Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vaskien voimakkuussuhteet
1
JPQ
05.09.2010 08:08:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaskien voimakkuussuhteet. Eli mietin miten nämä eri vaski soittimet ovat keskenään voimakkuuden suhteen ? ja sitten se että kun löysin mukavat pasuuna soundit itseltäni voimakkuuksilta f ja p muuten kivaa mutta ovat samplattu niin että mielestäni soivat yhtä kovaa ja Logicin mittareillakin katsoe n jos en nyt pahasti sekoile eli soittimen sisäiset erot noille ja eri soittimille myös. joten pitäis saada noille luonnollinen balanssi ero varsinkin tuolle p merkitylle löytyisi paljon käyttöä.. joo tosi vaikeaa asiaa tietää tämä varmasti ärsyttää tuollainen samplaus..
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Dr Dominant
05.09.2010 09:31:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No noin karkeasti ottaen kaikki vasket soivat aika lailla yhtä lujaa, eli ne balansoituu keskenään hyvin. Ainoa oikeasti merkittävä poikkeus on käyrätorvet, jotka on volyymin puolesta hiljaisempia. Tämä johtuu mm. käkkyrän soittoasennosta jossa soittiimen kello osoittaa taaksepäin.
 
Jos mennään tarkempiin detaljeihin, tuubaperheen soittimet (ja muut vasket joiden putki on kartion muotoiseksi porattu, eikä sylinterin) ovat erittäin kovaa soitettaessa hieman alakynnessä, mutta ei ehkä niinkään silkan volyymin kuin soundin puolesta. Koska näissä soittimissa soundi on hieman pehmeämpi ja tuubaperheen osalta kello suunnattu yläviistoon, ääni ei projisoidu ihan suoraan kohti kuulijaa toisin kuin niissä soittimissa joilla tähdätään kuulijoita, kuten trumpetit ja pasuunat. Sekä tuosta pehmeämmästä soundista että projisoitumisesta johtuen kaikista kovaäänisimmissä tilanteissa trumpetit ja pasuunat dominoivat hieman.
 
Täytyy myös muistaa että vaskien ylin rekisteri on luontaisesti fff-paikoissa läpitunkevampi kuin keski- tai alarekisteri (taas poissulkien pasuunan ja bassopasuunan alaäänet jotka saa tulemaan tosi lujaa myös).
 
Sitten eroja on vielä soittajien taso huomioiden. Eli harrastajasoittajan rekisteri ja käytössä olevat dynaamiset tasot on kapeampia kuin ammattilaisilla noin yleisesti ottaen.
 
Ja lopuksi vielä se tärkeä huomio, että hiljaisessa nyanssissa kaikki on luontaisesti balanssissa. Kaikki vasket (itse asiassa voisi kohtuullisesti yleistää että ihan kaikki akustiset soittimet) saa hyvin balanssiin kun pyytää kaikkia soittamaan niin hiljaa kuin pystyy. Eli pianissimossa kaikki on samalla viivalla ja kun ryhdytään kisaamaan kuka saa kovimpaa meteliä aikaiseksi niin tuolle trumpetti/pasuunaosastolle jaetaan finaalipaikkoja suurimmalla todennäköisyydellä :D
 
Toivottavasti tämä auttaa. Noissa sampleissa on se hankaluus, että jos ei ole omakohtaista kokemusta siltä miten lujaa mikäkin vehje soi akustisesti missäkin tilanteessa, voi olla mahdotonta luoda sampleja käyttämällä autenttisen kuuloinen lopputulos. Mutta jos tietää miltä joku kuulostaa "luonnossa", silloin pystyy muokkaamaan samplevolyymit tarvittaessa ääni kerrallaa sellaisiksi että kuulostaa aidolta.
 
"Dr. Dominant, I presume?"
JPQ
05.09.2010 10:29:22 (muokattu 05.09.2010 10:31:36)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luonnossa kuuntelu vaan äärimäisen vaikeaa varsinkin kun ne olis kiva kuulla soolona... Tiestysti samplereffessistä oikeasta soitostakin vois jotain päätellä mutta siihen ei taida olla mahkuja.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «