Muusikoiden.net
11.12.2016
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Musiikin teoriaopetukseen tulossa suuria muutoksia
1
J_Mikkonen
05.08.2011 09:34:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://yle.fi/uutiset/kulttuuri/mus … ukseen_isoja_muutoksia_2764367.html
 
Tuommoisen bongasin facebookin puolelta. En nyt ollut ihan varma että mille alueelle tämän laittaisi niin laitoin tänne. Mitäs ajatuksia herättää? Ensimmäisenä tuli itsellä mieleen että ollaanko nyt konservatorioiden teoriaopetus siirtämässä ensemble-tunneille ja että kärsiikö tästä sitten bändisoiton opetus. Kuulisin mielellään mietteitä tämän palstan opettajilta, jazzmies ja kumppanit.
 
Janus
05.08.2011 14:12:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielenkiintoinen aihe, toivoisin itsekin keskustelua. Aloitan taas muutaman vuoden tauon jälkeen musiikin ammattiopinnot täyspäiväisesti tänä syksynä ja nimenomaan pedagogilinjalla (en tosin teoriaopettajana). Kiinnostavaa on havaita, vaikuttaako tuo pedagogiikkaopintoihin jo tässä vaiheessa ja millä tavalla. Itse olisin hyvilläni mahdollisimman käytännönläheisestä lähestymisestä myös teoria-asioiden opetukseen ja oppimiseen.
 
sellisti
05.08.2011 22:15:40 (muokattu 05.08.2011 22:16:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän tuota integrointia nykyään jo aika paljon harrastetaan, ja sellanen perstuntuma mulla on että soitto- ja yhteissoittotuntien yhteyteen integroitu teorian ja säveltapailun opettaminen on erinomainen tapa saada oppilaat tajuamaan helposti sellaiset asiat jotka pulpetissa istumalla ja kirjasta opettelemalla voivat osoittautua todella hankaliksi omaksua. Joka tapauksessahan siellä soittotunnilla käydään niitä asioita oppilaan kanssa - sävelten nimiä ja pituuksia, intervalleja, rytmejä jne. Tokihan integroinnin kohdalla kyse on lähinnä peruskurssitasoisista oppimääristä; vaikeampien opintokokonaisuuksien kohdalla ei enää ihan pelkkä soittotunti riitä kun pitäis sitä itse soittamistakin siinä ehtiä harrastaa. Mutta varmasti näin keinoin harvempi pikkuoppilas kokisi teoria- ja solfa-asiat jonkunlaisena puisevana pakkopullana, jota on pakko sietää siinä soittamaan oppimisen ohella. Takuulla tekee ainakin oppimisesta mielenkiintoisempaa.
 
"It's called 'the American dream' because you have to be asleep to believe it." -George Carlin
Epämuusikko
06.08.2011 14:08:57 (muokattu 06.08.2011 14:09:34)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lisäintegrointia (jonka pitäisi olla itsestäänselvyys) olenkin odotellut, mutta jos teoriaosaaminen yleensä kavenee (jos alue kasvaa joko liian suureksi tai jotain kauheaa) niin en ole iloinen. Ei sillä että nelisointujen käännösten numeromerkinnät olisivat tie taivaaseen nykymuusikolle, mutta yleissivistys ja laajamittainen ymmärtäminen ovat edelleen jees.
 
tosiaan olisi kiva tietää minkätasoista teoriaopetusta tarkoitetaan.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
jazzmies
10.08.2011 23:12:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Artikkelissa puhuttiin "musiikin perusteista", mikä tarkoittaa perinteisiä 1/3-3/3 kurssitutkintoja teoria/säveltapailuopintonnoissa ja musiikkitiedon peruskurssia. Niistä on pidetty lujasti kiinni oppilaitoksissa, joissa on ollut luja usko perinteisen systeemin toimivuuteen tai sitten muutosvastarinta opettajakunnan taholta on ollut estämässä nykyaikaisten menetelmien käyttöönottoa kyseisissä aineissa. Kysymyksessä on usein haluttomuus luopua käytetystä oppimateriaalista tai päivittää opettajanpätevyyttä.
 
Musiikin perusopintojen laajan oppimäärän (soittotunti, yhteissoitto, teoria, musiikkitieto) perusteista vastaa Opetushallitus, joka määrittelee asiat joita on pakko opiskella ja tutkinnon saavuttamiseen vaadittavan kokonaistuntimäärän. Kukin musiikkioppilaitos voi laatia oman opetussuunnitelmansa opetuksen järjestämisestä, oppiaineista ja tietysti käytetyistä oppimateriaaleista ja opetusmenetelmistä. Laaja oppimäärä kuuluu taiteen perusopetuksen valtionavun piiriin, joten lukukausimaksut ovat säilyneet kohtuullisina. Opiskelijan vastaanottaessa laajan oppimäärän mukaisen valtion tukeman opiskelupaikan, sitoutuu opiskelija opiskelemaan kaikkia opetussuunnitelman pakollisia aineita. Jos opiskelija opiskelee pakollisia oppiaineita valikoiden ja hänen valmistumisensa näyttää epätodennäköiseltä, oppilaitos voi viime kädessä erottaa opiskelijan.
 
Suunnitteilla on monissa musiikkioppilaitoksissa ja ehkä myös toteutettu musiikin perusopintojen lyhyt oppimäärä, jossa opiskelija voi itse rakentaa opintonsa eli valikoida haluamansa oppiaineet. Lyhyt oppimäärä ei ole valtionavun piirissä, joten lukukausimaksu saattaa kasvaa oppituntia kohden kaksinkertaiseksi.
 
Pop & Jazz Konservatoriossa jokainen musiikin perusopintojen opiskelija opiskelee teoria-aineita. Osallistuminen teoriaopintoihin on ollut käsittääkseni 100 %, luvun ollessa aikaisemmin muistaakseni noin 30 %. Opetus on järjestetty PJK:ssa ns. AMP-muodossa, missä teoria-aineita opettaa yhtyeopettaja ja missä yhtye- ja teoriatunnit ovat peräkkäin samana iltana. Tästä on turha huolestua, sillä musiikin teoria on käytäntöä ja eikä mitään sisäpiirin tähtitiedettä. AMP-opetus, siis bändi- ja teoriatunnit alkavat opiskelun alkaessa heti ensimmäisellä viikolla. Yhtyeopettaja on tyypillisesti musiikkipedagogin tutkinnon (AMK) suorittanut opettaja tai "vanhan liiton" pop/jazz-musiikin opettaja (opistotaso). Oppimateriaalina käytetään Heikkilä-Halkosalmen 'Tohtori Toonikaa'. Musiikkitiedon peruskurssi suoritetaan tavallisesti opintojen loppuvaiheessa ja soittotunti on viikoittainen (30-45 min riippuen opiskeltavasta tasosta, joita on yhteensä 10). Muussa muodossa musiikin perusopintoja ei PJK:ssa voi opiskella toistaiseksi, mutta tulevaisuudessa lyhyt oppimäärä mahdollistaa oppiaineiden valikoinnin. Musiikkiopistotasolla systeemi on käsittääkseni alkanut muistuttaa perustasoa.
 
Artikkelissa esitetyt muutosehdotukset varmasti toimivat oppilaitoksissa, joissa systeemi on tuo "iänikuinen". Mielestäni olisi kuitenkin hölmöä pakottaa kaikki oppilaitokset soitonopettajavetoiseen teorianopetukseen, jos systeemi toimii ja osallistuminen teorianopetukseen on luontainen automaatio. Tässä kohtaa voi suoraan sanoa, että rytmimusiikin (pop, rock, jazz, latin, etno, kansanmusiikki) opinnoissa AMP-muoto on toiminut paremmin kuin perinteinen malli ainakin osallistumismittarin valossa. Ehkä myös teoria-aineita ympäröivä myyttisyys ja kammo ovat hälvenneet, sillä nyt niitä opettavat pelimannit ja bändiopettajat. Rytmimusiikissa yhtyesoitonopetus on lähes välttämättömyys oppiakseen ilmaisemaan itseään kyseisissä lajeissa ja pakko ollakseen rytmimusiikin ammattilainen, joten integrointi teorian ja yhtyeopetuksen välillä on koettu luontevaksi.
 
Klassisessa musiikissa AMP-opetuksen järjestäminen on koettu haastavaksi, joten aineita ei ole suurella volyymilla integroitu toisiinsa. Perinteisesti klassisen musiikin opiskelu on ollut instrumenttiopintopainotteista, joten opiskelijoiden on ollut helppo jättää tulematta teoriatunneille. Käsittääkseni artikkelissa mainitut muutosehdotukset koskevat nimen omaan tätä haastetta - miten integroida teorian opetus soittotunteihin, mahdollisesti ryhmäsoitonopetukseen? Klassisella puolella yhtyesoitto on alkanut perinteiseti myöhemmin, tyypillisesti 2/3-suorituksen jälkeen, joten teoria-aineiden integrointi yhteissoittotunteihin on ollut mahdottomuus.
 
Miten musiikkipedagogikoulutus on vastannut tähän haasteeseen? Pahasti jälkijunassa, mutta muutokset on huomioitu ja jo osittain pantu käytäntöön. Reagointi oppilaitostasojen (musiikkiopistot, konservatoriot, AMK:t ja yliopistot/YAMK) välillä on ollut hidasta, mistä kyllä voi lopulta syyttää Opetushallitusta, sillä hehän siellä vastaavat eri koulutusten opetussuunnitelmien perusteista ja kokonaishallinnasta (opintoputki alkeista asiantuntijaksi/opettajaksi/muusikoksi). Puutteet opettajuuden ja opiskelun vastaavuuksista on vaikea havaita välittömästi, koska eri koulutusohjelmien opetussuunnitelmien perusteita ei uudisteta samanaikaisesti. Kysymyksessä on siis pohjimmiltaan resurssipula virkamiehistössä koordinoida kokonaisuutta ja ohjeistaa eri tasot jakamaan ja hankkimaan informaatiota uudistuksista. Siihen tarvittaisiin eri koulutustasojen asiantuntijoiden työryhmää, jotka skannaisivat eri oppilaitosten opetussuunnitelmia ja opetuksen järjestämistä eri tasoilla.
 
Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 -
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti