Muusikoiden.net
11.12.2016
Rockway LIVE! Joka maanantai ja keskiviikko klo 17-19 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Auttakaa tyhmää!
1 2
SkebaHenkka
11.11.2011 17:58:53
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kertopaakas te teorianörtit mitä asteikkoja E7M9+ sointuun voi soittaa?
Kiitos!
PS. En jaksanut selata joten tein suoraan tämmösen.
 
Hauler
11.11.2011 18:18:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

E-duuri. Höhö.
 
SkebaHenkka
11.11.2011 18:57:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muuten taisin nimetä soinnun väärin joten sanon soinnut sävelet.
E - G - D# - G#
 
baron
11.11.2011 19:59:11 (muokattu 11.11.2011 20:13:32)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SkebaHenkka: Muuten taisin nimetä soinnun väärin joten sanon soinnut sävelet.
E - G - D# - G#

 
Sointu ainaskin on Emaj7#9 josta puuttuu kvintti joka on tarpeeton sävel soinnun soundin kannalta.
 
Muuta asteikkoa en tähän hätään keksi kuin E:stä alkava harmonisen mollin kuudes moodi eli lydian #2.
( E F##(G) G# A# H C# D# E)
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Johann Onn
11.11.2011 21:45:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SkebaHenkka: asteikkoja Emaj7+9 sointuun
 
Esim.: http://www.all-guitar-chords.com/gu … nam=Byzantine&get2=Get&t=0&choice=1
 
Epämuusikko
12.11.2011 15:26:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Erikoinen sointu. Älä ainakaan laita Gissää G:n yläpuolelle (b9 särähtää paatuneemmankin hipin korvaan, ellei sitä sitten nimenomaan haeta...)
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
SkebaHenkka
12.11.2011 17:39:04
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No tolla soinnulla saa hyvin värikkäitä melodioita aikaan :D Yksinäänhän se kuulostaa ihan hirveeltä.
 
vasili
18.11.2011 17:30:43 (muokattu 18.11.2011 17:31:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SkebaHenkka: Yksinäänhän se kuulostaa ihan hirveeltä.
 
Eikä kuulosta. Todella kaunis ja mielenkiintoinen soundi. Kitaralla toimii hyvin, kun ottaa "Hendrix-soinnun" ja nostaa sen septimin maj7:ksi.
 
Harmonisen mollin alennetun 6:n -asteen lisäksi harmonisen duurin alennettu 6. aste toimii myös hienosti (olettaen että sointuun ei soiteta kvinttiä, joka tässä tapauksessa olisi muunnettu). Eli 1-#2-3-#4-#5-6-maj7.
 
Hauler
18.11.2011 17:46:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vasili: Eikä kuulosta. Todella kaunis ja mielenkiintoinen soundi. Kitaralla toimii hyvin, kun ottaa "Hendrix-soinnun" ja nostaa sen septimin maj7:ksi.
 
Harmonisen mollin alennetun 6:n -asteen lisäksi harmonisen duurin alennettu 6. aste toimii myös hienosti (olettaen että sointuun ei soiteta kvinttiä, joka tässä tapauksessa olisi muunnettu). Eli 1-#2-3-#4-#5-6-maj7.

 
Mikä ihmeen Hendrix-sointu? Tämä on kuitenkin teoriapalsta.
 
baron
18.11.2011 18:03:35 (muokattu 18.11.2011 18:06:45)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hauler: Mikä ihmeen Hendrix-sointu? Tämä on kuitenkin teoriapalsta.
 
Xmaj13#5#9#11????
 
Tää poikkeaa ainakin Backlundin opeista, nuo ei oo sallittuja lisäsäveliä duurisoinnuissa, dominanttisoinnuissa sen sijaan OK.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
vasili
18.11.2011 18:40:03 (muokattu 18.11.2011 18:40:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä ihmeen Hendrix-sointu? Tämä on kuitenkin teoriapalsta.
 
Sori, kun en tajunnut selventää. Hendrix-sointu on 7#9 ilman kvinttiä, 1-3-b7-#9
 
Tässä hyvä hendrix-henkinen esimerkki:
 
http://www.youtube.com/watch?v=FLGzCD0qmFA
 
baron: Xmaj13#5#9#11????
 
Tää poikkeaa ainakin Backlundin opeista, nuo ei oo sallittuja lisäsäveliä duurisoinnuissa, dominanttisoinnuissa sen sijaan OK.

 
Millä Backlund perustelee tätä ja mikä laki määrää musiikin harmonian noudattamaan Backlundin oppeja? Sitä paitsi tuohan on harmonisen duurin alennetun kuudennen asteen sointu kaikkine lisäsävelineen.
 
EP
18.11.2011 20:21:14 (muokattu 18.11.2011 20:21:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hauler: Mikä ihmeen Hendrix-sointu? Tämä on kuitenkin teoriapalsta.
 
Joo sehän on sellanen bluussointu, septimisointu jossa on duuri- ja molliterssi yhtä aikaa.
Toi "Hendrix -sointu" nimitys on mulle vähän vieraampi.
 
Kaikista musiikin eri tyylilajeista löytyy sekä hyvää, että huonoa (Eli humpasta rokkiin ja jatsiin, klassistakaan unohtamatta)
baron
18.11.2011 23:31:44 (muokattu 18.11.2011 23:34:49)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EP: Joo sehän on sellanen bluussointu, septimisointu jossa on duuri- ja molliterssi yhtä aikaa.
Toi "Hendrix -sointu" nimitys on mulle vähän vieraampi.

 
Siis septimisointuun (dom-sointuun) voi pistää lisäsäveliksi melkein mitä tahansa mutta maj7 sointuun ei noitten auktoriteettien mukaan voi.
Mutta: Säännöthän on luotu rikottaviksi!!
 
(Mä yleistäisin tätä: Pukukoodeja, ravintolaetikettejä, musasääntöjä ym ei saa rikkoa tyhmyyksissään mutta tarkoituksella: JEES!!)
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
EP
18.11.2011 23:39:56 (muokattu 18.11.2011 23:41:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: ..Mutta: Säännöthän on luotu rikottaviksi!!
 
Niin, eikös se ole niin, että päinvastoin kun yleensä elämässä, musiikissa pitää tietää koska tehdään vastoin sääntöjä ja miksi.
Muuten seurauksena on hallitsematon kaaos tms.
 
(Mä yleistäisin tätä: Pukukoodeja, ravintolaetikettejä, musasääntöjä ym ei saa rikkoa tyhmyyksissään mutta tarkoituksella: JEES!!)
 
Öh joo.. kai? :D
 
Kaikista musiikin eri tyylilajeista löytyy sekä hyvää, että huonoa (Eli humpasta rokkiin ja jatsiin, klassistakaan unohtamatta)
vasili
19.11.2011 00:46:50 (muokattu 19.11.2011 01:31:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Siis septimisointuun (dom-sointuun) voi pistää lisäsäveliksi melkein mitä tahansa mutta maj7 sointuun ei noitten auktoriteettien mukaan voi.
Mutta: Säännöthän on luotu rikottaviksi!!
 
(Mä yleistäisin tätä: Pukukoodeja, ravintolaetikettejä, musasääntöjä ym ei saa rikkoa tyhmyyksissään mutta tarkoituksella: JEES!!)

 
Vähän kyllä ihmetyttää tuo Backlundin yleistys. Itsehän en tuota kirjaa tunne (jonka erinomaista typeryyttä ja turhuutta kerrassaan loistava, käytännönläheinen, fiksu ja hauska teoriamaikkani - teoria- eli hahmotustunneilla soitettiin ja kuunneltiin musaa todella paljon -Jyväskylän konsalla muisti joka tunnilla korostaa.)
 
Miksi #11 olisi vältettävä lisäsävel maj7-sointuun? Hyvänä käytännön esimerkkinä käykööt, että yleisin loppusointu vanhoissa duurisävellajeissa kulkevista jazzstandardisovituksista on maj7#11 (tai ylipäätään D/C- tyyppinen sointu) - puhumattakaan duurisävellajin neljännen asteen soinnusta (Maj7, laajenee 9, #11, 13, ei vältettäviä säveliä). No joo, turhaa saivartelua, mutta kaipaan Backlundin perusteita tuolle väittämälle, jonka hän esittää opuksessaan, jota ainakin arabialla ilmeisesti edelleen luetaan kuin raamattua (toivottavasti ei)...
 
baron
19.11.2011 09:59:10 (muokattu 19.11.2011 10:00:12)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vasili:
Miksi #11 olisi vältettävä lisäsävel maj7-sointuun?

 
Kyllä se käy. Mä tarkoitin että Backlundin mukaan dominanttisoinnun lisäsävelinä käy lähes mikä tahansa mutta duurisointuun ei "lähes mikä tahansa".
 
Duurisoinnun lisäsävelinä sävelaskel ylöspäin kolmisointu eli 9, #11, 13.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Dr Dominant
19.11.2011 12:37:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vasili: Vähän kyllä ihmetyttää tuo Backlundin yleistys. Itsehän en tuota kirjaa tunne (jonka erinomaista typeryyttä ja turhuutta kerrassaan loistava, käytännönläheinen, fiksu ja hauska teoriamaikkani - teoria- eli hahmotustunneilla soitettiin ja kuunneltiin musaa todella paljon -Jyväskylän konsalla muisti joka tunnilla korostaa.)
 
Noniin, nyt mä en pysty enää olemaan kommentoimatta:
 
vasili, mikäli et tunne Backlundin kirjaa, on lienee syytä lainata sitä muutamasta kohden...
 
"JOHDANTO
 
... Kirja antaa perusteet yksiäänisen TONAALISEN improvisoinnin rakentamiseen jazz- ja popmusiikissa ...
 
... Tarkoituksena ei kuitenkaan ole pohtia väärän ja oikean merkinnän mahdollisia eroavuuksia, vaan saada varsinainen musiikillinen tapahtuma ymmärretyksi ..."
 
--> sivulta 24, yhteenvetoa sointujen laajentamisesta:
 
"Kertausta:
 
Perusduurisoinnun lisäsävelet ovat 9, #11 ja 13
Perusmollisoinnun sisäsävelet ovat 9, 11 (tai joskus #11) ja 13
Muuntamattoman molliseptimisoinnun lisäsävelet ovat 9 ja 11
Molliseptimi -5 soinnun lisäsävelet ovat 9, 11 ja b13
Vähennetyn nelisoinnun lisäsävelet ovat 9, 11, b13 ja b15 (maj7)
Dominanttiseptimisoinnun lisäsävelet ovat 9, tai b9/#9, #11 ja 13
Pidätyssoinnun lisäsävelet ovat 9 ja 13 (4=11)"
 
Miksi #11 olisi vältettävä lisäsävel maj7-sointuun?
 
Ei mistään syystä. Kommentoit forumilla sitä että joku on siteerannut väärin, ilman että tiedät mitä alkuperäisessä lähteessä lukee.
 
No joo, turhaa saivartelua, mutta kaipaan Backlundin perusteita tuolle väittämälle, jonka hän esittää opuksessaan, jota ainakin arabialla ilmeisesti edelleen luetaan kuin raamattua (toivottavasti ei)...
 
Huomaan kirjoituksestasi, että mainio, pätevä ja kaiken lisäksi hauska teoriamaikkasi piti huolen siitä että asennekasvatti sinut ajattelemaan että Backlundin kirja on hanurista ja yleensäkin ottaen Arabialla ollaan ihan metsässä.
 
Ennenkuin luet tuon Backlundin kirjan ihan itse (jos uskallat), valotan vielä että vuonna 1983 jolloin tämä kirja julkaistiin, se oli ensimmäinen suomenkielinen kirja jossa sivuttiin tonaalista viitekehystä muusta kuin perusklassisesta näkökulmasta. Kirja keskittyy duuri- mollitonaalisuuteen sekä improvisoinnin taitojen kehittämiseen tässä viitekehyksessä, ja vaikka sen sisältö tämän päivän näkökulmasta ei ehkä ole pedagogisesti terävintä kärkeä musiikin hahmottamisen opettamisessa, varsinaisia asiavirheitä et tule kirjasta löytämään. Siksipä teoksen niputtaminen erinomaisen typeräksi ja turhaksi (vieläpä miltei joka tunnilla, kuten kerroit) kuvastaa vain lausujansa tarvetta painaa alas jostain kumman syystä sitä alan perusteosta, jonka voimin kevyen musiikin koulutus lähti ponnistamaan alan koulutuksen kehittämiseksi eteenpäin. Dissaaminen on aina helppoa, montakos alalla jollain tapaa merkittävää teosta se sun teoriamaikkasi on julkaissut?
 
Mutta en nyt vilpittömästi halua tehdä tästä nokittelua siitä kuka on oikeassa ja väärässä. Kuten Backlundkin esipuheessaan sanoi, oikea/väärä-käsitteet eivät ole tavoittelemisen arvoisia, vaan itse musiikkiin syvemmälle pääseminen.
 
Mitä tulee sitten tähän ketjun oikeaan aiheeseen, eli maj7#9-sointuun, niin kuten jo mainittu, harmonista mollia/duuria päälle vaan, se on hieno sointu, yks munkin lemppareista (kun vielä ryyditetään sillä #11:lla). Se syy miksi Backlundin kirjassa ei lue että #9 on maj7-soinnun lisäsävel ei johdu siitä ettei Backlund olisi tietoinen harmonisen mollin/duurin moodeista ja niihin liittyvistä soinnuista (Kaitsu oli eka joka suomessa opetti sointu/skaala-ajattelua ja osaa nää kaikki kyllä varsin hyvin, hänet hyvin tuntien voin vakuuttaa), vaan syy oli pedagoginen - mikäli kirjassa lukisi että #9 on maj7:n lisäsävel, jengi ei kuitenkaan malttaisi lukea sitä perässä tulevaa suluissa olevaa tekstiä, jossa mainitaan ne tietyt tilanteet mihin tämä liittyy, vaan vetäisi sitä joka paikkaan fiiliksen mukaan. Jossa ei tavallaan ole mitään väärää, mutta jos halutaan opettaa TONAALISEN musiikin peruslainalaisuudet, näkisin että Backlundin valinta on perusteltu. Itsekin olisin tehnyt saman valinnan hänen asemassaan.
 
"Dr. Dominant, I presume?"
vasili
19.11.2011 16:18:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dr Dominant: Huomaan kirjoituksestasi, että mainio, pätevä ja kaiken lisäksi hauska teoriamaikkasi piti huolen siitä että asennekasvatti sinut ajattelemaan että Backlundin kirja on hanurista ja yleensäkin ottaen Arabialla ollaan ihan metsässä.
 
Tämä on hyvä huomio. Siis enhän mä tunne kirjan sisältöä, mutta mulla on näemmä olemassa siitä mielipide(!). Tuon briiffauksen perusteella kirjan sisältö vaikuttaa oikein asialliselta.
 
Baronin viittaus opuksen Maj7-soinnun lisäsävelsääntöön tuntui jotenkin tiedoiltaan harhaanjohtavalta ja vahvisti " uskoani" Backlundin kirjan kehnoudesta. Nyt kuitenkin ymmärrän sen, kun kirjassa ei kerran käsitellä harmonisen duurin/mollin sointuja tai muita erikoisuuksia.
 
Dissaaminen on aina helppoa...
 
Kyllä. Tämä oli nyt vain kyseisen maikan paatosta, mutta myrkyllistä huomata, että se on vaikuttanut omiin asenteisiin.
 
EP
19.11.2011 18:29:59 (muokattu 19.11.2011 20:54:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmm.. mielenkiintoista juttua, baronin kanssa oltiin kuitenkin "jäljillä", aina pitäisi ehkä lukea se kirjan johdanto, että asiat tulis käsitellä loogisessa järjestyksessä.
Klassisella puolellahan ei tuohon harmoniseen duuriin edes törmää.
Muistelisin, että M.Bakerin Jazzguitar opuksessa tuosta on mutta enpä löytäny sitä nyt juuri mistään.
Omasta mielestä maj7 sointu sinällään on jo niin upee sointu, että se ei paljon lisäsäveliä kaipaa. : )
Mutta eikös opettajat aina oo sellaisia auktoriteetteja, -------------- oppilaista tulee heidän "oppinsa" jatkajia, vaan onhan niitä poikkeuksiakin.
 
Kaikista musiikin eri tyylilajeista löytyy sekä hyvää, että huonoa (Eli humpasta rokkiin ja jatsiin, klassistakaan unohtamatta)
Apricot
19.11.2011 20:05:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vasili: Kyllä. Tämä oli nyt vain kyseisen maikan paatosta, mutta myrkyllistä huomata, että se on vaikuttanut omiin asenteisiin.
 
Kyseessä oli varmaan eräänlainen musiikin monitoimimies S.S. - jäljet johtavat sylttytehtaalle. Arvostan kyllä hänen intellektuellia, uniikkia ja käytännönläheistä opetustapaansa, mutta Jyväskylässä on kyllä laajemminkin onnistuttu lietsomaan eräänlaista Helsinki-vihaa nimenomaan popjazz-osastolla jo 90-luvulta lähtien. Syistä joita ei ole kerrottu. Ikävää, jos meininki on vieläkin samaa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti