Muusikoiden.net
04.12.2016
Jenkkirundi - Uutuuskirja nyt myynnissä! 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: kevyen musiikin säveltämisen opiskelua..
1
cosmob83
19.03.2011 19:48:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heips.

Minulla tässä hiukkasen erikoisempi tilanne ja mietinkin jos osaisitte ohjastaa minua eteenpäin. Musiikkia tullut harrastettua n. 14 vuotta, jona aikana tullut sävellettyä ja sovitettua kaikennäköistä. Haluasin kuitenkin kehittää sävellys/sovitus taitojani huomattavasti eteenpäin. Sillä rajoituksella että musiikki on minulle harrastus, eikä siitä kokopäiväistä ammattia tule (niitä on jo kaksi kappaletta, enempää en halua tehdä harrastuksista ammattia kuin nyt on jo). Periaatteessa minua himottaisi kovasti hakea Metropolian Pop&Jazz puolelle opiskelemaan musiikintekijä linjalle säveltämistä (en tosin tiedä riittääkö rahkeet). Tarkemmin siis kevyen musiikin ja ehkä mahdollisesti myös Jazzin säveltämistä kanssa. Valitettavasti nykyiset työt ovat esteenä moiselle tempaukselle.

Koska olen pääasiallisesti itseoppinut säveltäjä/sovittaja (nettia kahlattua, musiikkia kuunneltu ja analysoitu, joitakin kirjoja luettu. En tiedä sitten kuinka hyvin ne on sisäistetty) on minulle puutteita teoria tiedoissa ja joissakin perusteissa. Tämän takia minua kiinnostaisi tuommoinen kompakti paketti joka sisältää, teoriaa, säveltämistä, soitinopintoja yms. Onko harrastepuolella tarjolla moista? Se että halii yksittäisiä, soitintunteja, teoriatunteja ja ehkä jotain sävellystunteja, ei välttämättä palvele yhtenäistä kokonaisuutta (sillä harvemmin näitä saa yhdeltä taholta) ei tunnu oikein nyt hyvältä ratkaisulta, sillä tuolla tavalla opiskelu on hyvin hajautetta. Ehdotuksia missä voisin systemaattisesti kehittää näitä taitoja?

Ja jos joku nyt meinaa sanoa, että hyväksi säveltäjäksi voi tulla ilman opintoja, niin joo-o, totta, mutta minua nyt itsekkäistä syistä kiinnostaa systemaattinen opiskelu ja tietopuutosten paikkailu.

nisumaka
20.03.2011 07:15:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osta Sibelius Education. Se maksanee jotain 120 e. Siinä on ainakin hyvä runko lähteä liikkeelle. Itse olen käynyt Oulunkylän POP-Jazz Opistoa 1972 - 1978 harrastemielellä ja suoritin silloiset peruskurssit. Sitten joo erinäisiä kursseja. Nuotinnos oli aina vähän ongelma, eli teoriapuoli "hanskassa hajanaisesti".

Itse ostin Sibelius 6 Firstin muutama viikko sitten, kun tuli yllättäen musiikkiteatterinäytelmään 20 vuotta vanhojen laulujen sovittaminen (soolo, kuoro, piano ja kitara). Nyt jo sujuu koneen kanssa homma vallan mainiosti, ja ensimmäiset sovitukset on tehty ja nuotit Sibeliuksen kanssa (tukemana) tulostettu tosi siistit. Meillä on produktiossa ammatikseen musiikkia opettava (siis musiikin lehtori) henkilö mukana, ja hän mulle sanoi, että just mulle tuo Sibeliuksen mukaan otto toi tuloksia, jotka ovat "täysin uskomattomia". Eli koska hajanaisista dokkareista ja korvakuulolta osasin aina omaksua biisit, niin Sibis toi viimeisen pisteen iin päälle ja sain homman ammattimaisesti paperille.

Tilanteesi vaikuttaa tosi samanlaiselta, mitä mulla oli. Aion itsekin jatkaa tästä vielä jotenkin opintoja, harrastusmielessä. Ja kirjoittaa puhtaaksi kirkko-oopperani: Kuka pölli kamelini....

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti