Muusikoiden.net
07.12.2016

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Konserton (wikipedia) määritelmän herättämiä kysymyksiä.
1
JPQ
01.01.2012 06:10:41
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Konserton (wikipedia) määritelmän herättämiä kysymyksiä.

Säästetääkö sektiot koskaan soolosointita ?

Onko poikkeamia ja kuinka paljon konsertoista jossa enemopi tai vähmepi kuin 3 osaa?

Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
sellisti
02.01.2012 11:20:25 (muokattu 02.01.2012 11:25:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: Konserton (wikipedia) määritelmän herättämiä kysymyksiä.

Säästetääkö sektiot koskaan soolosointita ?

Pitäisköhän tossa lukea "säestääkö"? Tarkoitatko että esiintyykö tilanteita joissa pelkästään jokin tietty soitinsektio/-ryhmä säestäisi solistia..? Kyllähän niitä on.

Onko poikkeamia ja kuinka paljon konsertoista jossa enemopi tai vähmepi kuin 3 osaa?

Onhan niitä konserttoja vaikka kuinka moniosaisia. Ei se rakenne ole jostain 1800-luvun puolivälistä alkaen ollut enää mitenkään ehdottoman itsestäänselvästi kolmiosainen, vaikka se lienee ylivoimaisesti yleisin muoto.

Ihmettelen kyllä tuota wikipedian artikkelin laatijan lausahdusta "Rakenteiltaan Mozartin konsertot ovat vaikeasti hahmottuvia". Häh? Selkeämpää muotorakennetta kuin mitä Mozartin konsertoissa on saa hakea. Ehkä tarkoitus on ollut sanoa että verrattuna aiempiin tyyleihin (barokki-galantti) rakenteet sonaattimuotoineen ym. ovat monimutkaisempia, vaikka kyllähän jo Haydn käytti samoja rakenteita.

E. Ei mahoton, tuo kyseinen Mozart-kohta kuuluu kokonaisuudessaan näin: "Rakenteiltaan Mozartin konsertot ovat vaikeasti hahmottuvia, mutta usein niissä orkesteri soittaa ensin pitkän A-osan, sen jälkeen kyseistä osaa lähdetään käymään läpi selvästi muunnellussa ja pidennetyssä, soolosoittimen mukaan ottavassa muodossa. Usein soolosoitin tuo mukaan myös täysin uuden teeman." Kukahan tämän on kirjoittanut..? :D

"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -jami
JPQ
03.01.2012 10:21:27

sellisti: JPQ: Konserton (wikipedia) määritelmän herättämiä kysymyksiä.

Pitäisköhän tossa lukea "säestääkö"? Tarkoitatko että esiintyykö tilanteita joissa pelkästään jokin tietty soitinsektio/-ryhmä säestäisi solistia..? Kyllähän niitä on.

Onhan niitä konserttoja vaikka kuinka moniosaisia. Ei se rakenne ole jostain 1800-luvun puolivälistä alkaen ollut enää mitenkään ehdottoman itsestäänselvästi kolmiosainen, vaikka se lienee ylivoimaisesti yleisin muoto.

Ihmettelen kyllä tuota wikipedian artikkelin laatijan lausahdusta "Rakenteiltaan Mozartin konsertot ovat vaikeasti hahmottuvia". Häh? Selkeämpää muotorakennetta kuin mitä Mozartin konsertoissa on saa hakea. Ehkä tarkoitus on ollut sanoa että verrattuna aiempiin tyyleihin (barokki-galantti) rakenteet sonaattimuotoineen ym. ovat monimutkaisempia, vaikka kyllähän jo Haydn käytti samoja rakenteita.

E. Ei mahoton, tuo kyseinen Mozart-kohta kuuluu kokonaisuudessaan näin: "Rakenteiltaan Mozartin konsertot ovat vaikeasti hahmottuvia, mutta usein niissä orkesteri soittaa ensin pitkän A-osan, sen jälkeen kyseistä osaa lähdetään käymään läpi selvästi muunnellussa ja pidennetyssä, soolosoittimen mukaan ottavassa muodossa. Usein soolosoitin tuo mukaan myös täysin uuden teeman." Kukahan tämän on kirjoittanut..? :D

Säestää piti lukea ja tarkoitin että vaikkapa 8 selloa säästää samoista nuoteista viulua...

ps. sitä paitsi tuohon vaikeaan hahmotukseen sehän alkaa kuulostaa mielipiteeltä ihan ja nehän ei wikipediaan kuulu.

Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
sellisti
05.01.2012 10:41:43

JPQ: Säestää piti lukea ja tarkoitin että vaikkapa 8 selloa säästää samoista nuoteista viulua...

Kyllä tuota orkesterissa esiintyy, joskin harvemmin.

ps. sitä paitsi tuohon vaikeaan hahmotukseen sehän alkaa kuulostaa mielipiteeltä ihan ja nehän ei wikipediaan kuulu.

No joo, tai jos kyseessä olisi edes jonkinlainen "yleisesti hyväksytty" mielipide, mutta tuo on kyllä ihan kirjoittajan omaa sävellystä...

"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -jami
Dr Dominant
05.01.2012 11:10:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No, ehkäpä Mozartin muotorakenteet ovat kirjoittajalle vaikeaselkoisia! :D No, suositellaan sille jotain 12-tahdin bluesia tai kansanlauluja josta aloittelee muotorakenteisiin tutustumisen :D

"Dr. Dominant, I presume?"
sellisti
05.01.2012 12:17:13

Dr Dominant: No, ehkäpä Mozartin muotorakenteet ovat kirjoittajalle vaikeaselkoisia!

Joo, sehän kannattaa silloin ilmoittaa wikipediassa faktana. :)

Herätti vaan hilpeyttä tuo kohta, kun kyseinen artikkeli on muilta osin ihan asiallisesti ja ajatuksella laadittu.

Klezberg
05.01.2012 14:23:29 (muokattu 05.01.2012 15:56:56)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wikipediassahan pääsee selaamaan muutoshistoriaa. Tästä http://fi.wikipedia.org/w/index.php … e=Konsertto&diff=prev&oldid=1366056 näkee että tuon kohdan on lisännyt joku anonyymisti, siis ei ole kirjautunut sisään tunnettuna käyttäjänä.

Kun tuon wikipedia-artikkelin historiaa selaa, niin joku näyttää välillä myös ilmaisseen mielipiteensä tuosta kohdasta http://fi.wikipedia.org/w/index.php … e=Konsertto&diff=prev&oldid=4093499 :)

huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
EP
05.01.2012 15:01:08 (muokattu 05.01.2012 15:04:37)

Klezberg: Wikipediassahan pääsee selaamaan muutoshistoriaa. Tästä http://fi.wikipedia.org/w/index.php … e=Konsertto&diff=prev&oldid=1366056 näkee että tuon kohdan on lisännyt joku anonyymisti, siis ei ole kirjautunut sisään tunnettuna käyttäjänä.

Jep, mä en oikeen tykkää koko Mozartista, pitäsköhän lisätä? : )

Alan kirjallisuudesta vois löytyä parempaa tietoa (kirjastoon!),
tuoltakin löytyy jotakin:

http://www.elisanet.fi/sakari.hilden/Mt/mta/a2klass.html

Kaikista musiikin eri tyylilajeista löytyy sekä hyvää, että huonoa (Eli humpasta rokkiin ja jatsiin, klassistakaan unohtamatta)
levesinet
05.01.2012 16:48:03

Jos tekis ensin concertinon ja sitten vasta täyden konserton. Taitaa sekin olla liian vaikeata (minulle).

Hauler
05.01.2012 17:42:43

levesinet: Jos tekis ensin concertinon ja sitten vasta täyden konserton. Taitaa sekin olla liian vaikeata (minulle).

No höh, sellaisen pikkuisen Vivaldi-kokoluokkaa edustavan konserton vaan väsäät: I-2min-II-1,5min-III-1,5min.

JPQ
06.01.2012 05:41:07 (muokattu 06.01.2012 05:41:34)

EP: Jep, mä en oikeen tykkää koko Mozartista, pitäsköhän lisätä? : )

Alan kirjallisuudesta vois löytyä parempaa tietoa (kirjastoon!),
tuoltakin löytyy jotakin:

http://www.elisanet.fi/sakari.hilden/Mt/mta/a2klass.html

No en minäkään ole hirveästi Mozartin perään. ps. tottakai alankirjaliisuudesta löytyy mä en vaan just ehdi kirjastoon huominen varsinkin tekee hieman kiiireitä ja mitä siellä hyllyssä on täälläpäin ei juuri mitään.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti