Muusikoiden.net
08.12.2016
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mistä tunnistaa sointukäännöksen
1
MikkiHiiri
25.12.2010 21:12:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei,
 
voisiko joku jeesata tällaisessa asiassa. Kysymys liittyy nuotinlukuun.
 
Siis: mistä tunnistaa sointukäännöksen nopeasti.
 
Otetaan esimerkki D7 eli sävelet d, fis, a ja c. Soinnun perusmuoto hahmottuu nuoteissa helposti: kaikki sävelet ovat viivoilla tai väleissä. Terssikäännös on hieman hankalampi hahmottaa mutta menee jotenkin: fis, a ja c ovat viivoilla ja d on pompahtanut ylös väliin.
 
Mutta sitten alkavat vaikeudet. Miten voin nopeasti tunnistaa että tahdissa on D7:n kvinttikäännös. Alkuun on a ja c jotka ovat viivoilla ja sen jälkeen d ja fis jotka ovat väleissä. Mistä minun pitäisi nopeasti hoksata, että kyseessä on D7:n kvinttikäännös eikä esimerkiksi joku a:lle tai c:lle rakentuva juttu. Ehkäpä asian voisi kysyä niinkin, että mistä näen, mikä on tahdin "tärkein" sävel.
 
Sergei Fallinen
25.12.2010 21:15:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

miks se pitäis edes nopeasti tunnistaa jos kerran soitat suoraan nuoteista?
 
ja harjotus auttaa aika varmaan
 
vain taito on rajana
MikkiHiiri
25.12.2010 21:43:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sergei Fallinen: miks se pitäis edes nopeasti tunnistaa jos kerran soitat suoraan nuoteista?
 
ja harjotus auttaa aika varmaan

 
Ajattelin vain, että se voisi olla kätevää. Kun jokin aika sitten ohitin lukemisessa tavaamisvaiheen ja kykenin lukemaan kokonaisia sanoja kerralla, lukeminen nopeutui huomattavasti. Ajattelin, että sama voisi soveltua nuotinlukuun.
 
Sergei Fallinen
25.12.2010 21:49:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MikkiHiiri: Ajattelin vain, että se voisi olla kätevää. Kun jokin aika sitten ohitin lukemisessa tavaamisvaiheen ja kykenin lukemaan kokonaisia sanoja kerralla, lukeminen nopeutui huomattavasti. Ajattelin, että sama voisi soveltua nuotinlukuun.
 
kaikenlainen musan teorian tuntemushan siin varmaan auttaa, missä sävellajis mennään, mis on dominantit ja mis toonikat, mut luulisin et nopeiten sen oppii tunnistaan kun vaan treenaa sitä nuotinlukua sujuvammaks
 
vain taito on rajana
baron
25.12.2010 22:53:18 (muokattu 25.12.2010 23:04:02)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei tuo D7 ole mikään poikkeavan tärkeä sointu eli tehdä itselleen mustisääntö sen perusteella onko sävelet viivastojen välissä vai päällä ei ole erityisen fiksua. Ja mitä avainta tarkoitat, F-avaimella sävelten sijainti viivaston suhteen on päinvastainen G-avaimeen verrattuna.
 
Enkä ymmärrä kyllä sun D7 logiikkaakaan viivoista ja väleistä. Riippuu mistä oktaavista otat äänet.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
MikkiHiiri
25.12.2010 23:34:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Ei tuo D7 ole mikään poikkeavan tärkeä sointu eli tehdä itselleen mustisääntö sen perusteella onko sävelet viivastojen välissä vai päällä ei ole erityisen fiksua. Ja mitä avainta tarkoitat, F-avaimella sävelten sijainti viivaston suhteen on päinvastainen G-avaimeen verrattuna.
 
Enkä ymmärrä kyllä sun D7 logiikkaakaan viivoista ja väleistä. Riippuu mistä oktaavista otat äänet.

 
Juu, F-avain oli kyseessä.
 
Ja niin kuin kysymyskin varmaan osoittaa, ei olla mestareita nuotinluvussa ei. Ja voi olla, että esimerkkikikään ei ole paras mahdollinen, mutta minkäs teet.
 
Reeni varmaan jeesaa niin kuin täällä on ehdoteltukin, mutta siitä huolimatta olisin hakemassa jotakin "sääntöä". Jos soitan nuo kyseiset sävet, tunnistan kyllä kvinttikäännöksen vaikkapa siitä miltä se näyttää otelaudalla, mutta siitä ei ole nyt kyse. Mikä kertoo nuottikuvassa heti sen, että kyse on D7:n kvininttikäännöksestä vai kertooko erityisesti mikään? Vai onko vain niin, että kokeneet tietävät sen vain kokemuksensa perusteella?
 
jorre
25.12.2010 23:49:38 (muokattu 25.12.2010 23:53:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MikkiHiiri: Hei,
 
Siis: mistä tunnistaa sointukäännöksen nopeasti.
 
Otetaan esimerkki D7 eli sävelet d, fis, a ja c. Soinnun perusmuoto hahmottuu nuoteissa helposti: kaikki sävelet ovat viivoilla tai väleissä. Terssikäännös on hieman hankalampi hahmottaa mutta menee jotenkin: fis, a ja c ovat viivoilla ja d on pompahtanut ylös väliin.

 
Käytännön musiikissa soinnut aika harvoin esiintyvät terssipinoina, joista tuolla viivoilla/väleissä systeemillä niitä voisi hahmottaa. Kyllä asiat ovat hiukan monimutkaisempia, ja siihen auttaa vain runsas analysointi ja sitä kautta nuotinlukutaidon parantaminen. Esim. tuossa terssikäännöksessä se d ei aina ole pompahtanut mihinkään, vaan se fis on saattanut pudota oktaavia alemmas. Käännöksenhän määrää vain alimpana oleva sävel. Yläkerrassa saa olla mitä tahansa ja missä järjestyksessä tahansa, mutta jos terssi on alimpana, niin kyseessä on terssikäännös. (Soinnussa ylimpänä oleva sävel puolestaan määrittelee sonnun aseman, eli ts. sointu on terssi-, kvintti-, oktaavi- tms. asemassa sen mukaan, mikä on ylin sävel.) Terssipinoksi palauttaminen on kyllä ihan hyvä keino hahmottaa sointuja.
 
Mutta sitten alkavat vaikeudet. Miten voin nopeasti tunnistaa että tahdissa on D7:n kvinttikäännös. Alkuun on a ja c jotka ovat viivoilla ja sen jälkeen d ja fis jotka ovat väleissä. Mistä minun pitäisi nopeasti hoksata, että kyseessä on D7:n kvinttikäännös eikä esimerkiksi joku a:lle tai c:lle rakentuva juttu. Ehkäpä asian voisi kysyä niinkin, että mistä näen, mikä on tahdin "tärkein" sävel.
 
Hoksaat sen parhaiten siitä, että yrittäessäsi palauttaa sointua terssipinoksi alimman sävelen päälle, se ei onnistukaan. Eli jos yrität rakentaa terssipinoa sen a:n päälle, saat siihen sopimaan c:n, mutta siihen se tyssääkin, eli kyseessä ei ole a:han perustuva sointu. Aluksi pitää vain kokeilla eri vaihtoehdot.
 
Esim. nelisointujen tunnistamisessa voit käyttää seuraavaa apukeinoa: Jos soinnusta löytyy neljä eri nuottia, voit etsiä sieltä kaksi vierekkäistä säveltä. Tuossa D7 tapauksessa löytyy c ja d. Kahdesta vierekkäisestä sävelestä se ylempi on soinnun juuri, ja kyseessä on jonkinsortin septimisointu. Jos vierekkäiset sävelet ovat kokosävelaskeleen päässä toisistaan, kyseessä on pienseptimisointu, jos ne ovat puolisävelaskeleen päässä, on kyseessä suurseptimisointu, eli maj7. Tässä c ja d tapauksessa kyseessä on pienseptimisointu, ja vielä pitää ratkaista sen laatu, eli onko kyseessä molli- vai duurisointu. Se ratkeaakin sitten tutkimalla, löytyykö juuren yläpuolelta pieni vai suuri terssi.
Tähänkin on muutamia poikkeuksia, esim. sus4-soinnut, mutta ne on muutenkin aika helppo tunnistaa.
 
Oman lukunsa muodostavat vajaasoinnut, jolloin soinnusta puuttuukin joku sävel. Yleensä puuttuva sävel on kvintti. Soinnuista pitäisi aina löytyä pohjasävel ja terssi. Dominanttiseptimisoinnuista voi puuttua jopa pohjasävel, mutta jos sieltä löytyy terssin ja septimin välinen tritonus (=ylinouseva kvartti tai vähennetty kvintti), on sointu helppo tunnistaa.
 
baron
26.12.2010 08:22:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä alkuperäinen kysymys on relevantti vain prima vista soittotilanteessa jossa soitetaan nuoteista josta puuttuu sointumerkinnät.
 
Jos on mahdollisuus harjoitella, mikä kiire silloin on?
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
MikkiHiiri
26.12.2010 12:34:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Mun mielestä alkuperäinen kysymys on relevantti vain prima vista soittotilanteessa jossa soitetaan nuoteista josta puuttuu sointumerkinnät.
 
Jos on mahdollisuus harjoitella, mikä kiire silloin on?

 
Kyllä, Baron, olet oikeassa. Juuri tuollainen tilanne oli mielessäni kysymystä kirjoittaessani.
 
Kiitokset Jorrelle erinomaisen informatiivisesta vastauksesta! Alan heti katsella nuottipapereita tältä pohjalta 8 )
 
JPQ
27.12.2010 16:13:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Ei tuo D7 ole mikään poikkeavan tärkeä sointu eli tehdä itselleen mustisääntö sen perusteella onko sävelet viivastojen välissä vai päällä ei ole erityisen fiksua. Ja mitä avainta tarkoitat, F-avaimella sävelten sijainti viivaston suhteen on päinvastainen G-avaimeen verrattuna.
 
Enkä ymmärrä kyllä sun D7 logiikkaakaan viivoista ja väleistä. Riippuu mistä oktaavista otat äänet.

 
lisäksi ne kaksi muuta avainta vaikka niitä ei yleensä monsisa soittimissa käytetä mutta mutta. ps. itse pitäs opetella hyvien sointukiertojen salat...
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti