Muusikoiden.net
06.12.2016
Jenkkirundi - Uutuuskirja nyt myynnissä! 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fryyginen dominantti asteikko(mixb2b6)
1
L3fti
08.05.2011 00:27:44 (muokattu 08.05.2011 00:34:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitkään katselin noita muita kirjoituksia ja pitkään tässä olen itsekkin pähkäillyt ja laskeskellut, mutta ei ole asia selvinnyt, joten päätin nyt epätoivoissani ihan oman topikin tälle vääntää.
Miten siis saadaan fryygisestä dominantista semmoinen skaala kun se on, eli tämä mixb2b6? Ja sama kysymys tästä toisestakin saman skaalan nimestä, eli harmonisen mollin viides moodi. Ymmärrän mixb2b6:sta, että miten siitä se muotoutuu kun soitan nuotteja kitaran otelaudalta, mutta siis haluaisin perusteellisen selvityksen, että mitä näissä nimissä nämä termit tekevät sille skaalalle ja myös, että mikä on fryygisen dominantin lähtoskaala, josta fryygisyys ja dominantti sitten muodostaa sen skaalan.
Sitten tästä harmonisen mollin viidennestä moodista ei pysty ymmärtämään miten siitä voi se tulla, kun vaikuttaisi että siellä olisi se yksi sävel, mitä en nyt muista pitäisi vielä alentaa, että siitä tulisi se mixb2b6, jota sen sanotaan meinaavankin.
Selvitystä asioihin kiitos!

Turpahöylääjä
08.05.2011 01:12:25 (muokattu 08.05.2011 13:36:36)

L3fti: Pitkään katselin noita ja pitkään tässä olen itsekkin pähkäillyt ja laskeskellut, mutta ei ole asia selvinnyt, joten päätin nyt epätoivoissani ihan oman topikin tälle vääntää.
Miten siis saadaan fryygisestä dominantista semmoinen skaala kun se on, eli tämä mixb2b6? Ja sama kysymys tästä toisestakin saman skaalan nimestä, eli harmonisen mollin viides moodi. Ymmärrän mixb2b6:sta, että miten siitä se muotoutuu kun soitan nuotteja kitaran otelaudalta, mutta siis haluaisin perusteellisen selvityksen, että mitä näissä nimissä nämä termit tekevät sille skaalalle ja myös, että mikä on fryygisen dominantin lähtoskaala, josta fryygisyys ja dominantti sitten muodostaa sen skaalan.
Sitten tästä harmonisen mollin viidennestä moodista ei pysty ymmärtämään miten siitä voi se tulla, kun vaikuttaisi että siellä olisi se yksi sävel, mitä en nyt muista pitäisi vielä alentaa, että siitä tulisi se mixb2b6, jota sen sanotaan meinaavankin.
Selvitystä asioihin kiitos!

Fryyginen dominantti on vain nimitys muiden joukossa (tosin en ole tainnut itse edes kuulla sitä aikaisemmin). Itse olen aina käyttänyt tuota mix.b2b6:tta. Nimitys fryyginen dominant on johdettu siitä, että asteikko sisältää fryygisen karakteerisävelen, eli b2:n, dominantti sävelen b7, ja suuren terssin. Nimitys on mielestäni ongelmallinen, koska fryyginen viittaa normaalisti molliasteikkoon, kun taas dominant puhuu duurin puolesta. Kyseinen asteikko on luonteeltaan ja käyttötarkoitukseltaan nimenomaan dominanttiasteikko. Hankaluuden tulkinnassa tuottaa se, että pitäisi osata arvata mitkä sävelet asteikosta ovat duurin ja mitkä mollin mukaisia - siellä kun on myös se mollimainen b6... Oikeastaan fryyginen dominant on melko ristiriitainen ja epätarkka nimi :D Mutta ei siitä sen enempää, hauska vain hieman pohdiskella uutta termiä ;)
Mix.b2b6 sen sijaan on erittäin yksiselitteinen: kyseessä on miksolyydinen asteikko alennetulla 2 ja 6 sävelellä.

Joka tapauksessa oli nimitys mikä hyvänsä, johdetaan tämä asteikko harmonisesta mollista. Eipä siinä mitään sen kummempia kommervenkkejä vaadita, että sävelet osuvat oikeaan järjestykseen. Tarkastele esim. asteikkoa C-mix.b2b6. Sävelet ovat: C, Db, E, F, G, Ab, Bb. Koska kyseessä on harmonisen viides moodi, on lähtöasteikko tällöin F-harmoninen molli, jonka sävelet ovat F, G, Ab, Bb, C, Db, E. Jos luettelet F-hmollin sävelet C:stä (asteikon viides sävel) alkaen huomaat, että kyllä ne ovat täysin samat kuin C-mix.b2b6 -asteikossa :)

Auttoiko tämä yhtään?

Edit: Joo-o. Onnistuin kuitenki mokaamaan jotain.. xD Eli D:stä tuli Db.

Kyllä nyt on niin, että kyllä näin on.
levesinet
08.05.2011 09:59:57

Turpahöylääjä: F-harmoninen molli, jonka sävelet ovat F, G, Ab, Bb, C, D, E.

Vai Db?
Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!

L3fti
08.05.2011 12:24:08

Nyt saattaakin olla, että olen itse sekaantunut skaalassa, koska kun fryygisestä dominantista tuon ensimmäisen kerran opin, niin silloin käsitin sen olevan C-Db-E-F-G-Ab-H, mutta nyt näyttäisi että H olisikin B. Nyt tarkistettuani wikipediasta, ymmärrän että sekaannus on käynyt. Ihmettelinkin, kun en millään saanu tuota kohdilleen.
Sitten jatkokymysys, että onko tuota mun mainitsemaa skaalaa minkään sortin käytössä ja jos on, niin onko sillä minkäänlaista vakiintunutta nimeä, muuten kun vaikka nyt sitten mixb2b6#7(merkitäänkö se niin?), jonka voi muodostaa ihan järkeä käyttämällä?

Turpahöylääjä
08.05.2011 13:54:05

L3fti: Nyt saattaakin olla, että olen itse sekaantunut skaalassa, koska kun fryygisestä dominantista tuon ensimmäisen kerran opin, niin silloin käsitin sen olevan C-Db-E-F-G-Ab-H, mutta nyt näyttäisi että H olisikin B. Nyt tarkistettuani wikipediasta, ymmärrän että sekaannus on käynyt. Ihmettelinkin, kun en millään saanu tuota kohdilleen.
Sitten jatkokymysys, että onko tuota mun mainitsemaa skaalaa minkään sortin käytössä ja jos on, niin onko sillä minkäänlaista vakiintunutta nimeä, muuten kun vaikka nyt sitten mixb2b6#7(merkitäänkö se niin?), jonka voi muodostaa ihan järkeä käyttämällä?

Jos olen asian oikein ymmärtänyt, tuo mainitsemasi asteikko on ns. mustalaismollin viides moodi. Etnisistä asteikoista on oma FAQ täällä teoriafoorumilla, kannattaa tutustua!

Kyllä nyt on niin, että kyllä näin on.
L3fti
08.05.2011 15:34:51 (muokattu 08.05.2011 15:40:43)

Turpahöylääjä: Jos olen asian oikein ymmärtänyt, tuo mainitsemasi asteikko on ns. mustalaismollin viides moodi. Etnisistä asteikoista on oma FAQ täällä teoriafoorumilla, kannattaa tutustua!

Vaikuttaisi, että juurikin kyseisen mustalaismollin viides moodi olisi nimetty kaksoisharmoniseksi duuriksi (Double harmonic major scale), ainakin wikipedian mukaan, jonka neljäs moodi olisi sitten tämä mustalaismolli, joka sitten on wikipedian mukaan unkarilainen mustalaisskaala.
Kyseisestä skaalasta on sitten vielä 2 versiota, jossa toisessa seitsemäs sävel on alennettu ja toisessa ei. Tähän tapaan: C-D-Eb-F#-G-Ab-B/H. Näistä sitten se missä ei ole tuota alennusta on se joka on kanssa kaksoisharmonisen duurin 5. moodi.
Kummallista kyllä, että espanjalainen mustalaisskaala on myös unkarilaisen mustalaisskaalan toinen versio ja sama skaala on eri moodeissaan duuri ja molli, tai sitten wikipedia johtaa harhaan.

baron
08.05.2011 15:53:26 (muokattu 08.05.2011 15:53:54)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fryygisestä dominantista on aikaisemminkin tällä palstalta keskusteltu: Mut on haukuttu lättäjalaksi kun käytin sitä nimitystä duuriluonteisen asteikon nimenä ja sitten otin lusikan kauniiseen käteen ja oon alkanut nimittää fryygistä dominanttia mixb2b6 asteikoksi.
Sillähän on kiva "sukulaisasteikko" mixb6 joka on melodisen mollin viides moodi.

You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti