Muusikoiden.net
07.12.2016

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vinkkejä etumerkinnät ja skaaloihin?? :(
1 2
reaper666
02.05.2012 20:48:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis kertokaas ny mulle miten opettelisin noi etumerkinnät, että meneekö biisi e-mollissa vai missä menee.

Että jos joku sanoo mulle, että luettele Cis-duurin sävelet niin miten muistan, että kuinka monta ylennystä/alennusta missäkin on.

Tällä hetkellä hoidan asiat niin pitkän kaavan kautta, että koitan muistaa duurin ja mollin kaavan ulkoa. Sitten vain alkan pistän nuottipallurat viivoille alkaen Cis:stä. Ja sen jälkeen aina katon on seuraavaan nuottiin kokoasävelaskel vaiko puoli.
Mutta tälläkään en saa sitä tietoa, että missä järjestyksessä ne kuuluisivat olla siinä nuottiviivaston alussa.

Näistä olis perjantaina sitä paitsi koe (2/3)

Kiitokset etukäteen :)

Brik
02.05.2012 22:21:13

http://kotisivutesti.net/kvinttiympyra/

Kvinttiympyrä on tuohon hyvin helppo tapa. Ei tarvitse osata ulkoa 2/3 tasolla, sillä sen voi aina piirtää paperin nurkkaan helposti.

Lisäksi kaikkia pikku ''kikkoja'' voi opetella--> esim että. alennuksia sisältävissä duurisävellajaissa sävelten nimet ja viimeisin alennus seuraavat toisiaan.

Esmes: II alenettu sävellaji B-duuri (b ja es), III alennettu sävellaji Eb-duuri (b, es ja as) jne..

-----------------------------------------------
reaper666
02.05.2012 22:33:41

Kiitos mutta tosta ei käy ilmi, että miten saan helposti esim. e-mollin rinnaissävelen?? Muuten mulla aika hyvä kikat jo mieles :D

Brik
02.05.2012 22:36:13

Tarkoitat varmaankin rinnakaissasävellajia, eli tässä tapauksessa G-duuria. Tunnet varmaankin teoriaa sen verran että huomaat rinnakkaissävellijien olevan aina pienen terssin etäisyydellä toisistaan:)

Esim a-molli - C-duuri.

-----------------------------------------------
reaper666
02.05.2012 23:42:00

Brik: Tarkoitat varmaankin rinnakaissasävellajia, eli tässä tapauksessa G-duuria. Tunnet varmaankin teoriaa sen verran että huomaat rinnakkaissävellijien olevan aina pienen terssin etäisyydellä toisistaan:)

Esim a-molli - C-duuri.

Tiedän juu ja mulla lukee niin muistiinpanoissakin mutta jotenkin en vaan taju sitä. Esim. a-molli -> c-duuri. Eli pieni terssi on noi b,h ja c????

baron
03.05.2012 06:13:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

reaper666: Tiedän juu ja mulla lukee niin muistiinpanoissakin mutta jotenkin en vaan taju sitä. Esim. a-molli -> c-duuri. Eli pieni terssi on noi b,h ja c????

Suuri terssi on kaksi sävelaskelta. Pieni on puolitoista.

You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Epämuusikko
03.05.2012 12:56:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

reaper666: Tiedän juu ja mulla lukee niin muistiinpanoissakin mutta jotenkin en vaan taju sitä. Esim. a-molli -> c-duuri. Eli pieni terssi on noi b,h ja c????

Ota intervallit paremmin haltuun. kyllä se siitä, jäljillä olet.

"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
reaper666
03.05.2012 14:22:11

Epämuusikko: Ota intervallit paremmin haltuun. kyllä se siitä, jäljillä olet.

Eiku nyyhän mä taisin tajuta ton puoli toista. Esim. Cissästä Dissään on kokonainen ja Dissästä E.hen on puolikas eli Cis-mollin rinnakais on E-duuri???

Did i get it??

Sax-pappa
03.05.2012 14:31:25

reaper666: Eiku nyyhän mä taisin tajuta ton puoli toista. Esim. Cissästä Dissään on kokonainen ja Dissästä E.hen on puolikas eli Cis-mollin rinnakais on E-duuri???

Did i get it??

Juuri näin se menee.

Epämuusikko
03.05.2012 16:52:21

toinen hyvä on paukuttaa päähän 1 1 1/2 1 1 1 1/2 ja perustaa sille suuri osa perusteoriatouhusta. Auttoi itseäni aikoinaan.

baron
03.05.2012 16:56:30 (muokattu 03.05.2012 16:57:51)

Mä en oo ikinä kirjoittanut nuotteja käsin, käyttänyt aina nuotinkirjoitusohjelmaa ja onneksi kun suoritin teorian alkeita ei tarvinnut osata kirjoittaa etumerkkejä.
Kyllä mä tiedän sujuvasti mitkä etumerkit on missäkin sävellajissa mutta en osaisi kirjoittaa niitä oikein, siis mihin järjestykseen ja mille oktaaville.

You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Janus
03.05.2012 17:31:14

baron: Mä en oo ikinä kirjoittanut nuotteja käsin, käyttänyt aina nuotinkirjoitusohjelmaa ja onneksi kun suoritin teorian alkeita ei tarvinnut osata kirjoittaa etumerkkejä.
Kyllä mä tiedän sujuvasti mitkä etumerkit on missäkin sävellajissa mutta en osaisi kirjoittaa niitä oikein, siis mihin järjestykseen ja mille oktaaville.

Ylennysmerkkiset sävellajit:

_G_ideon, _D_aavid, _A_atami ja _E_eva _H_yppäsivät _Fis_sistä _Cis_sään ("sissään").

Etumerkkien järjestys:

Ylläoleva loru, mutta "fissästä alkaen" ("Fissistä Cissään Gideon, Daavid, Aatami ja Eeva Hyppäsivät"). Nämä voi kirjoittaa vaikka allekkain, sana sanaa vasten, jolloin näkee, että E-duurissa on neljä ylennystä, jotka ovat fis, cis, gis ja dis.

Kirjoitetaan viivastolle ilman, että tarvitsee käyttää apuviivoja, ja aina "mahdollisimman keskelle" avaimesta riippumatta.

Alennusmerkkisten sävellajien lorun (Fiksusta Boksista Esiin Astui Despootti Ges-Ces) toimitaan niin, että aloitetaan _TOISESTA_ sanasta (F-duurissa yksi alennus eli B - allekkain siis sanat "Fiksusta" ja "Boksista" jne.). Muuten sama meininki.

baron
03.05.2012 17:33:55

Kiitos, mutta siitä huolimatta en ala kirjoittaa käsin ja teoria 3/3 on suoritettu ja enempää en aio opiskella:-)

reaper666
03.05.2012 19:44:41

Epämuusikko: toinen hyvä on paukuttaa päähän 1 1 1/2 1 1 1 1/2 ja perustaa sille suuri osa perusteoriatouhusta. Auttoi itseäni aikoinaan.

Juu siis ja Duurin ja mollin kaavat tarvii osata. Mutta niissä on se, että etumerkinnät voivat mennä väärin nuottiviivaston alussa. Mutta keksin siihen ratkaisun.
Eli: Tarvii vain muistaa, että eka ylennyt on F ja eka alennus H.

Eli eka # f:n kohdalle ja seuraa lasketaan siitä kolme askelmaa alaspäin niillä viivoilla ja siihen seuraava #. Seuraava onkin sitten siitä F:stä yksi ylös päin ja seuraa taas siitä kolme juttua alaspäin viivastolla jne....

Sanasto ja toi nuoteista laulamiseen ei oikeen mitään niksejä oo paitsi opettelu. Mutta luulis et siitä huomisesta kokeesta läpi pääsee.

Epämuusikko
03.05.2012 20:21:41

reaper666: Juu siis ja Duurin ja mollin kaavat tarvii osata. Mutta niissä on se, että etumerkinnät voivat mennä väärin nuottiviivaston alussa. Mutta keksin siihen ratkaisun.

Eli eka # f:n kohdalle ja seuraa lasketaan siitä kolme askelmaa alaspäin niillä viivoilla ja siihen seuraava #. Seuraava onkin sitten siitä F:stä yksi ylös päin ja seuraa taas siitä kolme juttua alaspäin viivastolla jne....

Sanasto ja toi nuoteista laulamiseen ei oikeen mitään niksejä oo paitsi opettelu. Mutta luulis et siitä huomisesta kokeesta läpi pääsee.

Kaikenlaista sisäistä logiikkaa tuolla on juu mutta jos todella paukutat lanttuun tuon numerorimpsun niin yllämainittu ongelmasi kaikkoaa myös. Olettaen että osaat kromaattisen asteikon.

reaper666
03.05.2012 20:35:26

Epämuusikko: Olettaen että osaat kromaattisen asteikon.

Juuh.
Kerron huomenna miten kävi :)

EP
04.05.2012 12:35:51

reaper666: Juu siis ja Duurin ja mollin kaavat tarvii osata. Mutta niissä on se, että etumerkinnät voivat mennä väärin nuottiviivaston alussa. Mutta keksin siihen ratkaisun.

Eli eka # f:n kohdalle ja seuraa lasketaan siitä kolme askelmaa alaspäin niillä viivoilla ja siihen seuraava #. Seuraava onkin sitten siitä F:stä yksi ylös päin ja seuraa taas siitä kolme juttua alaspäin viivastolla jne..

Jep, ite opettelin aikanaan noi ylennykset niin, että fis, cis, gis, dis ..eli menevät kvintin välein.
Samoin alennukset, eka b, sitten es, as, des, ges.. ne menee kvartin välein.

Sitten kun niitä vaan käyttää ne etumerkinnät oppii ulkoa, yleisimmät ainakin, joskus saattaa tulla hetken "black out" hankalimmissa sävellajeissa so. paljon ristejä tai b :tä.

Kaikista musiikin eri tyylilajeista löytyy sekä hyvää, että huonoa (Eli humpasta rokkiin ja jatsiin, klassistakaan unohtamatta)
reaper666
04.05.2012 12:59:15

^ juuh.

Koe tuli ja meni. Ihan ok meni silleen, ainut vaan et alko noissa kolmisoinnuissa yms menee hermot niin meni persiilleen ja laulu nyt tietty meni perseelleen niin ei ees vituttanut ku ei sellast voi vaan osata :D

Joosef
17.05.2012 00:21:19

reaper666: Siis kertokaas ny mulle miten opettelisin noi etumerkinnät, että meneekö biisi e-mollissa vai missä menee.

Jos jotain apua on, niin laske kuinka monta ylennys- tai alennusmerkkiä nuottiviivastolla on. Jos vaikka 3 alennusta, menet C:stä 3x5 nauhaa ylöspäin (eli oktaavi ja 3 nauhaa = Es duuri). 2 ylennnystä - C:stä 2x5 nauhaa alaspäin = D-duuri. Siis alennuksista ylöspäin ja ylennyksistä alaspäin. Vastaava molli on aina 3 nauhaa duuuria alempana.
Öh, helpottiko yhtään?

Sergei Fallinen
17.05.2012 04:36:26

Onks nuottiviivastolla jotain nauhojakin vai? Nyt en oikein ymmärtänyt

vain taito on rajana
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti