Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kontrapunkti
1
Tonski
19.12.2010 02:26:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tietääkö kukaan suomenkielistä opastusta tarjoavaa sivustoa kontrapunktin alkeisiin? Olis ihan kiva joskus lueskella, vaihtoehtoisesti joku asiantuntija voisi jotain peruasioita valottaa ja ehdotella suomenkielistä oppimateriaalia aiheesta. Esimerkit ovat tervetulleita, olen ite vain vähän tsiigaillu Palestrinan kuorobiisejä netistä etittyjen stemmojen kanssa, teoriapuolta olis kiva pikkasen handlata, niin pääsis leikkimään vähän säveltäjää testailemalla:D Kiitos!
 
Konde
20.12.2010 23:59:55 (muokattu 21.12.2010 00:00:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Knud Jeppesen: Kontrapunkti (englanniksi counterpoint).
 
Teos on kattava kontrapunktin teoria melko helposti ymmärrettävissä. Tiukka kontrapunkti on aika sääntörajoitteista hommaa, jota voi olla hankalahkoa itse opiskella, kun pitäisi kaikki virheet löytää itse ja niitä tulee alussa paljon. Itse en lähtisi (enkä lähtenyt) leikkimään säveltäjää kontrapunktista, ainakaan ilman pätevää opettajaa. Joku jossain muussa aiheessa ehdotti opiskelua järjestyksessä kenraalibasso - soinnutus - kontrapunkti. Kirjoihin en ota muuta kantaa, mutta jos ei kontrapunktista halua aloittaa, niin Aldwell-Schachterin kirja "Harmony and voice-leading" (suom. Harmonia ja äänenkuljetus) on pätevä kirja säveltäjälle.
 
Thevisa
22.12.2010 18:16:49 (muokattu 22.12.2010 18:19:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja jos haluaa tsiigailla nuoteista noita kontrapunktijuttuja, niin Bach kai on se isä, poika ja pyhä henki.
 
http://imslp.org/wiki/Main_Page - Tuolta löytyy kaikki. Aivan kaikki. Tiedän, olen ihana. (renesanssia ja sitä vanhempaa löytyy vähän nihkeämmin)
 
Edit: lisä-ääni Aldwell & Schachterille.
 
Rantsu
22.12.2010 18:57:54 (muokattu 22.12.2010 18:59:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Thevisa: Ja jos haluaa tsiigailla nuoteista noita kontrapunktijuttuja, niin Bach kai on se isä, poika ja pyhä henki.
 
Ammattikoulussa aikanaan aloitettiin Palestrina-tyylistä ja kun sen säännöt oli hallussa, niin sitten jatkettiin Bachilla, joka on tavallaan huomattavasti vapaampaa ja sen vuoksi myös helpompaa, ainakin mun mielestä. Varmaan monelle myös Bachin sävelkieli ja sointumaailma on tutumpaa kuin Palestrinan.
 
Palestrina-tyylin oppikirjana oli Jeppesen. Sen suuri ongelma mulle oli se, että lähes kaikissa esimerkeissä käytetään c-klaaveja, mikä teki satsin hahmottamisen välillä lähes ylivoimaisen vaikeaksi. Sama on suomalaisessa Fougstedtin kontrapunktikirjassa, mutta siellä on sentään joitakin selkokielisiäkin esimerkkejä. Bachia käytiin sitten luentomonisteiden avulla, vai olikohan ne kopioita jostain kirjasta, pitääkin tarkistaa...
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «