Muusikoiden.net
03.12.2016
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nuotinluku ja kitara
1 2 3
hannu-
02.09.2010 16:00:39 (muokattu 02.09.2010 16:03:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo nuotinlukutaito on alkanut viime aikoina kiinnostamaan, mutta kovasti aiheuttaa kummastusta muutama juttu.
 
1. Kannattaako sitä lähteä harjoittelemaan kaikissa sävellajeissa siitä ykkösasemalta? Eli opetella jokaisen sävellajin duuriskaala kitaran ensimmäisiltä nauhoilta. Vai eri positiossa pitkin kaulaa? Ilmeisesti tätä kutsutaan myös open vs. position soitoksi.
 
2. Ajatteletteko nuoteista soittaessa aina sen sävellajin mukaan, eli esim. että jos etumerkinnässä on 4 alennusta (Ab-duuri), niin soitatteko Ab-duuriskaalaa vai C:tä, jossa sitten mielessänne alennatte ne neljä säveltä?
 
Olipas nyt hankalaa selittää. Toivottavasti joku ymmärsi jotain :) Nuoteista lukeminen tuntuu ihan yksinkertaiselta niin kauan kuin pysytään C-duurissa, mutta jos alkaa tulemaan paljon etumerkkejä, niin johan tuntuu menevän nakit ja pasmat sekaisin.
 
Chunga
14.09.2010 09:24:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hannu-: Tuo nuotinlukutaito on alkanut viime aikoina kiinnostamaan, mutta kovasti aiheuttaa kummastusta muutama juttu.
 
Hyvä että kiinnostusta riittää, nuottia lukevia kitaristeja on aina vaan harvemmassa, prima vista-kykeneväisistä puhumattakaan... :)
 
1. Kannattaako sitä lähteä harjoittelemaan kaikissa sävellajeissa siitä ykkösasemalta? Eli opetella jokaisen sävellajin duuriskaala kitaran ensimmäisiltä nauhoilta. Vai eri positiossa pitkin kaulaa? Ilmeisesti tätä kutsutaan myös open vs. position soitoksi.
 
Sanoisin että kannattaa ... ja ei... Riippuu paljon millaista kamaa soittelet. Jos treenailee moniäänistä kamaa, on selvää ettei sitä kitaralla voi kovin monesta asennosta soittaa. Single note-touhuissa on sitten enemmän valinnanvaraa. Ite ainakin pyrin opettelemaan juttuja kahdesta eri "positiosta", ja vielä mielellään kahdesta oktaavista - sillä voittaa sen, että transponoidessa pystyy valitsemaan itselle mieluisan position (alempaa voi ylentää ja ylempää alentaa).
 
tietty jos treenaat nuotinlukua vain nuotinluvun takia, on hyvä opetella jokainen otelaudan ääni, G-avaimen nuotit reilusti yli ja ali viivaston, sekä ainakin viivaston verran F-avaimen kamaa. Tällä tekniikalla nuotinluku ja otelautatuntemus risteää, ja sanoisin että saa parempaa tulosta nopeammin. (mutta tää oli varmaan jo ihan itsestäänselvyys :)
 
2. Ajatteletteko nuoteista soittaessa aina sen sävellajin mukaan, eli esim. että jos etumerkinnässä on 4 alennusta (Ab-duuri), niin soitatteko Ab-duuriskaalaa vai C:tä, jossa sitten mielessänne alennatte ne neljä säveltä?
 
sävellajin mukaan mennään. tosin se, että tietää mikä ääni sormen alla on aina avuksi...
 
Olipas nyt hankalaa selittää. Toivottavasti joku ymmärsi jotain :) Nuoteista lukeminen tuntuu ihan yksinkertaiselta niin kauan kuin pysytään C-duurissa, mutta jos alkaa tulemaan paljon etumerkkejä, niin johan tuntuu menevän nakit ja pasmat sekaisin.
 
ihan selkeitä kysymyksiä nuo oli, ainakin kitaristille :) samojen asioiden kanssa kaikki painii :)
 
mee koittaa onneas joskus jazzbändiin, mikään ei mee C:stä ja tabit on kirosana :D .. nojoo.. toivottavasti mun aamukahvin siivittämät sepostukset auttaa johonkin suuntaan.
 
All consept - no content
Chunga
14.09.2010 13:41:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tän voisi siirtää kitarapalstalle muidenkin luettavaksi. Tällä ei suoraan ole oikein mitään tekemistä teoriapalstan kanssa...
 
All consept - no content
blastoff
18.09.2010 19:31:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Patenttiratkaisu nuotinluvun aloitteluun:
 
http://www.amazon.com/Modern-Method … teway&ie=UTF8&qid=1284826930&sr=8-1
 
varo
01.11.2010 22:49:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

blastoff: Patenttiratkaisu nuotinluvun aloitteluun:
 
http://www.amazon.com/Modern-Method … teway&ie=UTF8&qid=1284826930&sr=8-1

 
Tuosta suosittelisin vielä sitä book+cd packkiä. Mielestäni ainoa todella loistava kitarakirja, itseasiassa täytyy joskus tehdä pyhiinvaellusmatka leavittin haudalle. Hemmohan oli muutenkin ihan kärkinimiä koko berklee college of musicin kitaralaitoksen syntymisessä, ja ylipäätään populaarimusiikin kitarakoulutuksessa.
 
Jahas, mistäs sitä Billuab voi ostaa?
-Flashback-
29.11.2011 11:48:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla olisi tähän sellainen kysymys, että olen itsekkin alkanut opettelemaan sointuja,nuotteja ja kaikkeen musiikin teoriaan liittyvää, ensisijaisesti netistä. Ja minua vaivaa tälläinen ongelma eli kun puhutaan esimerkiksi A-soinnusta, niin eikö se muodostu A-C#-E nuoteista?
E:--x
B:--2
 
-Flashback-
29.11.2011 11:50:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miksi C Soinnussa soitetaan CEC vaikka C duurin nuotithan ovat CEG? ja otelaudaltahan löytyy ohuimmalta E kieleltä G nuotti? Mutta sitä ei soiteta?
E:--0
B:--1
 
Timo.T
04.02.2012 23:49:11 (muokattu 04.02.2012 23:50:51)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hannu-: Tuo nuotinlukutaito on alkanut viime aikoina kiinnostamaan, mutta kovasti aiheuttaa kummastusta muutama juttu.
 
1. Kannattaako sitä lähteä harjoittelemaan kaikissa sävellajeissa siitä ykkösasemalta? Eli opetella jokaisen sävellajin duuriskaala kitaran ensimmäisiltä nauhoilta. Vai eri positiossa pitkin kaulaa? Ilmeisesti tätä kutsutaan myös open vs. position soitoksi.
 
2. Ajatteletteko nuoteista soittaessa aina sen sävellajin mukaan, eli esim. että jos etumerkinnässä on 4 alennusta (Ab-duuri), niin soitatteko Ab-duuriskaalaa vai C:tä, jossa sitten mielessänne alennatte ne neljä säveltä?
 
Olipas nyt hankalaa selittää. Toivottavasti joku ymmärsi jotain :) Nuoteista lukeminen tuntuu ihan yksinkertaiselta niin kauan kuin pysytään C-duurissa, mutta jos alkaa tulemaan paljon etumerkkejä, niin johan tuntuu menevän nakit ja pasmat sekaisin.

 
1. kannattaa, kaikki kuviot toistuu kaulaa ylöspäin, jos kuulet ne ensimmäisella neljällä nauhalla, osaat ne missä vaan.
 
2. ajattelen aina siinä missä olen, helpointa on opetella kuulemaan asteikoit, jos on duurissa, niin muistaa monta nauhaväliä (+ kieltä) pitää liikkua sinne minne haluaa mennä ja mikä kuulostaa oikalta.
 
Toisin kuin pianolla (esim) Ab duuri ja C duuri on kitaralla tismalleen sama kuvio joka toistuu terssi (major 3rd) alempana, AINOA ero kuvioissa on siellä ensimmäisissä neljässä nauhassa, se on toinen syy miksi ne kannattaa opetella erikseen.
 
suosittelen myös kaikkien asteikoiden opettelua jokaisella kielellä erikseen.
 
nisumaka
05.04.2012 09:26:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tohtori Toonika ja Suuri kitarakirja. Niistä löytyy periaatteessa kitaristille kaikki, mitä tarvitsee. EarMaster5 vielä tietsikalle, niin noiden avulla pääsee jo tosi pitkälle.
 
baron
05.04.2012 10:05:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Flashback-: Miksi C Soinnussa soitetaan CEC vaikka C duurin nuotithan ovat CEG? ja otelaudaltahan löytyy ohuimmalta E kieleltä G nuotti? Mutta sitä ei soiteta?
E:--0
B:--1

 
Oot ihan oikeassa, soinnussa pitää olla vähintään kolme säveltä, kaksi säveltä on vain intervalli (ei nyt sotketa power chord/voimasointuja tähän)
 
Jos oot nähnyt jossain C E C niin joku on vain sovittanut jostain syystä siten ja katsoo että se siihen kohtaan sopii paremmin.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
slapvete
07.04.2012 21:59:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Quottaan Wayne Krantzia:
 
Soita nuoteista musiikkia josta tykkäät JOKA PÄIVÄ vähintään 30 minuuttia kerrallaan. Vuodessa luet nuotteja erittäin sujuvasti.
 
"There's something both hysterically funny and totally great about SUCKING at something and REFUSING TO GIVE UP... It really irritates the fuck outta some people." - Slipperman
Epämuusikko
09.04.2012 22:51:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

slapvete: Quottaan Wayne Krantzia:
 
Soita nuoteista musiikkia josta tykkäät JOKA PÄIVÄ vähintään 30 minuuttia kerrallaan. Vuodessa luet nuotteja erittäin sujuvasti.

 
Musanetissä ei hyväksytä vaivannäköä.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Zeeboo
13.04.2012 00:42:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Musanetissä ei hyväksytä vaivannäköä.
 
Ja jos yhtään on lykky myötä, niin joku muu soittaa ne jutut jotka olisi itse pitänyt. Säästyypähän sekin vaiva.
 
White men can't Monk
Zeeboo
13.04.2012 00:54:01 (muokattu 13.04.2012 00:54:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hannu-: Tuo nuotinlukutaito on alkanut viime aikoina kiinnostamaan, mutta kovasti aiheuttaa kummastusta muutama juttu.
 
1. Kannattaako sitä lähteä harjoittelemaan kaikissa sävellajeissa siitä ykkösasemalta? Eli opetella jokaisen sävellajin duuriskaala kitaran ensimmäisiltä nauhoilta. Vai eri positiossa pitkin kaulaa? Ilmeisesti tätä kutsutaan myös open vs. position soitoksi.
 
2. Ajatteletteko nuoteista soittaessa aina sen sävellajin mukaan, eli esim. että jos etumerkinnässä on 4 alennusta (Ab-duuri), niin soitatteko Ab-duuriskaalaa vai C:tä, jossa sitten mielessänne alennatte ne neljä säveltä?
 
Olipas nyt hankalaa selittää. Toivottavasti joku ymmärsi jotain :) Nuoteista lukeminen tuntuu ihan yksinkertaiselta niin kauan kuin pysytään C-duurissa, mutta jos alkaa tulemaan paljon etumerkkejä, niin johan tuntuu menevän nakit ja pasmat sekaisin.

 
1. Opettele C-duuri viidessä asemassa sormitettuna asemastaan löytyvän soinnun ympärille. Tällä saat haltuun ylentämättömät/ alentamattomat äänet otelaudalla. Samoilla sormituksilla löytyy muutkin sävellajit vain asemaa vaihtamalla.
 
Toisaalta, muuttamalla noista C-duurin sormituksista etumerkkien mukaiset äänet saat myös muut sävellajit.
 
2. ks. 1. Kokemuksen karttuessa soitonaikaisen analysoinnin ja pähkäämisen tarve vähenee, eikä niitä lopulta ihmeemmin tarvitse miettiä.
 
Älä ota alkuun biisejä joissa on ristejä kuin hautausmaalla. Simppelimmät ensin haltuun.
 
White men can't Monk
ATIA
16.05.2012 06:26:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varo: Tuosta suosittelisin vielä sitä book+cd packkiä. Mielestäni ainoa todella loistava kitarakirja, itseasiassa täytyy joskus tehdä pyhiinvaellusmatka leavittin haudalle. Hemmohan oli muutenkin ihan kärkinimiä koko berklee college of musicin kitaralaitoksen syntymisessä, ja ylipäätään populaarimusiikin kitarakoulutuksessa.
 
Tuo sarja on mulle tuttu. Mulla on noi vanhan ajan malliin erillisinä kirjoina. Netissäkin olen nähnyt noita ladattavina tiedostoina. Tuo lähtee ihan alusta ja nuotit tulee mukaan alusta alkaen. Siellä sitä nuotin lukua tulee harjoiteltua. Mukana on myös puhtaasti nuotinluku harjoituksia. Sointujakin on mukana monipuolisesti.
 
Mukana voisi olla enemmän käytännön ohjeita siihen miten sormia kannattaa joissain vaikeammissa kohdissa käyttää. Itse koin että soitonopettajan neuvot olivat paikallaan ainakin aluksi. Myöhemmin sitä alkaa itsekin tajuamaan että joku juttu menee helpommin kun käyttää sormia hieman toisella tavalla.
 
Noi kirjat on hyvät perusasioiden harjoittelemiseen, jos on motivaatiota harjoitella. Ne sisältävät paljon harjoituksia, jotka eivät tosin monesti ole kovin musikaalisia. Niiden pariksi kaipaa myös oikeita biisejä jotka kuulostavat kivalle.
 
nisumaka
16.05.2012 11:49:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo meikäläinenkin käytty tätä Leawittin kirjaa (1,2,3) jo 70-luvulla. Ja kait mä vähän joskus jotain opinkin, vaikkakin ne "etydit" välillä vähän oli tylsiä rokkarin soitella.
 
psilocybe777
07.09.2012 03:15:58 (muokattu 07.09.2012 03:17:34)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tässä kokeillut powertabia, Go Playalongia ja Guitar Pro kutosta .
En saa millään ilveellä midiä toimimaan eli plug n play, kitara (tai muu soitin) kiinni koneeseen ja siitä softaan ja tabeja ja nuotteja tekemään .
 
Käyhän tuo käsinkin mutta eikö noissa tosiaan ole mahdollisuutta laittaa kitara kiinni ja softa nuotittaisi edes sinnepäin loput voi korjata käsin?
 
Vähän OT loppuun : miksi suomessa kitaravire on E,A,D,G,H,E kun muualla maailmassa E,A,D,G,B,E.. ?
Brittiläisistä nuoteista löysin esim "triad 7" sointuja, Suomessa muistaakseni seiskat menee Am/Gm 7 (tms) ilman mitään sen kummempia lisämerkintöjä(?).
 
Suomalasia nuotteja en ole paljoa opetellut kun ulkomailta saan omaan musikkimakuuni sopivampia nuotteja siksi en osaa perusterminologiaa jos aletaan nuotittamisesta puhumaan Suomeksi.
 
En ole pro-nuotittaja mutta kyllähän tässä oppii mitä enemmän tekee, siksi utelenkin triadeja ja B=H noviisikysymyksiä kun täällä on kokeneita ihmisä jotka tietänee asiosta kaiken tarvittavan.
 
Nuotitan englanniksi mutta yhden keskivaikean kappaleen nuottitamiseen menee pari päivää kun päätin jokunen kuukasi sitten alkaa opetella nuotitusta parin vuoden tauon jälkeen.
Alkoi teoria kiinnostaa soittamisen lisäksi kiinnosta kun olettevasti sujuvasti nuotteja lukeva ihminen pystyy hahmottamaan kappalerakenteen parilla silmäyksellä kun nuotteja osaamaton joutuu kuuntelemaan/opettelemaan koko kappaleen ja alkaa sen jälkeen pähkäilemään voisko rakennetta paranennella jne..
 
Siinäpä offtopicia ja vähän asiaakin eksyi joukkoon .
 
Kiitoksia jos joku jaksaa vastailla.
 
http://unholy.fi/
Janus
07.09.2012 08:15:35 (muokattu 07.09.2012 08:16:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

psilocybe777: Olen tässä kokeillut powertabia, Go Playalongia ja Guitar Pro kutosta .
En saa millään ilveellä midiä toimimaan eli plug n play, kitara (tai muu soitin) kiinni koneeseen ja siitä softaan ja tabeja ja nuotteja tekemään .
 
Käyhän tuo käsinkin mutta eikö noissa tosiaan ole mahdollisuutta laittaa kitara kiinni ja softa nuotittaisi edes sinnepäin loput voi korjata käsin?

 
Sulla tuskin on kitarassa midimikkiä? Jos kytkentä kitarasta tietokoneeseen menee normaalilla plugipiuhalla, kyse ei ole midistä ollenkaan. Softa kuin softa nuotittaa nimenomaan "sinnepäin", jos sinne syöttää midisignaalia sisään ja soittaa riittävän tarkasti: loput voi korjata käsin. Tietysti midin kautta voi myös syöttää vaikkapa sävelkorkeudet ja käsin syötettäväksi jää aika-arvot, artikulaatiot jne. lennossa (ns. step-time input).
 
Jotkut softat pystyvät rajoitetusti muuttamaan yksiäänistä audiosignaalia midiksi/notaatioksi, mutta oman vähäisen kokemuksen perusteella ei maksa vaivaa, käsinkin syöttäminen on nopeampaa ja tarkempaa.
 
Vähän OT loppuun : miksi suomessa kitaravire on E,A,D,G,H,E kun muualla maailmassa E,A,D,G,B,E.. ?
 
Vire on sama, H ja B tarkoittavat tässä(kin) yhteydessä samaa säveltä.
 
Brittiläisistä nuoteista löysin esim "triad 7" sointuja, Suomessa muistaakseni seiskat menee Am/Gm 7 (tms) ilman mitään sen kummempia lisämerkintöjä(?).
 
Sointujen merkitsemisessä on yllättävän paljon hajontaa, riippuen painomaasta, kustantajasta, tyylilajista (pop/rock/jazz) ym. Esim. Am7=Ami7=A-7=Lam7 jne.
 
Triad tarkoittaa yksinkertaisesti kolmisointua. Useimmin olen itse törmännyt triad-merkintöihin jazzympäristössä, jossa oletusarvoisesti ei soiteta puhtaita kolmisointuja harmoniasoittimilla lainkaan (esim. sointumerkin ollessa "C" soittaja valitsee tilanteesta riippuen esim. C6:n, C6/9:n, Cmaj9:n, C13#11:n tai vaikkapa jonkun melodiaan tai soololinjaan sopivan modaalisen muunnesoinnun): kun säveltäjä/sovittaja haluaa puhtaan kolmisoinnun soundin, nuotissa lukee yksiselitteisesti "C triad".
 
Nuotitan englanniksi
 
Mitä on "englanniksi nuotittaminen"? Ei ole tullut 20 vuoteen vastaan...
 
psilocybe777
08.09.2012 01:37:17 (muokattu 08.09.2012 01:40:53)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus: Sulla tuskin on kitarassa midimikkiä? Jos kytkentä kitarasta tietokoneeseen menee normaalilla plugipiuhalla, kyse ei ole midistä ollenkaan. Softa kuin softa nuotittaa nimenomaan "sinnepäin", jos sinne syöttää midisignaalia sisään ja soittaa riittävän tarkasti: loput voi korjata käsin. Tietysti midin kautta voi myös syöttää vaikkapa sävelkorkeudet ja käsin syötettäväksi jää aika-arvot, artikulaatiot jne. lennossa (ns. step-time input).
 
Jotkut softat pystyvät rajoitetusti muuttamaan yksiäänistä audiosignaalia midiksi/notaatioksi, mutta oman vähäisen kokemuksen perusteella ei maksa vaivaa, käsinkin syöttäminen on nopeampaa ja tarkempaa.
 

 
Vire on sama, H ja B tarkoittavat tässä(kin) yhteydessä samaa säveltä.
 

 
Sointujen merkitsemisessä on yllättävän paljon hajontaa, riippuen painomaasta, kustantajasta, tyylilajista (pop/rock/jazz) ym. Esim. Am7=Ami7=A-7=Lam7 jne.
 
Triad tarkoittaa yksinkertaisesti kolmisointua. Useimmin olen itse törmännyt triad-merkintöihin jazzympäristössä, jossa oletusarvoisesti ei soiteta puhtaita kolmisointuja harmoniasoittimilla lainkaan (esim. sointumerkin ollessa "C" soittaja valitsee tilanteesta riippuen esim. C6:n, C6/9:n, Cmaj9:n, C13#11:n tai vaikkapa jonkun melodiaan tai soololinjaan sopivan modaalisen muunnesoinnun): kun säveltäjä/sovittaja haluaa puhtaan kolmisoinnun soundin, nuotissa lukee yksiselitteisesti "C triad".
 

 
Mitä on "englanniksi nuotittaminen"? Ei ole tullut 20 vuoteen vastaan...

 
Kiitos tyhjentävästä vastauksesta .
 
Englanniksi nuotitus=käytän englanninkielistä terminologiaa esim juuri noita triadeja yms. Legatot, staccattot yms klassiset termit on tietääkseni joka maassa samat..
 
Noutituksessa päädyin tekemään ne käsin, oppiihan samalla nuotittamaan.
Tahtilajit on kyllä hukassa mutta kai nekin googlella löytyy..
 
tähän mennesseä olen laittanut tahtilajiksi 4/4 kun en vielä ymmärrä niistä mitään, mutta katsotaan jos vuoden jo päästä osaisi jo vähän sujuvammin kun alkaa päntäämmään asiota joita ei osaa.
 
Edit : äänikortti on POD UX1 eli midi, nauhoitussoftiin kelpaa tablasoftatkin tunnistaa PODin mutta eivät huoli signaalia
 
http://unholy.fi/
Epämuusikko
08.09.2012 11:47:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuulostaa ammattiavun paikalta. Pari hallittua soittotuntia niin loppuu tuo sokkona juoksentelu. Ota suomenkielistä sanastoa sivumennen haltuun.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti