Aihe: Onko kontrabasso selloa hiljaisempi ? | |
---|
|
Niin, levesinet otti esiin sen keinon millä linjaa oikeasti saa vahvistettua, siis tuplaamalla oktaavin päästä. Yksikin oktaavituplaus tekee ihmeitä verrattuna unisonossa tuplaamiseen. "Dr. Dominant, I presume?" |
|
Dr Dominant: Balanssiasioita akustisessa ympäristössä harvemmin saa ratkottua soittajien määrän lisäämisellä. 1 woordi. Sovitus ja soitinnus (soitinnos?). Olkoon kyseessä klassinen tai popimpi teos. Absoluuttiset faktat eri soitinten voimakkuuksista ovat aivan turhaa pashaa. Akustisten soitinten dynamiikka on kuitenkin niin suuri, että niitä on aivan turha verrata yhtään mihinkään synteettisiin soittimiin. Jos säveltäjä ja kapu tahtovat, niin yksittäisen zellon saa keposesti kuulumaan niiden 32:n kontran alta, vaikka kaikki soittaisivat samaan aikaan. GIGO |
baron 13.03.2012 23:05:43 (muokattu 13.03.2012 23:06:28) | |
|
Dr Dominant: Niin, levesinet otti esiin sen keinon millä linjaa oikeasti saa vahvistettua, siis tuplaamalla oktaavin päästä. Yksikin oktaavituplaus tekee ihmeitä verrattuna unisonossa tuplaamiseen. Millä yhden pianon saa kuulumaan kolmen sähkökitaran alta? You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
levesinet 13.03.2012 23:26:36 (muokattu 13.03.2012 23:37:57) | |
|
baron: Millä yhden kiipparin saa kuulumaan kolmen sähkökitaran alta? Aktivoidaan koko dispositio ja painetaan jalalla kenraali- ja manuaalipaisuttimet pohjaan. baron: Millä yhden pianon saa kuulumaan kolmen sähkökitaran alta? Järjestä sähkökatkos. |
|
levesinet: Järjestä sähkökatkos. Jess!!!! (Tyhmä kirjoitus) You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
|
loosah: 1 woordi. Sovitus ja soitinnus (soitinnos?). Olkoon kyseessä klassinen tai popimpi teos. Absoluuttiset faktat eri soitinten voimakkuuksista ovat aivan turhaa pashaa. Akustisten soitinten dynamiikka on kuitenkin niin suuri, että niitä on aivan turha verrata yhtään mihinkään synteettisiin soittimiin. Jos säveltäjä ja kapu tahtovat, niin yksittäisen zellon saa keposesti kuulumaan niiden 32:n kontran alta, vaikka kaikki soittaisivat samaan aikaan. Totta turiset. Vaikka absoluuttisia faktoja soitinten voimakkuuksista on varmaankin turhaa yrittää löytää, ei balanssin suhteen ole läheskään aina hyvä ratkaisu se, että kaikki muut paitsi se linja joka halutaan kuulumaan soittavat tosi hiljaa. Koska olen opetushommissa usein huomannut että kokemattomampi sovittaja/orkesteroija saattaa lähteä ratkaisemaan balanssiongelmaa tuplaamalla samalla värillä samasta oktaavista (tilanteessa jossa ei lähtökohtaisesti haluta että muut soittavat hiljempaa), ajattelin tuoda esiin tämän näkökulman. "Dr. Dominant, I presume?" |
JPQ 15.03.2012 01:12:10 | |
|
Hauler: Se johtuu siitä, että pidät enemmän seesteisestä maalaismaisemasta, jossa paimenet museteillaan soittavat suloisia paimentolaislaulujaan, kuin kaupunkien ratikkakiskojen kalkkeesta ja liikenteen sekä ihmisvilinän melusta. Olet muuten ilmeisesti oikeassa nimittäin periaateessa jos jompikumpi valittavissa niin siitä mistä epäilitkin enempi. Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan. |
JPQ 15.03.2012 01:12:48 | |
|
baron: Millä yhden pianon saa kuulumaan kolmen sähkökitaran alta? Mikset käyttäisi vahvistinta siihenkin ? :) Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan. |
JPQ 15.03.2012 01:13:36 | |
|
Dr Dominant: Niin, levesinet otti esiin sen keinon millä linjaa oikeasti saa vahvistettua, siis tuplaamalla oktaavin päästä. Yksikin oktaavituplaus tekee ihmeitä verrattuna unisonossa tuplaamiseen. Tottahan se mutta se luo uutta sointiväriä joten poissa laskuista et joskus jos tarvitsee soittimen ylintä osuutta ei voi käyttää sitä... joskin voin sanoa että jousissa aika makeaa tämä tuplaus sanoisin. Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan. |
|
JPQ: Onko kontrabasso selloa hiljaisempi ? siis tietysti jos säveltäjä kirjoittaa suhteet sopivasti suhde muuttuu mutta puhutaan maksimista jota lähtee. Volassa on tosiaa eroa. Toinen merkittävä asia on soundi ja rekisteri. Mikäli bassot soittavat esim. nuotin mukaisessa pienessä oktaavissa ollaan jo niin matalalla, että aika harvassa tilassa se soi rinnan yläpuolelle kirjoitetun satsin kanssa. Kamariorkesterissa tämän kuulee usein siinä, että bassoa ei selkeästi kuule, mutta sen aistii olevan mukana. Soundillisesti, jousella soittaessa halutaan usein leveää ja isoa orkesterisoundia, jolloin kielet ovat tosi korkealla. Usein etsitään tähän sointiin sitten massaa, useammalla soittajalla. MrS Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|