Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Soinnuista..
1 2 3
baron
14.02.2011 19:06:33 (muokattu 14.02.2011 22:58:49)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässähän on sellainenkin "nyrkkisääntö" että ainakaan duuri ja molliasteikoissa ja niitten moodeissa ei voi olla kahta samannimistä säveltä.
Esim jos asteikossa on sekä Eb että E niin niitten nimet asteikossa ovat joko dis ja e tai es ja fes.
(Meillä on sitten eksoottisia asteikkoja ja dimiasteikkoja ja bebopasteikkoja ym jossa edellinen ei päde)
 
Eli kun F-duuriasteikon seksti on D niin septimi, oli se sitten suuri tai pieni, ei voi olla samanniminen.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Thothmes
14.02.2011 21:55:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aina välillä tulee sellainen fiilis että jos ottais pari kaljaa ja soittais rokkia.
 
Tonski
14.02.2011 22:19:00
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Thothmes: Aina välillä tulee sellainen fiilis että jos ottais pari kaljaa ja soittais rokkia.
 
Kala pomppii aurinkoa vasten, funktiolla ei ole muita nollakohtia.
 
Epämuusikko
15.02.2011 17:03:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä soitan enharmonikkaa.
 
Soiva C kuulostaa aina samalta, oli se sitten his tai deses.
 
I'm way deep into nothing special (SD: West of Hollywood).
baron
15.02.2011 17:33:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Minä soitan enharmonikkaa.
 
Soiva C kuulostaa aina samalta, oli se sitten his tai deses.

 
Ai, sun mielestä 12 ristiä tai 13 beetä on yhtä helposti luettavia?
Täytyy muistaa jos joskus joudun sulle sovittamaan-:)
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Epämuusikko
15.02.2011 20:27:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Ai, sun mielestä 12 ristiä tai 13 beetä on yhtä helposti luettavia?
Täytyy muistaa jos joskus joudun sulle sovittamaan-:)

 
-Luet minua väärin.
-Et tule joutumaan.
 
I'm way deep into nothing special (SD: West of Hollywood).
EP
15.02.2011 20:37:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Ai, sun mielestä 12 ristiä tai 13 beetä on yhtä helposti luettavia?
Täytyy muistaa jos joskus joudun sulle sovittamaan-:)

 
Mut etkös sä pidä mustista?
Eikös se ole helppoa kun muistaa vaan ko. skaalan, heh, nojoo ei se oo! : )
..tarkoitatko nuotintamaan?
 
Zeeboo
15.02.2011 22:32:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Minä soitan enharmonikkaa.
 
Soiva C kuulostaa aina samalta, oli se sitten his tai deses.

 
Disperin on enharmonisesti esperin ja aspirin gispirin. Esko on Disko...
 
White men can't Monk
piiska2
16.02.2011 19:15:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Minä soitan enharmonikkaa.
 
Soiva C kuulostaa aina samalta, oli se sitten his tai deses.

 
Koska tämän osion nimi on "Musiikin teoria ja säveltäminen", niin eikös ole oikeus ja kohtuus, että kysymyksiin vastataan perinteisten teoriasääntöjen mukaisesti eli oikein.
 
Esim. G-duuriasteikossa ei ole Ges säveltä vaan Fis, vaikka se vuosikerta Stratocasterin kaulalla onkin samassa paikassa ja kuullostaa "samalta". (Viulisteilla se ei muuten ole sama asia. Fis on hiukka korkeampi kuin Ges).
Dispoolla ja Espoollakin on muuten ero. Itse asun jälkimmäisessä paikassa.
 
Keskustelussa onkin vastattu alkuperäiseen kysymykseen. Jos asia jäi epäselväksi, niin suosittelen Tohtori Toonikaa tai muuta teoriakirjaa, jossa käsitellään asteikkkoja, sointuja ja varsinkin intervalleja.
 
levesinet
16.02.2011 19:25:03
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeeboo: Disperin on enharmonisesti esperin ja aspirin gispirin. Esko on Disko...
 
Hehheh, työpaikalla on yks Essi. Täytyykin kutsua sitä enharmonisesti suomalaisella kovalla d:llä...
 
Epämuusikko
17.02.2011 18:06:52 (muokattu 17.02.2011 18:14:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

piiska2: Koska tämän osion nimi on "Musiikin teoria ja säveltäminen", niin eikös ole oikeus ja kohtuus, että kysymyksiin vastataan perinteisten teoriasääntöjen mukaisesti eli oikein.
 
Esim. G-duuriasteikossa ei ole Ges säveltä vaan Fis, vaikka se vuosikerta Stratocasterin kaulalla onkin samassa paikassa ja kuullostaa "samalta". (Viulisteilla se ei muuten ole sama asia. Fis on hiukka korkeampi kuin Ges).
Dispoolla ja Espoollakin on muuten ero. Itse asun jälkimmäisessä paikassa.
 
Keskustelussa onkin vastattu alkuperäiseen kysymykseen. Jos asia jäi epäselväksi, niin suosittelen Tohtori Toonikaa tai muuta teoriakirjaa, jossa käsitellään asteikkkoja, sointuja ja varsinkin intervalleja.

 
tie-de-tään.
 
e: välillä tuntuu että teoriapalstaa uhkaa sama kohtalo kuin muutamaa muutakin palstaa. Puolet ei tiedä mistään tuon taivaallista, loput tietää paljon, mutta harva heistä tekee tiedollaan mitään järkevää. Itse en tiedä mitään enkä tee mitään järkevää että se siitä.
 
e: en väitä että juuri tässä ketjussa olisi moista porukkaa, tunteenpurkaukseni haluaa sitä ehkäistä parhaansa mukaan.
 
I'm way deep into nothing special (SD: West of Hollywood).
baron
18.02.2011 00:55:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: tie-de-tään.
 
e: välillä tuntuu että teoriapalstaa uhkaa sama kohtalo kuin muutamaa muutakin palstaa. Puolet ei tiedä mistään tuon taivaallista, loput tietää paljon, mutta harva heistä tekee tiedollaan mitään järkevää. Itse en tiedä mitään enkä tee mitään järkevää että se siitä.
 
e: en väitä että juuri tässä ketjussa olisi moista porukkaa, tunteenpurkaukseni haluaa sitä ehkäistä parhaansa mukaan.

 
Joo joo, aina vähän väliä teoriapalstalla joku näsäviisas sanoo että teoriasta viis, pitää soittaa niin että kuulostaa hyvältä.
 
Miksi sellaisten joita teoria ei kiinnosta pitää tupata tänne?
Enhän mäkään käy kitaran soundeista keskustelemassa.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Zeeboo
18.02.2011 06:21:47 (muokattu 18.02.2011 06:23:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Joo joo, aina vähän väliä teoriapalstalla joku näsäviisas sanoo että teoriasta viis, pitää soittaa niin että kuulostaa hyvältä.
 
Saattaahan olla niinkin, että puolin ja toisin menee pointti joskus ohi. Itsestäni on vähintään outoa, että jonkun mielestä "miltä se kuulostaa"-lähestyminen teoriakeskustelussa ei käy laatuun, ja synnyttää huutomerkkiloppuisia tunteenpurkauksia.
 
Epiksen vuodatukselle plussaa. Tunnista itseni noista kuvauksista, samoin pari muuta.
 
White men can't Monk
baron
18.02.2011 09:42:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeeboo: Saattaahan olla niinkin, että puolin ja toisin menee pointti joskus ohi. Itsestäni on vähintään outoa, että jonkun mielestä "miltä se kuulostaa"-lähestyminen teoriakeskustelussa ei käy laatuun, ja synnyttää huutomerkkiloppuisia tunteenpurkauksia.
 
Teoriahan on aika pitkälle sen analysointia miksi jokin kuulostaa hyvältä.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
piiska2
18.02.2011 13:49:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeeboo: Saattaahan olla niinkin, että puolin ja toisin menee pointti joskus ohi. Itsestäni on vähintään outoa, että jonkun mielestä "miltä se kuulostaa"-lähestyminen teoriakeskustelussa ei käy laatuun, ja synnyttää huutomerkkiloppuisia tunteenpurkauksia.
 
Ymmärrän kyllä tuonkin näkökulman. Niin kuin Baron sanoikin, teoria selittää musiikkia; miksi jokin mahdollisesti hyvältä.
 
Kannattaa kuitenkin muistaa, että teoria on aina sidoksissa aikakauteensa ja musiikkityyliinsä: Esim. viidennen asteen dominanttiseiskan purkaussäännöt eivät päde bluesissa tmv. Rinnakkaiset kvintit kuuluvat kaikkien kitaristien perussoittoon, vaikka ne ovat kiellettyjä mm. Kenraalibassossa.
 
PP
 
piiska2
18.02.2011 13:52:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myönnän olleeni itsekin hieman kärkäs mielipiteessäni, joskin siinä oli ripaus huumoria mukana, joka ei tosin välittynyt tekstiin ;)
 
Aika usein olen vain kitaristien suusta kuullut nasaalin lauseen: Älä kelaa, vedä vaan. :)
 
baron
18.02.2011 14:48:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä nyt olen lähinnä lueskellut jatsin teoriaa ja se ei oo ainaskaan mitenkään kahlitsevaa.
Mun auktoriteettini on kiistelty Levine ja olen siltä lainannut myös allekirjoitukseni.
Levine lisäksi sanoo että "avoid notes are not bad notes" tai jotain sen tapaista.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Epämuusikko
18.02.2011 16:57:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Joo joo, aina vähän väliä teoriapalstalla joku näsäviisas sanoo että teoriasta viis, pitää soittaa niin että kuulostaa hyvältä.
 
Miksi sellaisten joita teoria ei kiinnosta pitää tupata tänne?
Enhän mäkään käy kitaran soundeista keskustelemassa.

 
En oo missään vaiheessa sanonu että teoriasta viis.
 
+ kitaran soundit on jees. time ja soundi menevät usein "soitettavan asian hyvältä paperilla näyttämisen" edelle.
 
mutta nyt lopetan jankuttamisen jättäen sen teille.
 
I'm way deep into nothing special (SD: West of Hollywood).
Zeeboo
18.02.2011 18:24:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeeboo: ...Epiksen vuodatukselle plussaa. Tunnista itseni noista kuvauksista, samoin pari muuta.
 
Ooops! Olipa tullut näppishärö, eli tarkoittamaton imperatiivi.
 
Tarkoitus oli: Tunnistan itseni.... Pysyy mittasuhteet oikeana =D
 
White men can't Monk
piiska2
18.02.2011 21:52:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Mä nyt olen lähinnä lueskellut jatsin teoriaa ja se ei oo ainaskaan mitenkään kahlitsevaa.
Mun auktoriteettini on kiistelty Levine ja olen siltä lainannut myös allekirjoitukseni.
Levine lisäksi sanoo että "avoid notes are not bad notes" tai jotain sen tapaista.

 
Kävin Levineä kuuntelemassa joitakin vuosia sitten. Omistuskirjoitus piti samalla pyytää Jazz Piano Bookiin :)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «