Muusikoiden.net
03.12.2016
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Minkälaisissa harmonisissa tilanteissa käytät harmonista duuria?
1
evaddave
16.08.2011 15:17:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Keskustellaanpa hiukan minkälaisissa tilanteissa teillä on tapana käyttää improvisoinnissa harmonisen duurin moodeja? Esimerkiksi itse käytän harmonisen Mollin moodeista lähes pelkästään sen V-moodia mollille purkautuvien dominanttisointujen yhteydessä.

Tiedän harmonisen duurin III-moodin toimivan dominanttisointujen päälle. Muuten en kyseisen skaalan moodeja käytä. Onko muilla käyttäjillä hyviä ideoita tämän skaalan moodien käyttämisestä?
 
Bitti-Hiisi
16.08.2011 17:30:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

evaddave: Keskustellaanpa hiukan minkälaisissa tilanteissa teillä on tapana käyttää improvisoinnissa harmonisen duurin moodeja? Esimerkiksi itse käytän harmonisen Mollin moodeista lähes pelkästään sen V-moodia mollille purkautuvien dominanttisointujen yhteydessä.

Tiedän harmonisen duurin III-moodin toimivan dominanttisointujen päälle. Muuten en kyseisen skaalan moodeja käytä. Onko muilla käyttäjillä hyviä ideoita tämän skaalan moodien käyttämisestä?

 
Esim. C-duurissa:
 
G7b9(b13) = Harmonisen mollin 5. moodi = g, as, b, c, d, es, f
 
G7b9 (13) = Harmonisen duurin 5. moodi = g, as, b, c, d, e, f (Jazzarit tosin usein haluu änkeä sen dominanttidimi-likkinsä joka paikkaan.)
 
Ja voi sitä ekaa moodiakin käyttää toonikasoinnun Cmaj7 päälle, jos hakee vähän "jännempää lisäsävelsoundia".
 
Muut saa jatkaa...
 
By your command!
Janus
16.08.2011 20:19:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bitti-Hiisi: (Jazzarit tosin usein haluu änkeä sen dominanttidimi-likkinsä joka paikkaan.)
 
"Pese korvas, se on kokosävelasteikko."
-tuntem.
 
Janus
16.08.2011 20:37:29 (muokattu 16.08.2011 20:39:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos asiaakin. Mä voisin kuvitella - jos jazzia osaisin soittaa - käyttäväni harm. duurin moodeja vähän samaan tapaan kuin melodisen mollin moodeja mollin II-V-I -tilanteessa.
 
Esimerkit C-mollissa.
 

Dm7b5 (II)                    | G7 (V)                 | Cm6 (I)

 
Mel. mollin mukaan:

Loc #2 (F-RMM VI moodi)       | Alt (Ab-RMM VII moodi) | RMM (C)

 
Samalla logiikalla, eli II-V siirryttäessä käytetään RMM-asteikkoa, jossa vain "perusäänet" ovat pienen terssin päässä toisistaan, harm. duurin mukaan:

Dor b5 (C-harm.maj. II moodi) | Eb-harm.maj. III moodi | G-harm.maj. IV moodi

 
Tällöin samaa dominanttisoinnulle tulevaa "likkiä" voi sovittaa eksaktisti transponoiden myös edeltävän II-soinnun päälle. Toi esimerkin vika "toonikasointu" on itseasiassa vähän tekemällä tehty ratkaisu, mutta toisaalta siellä saadaan käyttöön #11-ääni ja kivoja ylärakenteita C-mollille (G- ja D-duurikolmisoinnut).
 
baron
16.08.2011 20:50:58 (muokattu 16.08.2011 20:57:36)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus kirjoitti niin hienoa että täytyy sitä vielä sulatella mutta mä oon oikeassa elämässä törmännyt harmonisen duurin vitoseen eli mixb2 asteikkoon.
Eli dominanttina x7b9.
Tietysti kolmannen asteen duurisointukin (C-duurissa E7)
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
vasili
17.08.2011 20:23:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan muutamia esimerkkejä:
 
- II-asteen m7b5 (Door. b5)
- V-asteen 7b9 tai 13b9 (Mixo b2)
- Mollisointuun purkautuvat dominantit (miellän tämän Alt-asteikoksi, jossa on palautettu kvintti).
 
- Hancockilla useissa biiseissä harmonisen duurin takaa löytyviä sointuja, esim. Dolphin dancen vikassa pedaalipätkässä Bb13b9/Eb ja C7#9/Eb.
 
- A child is born on hyvä esimerkkibiisi tämän asteikon käytöstä, koska siinä pärjää useimmissa oudommissa tilanteissa alentamalla sävellajin kutosen (IIm7b5, V7#5#9/VI, IVm/b3).
 
- Monille kummallisille soinnuille löytyy vaihtariasteikot sekä melodisesta mollista, harmonisesta duurista ja harmonisesta mollista.
 
Joitain harmoniseesn duuriin perustuvia sointuja: Maj7/b6 (MAj7#5#9), Maj7#5/b3, m9#11...
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti