Muusikoiden.net
04.12.2016
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kiusallinen sävelmuisti
1 2
Lauska
04.10.2012 15:45:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sävellän paljon ja tämä asia on ärsyttänyt minua jo pitkän aikaa, nimittäin saatan mielessäni tai jollain soittimella tapailemalla keksiä jonkun hyvänkuuloisen riffin/melodian/sointukulun, ja sitten yhtäkkiä tajuan että joku on tehnyt tämän aiemmin, eli olen kirjoittanut jonkun kappaleen kuulomuistista uusiksi. Yleensä nämä ovat sellaisia biisejä joiden esittääjää, nimeä tai lyriikoita en muista.
Voisin kuvitella että tämä on aika yleinen ilmiö? Minä ainakin kärsin tästä vähän väliä.. Voisi ajatella että paastoaminen musiikin kuuntelusta saattaisi auttaa säveltämisessä?
 
"Olen kitaristi, en kitarisa" "niin kiero mies että nukkuukin kulmasohvalla!"
Numb
04.10.2012 15:56:07
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cougar: Voisin kuvitella että tämä on aika yleinen ilmiö?
 
Näin arvelisin, itsellä samaa.
 
Voisi ajatella että paastoaminen musiikin kuuntelusta saattaisi auttaa säveltämisessä?
 
Musiikillinen muisti on siitäkin kiusallinen, että se tuntuu olevan pitkä.
 
Musiikkia myös melkeinpä pakkosyötetään julkisilla paikoilla. Ja menee television/leffojen katselukin vaikeaksi, jos musiikkipaastolle rupeaa.
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head MySpace
Dr Dominant
04.10.2012 18:33:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, tuttua hommaa. Ei ainakaan mulla ole paastosta ollut mitään apua ... samaa toisten tekemää shaibaa sitä alitajunta tuottaa joka tapauksessa :D
 
"Dr. Dominant, I presume?"
baron
04.10.2012 22:17:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dr Dominant: Joo, tuttua hommaa. Ei ainakaan mulla ole paastosta ollut mitään apua ... samaa toisten tekemää shaibaa sitä alitajunta tuottaa joka tapauksessa :D
 
Vaikka en itse mitään sävelläkään niin eiks logiikka kuiteskin mee niin että kuunnellaan mahdollisimman paljon ja poimitaan, joko tarkoituksella tai alitajunnasta parhaat itseä miellyttävät kohdat ja niistä tehdään sitten toivon mukaan oman näköinen.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
EP
04.10.2012 22:20:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Vaikka en itse mitään sävelläkään niin eiks logiikka kuiteskin mee niin että kuunnellaan mahdollisimman paljon ja poimitaan, joko tarkoituksella tai alitajunnasta parhaat itseä miellyttävät kohdat ja niistä tehdään sitten toivon mukaan oman näköinen.
 
No ei, kyllä sitä yrittää tehdä mahdollisimman ennen käyttämättömiä sävelkulkuja, harmonioita/ sovituksia ..ainakin täällä niin.
 
baron
04.10.2012 22:26:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EP: No ei, kyllä sitä yrittää tehdä mahdollisimman ennen käyttämättömiä sävelkulkuja, harmonioita/ sovituksia ..ainakin täällä niin.
 
Nyt panit itsellesi haasteen: Mistä voit keksiä jotain ennen käyttämätöntä?
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
EP
04.10.2012 22:34:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Nyt panit itsellesi haasteen: Mistä voit keksiä jotain ennen käyttämätöntä?
 
Paino sanalla "yrittää" ja "mahdollisimman", ei kai kannata kuitenkaan ajatella niin, että kaikki on jo tehty?
 
baron
04.10.2012 22:47:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EP: Paino sanalla "yrittää" ja "mahdollisimman", ei kai kannata kuitenkaan ajatella niin, että kaikki on jo tehty?
 
Ei tää nyt suoraan liity tähän mutta kun edistyneet jazzmuusikot "keksi" jotain uutta niin löysi jotain jota klasarissa oli keksitty 100 vuotta aikaisemmin.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Nelisormimangusti
04.10.2012 22:47:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Vaikka en itse mitään sävelläkään niin eiks logiikka kuiteskin mee niin että kuunnellaan mahdollisimman paljon ja poimitaan, joko tarkoituksella tai alitajunnasta parhaat itseä miellyttävät kohdat ja niistä tehdään sitten toivon mukaan oman näköinen.
 
Tuli joskus "sävellettyä" itse tehtyyn taatusti originaaliin sointupohjaan, jossa sävellajikin vaihtui useampia kertoja, melodia, jonka koekuuntelija välittömästi tunnisti erääksi kappaleeksi, jota olen itsekin keikalla soittanut aiemmin. Alitajuntaan oli jäänyt se melodia, pari puoliaskeleen heittoa oli, ja harmoninen rakenne toki hyvin erilainen... mutta selvästi ja epäilemättä sama melodia.
 
Helposti olisi päätynyt "härskeimmä plagioinnit" -palstalle tai jopa raastupaan, jos ei olisi huomannut ennen jatkojalostamista. Vitutti. En kyennyt käyttämään mokomaa sointupohjaa enää.
 
Dundee
05.10.2012 00:34:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Samaa täälläkin, tulipas vahingossa kopsattua Radioheadin Creep - kappaleen sointukierto samassa sävellajissakin. Koin siinä päässäni oikeen luomisen tuskaa ja olin niin tyytyväinen kun sain sen kitarastani ulos, mutta kuulosti silti todella tutulta. Sointukierron googlauksella sitten selvis. Koimpahan ensimmäistä kertaa tän ketutuksen mikä tosta tulee kun huomaa oman briljantin idean tulleenkin jo toteutetuksi.
 
Enhä mä ees kuuntele Radioheadia..
 
"Kitarat ovat perkeleen kalliita ja meluisia instrumentteja."
Johann Onn
05.10.2012 02:42:42 (muokattu 05.10.2012 02:42:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EP: ei kai kannata kuitenkaan ajatella niin, että kaikki on jo tehty?
 
No ei todellakaan.
 
Epäilen vähän, saisko kirjailijatkaan sanaakaan paperille, jos ne käyttäis 99.99% ajasta pohtimalla "...mistäköhän kirjasta, toikin lause nyt oli ?...".
 
Dr Dominant
05.10.2012 04:46:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu, turhahan sitä on murehtia että onko tää tehty vai ei. Pitää vaan tehdä, ei se ole sen kummempaa. Voishan tän ajatella positiivisesti niinkin, että kaikki mitä ihmiskunta saa aikaiseksi pohjaa siihen mitä edelliset sukupolvet sai aikaan. Sitten siihen kukin tuo sen pienen oman lisänsä ja riittävä pitkän ajan oloon sitten tapahtuu "kehitystä".
 
Ois kai se siistiä olla se nero joka muuttaa maailman, ja jota muut sitten kopioi, mutta toi ei taida oikein olla ihmisen omassa päätäntävallassa ... siis että onko nero vai ei.
 
Niin kauan kuin luonto vetää takaisin biisinteon ääreen, niin sitten vaan plagioidaan, muita ja itseä. Eikös joku ole joskus jossain esittänyt että kukin säveltää sitä samaa biisiä aina vaan uudestaan. On siinäkin jotain totuuden häiventä.
 
"Dr. Dominant, I presume?"
Mesa/Boogie
05.10.2012 10:52:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä sain just teatterisävellysprojektin pakettiin. Tyylilajit vaihteli jazzin ja humpan, sekä balladien kautta raskaampaan rockiin ja countryyn. Käytin häpeilemättä hyväksi elämän varrella kuultua ja opittua musaa. Tuloksena on näytelmän verran toimivia biisejä, jotka lievästä "viereensäveltämisestä" huolimatta kuulostavat multa itseltäni, eikä niitä ole kopioitu mistään suoraan.
 
Tässä tapauksessa musan tehtävä oli tietysti luoda tarkoituksenmukaisia tunnelmia ja viedä kuulijansa tiettyihin aikakausiin. Eikä se oo missään tapauksessa kaupallisessakaan mielessä huono juttu, jos kuulija löytää biisistä joitain tuttuja elementtejä, joihin voi vaikka samaistua.
 
Soittakaa pojat tango - vaikka sitten joku huonompi tango...
Nelisormimangusti
05.10.2012 12:44:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mesa/Boogie: Mä sain just teatterisävellysprojektin pakettiin. Tyylilajit vaihteli jazzin ja humpan, sekä balladien kautta raskaampaan rockiin ja countryyn. Käytin häpeilemättä hyväksi elämän varrella kuultua ja opittua musaa. Tuloksena on näytelmän verran toimivia biisejä, jotka lievästä "viereensäveltämisestä" huolimatta kuulostavat multa itseltäni, eikä niitä ole kopioitu mistään suoraan.
 
Tässä tapauksessa musan tehtävä oli tietysti luoda tarkoituksenmukaisia tunnelmia ja viedä kuulijansa tiettyihin aikakausiin. Eikä se oo missään tapauksessa kaupallisessakaan mielessä huono juttu, jos kuulija löytää biisistä joitain tuttuja elementtejä, joihin voi vaikka samaistua.

 
Muistin virkistämiseksi: avausviesti koski sitä, että tiedostamatta "säveltää" uudelleen jonkun olemassaolevan kappaleen. Nämä viimeiset viestit ovat käsitelleet tiedostettua lainailua. Totta kai vaikutteita voi ja saa ottaa - eikä voi olla ottamatta, jos ei ole tynnyrissä kasvatettu.
 
Ja jotain tuttuahan pitää musiikissa olla, kuten täällä jo monesti on todettu. Jos joku säveltäisi musiikkia täysin uudenlaisella teorialla ja instrumentaatiolla, olisi sen kuunteleminen varmaan yhtä antoisiaa kuin lukisi kiinankielistä kirjaa. Se kuinka paljon on ennalta arvattavaa ja paljonko yllättävää on eräällä tavalla musiikin suola - korva nauttii siitä että se yllätetään, mutta jotain ennalta arvattavaa on oltava pohjalla, koska yllätys yllätyksen perään ei ole yllätys.
 
Jos säveltäisin nyt kappaleen tyylilajissa, jonka tunnen pintapuolisesti, esim. kantri, kappaleesta todennäköisesti tulisi "oman kuuloinen", koska en osaisi käyttää genren koko ilmaisuvarastoa totutulla tavalla. Pastissiksikin voisi haukkua. Luultavasti siitä tulisi sellainen, että oikea kantridiggari ei siitä välttämättä välittäisi, mutta esimerkiksi teatteriesityksessä se voisi toimia tunnelman luojana, ja tyylilliset virheet jopa saattaisivat tehdä siitä rikkaamman ja kontekstiinsa paremman kuin joku oikea kantribiisi.
 
Johann Onn
05.10.2012 16:02:50 (muokattu 05.10.2012 16:04:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nelisormimangusti: avausviesti koski sitä, että tiedostamatta "säveltää" uudelleen jonkun olemassaolevan kappaleen.
 
Hmmm. Viestit kyllä ehkä enemmin koski sitä tosiasiaa, että kun ?: Harva nyt on kuullut, kaikkia 761 biljoonaa biisiä maailmassa,
jotka on jo säveletty - niin = Todennäköisemmin sävellät aina jotain jo tehtyä uudestaan, kuin että sävellät jotain täysin uutta.
 
Harvemmin biisit on kiveen hakattuja, niitä voi muuttaa, jos ne kuulostaa itselle liian tutuilta. Tai ei vaan toimi. Ei omissa toisinaan,
alkuperäisestä ideasta ole enää jossain versiossa #9 kuin soittorytmi jäljelle, kun lähinnä jokainen nuotti ja sointu on muuttunut.
 
Nelisormimangusti
05.10.2012 17:05:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Johann Onn: Harvemmin biisit on kiveen hakattuja, niitä voi muuttaa, jos ne kuulostaa itselle liian tutuilta. Tai ei vaan toimi. Ei omissa toisinaan,
alkuperäisestä ideasta ole enää jossain versiossa #9 kuin soittorytmi jäljelle, kun lähinnä jokainen nuotti ja sointu on muuttunut.

 
Totta tämä, ja tuttua. Roskakoriin menee paljon, vaikka olisi pitkäänkin räveltänyt. Ehkä ne on sitten huonosti hiottuja timantteja, mutta mahdollista on että se alkuperäinen idea on ollut vaan huono. Onpahan matkalla ehkä oppinut jotain ja seuraavan voi heittääkin nopeammin roskikseen.
 
Kuulosti kyynisemmältä kuin ajattelen. Omakin toimintatapani on idea, korjailu, kehitys, suurikin muutos jos joku mättää jne. Prosessi.
 
Kuten sanoin kerran tulin säveltäneeksi lähes yks yhteen erään tuntemani kappaleen. Hetken yritin muutella sitä eri suuntiin, mutta totesin mahdottomaksi. Helpompi on lähteä puhtaalta pöydältä (kohti uusia pettymyksiä).
 
crestfall
06.10.2012 01:14:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinkahan monta kertaa ja monelle eri proggikselle sitä onkaan tullut säveltäneeksi Every Breath You Taken?
 
"Tuntuu siltä, että oli aiheena vaikka pyöräkuormaajat niin pian tulee crestfall ja kertoo, että pyöräkuormaajalla ajelu on mukavaa, mutta ei millään bulkkivolvolla vaan kyllä Komatsulla nousee hiekan kuskailukin ihan uusiin sfääreihin." -Quru
Tonski
08.10.2012 17:07:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cougar: Minä ainakin kärsin tästä vähän väliä.. Voisi ajatella että paastoaminen musiikin kuuntelusta saattaisi auttaa säveltämisessä?
 
Kyllä, samat täällä.. En ole tota musapaastoa kyllä kokeillut koskaan, ei niin kroonista kopiointia ole vielä ollu, mutta tiedä auttaisko :D
 
Numb
12.10.2012 13:45:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Näin arvelisin, itsellä samaa.
 
No niin, justiin sävelsin pätkän Zeppelinin The Roveria. Hyvältähän se kuulostaa toki...
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head MySpace
Justin00001
14.03.2013 20:39:45 (muokattu 14.03.2013 20:41:06)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä on näitä ikuisuus kysymyksiä. Sävellykset tulee säveltäjän päästä, kannattaa siis kuunnella monipuolisesti musiikkia. Jos kuuntelee vaikka Princeä paljon niin
kohta voi kaikki tekeleet alkaa kuulostaa minneapolis soundilta. Kellä on r&nblues tausta niin se paistaa läpi soitti sitä tai tätä(tyyliin "kalsarin lahje näkyy"). Jos saaavuttaa instrumentin virtuositeetti tason hallinnan voi soitella muiden mukana mitä vaan (ihanne tilanne),mutta se on kaukana säveltämisestä. Säveltämiseen tarvitaan lisävirike esim. joku tyrkkää sanotuksen, jota pitää alkaa säveltään joku toinen saattaa toimia toisinpäin sanottaa sävellyksen. Molempia yhtäaikaa. Entäs pelkkää instrumentaalia ala Jarre. Kukin taaplaa tyylillään ei liene yhtä oikeaa ratkaisua...asiaa voi lähestyä monelta suunnalta ja taholta.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti