Muusikoiden.net
06.12.2016
Jenkkirundi - Uutuuskirja nyt myynnissä! 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Selkeä ja aloittelijaystävällinen teos harmoniasta?
1
Cultösaurus
25.09.2011 14:10:21 (muokattu 25.09.2011 14:11:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heipsan,

olen jälleen yksi suurimmaksi osaksi itseoppinut renttu, joka rakastaa säveltämistä. Pikkuhiljaa olen alkanut turhautua mitä enenevissä määrin siihen, kuinka harmoniatietämykseni rajoittuu hyvin perusasioihin. Tästä johtuen esimerkiksi harvinaisempien sointujen käyttäminen sävellyksissäni on hyvin tuskaista yrityksen ja erehdyksen säestämää sohelointia. Samoin on tuskaa löytää oikeita sointuja sellaiselle melodialle, joka ei selkeästi noudata jotakin duurin tai mollin varianttia.

Mikä olisi siis sellainen perusteos, joka lähestyisi rauhallisesti ja runsain esimerkein harmoniaa? Pääinstrumenttini on basso, mutta osaan soinnutella alkeellisesti kitaralla. Osaan lukea jotenkuten F-avainta, G-avainta en käytännössä ollenkaan, mutta toisaalta oikeiden äänien yhdistäminen oikeisiin palleroihin ei ole iso homma opetella. Mitä käytännönläheisempi ote teoriakirjassa on, sen parempi.

Konde
25.09.2011 21:47:03

Korjatkoon viisaammat, jos löytyy parempia, mutta itse olen tykännyt Edward Aldwellin ja Carl Schachterin teoksesta "Harmony and Voice-leading", joka löytyy Olli Väisälän suomentamana mielikuvituksellisesti nimellä "Harmonia ja äänenkuljetus". Teos lähtee perusasioista ja etenee melko lailla tonaalisen musiikin monimutkaisimpiin harmoniarakenteisiin.

EP
25.09.2011 21:52:21 (muokattu 25.09.2011 21:54:29)

Konde: Korjatkoon viisaammat, jos löytyy parempia, mutta itse olen tykännyt Edward Aldwellin ja Carl Schachterin teoksesta "Harmony and Voice-leading", joka löytyy Olli Väisälän suomentamana mielikuvituksellisesti nimellä "Harmonia ja äänenkuljetus". Teos lähtee perusasioista ja etenee melko lailla tonaalisen musiikin monimutkaisimpiin harmoniarakenteisiin.

Hyvä tietää, enpäs ole aiemmin kuullutkaan.
Pitää tutustua..

Kaikista musiikin eri tyylilajeista löytyy sekä hyvää, että huonoa (Eli humpasta rokkiin ja jatsiin, klassistakaan unohtamatta)
Sävis
26.09.2011 11:11:41

Konde: Korjatkoon viisaammat, jos löytyy parempia, mutta itse olen tykännyt Edward Aldwellin ja Carl Schachterin teoksesta "Harmony and Voice-leading", joka löytyy Olli Väisälän suomentamana mielikuvituksellisesti nimellä "Harmonia ja äänenkuljetus". Teos lähtee perusasioista ja etenee melko lailla tonaalisen musiikin monimutkaisimpiin harmoniarakenteisiin.

Kyllä. Kyseinen teos on ehdottomasti paras tonaalisen musiikin harmoniaa käsittelevä kirja. Sitä kannattaa lukea kuitenkin vain vähän kerrallaan. Kaikkea ei pysty omaksumaan heti.

LIP MY STOCKINGS! LIP TEM!!!
baron
26.09.2011 17:02:21 (muokattu 01.10.2011 09:48:19)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sävis: Kyllä. Kyseinen teos on ehdottomasti paras tonaalisen musiikin harmoniaa käsittelevä kirja. Sitä kannattaa lukea kuitenkin vain vähän kerrallaan. Kaikkea ei pysty omaksumaan heti.

Tilasin kirjan. Toivottavasti vastaa edellä esitettyjä mielipiteitä.

Edit: Kirja tuli. 650 sivua painavan näköistä teksiä. Kun oon lukenut ja omaksunut! tiedän varmaan aiheesta kaiken, ainaskin paljon enemmän kuin nyt.

You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti