Muusikoiden.net
09.12.2016
ROKKAA MERKONOMIKSI - liiketalouden perustutkinto 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: pop: Nyrkkisääntöjä kertosäkeen rakentamisesta?
1
Sauvojen_nelonen
21.10.2011 10:31:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää olisi voinut sopia aloittelijat-osioonkin, kysymyksenasettelu on vähän palikkaa mutta sekä perusasioihin että kikkoihin liittyvät neuvot kelpaa.
 
Mun biisinteko lähtee lähes poikkeuksetta säkeistöjen sointukulusta ja melodiasta, ja joidenkin kappaleiden kanssa on herännyt tällaisia kysymyksiä:
 
- Missä määrin kertosäkeen on oltava "samasta maailmasta" säkeistöjen kanssa, onko hyvän maun vastaista esim. tehdä mollivoittoiseen biisiin duurivoittoinen kertosäe?
 
Tai voiko rytmiikka muuttua kesken kappaleen? Nimimerkillä tuskailen biisin kanssa jossa on säkeessä mielestäni hieno rauhallinen poljento joka sopii fiilistelevään ja tyyliltään puhuvaan, kertovaan lyriikkaan ja laulun melodiaan, mutta en millään meinaa saada rakennettua siitä luontevaa aasinsiltaa nostatukseen jota biisi kaipaa.
 
baron
21.10.2011 21:10:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei noihin oo mitään sääntöjä. Kertsi voi olla samassa tai eri sävellajissa, samassa tai eri tempossa jne.
Jos toimii niin OK!
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
JPQ
21.10.2011 21:59:46
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

voi tahtilajitkin vaihtua se vaan ei ihan peruspoppia enään sen jälkeen sanoisin. mutta tarvitseeko sen olla kysynpähän vain.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Sävis
22.10.2011 13:51:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Neuvoisin kuuntelemaan ja analysoimaan niitä biisejä, joissa omasta mielestä on toimiva yhteys säkeistöjen ja kertosäkeen välillä. Poppia on niin monenlaista, että ei tähän ole mitään patenttiratkaisua olemassa.
 
LIP MY STOCKINGS! LIP TEM!!!
JPQ
23.10.2011 01:35:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sävis: Neuvoisin kuuntelemaan ja analysoimaan niitä biisejä, joissa omasta mielestä on toimiva yhteys säkeistöjen ja kertosäkeen välillä. Poppia on niin monenlaista, että ei tähän ole mitään patenttiratkaisua olemassa.
 
Niin muuten on sehän vain populaari musiikkia siksi se ei liikaa rajoittele. Siinä mielessä mutta toisaalta koska soittajat yleensä ei ole virtuooseja se rajaa taas ja niiden määräkään ei usein valtaisa ole et pituusrajat...
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
kerpuusi
25.10.2011 06:11:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: Niin muuten on sehän vain populaari musiikkia siksi se ei liikaa rajoittele. Siinä mielessä mutta toisaalta koska soittajat yleensä ei ole virtuooseja se rajaa taas ja niiden määräkään ei usein valtaisa ole et pituusrajat...
 
En ymmärtänyt näistä lauseista yhtään mitään. Anteeksi karkeuteni ja natseiluni, mutta joku raja huonolla kielenkäytölläkin.
 
I started with nothing and still got most of it left.
Hanuriin
25.10.2011 09:19:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kerpuusi: En ymmärtänyt näistä lauseista yhtään mitään. Anteeksi karkeuteni ja natseiluni, mutta joku raja huonolla kielenkäytölläkin.
 
Asiaa! Nyt oli aihetta valittaa!
 
Nelisormimangusti
26.10.2011 02:30:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kerpuusi: En ymmärtänyt näistä lauseista yhtään mitään. Anteeksi karkeuteni ja natseiluni, mutta joku raja huonolla kielenkäytölläkin.
 
Lukihäiriöstä kysymys on.
 
nisumaka
26.10.2011 09:42:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On niin mielenkiintoinen tämä alkuperäinen kysymyksen asettelu, että ajattelin osallistua omilla kokemuksillani tähän keskusteluun.
 
>>Mun biisinteko lähtee lähes poikkeuksetta säkeistöjen sointukulusta ja melodiasta, ja joidenkin kappaleiden kanssa on herännyt tällaisia kysymyksiä:

Itse en kirjoita lyriikoita, ainakaan toistaiseksi. Mutta sävellän ja sovitan. Niinpä ensin analysoin tekstin ja yksinkertaisesti jaan sanat tavuihin. Yritän löytää jonkinlaisen järkevän rakentaan (verse, bridge, chorus). Tämän jälkeen mietin idean, eli mitä tämä kappale tulisi lopulta edustamaan (rakkautta, menetystä, kaipuuta, ystävyyttä, rahat meni ...). Painotan ensin ajattelumaailmassani melodiaa, mutta otan jo huomioon alitajunnassani sointukulun. Tosta alkaa sitten syntyä hahmoa kappaleeseen.
 
>> - Missä määrin kertosäkeen on oltava "samasta maailmasta" säkeistöjen kanssa, onko hyvän maun vastaista esim. tehdä mollivoittoiseen biisiin duurivoittoinen kertosäe?
 
Tähän voin vastata vain näin, että jo mainitsemani idea pitää täyttyä kappaleen kaikissa osissa. Miten se täytyy, on taiteellinen näkemys, eikä siitä ole olemassa Euro-direktiiviä. Ainoa asia, minkä tiedän choruksen osalta rajaavana teknijänä on yhteislaulu, oikeesti. Eli joskus halutaan tehdä sellaisia sävelmiä, että yleisö osallistuu kertosäkeeseen. Tuosta voi vetää johtopäätöksen, että kertosäe pitää olla aika helposti opittavissa.
 
>> Tai voiko rytmiikka muuttua kesken kappaleen? Nimimerkillä tuskailen biisin kanssa jossa on säkeessä mielestäni hieno rauhallinen poljento joka sopii fiilistelevään ja tyyliltään puhuvaan, kertovaan lyriikkaan ja laulun melodiaan, mutta en millään meinaa saada rakennettua siitä luontevaa aasinsiltaa nostatukseen jota biisi kaipaa.
 
Siinäpä se luomisen tuska piilee. Se, että saat tuon tehtyä hyvällä maulla, ja ettei bridge muistuta jotain olemassa olevaa tunnettua sävellystä. Onnea matkaan, ja suosittelen Sibelius Firstiä, jota itse käytän.
 
JPQ
26.10.2011 14:03:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nelisormimangusti: Lukihäiriöstä kysymys on.
 
Tai jostain muusta vastaavasta.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Vebu
27.10.2011 01:58:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei tarvitse olla samasta maailmasta, usein jopa hyvä, ettei ole. Mollista on muutenkin jopa erittäin luontevaa siirtyä duurikertsiin, mutta kaikilla duurin ja mollin yhdistelmillä saa kyllä hyviä biisejä tehtyä.
 
Eli: ei mitään nyrkkisääntöä, mutta niksejä kylläkin. Tärkeintä on tehdä selvä ero osien välillä, ja tuon ratkaisevan eron voi tehdä muuttamalla vaikka vain yhtä elementtiä. Hyvin usein kertosäkeessä lauletaan korkeammalta, mutta voihan osia ajatella myös vain tasavertaisina aana ja beenä. Silloin biisi vaatinee vahvan teeman. Tästä esimerkkeinä voisin mainita vaikkapa Rafaelin enkelin ja Vartiaisen Ihmisten edessän.
 
Voisit vähän analysoida sitä valmista säkeistöäsi vaikkapa muistilapulle ja listata siitä löytyviä elementtejä. Onko tekstissä toistoa? Onko melodia staattinen vai kenties eloisa? Millainen tekstin rytmitys, onko paljon synkooppeja? Onko yleensäkin paljon vai vähän sanoja? Kertsiä voit hahmotella muuttamalla yhtä tai useampaa elementtiä radikaalisti. Koeta kertsin tekstiin koota biisin ydin jollain tuoreella tavalla (vältä kuluneita ilmaisuja).
 
Älä turhaan mehustele valmiilla säkeistöllä esim soittamalla sitä luuppina, vaikka kuinka hyvältä kuulostaisi. Se muodostuu helposti päässä tutun valmiiksi kokonaisuudeksi, johon on vaikea enää mitään lisätä. Itselläni jää näin biisi hyvin suurella todennäköisyydellä kesken ja ikuiseen pöytälaatikkoon. Kunnes ehkä joku muu jatkaa sen valmiiksi.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti