Muusikoiden.net
07.12.2016
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pikakurssi torviarraamisesta..
1
cosmob83
22.12.2011 15:04:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heps,
 
Voisiko joku kokeneempi kertoa pikaisesti muutaman keskeisen asian torviarrien kirjoittamisesta. Bändini perus bluesbiisiin (Dr. John boogieta) yritän tässä syntsalla soitella jotain torviarria (ihan muutamia iskuja, ja pari pre chorus riffiä), ja jotta ei menisi ihan dadaksi niin muutama kysymys (perus rock teoria tuntemus, torviarrien kirjoittaminen siis uutta):
 
- Minkälaisia torvi komboja yleensä käytetään? Eli Trumpetti, tenorifoni ja?!?? Tarkoituksena ei ole tehdä mitään kovin täyttä matskua, vaan semmoiset muutamat piste pick upit ja pari pientä juoksutusriffiä.
 
- Minkäslaisia pinoja niillä yleensä rakennetaan? Torvet soittamaan terssien päästä toisistaan? vai kvinttejä vai mitä? Seiska/ysi soundia tottakai haluasin vähän painottaa että tulisi bluesahtavampi fiilis.
 
Toivottavasti kysymyksistäni saa jotain selvää, uuden asian äärellä näet..
 
baron
22.12.2011 18:14:54 (muokattu 22.12.2011 18:15:28)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cosmob83: - Minkäslaisia pinoja niillä yleensä rakennetaan? Torvet soittamaan terssien päästä toisistaan? vai kvinttejä vai mitä?
 
Kyllä kvartitkin on sallittuja!
(Nimimerkki "Ei mitään tietoa asiasta, kunhan huutelen")
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
cosmob83
22.12.2011 18:44:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Kyllä kvartitkin on sallittuja!
(Nimimerkki "Ei mitään tietoa asiasta, kunhan huutelen")

 
Hei, jos mies on lukenut Mark Levinet niin sitten pitäisi kyllä tietää kaikki torviarrauksesta.
 
baron
22.12.2011 20:05:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cosmob83: Hei, jos mies on lukenut Mark Levinet niin sitten pitäisi kyllä tietää kaikki torviarrauksesta.
 
Mulla on työn alla Aldwell-Schachter: "Harmonia ja äänenkuljetus" ja sitten kun olen lukenut sen ja lisäksi "sisäistänyt" niin ehkä tiedänkin:-)
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
cosmob83
22.12.2011 20:11:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Mulla on työn alla Aldwell-Schachter: "Harmonia ja äänenkuljetus" ja sitten kun olen lukenut sen ja lisäksi "sisäistänyt" niin ehkä tiedänkin:-)
 
No hyvä, jään odottamaan infoa. Mul on vielä tohtori toonika aukaisematta. :) Jotain perus infoa torvi arraamisesta rockipumpulle? Ihan siltä varalta että jos joku joskus vahingossa vaikka soittaisi ne oikeilla torvilla, niin osaisi kirjoittaa edes jotain fiksua.
 
levesinet
22.12.2011 21:40:25 (muokattu 22.12.2011 22:02:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä silloin tällöin selailen Don Sebeskyn kirjaa "The Contemporary Arranger" mutten uskalla vastata kovin yksityiskohtaisesti, koska leikin vain syntikoilla toisin kuin Dr Dominant, joka on ymmärtääkseni vaskiarrien asiantuntija. :)
 
Kuitenkin mulla tulee vaskista mieleen ekana järjestys matalalta korkeaan: tuuba, pasuunat, käyrätorvet, trumpetit. Käyrätorvet soi nätisti terssipinoina, kvintit ei taida toimia niillä. Jos et käytä käyrätorvia, niin harkitse ihmeessä pasuunoita; ne sopii mainiosti trumpettien alapuolelle. Trumpeteilla ja pasuunoilla saundi jää vähän ohueksi; käyrätorvilla ja tuuballa sen saa täyteläisemmäksi.
 
Usein pistän poppibiisissä neljä pasuunaa soittamaan sointuja rytmikkäästi staccato; äänet on muistaakseni sellaisissa pinoissa, joissa esiintyy paljon kvinttejä ja kvartteja. Kirjoita nopeat, rytmikkäät, särmikkäät kuviot trumpeteille ja pasuunoille. Käyrätorvet ei taivu rytmikkyyteen, mutta niillä saa aikaan tosi kauniita saundeja. Tuuba vaatii varmaan eniten keuhkoja; kannattaa miettiä hengähdystaukoja.
 
Matalilla taajuuksilla pienet intervallit ei oikein toimi, joten basson (tuuban) yläpuolelle muodostuu yleensä kvintti tai seksti tai septimi tai oktaavi. Siitä ylöspäin on enimmäkseen kvartteja ja terssejä, joskus jokunen sekunti, ja jopa seksti syntyy herkästi melodian hypätessä korkealle ylärekisteriin.
 
Torvia on monenlaisia. Mun saundikirjastossa ei ole tenorituubaa tai baritonitorvea tai sopraanokornettia tai ylipäänsä kornetteja. Kun pasuunoita on enemmän kuin kaksi, yksi niistä on usein bassopasuuna. Suurin osa on tenoripasuunoita.
 
Sitten on sellaisia näkökohtia että kovalla dynamiikalla trumpetit ja pasuunatkin ovat saundiltaan aika läpitunkevia, kun taas käyrätorvet saadaan helposti sulautumaan taustalle niin että ne tekevät saundista täyteläisemmän. Kornetti lienee vähän niin kuin trumpetti, paitsi että sillä on vähemmän läpitunkeva -jonkun mielestä suorastaan tunkkaisempi- ääni.
 
Ähh, mä en oikein tunne rockia.
 
Janus
22.12.2011 22:22:05 (muokattu 22.12.2011 22:22:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

levesinet: Mä silloin tällöin selailen Don Sebeskyn kirjaa "The Contemporary Arranger" mutten uskalla vastata kovin yksityiskohtaisesti, koska leikin vain syntikoilla toisin kuin Dr Dominant, joka on ymmärtääkseni vaskiarrien asiantuntija. :)
 
---
 
Ähh, mä en oikein tunne rockia.

 
Hyvä teksti. MUTTA, pop/rock/soul-kontekstissa tyypillisin "brass"-sektio koostuu trumpetista+tenorisaksofonista, lisänä ehkä pasuuna. Tämän jälkeen lisäisin 2. trumpetin tai alttofonin, vähän matskusta riippuen. Kornetit/tuubat/käppyrät/baritonitorvet/euphoniumit... kannattaa toistaiseksi unohtaa.
 
Tpt+tensax -kombossa iso etu tulee siitä, että melodiset riffit voi kirjoittaa samaan "in Bb"-lappuun (G-avaimelle) ja tällöin molemmat torvet voivat soittaa samasta lapusta matskun soidessa nätisti oktaavissa. Tällä pääsee konstailematta jo aika pitkälle, iskut ja mattomaiset taustat (sikäli kun tarpeen! usein ei...) sit tietty kannattaa harmonisoida erikseen. Sekstit, desimit, miksei tritonus-stabitkin...
 
Dr. Dominant! Apuun!
 
Dr Dominant
23.12.2011 10:28:57 (muokattu 23.12.2011 10:35:13)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täytyy siis koettaa vastata hätähuutoon :D
 
Jos kaks torvea niin ehkäpä paras kombinaation olisi trumpetti + tenorifoni. Kuten jo mainittua, oktaaviunisono on tämän kombinaation varmaan tehokkain ase, kirjoitat rytmisesti ja melodisesti toimivaa tavaraa ja molemmat soittaa samaa, mutta tenori oktaavia alempaa.
 
Rekisterin puolesta pikkubändikuvioissa kahdella pillillä kannattaa lähteä siitä, että trumpetille paljoa yli soivan 2-viivaisen f:n (g-avaimella ylimmällä viivalla, tämä on siis trumpetin 2-viivainen g, koska trumpetti transponoidaan kokoaskel ylös) ei kannata kirjoittaa, koska sitä ylempänä trumpetti tarttee enemmän kuin yhden kaverin tuekseen toimiakseen parhaalla tavalla. Jos kuitenkin haluat kirjoittaa korkeammalle ja tiedät että trumpetistisi pystyy soittamaan ylhäältä vakuuttavasti, silloin pitäydy oktaaviunisonossa, älä kirjoita tenorille eri ääniä.
 
Jos kirjoitat kaksiäänisyyttä trumpetille ja tenorille, muista että tenori soi oktaavia alempaa kuin trumpetti. Siksi on luontevaa että trumpetti on aina tenorin yläpuolella. Se, minkä intervallin kirjoitat soitinten stemmojen väliin ei ole oikeastaan merkityksellistä niin kauan kuin molemmat soittimet ovat tilanteeseen nähden sopivassa rekisterissä (=pystyvät soittamaan balanssissa keskenään) eikä niiden välinen etäisyys ylitä oktaavia tai ääritapauksessa desimiä (=oktaavi plus terssi).
 
Jos haluat suurentaa sektiota yhdellä lisäsoittajalla, kolme parasta vaihtoehtoa ovat alttofoni, baritonifoni tai pasuuna. Jos haluat tehdä rock/blues-hommaa, jättäisin tuon alttovaihtoehdon väliin, koska altto tässä sektiossa ei tuo lisää "iskuvoimaa", käyttäisin itse enemmän jatsimmassa ympäristössä.
 
Lisäämällä pasuunan saat eniten iskuvoimaa, aksentit ja "kääkät" saa eniten läskiä luitten ympärille. Edelleen toimii parhaiten niin että trumpetti ylhäällä ja tenori + pasuuna unisonossa oktaavia alempana.
 
Lisäämällä baritonin, saat todella tukevan kolmen oktaavin unisonon, joka on erittäin tehokas.
 
Tää on niin laaja alue, että lyhyttä yleisohjetta ei oikein voi antaa. Jos rajais kysymystä vähän niin olis helpompi vastata ;) Kysykää, yritän vastata kykyjeni rajoissa.
 
EDIT: Se piti vielä lisätä, että ehkäpä tärkeintä on se, että kirjoitat rytmisesti ja melodisesti "hyviä" fraaseja soitettavaksi. Jos pystyt itse ne laulamaan ja ne tuntuvat olevan "elossa", silloin et voi mennä pahasti metsään. Sitten vain varmistat että osaat soittimien äänialat, eri rekistereiden karakteerit ja pitäydyt niissä.
 
"Dr. Dominant, I presume?"
Epämuusikko
23.12.2011 16:06:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cosmob83: Hei, jos mies on lukenut Mark Levinet niin sitten pitäisi kyllä tietää kaikki torviarrauksesta.
 
Aika vähän siellä aihetta suoranaisesti sivutaan.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
cosmob83
23.12.2011 20:32:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Aika vähän siellä aihetta suoranaisesti sivutaan.
 
No kun en ole Levineä lukenut niin piti heittää ihan vain tuommoinen rankka yleistys. ;) Huumorilla tok täs...
 
Hei kiitoksia kaikille kommenteista. Muusikoiden.net on mahtava keksintö kun voi vain kirjoitella foorumille ja kysellä tyhmiä torviarrauksesta, ja seuraavana päivänä on jos kasa neuvoja edessä. Kiitoksia tästä! :)
 
Pahoittelut että tuo kysymykseni oli hiukkasen epämääräinen, mutta kun aihealue oli myös uusi, niin en osannut artikuloida asiaani selkeästi.
 
Eli tuolla oktaavi unisono ja trumpetti+tenori systeemillä pääsääntöisesti kirjoittelin noi pienet torviarrit mitä käytettiin. Tuntuvat toimivan hyvin. Erityisesti pre-choruksen laskevassa riffissä. Kertsissä jossa ideana oli aksentoida joka toisen tahdin kakkosta ja nelosta staccato torvi-iskuilla, tuo oktaavi ero ei oikein toimi. Johtuen osaksi siitä että alla on jo aika tiheä matto jossa basso kävelytetään, hammond soittaa mattoa ja sen lisäksi slide sähkis soittaa säröistä pääsääntöisesti femmasointupohjaista riffiä, ja sinne pitää laulukin vielä saada mahtumaan. Siihen yritän nyt vielä kokeilla jotain toisenlaista intervallipinoa (jotain semmoista jossa äänet on lähekkäämmin), jotta se torvi satsi ei hukkuisi sinne, ja oikealla tavalla aksentoisi.
 
Kiitos ja kumarrus teille muusikoiden.net:in tietäjät. Tämä on korvaamaton apu teoriarajotteiselle rockarille. :)
 
Hyvät joulut myös!
 
Janus
23.12.2011 20:48:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cosmob83: Kertsissä jossa ideana oli aksentoida joka toisen tahdin kakkosta ja nelosta staccato torvi-iskuilla, tuo oktaavi ero ei oikein toimi. Johtuen osaksi siitä että alla on jo aika tiheä matto jossa basso kävelytetään, hammond soittaa mattoa ja sen lisäksi slide sähkis soittaa säröistä pääsääntöisesti femmasointupohjaista riffiä, ja sinne pitää laulukin vielä saada mahtumaan. Siihen yritän nyt vielä kokeilla jotain toisenlaista intervallipinoa (jotain semmoista jossa äänet on lähekkäämmin), jotta se torvi satsi ei hukkuisi sinne, ja oikealla tavalla aksentoisi.
 
Terssi+seiska / terssi+perusääni (sekstissä)?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti