Lead-melodialla on oikeus ja VELVOLLISUUS olla luova, jolloin voidaan ajatella taustasoinnun päälle jotain aivan toisenlaista sointua. Käytännössähän vaikkapa C11 voidaan ajatella C-duuri taustasointuna, jonka päälle soitetaan B-duuri kolmisointu. :)

baron
13.11.2012 08:53:44 (muokattu 13.11.2012 09:32:39)

SlenderMan: Käytännössähän vaikkapa C11 voidaan ajatella C-duuri taustasointuna, jonka päälle soitetaan B-duuri kolmisointu. :)

C + Bb = C11 (useimmiten kuiteskin C9sus)
C + Bm = Cmaj9#11
C + B = Cmaj#9#11

Portinsärkijä
21.12.2012 20:37:45

Itse en kyllä ajattelisi tota kiertoa lainkaan modaalisena. Enkä moodeja sormituksina. Mutta miten vain. Lähtisin itse liikenteeseen varmaan ihan arpeggioina, purkaisin sointujen sävelet siis.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti