Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Soinnut
1 2 3
baron
02.12.2011 22:53:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aalimupina: Miksi muuten tuon Ligetin suuren taideteoksen loppu kuulostaa siltä, että se loppuisi molliin. Olenkohan tänään liian surumielisellä päällä.
 
Se loppuu D:hen. A:n jälkeen mun mielestä se on sus. Mutta koe se ihan miksi haluat, sähän käytät korviasi.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Aalimupina
03.12.2011 00:41:39 (muokattu 03.12.2011 00:48:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Se loppuu D:hen. A:n jälkeen mun mielestä se on sus. Mutta koe se ihan miksi haluat, sähän käytät korviasi.
 
Eihän siinä mitään pidätystä ole. Miten se voisi olla sus? Siinähän on vain liike A:lta D:hen. Ilman, että ne edes soivat samaan aikaan.
 
Eikös A:n jälkeinen D ole kuitenkin vahva bassoliike, joka voisi myös tarkoittaa sitä, että D onkin toonika ja A on dominantti? Mitä teoriamestari sanoo tästä tulkinnasta. Vai eikö siinä ole tarpeeksi luonnetta.
 
Kerro nyt ihmeessä, että miten sä määrittelet soinnun?
 
EDIT:
 
Tällaisen löysin wikipediasta liittyen ko. teokseen:
 
I. Sostenuto -- Misurato -- Prestissimo
 
This movement uses the pitch class A almost exclusively (D is introduced as the final note, thereby providing an impetus to the rest of the movements). Ligeti develops this single pitch class by exploiting the dimensions of rhythm and timbre (an example of timbral counterpoint). A thunderous beginning leads into a gradual crescendo and accelerando consisting of layered polyrhythms in various registers. The coda, a metered accelerando, pounds out several more octaves of A before we finally hear D. The relationship between D and A is reinforced by the holding of both subharmonics and overtones of D, which contain A (a result of the harmonic series).
 
Jucciz
05.12.2011 02:19:43 (muokattu 05.12.2011 02:20:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soinnuissa kun ollaan, kysymys koskien Kolmannen naisen kappaletta "Tästä asti aikaa" ja erityisesti sen kertosäettä. Mun omassa päässäni soinnut ovat seuraavat:
G-Am-C-F-G-A-C-F || x2
 
Pyydän kiinnittämään huomiota lähinnä tuohon A-duuriin kertsin tokalla puoliskolla. Onko kukaan muu samaa mieltä? Aika monissa painotuotteissa A-sointu on molemmilla kerroilla merkattu molliksi (samoin monissa vapaamuotoisissa jameissa moni soittaa mollin molemmilla kerroilla), mutta mun on hankala kuulla mollia tokalla kerralla. Terssitön sointu on toki turvallinen valinta, mutta eipä mulle kukaan vielä ole tullut huomauttamaan väärästä soinnusta, kun itse soitan siihen keikalla aina A-duurin - ja luultavasti ainakin sata kertaa on tullut tähän mennessä tämä kappale vedettyä. :)
 
Melodiassahan tuon soinnun kohdalla vuorottelevat A- ja G-sävelet, joten A-duurin päälle G-sävel muodostaisi pienen septimin - ei riitele mun korvaan ainakaan tippaakaan. Vaan vaan, onko teillä mielipiteitä kertsin kuudennen soinnun laadusta? Kuunnelkaapa huviksenne alkuperäislevytys, jos ette ole hetkeen kuunnelleet. Ja kokeilkaapa soittaa nuo soinnut haluamallanne instrumentilla samalla kertosäettä laulaen.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Sammo
05.12.2011 09:22:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Soinnuissa kun ollaan, kysymys koskien Kolmannen naisen kappaletta "Tästä asti aikaa" ja erityisesti sen kertosäettä. Mun omassa päässäni soinnut ovat seuraavat:
G-Am-C-F-G-A-C-F || x2
 
(snip) ... valinta, mutta eipä mulle kukaan vielä ole tullut huomauttamaan väärästä soinnusta, kun itse soitan siihen keikalla aina A-duurin - ja luultavasti ainakin sata kertaa on tullut tähän mennessä tämä kappale vedettyä. :)

 
Kuuntelin kaksi livevetoa ja yhden Vesa-Matti Loirin ... Kolmannella Naisella en kuullut kummassakaan terssiä ja Loirin versiossa kuulosti Asus2:ta. (ei pysty nyt tsekaamaamaan, joten voin olla väärässö)
 
Jos vedettäis bändin kanssa niin jäis multa terssi soittamatta -- ihan varmuuden vuoksi.
 
"I don't believe in a lot of things, but I do believe in duct tape."
baron
05.12.2011 09:37:00 (muokattu 05.12.2011 09:38:56)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Soinnuissa kun ollaan, kysymys koskien Kolmannen naisen kappaletta "Tästä asti aikaa" ja erityisesti sen kertosäettä. Mun omassa päässäni soinnut ovat seuraavat:
G-Am-C-F-G-A-C-F || x2

 
Mulla on Suuri POP Toivelaulukirja (I) jossa on piisin nuotit. Ne on D-duurissa mutta G-duuriin transponoituina
 
G-Am-C-Csus/F-G-A-C-Csus/F ||
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Numb
05.12.2011 10:05:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Soinnuissa kun ollaan, kysymys koskien Kolmannen naisen kappaletta "Tästä asti aikaa" ja erityisesti sen kertosäettä. Mun omassa päässäni soinnut ovat seuraavat:
G-Am-C-F-G-A-C-F || x2
 
Pyydän kiinnittämään huomiota lähinnä tuohon A-duuriin kertsin tokalla puoliskolla. Onko kukaan muu samaa mieltä? Aika monissa painotuotteissa A-sointu on molemmilla kerroilla merkattu molliksi (samoin monissa vapaamuotoisissa jameissa moni soittaa mollin molemmilla kerroilla), mutta mun on hankala kuulla mollia tokalla kerralla. Terssitön sointu on toki turvallinen valinta, mutta eipä mulle kukaan vielä ole tullut huomauttamaan väärästä soinnusta, kun itse soitan siihen keikalla aina A-duurin - ja luultavasti ainakin sata kertaa on tullut tähän mennessä tämä kappale vedettyä. :)

 
En minä ainakaan mollia siihen soittaisi. Ei ole aktiivistoitossa, mutta muistaakseni olen soittanut duurina. Voipi olla, että olen soittanut terssittömänä, mutta en varmasti mollina.
 
Turvallisuus on tunne, joka edeltää tilanteen tajuamista.
Zeeboo
05.12.2011 10:35:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EP: No toi "powerchord" on kyllä ihan intervalli, vähän harhaanjohtava nimitys.
Ei mikään sointu ollenkaan!

 
Mut jos sit useampi kitaristi soittaa vaik vahingossa powerchordit sopivien intervallien päässä toisistaa ni se kuulostaa joltain ihme jatsisoinnulta.... ;)
 
White men can't Monk
Turpahöylääjä
05.12.2011 14:02:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: onko teillä mielipiteitä kertsin kuudennen soinnun laadusta?
 
Toivelaulukirjoihin en ainakaan tällaisissa erimielisyyksissä luottaisi ;) Itsellä tuo duuri särähtää korvaan, koska omiin korviin tuon kertsin fiilis ja kierto pysyy samanlaisena koko ajan. Jos pitäisi keikalla soittaa, niin soittaisin mollin, mikäli se passaisi kanssasoittajille.
 
Kyllä nyt on niin, että kyllä näin on.
Johann Onn
08.12.2011 22:21:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Turpahöylääjä: Jos pitäisi keikalla soittaa, niin soittaisin mollin, mikäli se passaisi kanssasoittajille.
 
5 - 6 eri keikkavideon, ton kohdan otteiden perusteella: Kelpaa se myös kolmannen naisen soittajille, se A-molli. Koska
kuvat kertoo enemmän kuin sanat, niin: http://www.youtube.com/watch?featur … yer_detailpage&v=-gPHFbAG6qQ#t=196s
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «