Muusikoiden.net
09.12.2016
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ahdas ja hajallinen asettelu
1
Thevisa
25.01.2011 13:40:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Millaisissa tilanteissa käytätte ahdasta, ja millaisissa hajallista asettelua? Tietenkin siis silloin, kun äänenkuljetus ei pakota käyttämään jompaa kumpaa, vaan se on omasta päätöksestä kiinni. Hajallisella saa kait ilmavamman soundin, mutta olisiko jotain ajatuksia että minkälaista tunnelmaa ja tilanteita nuo palvelevat parhaiten? Minulla kun ei ole oikein mahdollisuutta kuunnella omia tuotoksiani, kun enintään jonain midinä, josta ei ihan niin hyvin saa käsitystä, miltä homma kuulostaa. Vai onko tuolla edes niin suuresti merkitystä, kumpaa käyttää? Soundihan siinä muuttuu, mutta muuttuuko tunnelma? Kyselen siis näin ihan mielenkiinnosta, miten te kehittyneemmät noita käsittelette.
 
baron
25.01.2011 17:03:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Clusterithan on kivoja! Niin tiukasti kuin mahdollista. Sitten kontrastiksi hajalllinen.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Dr Dominant
25.01.2011 17:20:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No aika paljon vaikuttaa se, mille kokoonpanolle kirjoittelee.
 
Jousille itte kirjoitan hajallista silloin kun haluan just sitä "ilmaa" sinne soundiin, sitten taas ahdasta kun haluan "paksua" soundia tai teen perkussiivista kamaa.
 
Vaskilla sektion sisällä trumpeteilla on pakko kirjoittaa ahtaasti, muuten ei saa satsia balanssiin, pasuunoille voi kirjoittaa hajallisestikin, samoin käyrätorville kunhan liidi ei mene liian ylös jotta sektion sisäinen balanssi menee harakoille.
 
Mut nää on niin tilannekohtaisia juttuja, ettei oikein sellaisia nyrkkisääntöjä tee mieli antaa. Joku tulee kuitenkin ja todistaa että olen väärässä, siis että jos sanon että trumpeteille ei kannata kirjoittaa yleisesti ottaen hajallista, niin joku postaa saman tien helvetin hienoa satsia jossa trumpetit on hajallaan ... elikkäs mene ja tiedä.
 
Tästä postauksesta kukaan ei tainnut tulla hullua hurskaammaksi ...
 
"Dr. Dominant, I presume?"
Hauler
25.01.2011 17:43:32 (muokattu 25.01.2011 22:49:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ahdas asettelu maskuliinista, hajallinen feminiinistä.
 
Sävis
25.01.2011 22:45:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitten, jos vie ton hajallisen asettelun todella äärimmäisyyksiin ja sävelet on yli oktaavin päässä toisistaan, tulee yhteissaundista todella jännittävä. Peruskolmisoinnunkin funktio saattaa hämärtyä ihan kokonaan. Kokeilemisen arvoista siis.
 
Muuten komppailen Dr Dominantia. Kuorosatsiin pätee samat ajatukset kuin jousisatsiiin.
 
LIP MY STOCKINGS! LIP TEM!!!
EP
28.01.2011 16:19:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hajallista aika paljon, koska siinä on mukava rakennella melodioita eri äänille.
Biisissä mikä menee muuten ahtaassa on mukava tehdä kohta/ kohtia missä asettelu vaihtuu hajalliseen, ehkäpä siten saa "ripauksen romantiikkaa" tms. tunnelman muutosta esiin ..tai sitten ei. : )
 
Voidakseen elää nykyisyyttä ja nähdä tulevaan, pitää tuntea myös menneisyys.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti