Muusikoiden.net
07.12.2016
Rockway LIVE! Joka maanantai ja keskiviikko klo 17-19 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miksi molli kuulostaa surulliselta ja duuri iloiselta?
1 2
A1mo
31.07.2010 21:17:56
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kysymys, joka on vaivannut mieltäni. Onko tälle taipumukselle osoitettavissa tieteellisiä perusteita? Onko aihetta edes tutkittu?
 
Tietenkään tämä ei päde kaikilla, luulisin että vaihtelee ainakin kulttuurikohtaisesti, etenkin itämaisessa musiikissahan on paljon atonaalisuutta ja mikrointervalleja yms. mutta jos ajatellaan tälleen länsimaisen nyrkkitonaalisuuden kannalta.
 
Näkemyksiä?
 
levesinet
31.07.2010 22:51:38 (muokattu 31.07.2010 22:53:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mietipä kontekstia. Mitä kaikkia aistihavaintoja ja kokemuksia liittyy niihin tilanteisiin, joissa olet kuullut mollia, ja vertaa niitä niihin tilanteisiin, joissa olet kuullut duuria. Duuri ja molli välittyvät musiikillisina piirteinä kuuloaistin kautta aivoille, mutta samaan aikaan aivosi vastaanottavat myös visuaalista informaatiota, kuten hymyileviä kasvoja tai vieraskielisen elokuvan tekstitystä. Laulumusiikista välittyvät myös laulun sanat ja niiden luoma ulkomusiikillinen aihepiiri. Aivoissa on alueita, joissa eri aistien havainnot ja tulkinnat kohtaavat ja sekoittuvat. Siellä syntyy myös assosiaatioita sellaisiin kielellisiin käsitteisiin kuin suru, ilo, hymy, itku, vakavuus, onni.
 
Merkityksen muodostuminen. Symbolin tai hahmon merkitys riippuu kaikista sen esiintymiskonteksteista. Merkityksellä tarkoitan sitä, kuinka tiettyjen piirteiden esiintyminen vaikuttaa kuulijan olotilaan ja käyttäytymiseen.
 
Kyllä aihetta on pohdittu paljon ja pitkään. Antiikin Platollakin oli vahva näkemys siitä, minkälaisia sävelasteikkoja olisi kannattavaa soittaa kansalle ja miksi. Johtajille jotain tarmokkaan oloista veltostuttavan sijaan.
 
vaihtelee ainakin kulttuurikohtaisesti
Kyllä, kyse on kulttuurista.
 
baron
31.07.2010 23:31:10 (muokattu 01.08.2010 11:35:21)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

levesinet:
Kyllä, kyse on kulttuurista.

 
Kun mun poikani (6-7 v) oli pyrkimässä musiikkiopistoon jollekin junnuluokalle niin mä valmensin sitä:
Kun ne soittaa sulle duurisoinnun, sano että se kuulostaa iloiselta.
Kun ne soittaa sulle mollisoinnun, sano että se kuulostaa surulliselta.
 
Se kysyi multa että miksi sen noin tyhmää pitäisi sanoa?
Mä sanoin että siksi että pääsisit sinne sisälle.
Siltä¨kysyttiin juuri noita asioita ja se vastasi kuten oli neuvonut ja vaikka se pyrki pianoa soittamaan, se joutui viuluun kun se oli niin musikaalisesti lahjakas:-)
 
Edit: Jos me mietitään mistä sanat duuri ja molli tulee niin latinan kova ja pehmeä sanoista.
Sitä ne voisi edustaa? Onko kova sitten iloista ja pehmeä surullista?
Jos ne liittyy tiettyyn miehen elimeen niin kyllä, muuten ei.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
levesinet
31.07.2010 23:56:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen joskus lukenut jotain kirjaa, jossa kysymystä sivuttiin, mutta koska en enää muista tarkalleen, mitä siellä loppujen lopuksi esitettiin tieteellisenä johtopäätöksenä, niin turvauduin nyt vielä KVG-menetelmään:
 
"The results support the idea of a learned association between mode and emotional response."
http://www.springerlink.com/content/01883h2482103wj5/
 
"So even if a fundamental sadness is present in the minor mode, it seems likely to be weak and easily over-written by acculturation."
http://philipball.blogspot.com/2010 … nor-key-music-sad-for-everyone.html
 
baron
01.08.2010 11:34:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

levesinet: Olen joskus lukenut jotain kirjaa, jossa kysymystä sivuttiin, mutta koska en enää muista tarkalleen, mitä siellä loppujen lopuksi esitettiin tieteellisenä johtopäätöksenä, niin turvauduin nyt vielä KVG-menetelmään:
 
"The results support the idea of a learned association between mode and emotional response."
http://www.springerlink.com/content/01883h2482103wj5/
 
"So even if a fundamental sadness is present in the minor mode, it seems likely to be weak and easily over-written by acculturation."
http://philipball.blogspot.com/2010 … nor-key-music-sad-for-everyone.html

 
Mun on kovin helppo uskoa sun KVG tuloksiin eli meille muskarissa opetetaan että duuri on iloinen ja molli surullinen ja tämän indoktrinaation seurauksena tunnemme jatkossa niin.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
-Cale
01.08.2010 13:27:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voihan duurikin olla ns. "haikean surullinen".
 
baron
01.08.2010 13:37:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Cale: Voihan duurikin olla ns. "haikean surullinen".
 
http://www.youtube.com/watch?v=GCO62VNm67k&feature=related
 
Ja tossa tosi "surullinen" mollipiisi!
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
levesinet
01.08.2010 14:34:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Johtosävel toonikaan (ranskaksi 'sensible'), olis tietty ihan arvokas mollin herkkyyden kannalta. Kyllä melodinen molli on lähtökohtaisesti koskettavampi kuin luonnollinen molli. Remo Giazotton Adagio g-mollissa (1945) on nyt aika merkittävä esikuva, jota ihmiset kuulevat vaikuttavassa tilanteessa.
 
A1mo
01.08.2010 17:25:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täällähän tuli hyviä vastauksia. Tuntuu hyvin selkeältä.
 
Jos kasvattaisi lapsen eristyksissä kaikesta musiikista ja opettaisi sen käsittämään nämä sävyt juuri toisinpäin, ja sitten toisi sen ihmisten ilmoille ja käskisi säveltää iloisen/surullisen biisin, millainenkohan siitä tulisi?
 
Jännää on sekin sitten, että kun on pelkästään duurisointuja biisissä, tunnelma ei kuitenkaan ole superiloinen, vaan enemminkin demoninen. Sama mollissa.
 
JPQ
01.08.2010 18:35:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minusta pelkkä duuri biisi on tylsä molli meneekin ja jostain syystä musta usein surkeillakin soundeilla mollisoinnut toimii paremmin.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Janus
01.08.2010 22:40:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jännää on sekin sitten, että kun on pelkästään duurisointuja biisissä, tunnelma ei kuitenkaan ole superiloinen, vaan enemminkin demoninen.
 
I-IV-V-I? Hey Joe/Fly Away/jne? Duuri(rock'n'roll/boogie woogie)-blues (loppukadenssi V-IV-I-I)?
 
Pidän logiikkaa puutteellisena.
 
A1mo
03.08.2010 21:19:19
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus: I-IV-V-I? Hey Joe/Fly Away/jne? Duuri(rock'n'roll/boogie woogie)-blues (loppukadenssi V-IV-I-I)?
 
Pidän logiikkaa puutteellisena.

 
Ahjoo, logiikkani olikin puutteellinen. Ajattelin silleen että jos vaikka perus duurin sointuasteet soittaa pelkkinä duureina, niin ei se mitenkään spesiaalisti iloiselta kuulosta, vaan paikoin aika epäharmoniselta/epätonaaliselta, eikä yli-iloiselta.
 
northern
05.08.2010 23:04:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Telkkarista näin jonkun dokumentin ehkä noin vuosi sitten. Siinä joku tutkija meni sellaisen heimon luo joka ei ollut koskaan ennen kuullut länsimaista musiikkia tai edes mitään länsimaisia soittimia. Heimon oma musiikki oli joihinkin pilleihin puhaltamista ja rummuttamista, mutta siinä ei ollut mitään selkeitä melodioita, lähinnä vaan rytmiä.
 
Tälle heimolle tutkija soitti kuulokkeista kolmea eri pianosävellystä. Yksi oli iloinen, yksi surullinen ja yksi pelottava. Heimon jäseniä pyydettiin aina sanomaan mitä tunnetilaa kyseinen kappale edusti ja muistaakseni kaikki olivat osanneet sanoa oikein. Kyseessä ei ollut siis kulttuuriin sidottu asia.
 
Samassa dokumentissa tutkittiin myös puheen ja musiikin yhteyttä. Yksi mielenkiintoinen huomio oli että lähes joka kulttuurissa lapset kutsuvat äitiään samalla melodialla. Siinä sanan alku soi molliterssin korkeammalta kuin loppu. Myös "äitii tuu ikkunaan..." rallatuksessa on äiti sanalla tuo sama molliterssin intervalli.
 
Etsiikö bändisi hyvää studiota jossa työskennellä halvalla? Ota siinä tapauksessa minuun yhteyttä.
baron
06.08.2010 00:10:40 (muokattu 06.08.2010 00:15:11)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

northern: . Yksi oli iloinen, yksi surullinen ja yksi pelottava.
 
Mutta oliko iloiseksi tulkittu duuri, surulliseksi molli ja mikähän asteikko siinä pelottavassa oli?
Lähinnä ajan takaa sitä tekikö sävellyksen asteikot nämä tunnetilat vai joku muu ominaisuus?
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Music_Fighter
06.08.2010 11:49:06
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minun mielestä se on relatiivinen asia. Se mollisointu kuulostaa duurisoinnun jälkeen vähän lässähtäneeltä, ehkä alakuloiselta, jos vertaa vaikka C ja sitten Cm.
 
Melodiassa tai sointukulussa sitten kuunnellaan sitä kokonaisuutta, onko se surullinen vai iloinen. Iloisessa kappaleessa voi olla myös mollia.
 
Mutta jos ei olisi koskaan kuullut duuria, niin en tiedä kokisiko sen mollin samalla tavalla lässähtäneeltä/alakuloiselta, kun ei ole vertailukohdetta.
 
Zeeboo
06.08.2010 12:46:02 (muokattu 06.08.2010 12:50:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tästä on julkaissut tutkimuksen Megan Curtis Tufts yliopistosta (The Minor Third Communicates Sadness in Speech, Mirroring Its Use in Music, 2010)
 
White men can't Monk
mr.bungle
06.08.2010 14:14:01
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tri-Aivo: Kysymys, joka on vaivannut mieltäni. Onko tälle taipumukselle osoitettavissa tieteellisiä perusteita? Onko aihetta edes tutkittu?
 
Tietenkään tämä ei päde kaikilla, luulisin että vaihtelee ainakin kulttuurikohtaisesti, etenkin itämaisessa musiikissahan on paljon atonaalisuutta ja mikrointervalleja yms. mutta jos ajatellaan tälleen länsimaisen nyrkkitonaalisuuden kannalta.
 
Näkemyksiä?

 
Itse lähestyisin tätä luonnollisten kerrannaisten kautta: duuri-intervalli tulee harmonisessa sarjassa vastaan ennen mollia, joten sen voi ehkä käsittää "puhtaammaks". Kuulostaa korvaan kevyemmältä ja helpommalta.
 
Pelkkää spekulointia, mutta kuitenkin.
 
bassolla hanuriin
baron
06.08.2010 17:23:32 (muokattu 06.08.2010 17:24:16)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei mulla oo mitään faktaa vaan se itsevarmuus minkä täydellinen tietämättömyys antaa.
Mun mielestä millään piisillä/sävellyksellä/asteikolla ei ole mitään sisäänrakennettua tunnetilaa, ne tulee toisarvoisista asioista, koulutuksesta/kulttuurista/tilanteesta ym.
 
Jos neekerit (anteeksi sana) sata vuotta sitten hakkasivat rumpuja ilokseen tai surukseen ymmärsikö suuri valkoinen metsästäjä sen?
Musta on kreisiä edes ajatus että joku primitiivinen metsäläiskansa löytäisi mitään arvoja länsimaisesta taidemusiikista!
(Ihan oikeesti, miksi edes pitäisi?)
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Zeeboo
06.08.2010 20:30:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron:...Mun mielestä millään piisillä/sävellyksellä/asteikolla ei ole mitään sisäänrakennettua tunnetilaa, ne tulee toisarvoisista asioista, koulutuksesta/kulttuurista/tilanteesta ym.
 
Komp. Mollihan ei yksiselitteisesti ilmennä surullista tunnetilaa tai duuri iloista. Hyviä esimerkkejä mun mielestä ovat Van Morrisonin "Moondance" ja Billie Hollidayn "No Good Man". Edellinen molli, mutta surullinen... ei mun korvaan, ja jälkimmäinen duuri, mutta ei järin hilpeä.
 
White men can't Monk
Tonski
10.08.2010 14:41:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus:
Pidän logiikkaa puutteellisena.

 
Kaikki on kiinni siitä, miten sen jatkon kuvittelee mielessään jonkin duurisoinnun kuullessaan. Itellä se alkaa monesti vaatimaan sitä addb9-härpäkettä sinne, joka saa duurisoinnusta tosi ilkeän kuulosen, tietysti poppimuusikolla mitä todennäköisimmin jatko hahmottuu poppissointukiertona. Kontekstista riippuen duurisoinnut voivat olla niitä kaikkein ilkeimmän kuuloisia, joista ei välttämättä edes tulis mieleen iloisuus eikä duurisointu, kaikki riippuu miten sen pohjaa.
 
ihku
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti