Muusikoiden.net
10.12.2016

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tempon esitys, todellinen knoppi tietäjille
1
nisumaka
18.09.2011 08:56:31 (muokattu 18.09.2011 10:34:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kysen seuraavaa, koska en itse pystynyt selvittämään tätä tarkasti. Ajatellaan että on ilmoitettu tempo isku (1/4) = 80 bpm. Eikös tuo ole jonkintasoinen standardi, beats per minute neljäsosanuotteina laskettuna tulee 80 kpl. Täällä karvalakkipuolella käytettään nimityksiä poljento ja isku.

Biisi alkaa, tahtilaji 2/4, tullaan vähän eteenpäin (tahtien määrällä ei merkitystä tässä), tulee merkintä 6/8 tahtilaji vaihto ja nuottiviivason yläpuolella perinteinen 1/4 nuotti = 1/4 pisteellinen. Jälleen eteenpäin, ja halutaan palata alkuperäiseen tahtilajiin ja temppoon. Mä tarkennan vielä tätä, että halutaan, että rytmi ja vauhti on sama, kuin biisin alussa, ettei tässä tule tulkintaa, eli aloituskohdan mukainen.

Nyt viivastolla on 2/4 tahtilaji, ja viivaston yläpuolella merkinta 1/4 pisteellinen = 1/4 nuotti. Miksi? Miksi ei 1/4=1/4 ?

Mistä historia juontaan, eli merkitseekö tuo 6/8 tahtilajivaihdoksen kohdalla oleva merkintä, että tempo onkin 120 bpm. Minun mielestäni ei, vaan sitä, että yksi "poljenta" on viivastolla pisteellinen kahdeksasosa nuotti.

Kun sitten halutaan takaisin alkuperäiseen, miksi sitten ei merkitä, että tästä eteenpäin 1/4=1/4, joka merkitsisi että yksi poljenta on 1/4 nuotti. Olen nähnyt näitä molempia nyt käytettävän ristiin "kansanmusiikissa", eli mikä mahtaisi olla virallinen, oikea tapa, ja miten sen voisi perustella.

wavelength
18.09.2011 11:40:39
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Kysen seuraavaa, koska en itse pystynyt selvittämään tätä tarkasti. Ajatellaan että on ilmoitettu tempo isku (1/4) = 80 bpm. Eikös tuo ole jonkintasoinen standardi, beats per minute neljäsosanuotteina laskettuna tulee 80 kpl. Täällä karvalakkipuolella käytettään nimityksiä poljento ja isku.

Biisi alkaa, tahtilaji 2/4, tullaan vähän eteenpäin (tahtien määrällä ei merkitystä tässä), tulee merkintä 6/8 tahtilaji vaihto ja nuottiviivason yläpuolella perinteinen 1/4 nuotti = 1/4 pisteellinen. Jälleen eteenpäin, ja halutaan palata alkuperäiseen tahtilajiin ja temppoon. Mä tarkennan vielä tätä, että halutaan, että rytmi ja vauhti on sama, kuin biisin alussa, ettei tässä tule tulkintaa, eli aloituskohdan mukainen.

Nyt viivastolla on 2/4 tahtilaji, ja viivaston yläpuolella merkinta 1/4 pisteellinen = 1/4 nuotti. Miksi? Miksi ei 1/4=1/4 ?

Mistä historia juontaan, eli merkitseekö tuo 6/8 tahtilajivaihdoksen kohdalla oleva merkintä, että tempo onkin 120 bpm. Minun mielestäni ei, vaan sitä, että yksi "poljenta" on viivastolla pisteellinen kahdeksasosa nuotti.

Kun sitten halutaan takaisin alkuperäiseen, miksi sitten ei merkitä, että tästä eteenpäin 1/4=1/4, joka merkitsisi että yksi poljenta on 1/4 nuotti. Olen nähnyt näitä molempia nyt käytettävän ristiin "kansanmusiikissa", eli mikä mahtaisi olla virallinen, oikea tapa, ja miten sen voisi perustella.

Riippuu tahtilajista, minkä aika-arvon mukaan tempo ilmoitetaan. Neljäsosa on toki yleisin, muttei kuitenkaan mikään standardi. Joissain tapauksissa käytetään puolinuottia, kolmijakoisissa lajeissa pisteellistä neljäsosaa, ja x/8 -tahtilajeissa näkee usein 1/8-pohjaisia merkintöjä.

Kun nuotissa lukee "aika-arvo = aika-arvo", on kyse suhteellisesta temponvaihdoksesta. Syke on alussa siis tasajakoinen ja jatkossa kolmijakoinen, ja kuulokuvassa iskualat hahmottuvat molemmissa yhtä pitkiksi johtuen temponvaihdoksesta. Tempo on alussa "1/4 = 80", ja jatkossa "1/4 = 120". Kuitenkin 6/8-pätkässä syke hahmotetaan pisteellisen neljäsosan mittaiseksi, jolloin lähempänä totuutta oleva tempomerkintä on "pisteellinen 1/4 = 80".

Mikäli syke halutaan pitää koko biisin ajan samana, tulee tempon palautus alkuperäiseen ilmoittaa nimenomaan muodossa "pisteellinen 1/4 = 1/4". Mikäli tuossa paikassa lukisi 1/4 = 1/4, tulkitsisin tämän vain sen asian tähdennyksenä, ettei tempoa saa tässä paikassa vaihtaa; kahdeksasosat tulisi soittaa jatkossakin saman mittaisina kuin 6/8-pätkässä.

Sävis
18.09.2011 11:45:14

nisumaka: Mistä historia juontaan, eli merkitseekö tuo 6/8 tahtilajivaihdoksen kohdalla oleva merkintä, että tempo onkin 120 bpm. Minun mielestäni ei, vaan sitä, että yksi "poljenta" on viivastolla pisteellinen kahdeksasosa nuotti.

Juuri näin, tempo on edelleen 80. Siirtyessä 6/8-tahtilajiin isku ei enää olekaan neljäsosa vaan pisteellinen neljäsosa ja takaisin 2/4-tahtilajiin siirryttäessä isku onkin taas neljäsosa. Tässä tapauksessa siis tempo ei varsinaisesti muutu, vaikka kahdeksasosan pituus muuttuukin.

Nuotissa pitää aina verrata juuri siihen edeltävään jaksoon. Merkintä 1/4=1/4 tarkoittaisi sitä, että 6/8-tahtilajista 2/4-tahtilajiin siirryttäessä tempo muuttuisi niin, että neljäsosa olisikin 120. Isku ei siis aina ole automaattisesti neljäsosan pituinen, vaan se voi olla melkein mikä tahansa aika-arvo. Yleisimpiä ovat varmaan neljäsosa, pisteellinen neljäsosa ja puolinuotti.

LIP MY STOCKINGS! LIP TEM!!!
nisumaka
18.09.2011 15:38:46

Kiittelen vastauksista, olen itse tulkinnut asian samalla tavalla. Eli koska yhdeksi iskuksi oli muutettu 1/4 nuotti pisteelliseksi 1/4-nuottiksi, niin tämä on vallitseva "tila" nuotissa. Kun taas halutaan muuttaa tilanne sellaiseksi, että 80 bpm on 80 kpl 1/4 nuotteja minuutissa, niin pitää katsoa, mikä on olemassa oleva tilanne, ja muutaa se 1/4 nuotiksi, eli 1/4 pisteellinen = 1/4.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti