Aihe: Soinnut | |
---|
|
Miksi C Soinnussa soitetaan CEC vaikka C duurin nuotithan ovat CEG? ja otelaudaltahan löytyy ohuimmalta E kieleltä G nuotti? Mutta sitä ei soiteta? E:--0 B:--1 |
|
-Flashback-: Miksi C Soinnussa soitetaan CEC vaikka C duurin nuotithan ovat CEG? ja otelaudaltahan löytyy ohuimmalta E kieleltä G nuotti? Mutta sitä ei soiteta? E:--0 B:--1 Ei kaksi säveltä vielä ole sointu, se on vain intervalli. Sointuun vaaditaan vähintään kolme säveltä. (Ja nyt en ala kinaamaan voimasoinnuista) You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
|
Riippuu tilanteesta. Jos C:n ja E:n välissä on riittävästi etäisyyttä (eivät ole terssin päässä toisistaan), C hahmottuu bassoksi ja siihen suhteessa E taas duuriterssiksi, jolloin lopputulos oikeastaan kuulostaa jo soinnulta vaikka yhtäaikaa soi vain kaksi ääntä. Samoin C bassossa, E väliäänenä ja taas C ylimpänä kuulostaa (tietysti taas riippuen siitä miten tilanteeseen tullaan) yleensä ihan C-duurilta edellämainituista syistä johtuen. "Dr. Dominant, I presume?" |
EP 29.11.2011 13:46:10 (muokattu 29.11.2011 14:08:54) | |
|
-Flashback-: Miksi C Soinnussa soitetaan CEC vaikka C duurin nuotithan ovat CEG? ja otelaudaltahan löytyy ohuimmalta E kieleltä G nuotti? Mutta sitä ei soiteta? E:--0 B:--1 Hmm.. se g sävel voidaan kyllä soittaakin tai kieli dempata, tai soittaa kieli vapaana, riippuen minkä sävyistä sointua halutaan ..siis jos tarkoitat C -duuri "avosointua" jossa g -kieli soi vapaana(avosointu = sointu jossa soi vapaita kieliä). E: Kitara -palstalta varmaan löytys lisää : ) |
|
-Flashback-: Miksi C Soinnussa soitetaan CEC vaikka C duurin nuotithan ovat CEG? Koska mukana on myös muita soittajia, kuten vaikka basisti / pianisti / jne. ?. |
Numb 29.11.2011 16:23:12 | |
|
Otan usein ala-E -kieleltä G:n avoimen C-duurin jatkeeksi. Kuulostaa kivalle mun mielestä sillä keinoin. Turvallisuus on tunne, joka edeltää tilanteen tajuamista. |
|
Dr Dominant: Riippuu tilanteesta. Jos C:n ja E:n välissä on riittävästi etäisyyttä (eivät ole terssin päässä toisistaan), C hahmottuu bassoksi ja siihen suhteessa E taas duuriterssiksi, jolloin lopputulos oikeastaan kuulostaa jo soinnulta vaikka yhtäaikaa soi vain kaksi ääntä. Samoin C bassossa, E väliäänenä ja taas C ylimpänä kuulostaa (tietysti taas riippuen siitä miten tilanteeseen tullaan) yleensä ihan C-duurilta edellämainituista syistä johtuen. Ai, miksi mun teoriamaikat opettaa mua väärin? You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
EP 29.11.2011 16:34:40 | |
|
baron: Ai, miksi mun teoriamaikat opettaa mua väärin? Kyllähän esim. äänenkuljetuksellisista syistä voidaan soinnun kvintti jättää pois. |
|
baron: Ai, miksi mun teoriamaikat opettaa mua väärin? Saivarteletko sä Baron nyt, vai pidätkö tiukasti kiinni siitä määritelmästä, että soinnussa on vähintään kolme säveltä? Musta tää nimenomainen esimerkki (että pohjasävel + terssi ei ole sointu koska siinä on liian vähän säveliä) on aina tuntunut enemmän tai vähemmän terminologialla kikkailulta. Perussävel ja kvintti jättää soundin avoimeksi, jolloin voidaan paremmin perustein pohtia onko mielekästä kutsua tätä soinnuksi kyseisessä tilanteessa, mutta toi pohjasävel ja terssi kyllä valtaosalta tilanteista soi siten että jos mä pistän sut transkribaamaan sointumerkein vaikka jousiorkesterin soittamana tän mainitun C (basso) + E (väliääni) + C (melodia) tilanteen, niin sä kirjoitat sinne lappuun suoraan C-duurikolmisoinnun etkä tule edes ajatelleeksi kuuletko siellä kvintin vai et. Semminkin kun se kvintti tulee bassojen/sellojen yläsävelsarjasta sen verta lujaa että se on varsin hyvin kuultavissa. Ja sitten vielä aina näissä tilanteissa, jossa pysäytetään musiikki, viipaloidaan siitä yksi hetki jossa tietyt sävelet soivat yhtäaikaa ja tehdään analyysiä, pitää muistaa se että musiikki kuitenkin on aikajanalla etenevä asia. Niinpä se, mitä tulee ennen kyseistä tilannetta ja sen jälkeen vaikuttaa kuulemiskokemukseen. Esimerkiksi tonaalisessa biisissä jossa on selkeästi ollut koko biisin ajan mollitonaliteetti päällä, tullaan kohtaan jossa koko soiva tekstuuri onkin vain sävellajin toonikaa ja kvinttiä. Vaikkei siellä sitä terssiä ole, niin kyllä se tulee hahmottumaan toonikatilanteena eniwei johtuen siitä että korvat on kalibroituneet siihen molliterssiin. Ota mikä vaan tietyn genren leffascore niin löydät tän tilanteen sieltä vähintään kerran. Kun opetetaan, on tietysti loogista pitää "säännöt" mahdollisimman simppeleinä ettei hämmennetä opiskelijoiden mieltä liikaa muutenkin jo kuormittavassa tilanteessa. Sitten kun "säännöt" on hallussa, voi alkaa nähdä vähän niitä harmaasävyjä siinä mustan ja valkoisen rajapinnalla. :D "Dr. Dominant, I presume?" |
|
EP: Kyllähän esim. äänenkuljetuksellisista syistä voidaan soinnun kvintti jättää pois. Joo, nelisoinnussa, näin mulle on opetettu:-) You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
EP 29.11.2011 17:05:56 | |
|
baron: Joo, nelisoinnussa, näin mulle on opetettu:-) Kolmisoinnussa aivan yhtä hyvin ja just nimenomaan hyvän äänenkuljetuksen aikaan saamiseksi esim. kuorosovituksessa, mutta yhtä hyvin muuallakin missä se on luontevaa ja kuulostaa paremmalta. |
Aalimupina 30.11.2011 00:53:22 (muokattu 30.11.2011 00:54:25) | |
|
baron: Joo, nelisoinnussa, näin mulle on opetettu:-) Sulle on opetettu väärin... Tai siis kyllähän nelisoinnussa voi kvintin jättää pois. Kyllähän kolmisoinnuissakin voi jossain tilanteissa myös jättää kvintin pois. |
baron 30.11.2011 09:24:52 (muokattu 30.11.2011 09:25:44) | |
|
Aalimupina: Sulle on opetettu väärin... Tai siis kyllähän nelisoinnussa voi kvintin jättää pois. Kyllähän kolmisoinnuissakin voi jossain tilanteissa myös jättää kvintin pois. Mulle on opetettu että soinnun luonteen määrittää terssi ja septimi. Kvintti ei eli sen voi jättää pois soinnun luonteen muuttumatta. (Ja jos on basisti mukana niin perussävelenkin voi jättää) You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
|
baron: Mulle on opetettu että soinnun luonteen määrittää terssi ja septimi. Kvintti ei eli sen voi jättää pois soinnun luonteen muuttumatta. (Ja jos on basisti mukana niin perussävelenkin voi jättää) Eikö soinnussa siis ole luonnetta, jos siinä ei ole septimiä? |
|
Aalimupina: Eikö soinnussa siis ole luonnetta, jos siinä ei ole septimiä? En tiedä, mun opetus alkoi nelisoinnuista. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Aalimupina 30.11.2011 21:08:42 (muokattu 01.12.2011 08:41:22) | |
|
baron: En tiedä, mun opetus alkoi nelisoinnuista. Mä aloitin vitossoinnuista. Sitten tuli terssi kehiin ja siitä sitten eteenpäin muut laajennukset. Kaikkihan on pohjimmiltaan laajennettua ja muunneltua vitossointua ;D edit: Jucciz korjasi harhaanjohtavaa kirjoitusasua joten korjasin tähänkin sen |
|
Aalimupina: Mä aloitin 5-soinnuista. Sitten tuli terssi kehiin ja siitä sitten eteenpäin muut laajennukset. Kaikkihan on pohjimmiltaan laajennettua ja muunneltua 5-sointua ;D Sotket nyt käsitteet tai juksailet. Viisisointu, noonisointu eli 9-sointu on paljon isompi möhkäle kuin vitossointu, eli perussävel+kvintti, eli "power chord". Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
EP 01.12.2011 06:27:13 | |
|
Aalimupina: Mä aloitin 5-soinnuista. Sitten tuli terssi kehiin ja siitä sitten eteenpäin muut laajennukset. Kaikkihan on pohjimmiltaan laajennettua ja muunneltua 5-sointua ;D Jucciz: Sotket nyt käsitteet tai juksailet. Viisisointu, noonisointu eli 9-sointu on paljon isompi möhkäle kuin vitossointu, eli perussävel+kvintti, eli "power chord". No toi "powerchord" on kyllä ihan intervalli, vähän harhaanjohtava nimitys. Ei mikään sointu ollenkaan! |
|
Jucciz: Sotket nyt käsitteet tai juksailet. Viisisointu, noonisointu eli 9-sointu on paljon isompi möhkäle kuin vitossointu, eli perussävel+kvintti, eli "power chord". Hyvä korjaus. Vitossointu tietenkin eikä 5-sointu. |
|
EP: No toi "powerchord" on kyllä ihan intervalli, vähän harhaanjohtava nimitys. Ei mikään sointu ollenkaan! Tästä asiasta varmaan voidaan kiistellä vaikka maailman tappiin saakka, mutta kyllä mun mielestäni vitossointu toimii kyllä monesti ihan sointuna. Kyllä tässäkin biisissä sointufunktiot ovat aika selkeästi kuultavissa vaikka Iron Maidenin pojat soittavatkin vain "intervalleja" http://www.youtube.com/watch?v=ADBo0s4CbvM Sitten taas esimerkiksi tässä Slayerin kappaleessa sointufunktiot eivät välttämättä hahmotu http://www.youtube.com/watch?v=7KsPZ1f7MDs Teoreettisesti vitossointu ei ole sointu, mutta mielestäni korva on kuitenkin paras mittari, kun ollaan oikean musiikin kanssa tekemisissä. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|