Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Voisiko joku selittää asteikkojen käytöstä improvisaatiossa!!
1 2 3
Ondine
08.01.2012 16:16:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ammattimainen: tietysti jos kysyttäisiin sitä että mitkä on yleisiä asteikkoja tietyn tyylisessä musiikissa, niin siihen voisin ehkä antaa jotain neuvoja
 
No anna tulla. Eikö sitä kysyttykin ketjun alussa.
 
Mikä taho sulle on muka koettanut väittää, että on olemassa "ainoita oikeita vaihtoehtoja" ja että omia korvia ei saa käyttää? Sellainen sulkeutunut nurkkakuntaisuushan pitää jättää omaan arvoonsa eikä siitä turhaan vollottaa.
 
ammattimainen
08.01.2012 20:56:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ondine: No anna tulla. Eikö sitä kysyttykin ketjun alussa.
 
ei, ketjun alussa sanottiin näin:
 
"Mihin sointuihin voidaan käyttää melodisen mollin moodeja improvisoidessa? Miten siis tiedän, milloin voin käyttää mitäkin asteikkoa ? Ja voisko tuota alt-asteikkoa vielä ihan selvennykseksi selittää.
 
Tietenkin auttaisi myös, jos tähän selitettäisiin yleisesti, milloin mitäkin asteikkoja voidaan käyttää improvisaatiossa (siis pentatonisen/blues-asteikon lisäksi), että kokonaisuuden hahmottaisi paremmin.."
 
se oli siis täysin epäspesifi kontekstin/tyylin ja ihan kaiken suhteen.
 
Jucciz:
Ihan oikeasti: mun siivoustaidot on sitä luokkaa, että väistyn sivummalle, jos pitää oikeasti saada puhdasta. Okei, tamppaan matot kyllä, mutta vaikkapa imurointiin ja tiskaamiseen saan kulumaan aikaa vähintään kolme kertaa enemmän kuin keskivertoihminen ja jälki on silti surkeaa.

 
jos sä asteikkoja osaat soittaa niin kyllä sä mopata osaat jos pakko on; oot vaan laiska.
 
Janus
08.01.2012 23:01:04 (muokattu 08.01.2012 23:01:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ammattimainen: jos sä asteikkoja osaat soittaa niin kyllä sä mopata osaat jos pakko on; oot vaan laiska.
 
You are instantly and permanently my favourite person.
 
EDIT: Menen treenaamaan.
 
Ondine
09.01.2012 21:29:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ammattimainen: se oli siis täysin epäspesifi kontekstin/tyylin ja ihan kaiken suhteen.
 
Okei, sä et vaan nyt viitsi kertoa omista suosikkivaihtoehdoista.
 
baron
09.01.2012 21:38:45 (muokattu 09.01.2012 21:40:06)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ammattimainen: Tietenkin auttaisi myös, jos tähän selitettäisiin yleisesti, milloin mitäkin asteikkoja voidaan käyttää improvisaatiossa (siis pentatonisen/blues-asteikon lisäksi), että kokonaisuuden hahmottaisi paremmin.."
 
Ei pentatoninen/blues sovi kaikkeen
(Tietysti aika moneen: Jatsin perinteiseen II-V-I kiertoon sopii viidennen asteen duuripentatoninen tiukan paikan tullen)
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Epämuusikko
09.01.2012 22:28:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Ei pentatoninen/blues sovi kaikkeen
(Tietysti aika moneen: Jatsin perinteiseen II-V-I kiertoon sopii viidennen asteen duuripentatoninen tiukan paikan tullen)

 
Se, että se siihen sopii, ei tarkoita että sitä kannattaa siihen käyttää, mutta tämähän kaikki tiesivät.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
baron
09.01.2012 22:36:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Se, että se siihen sopii, ei tarkoita että sitä kannattaa siihen käyttää, mutta tämähän kaikki tiesivät.
 
Kait sä sen tiedät että Levine kirjassaan kertoo miten Coltranen "Giant Steps" piisin voi selvittää kolmella duuripentatonisella asteikolla:-)
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Janus
09.01.2012 23:24:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Ei pentatoninen/blues sovi kaikkeen
(Tietysti aika moneen: Jatsin perinteiseen II-V-I kiertoon sopii viidennen asteen duuripentatoninen tiukan paikan tullen)

 
Se, että bluesasteikossa on muita(kin) säveliä kuin duuri-II-V-I -kadenssin soinnuissa, ei tarkoita, etteikö se siihen tyylitajuisesti käytettynä sopisi.
 
baron
10.01.2012 00:14:13 (muokattu 10.01.2012 00:16:40)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus: Se, että bluesasteikossa on muita(kin) säveliä kuin duuri-II-V-I -kadenssin soinnuissa, ei tarkoita, etteikö se siihen tyylitajuisesti käytettynä sopisi.
 
Kait sä oot lukenut mun allekirjoituksen:-)
Kyllä mun maikka on antanut mulle "valtuudet" käyttää bluesasteikkoa ties missä, esim Autumn Leavesin saan vetää joko G-mollibluesissa tai Bb-duuribluesissa!
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
ammattimainen
10.01.2012 06:36:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ondine: Okei, sä et vaan nyt viitsi kertoa omista suosikkivaihtoehdoista.
 
mitä väliä sillä kysyjän kannalta on jos mä soitan jotain ufoprogea ja jos se vääntää vaikka jotain humppabiisiä?
 
Epämuusikko
10.01.2012 11:58:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Kait sä sen tiedät että Levine kirjassaan kertoo miten Coltranen "Giant Steps" piisin voi selvittää kolmella duuripentatonisella asteikolla:-)
 
Tottakai. Ja pentatonisetkin kuulostavat hyvältä oikeissa käsissä. mutta.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Dr Dominant
10.01.2012 13:42:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä selviän Giant stepsistä ja kaikista muistakin maailman biiseistä C-duuripentatonisella. Kuulijasta en mene takuuseen :D
 
"Dr. Dominant, I presume?"
Janus
10.01.2012 15:15:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dr Dominant: Mä selviän Giant stepsistä ja kaikista muistakin maailman biiseistä C-duuripentatonisella. Kuulijasta en mene takuuseen :D
 
Giant Steps = B-augmented scale.
 
http://www.trollbrain.com/images/pi … /troll_science_lol_problem_3525.jpg
 
Zeeboo
11.01.2012 19:50:03 (muokattu 11.01.2012 20:04:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dr Dominant: Mä selviän Giant stepsistä ja kaikista muistakin maailman biiseistä C-duuripentatonisella. Kuulijasta en mene takuuseen :D
 
Mä selviän kaikista biiseistä kromaattisella. Ja niistä, joista en sillä selviä, selviän soittamatta...
 
Mutta tosiaan. Monen soiton oppaan ja -opastajan opastus jää vajaaksi kun tarjotaan vain lista asteikoista joita sointujen päälle voi käyttää. Vaikka ihan oikeita välineitä tarjotaan, niin aika paljon jää vielä auki. Vähän sama juttu, jos vaikka auton korjaukseen saisi neuvoiksi käyttää jakaria ja erkkaria ilman että jatkoksi tulisi vinkkiä miten ja mihin niitä pitäisi käyttää. Aika harvassa (itse näkemissäni) on vinkkejä siitä, kuinka näitä kytketään melodisesti yhteen, kuinka jollain moodilla saadaan soitettua fiksusti "out" ja kuinka jollain toisella tullaan fiksusti "in" jne. Oliskohan ketjun avaaja ollut jotain tämän tyylisiä juttuja vailla. Siis niistä asteikoista, ei auton korjauksesta.
 
White men can't Monk
baron
11.01.2012 21:17:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeeboo: Mä selviän kaikista biiseistä kromaattisella. Ja niistä, joista en sillä selviä, selviän soittamatta...
 
Mutta tosiaan. Monen soiton oppaan ja -opastajan opastus jää vajaaksi kun tarjotaan vain lista asteikoista joita sointujen päälle voi käyttää.

 
Kyllähän alkeiskirjat kertoo että aloitetaan sointu tärkeästä äänestä, terssistä tai septimistä ja miten tähän tullaan: diatonisesti ylhäältä, alhaalta, kiertäen tai samat kromaattisesti.
Loput sitten likkiluetteloista ja korvalla.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Zeeboo
11.01.2012 23:05:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Kyllähän alkeiskirjat kertoo että aloitetaan sointu tärkeästä äänestä, terssistä tai septimistä ja miten tähän tullaan: diatonisesti ylhäältä, alhaalta, kiertäen tai samat kromaattisesti.
Loput sitten likkiluetteloista ja korvalla.

 
Tai sitten rakennetaan ysilinjoja tai vähän tylsempiä kvinttilinjoja, ja sointujen äänenkuljetuksen periaatteet pelaa mainiosti melodiankuljetukseen jne... Mutta ylen usein vain todetaan sen-ja-sen moodin käyvän sille-ja-sille soinnulle. Varmaan on olemassa oppikirjoja ja oppaita joissa noita juttuja puretaan myös eri tyylien mukaisesti. Vastaan ei ole tullut, tosin ihan hanakasti en ole hakenutkaan.
 
Tuosta se-moodi-toimii-sille-soinnulle neuvoista oli mainio esimerkki kaveri, joka oli kuullut että alt-asteikko toimii seiskojen päälle. Kuulostihan ne alt-likit jossain ihan hienoilta, joissain biiseissä kyllä sitten vähän koomisilta...
 
White men can't Monk
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «