Muusikoiden.net
04.12.2016

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Musiikin säveltäminen ja uni?
1
jussi1976
10.07.2010 22:16:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro kaikki.

Joku aika sitten tuli ohjelma, jossa muuan jazz-säveltäjä kuvasi, miten unen tietyssä vaiheessa, tasolla, jossa ollaan hyvin lähellä heräämistä, säveltäminen käy uskomattoman tehokkaasti, mutta ongelmana on sävellyksen siirtäminen heräämisen jälkeen ylös - siitä jää vain paloja. Itselläni on sama ominaisuus, ja yritän miettiä, miten tätä voisi kehittää eteenpäin.

Onko tällainen ilmiö kenellekään tuttu?

Rotta sano: Sä haluat tutkia, tietää enemmän, kehittyä, olla avoin. Sä olet siis IHAN erilainen kuin mä. Mä alennun muiden kieroihin, umpimielisiin arvoihin. Tai tyylikysymyksiin, jos ei muuta. Sä et ja mua hävettää. Siks mä herjaan sua nyt.
toxic
11.07.2010 15:47:24 (muokattu 11.07.2010 15:48:23)

On tuttu, tosin ei säveltämisen kanssa.

Muistaakseni täällä muusikoiden.netissä joku neuvoi joskus jossain uniaiheisessa keskustelussa, että heti herättyään pitäisi kirjoittaa unet / "unisävellykset" heti ylös. Pikku hiljaa sitten alkaa muistaa paremmin uniaan herättyään. Eli tavallaan jonkinlaista muistitreeniä siis :)

Itse ainakin unohdan näkemäni unen parissa minuutissa sen jälkeen kun olen herännyt. Tosin minä näen todella harvoin unia, joten kai se sitten siitä johtuu :)

E: Tulipa taas vaihteeksi sekavaa tekstiä, mutta toivottavasti tajusit.

Tämä on maailman paras allekirjoitus.
jussi1976
11.07.2010 20:20:36

Ilman muuta tajusin :o)
erikoista on vielä se, että sitä pystyy säveltämään mm. pianokappaleita, vaikka en ole koskaan soittanut pianoa. Samoin moni muu. Ainoa ongelma on se, että se sama sisäinen kuulemis ja säveltämiskyky katoaa kun herää. Se on just se unen taso, jossa tietää nukkuvansa ja makaavansa sängyssä ja on vähän tietoinen ympäröivästä maailmasta. Silloin sujuu tosi hyvin. Mutta kun herää, ei enää kykene automaatiolla löytämään sävellyksiä. Ikävää, hyvin ikävää :o(

Rotta sano: Sä haluat tutkia, tietää enemmän, kehittyä, olla avoin. Sä olet siis IHAN erilainen kuin mä. Mä alennun muiden kieroihin, umpimielisiin arvoihin. Tai tyylikysymyksiin, jos ei muuta. Sä et ja mua hävettää. Siks mä herjaan sua nyt.
Johann Onn
11.07.2010 22:36:53 (muokattu 11.07.2010 22:37:58)

jussi1976: Onko tällainen ilmiö kenellekään tuttu?

On, mutta koska biisejä / niiden osia syntyy tarpeeksi jo muutenkin, ei jaksa välittää. Tosta tulee herkästi "ei ne kalat mitä sai, mutta ne jotka päästi karkuun..." tason juttu, joka alkaa kalvamaan liikaakin mieltä.

Itse otan mielummin soittimen käteen ja improvisoin, niitä näitä. Jos joitain syntyy, syntyy, jos ei, niin ei.

Gary Enfield
12.07.2010 21:31:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen nähnyt unia joissa olen soittanut ainakin unitilassa hyvältä kuulostaneita juttuja. Olenpa nähnyt sellaisenkin unen, että olen unessa tajunnut, että unessa ottamani soinnut ja sointuvaihdokset eivät oikeasti kuulostaisi samalta.

M!Xu
12.07.2010 21:45:11 (muokattu 12.07.2010 21:45:51)

toxic: On tuttu, tosin ei säveltämisen kanssa.

Muistaakseni täällä muusikoiden.netissä joku neuvoi joskus jossain uniaiheisessa keskustelussa, että heti herättyään pitäisi kirjoittaa unet / "unisävellykset" heti ylös. Pikku hiljaa sitten alkaa muistaa paremmin uniaan herättyään. Eli tavallaan jonkinlaista muistitreeniä siis :)

Itse ainakin unohdan näkemäni unen parissa minuutissa sen jälkeen kun olen herännyt. Tosin minä näen todella harvoin unia, joten kai se sitten siitä johtuu :)

E: Tulipa taas vaihteeksi sekavaa tekstiä, mutta toivottavasti tajusit.

Unten kirjoittaminen on hyväksi havaittu tapa muistaa unia. Vaikutus ei ole välitön, mutta kun joka aamu kirjoittaa unensa paperille ja pakottaa itsensä muistamaan pienimmätkin yksityiskohdat, alkaa unten kirkkaus, todentuntuisuus ja määrä kasvaa. Unia alkaa jäädä mieleen. Jonkin ajan jälkeen aamulla herätessä päässä on niin paljon unia, ettei niitä ehdi kirjoittaa ylös ennen seuraavaa nukkumaanmenoaikaa.

Suosittelen. Tämä ei ole mitään rajatiedettä, vaan puhdasta psykologiaa. Vaikka yhteys luovaan työhön ei olisikaan välitön, onhan sitä aina hauska muistella ja miettiä uniaan jälkikäteen.

Many hours of music / Many drops of blood
jussi1976
13.07.2010 15:01:10

Juu, ei olekaan. Jos asioita yleensäkin aletaan lähestymään ihan luovuuden ja sen psykologian kannalta, tajuaa nopeasti, miten luovuutta estävää toimintaa on paljon, ja just noi unet on siitä luovia, että niitä ei estä mikään - paitsi unettomuus :o)

Joskus ajattelin että pitää ottaa akustinen sängyn viereen että saa soittaa riffin heti kun sen on unissaan väsännyt ja kirjoittaa ylös.

Numb
13.07.2010 15:06:58
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

gary field: Olenpa nähnyt sellaisenkin unen, että olen unessa tajunnut, että unessa ottamani soinnut ja sointuvaihdokset eivät oikeasti kuulostaisi samalta.

Sama.

Muutama biisikin on syntynyt niin, että se vain on soinut päässä valmiina orkestraationa kun liu'un unesta valveeseen. Yhdessä lauloi vielä Rod Stewart...

Kun minä kuolen, vaadin, että kuolinilmoitus laitetaan Myydään: Veneet ja Moottorikelkat -osastolle. -Sir Härö
Torniojaws
14.07.2010 00:10:12 (muokattu 14.07.2010 00:11:02)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinkahan usein ne soivat biisit ovat kuitenkin lopulta alitajuntaan jääneitä kappaleita, joita ei varsinaisesti tunne? Eli on siis kuullut hyvän kappaleen aiemmin, mutta ei "tiedä" kappaletta.

Bonus:
http://en.wikipedia.org/wiki/%28I_C … _Get_No%29_Satisfaction#Inspiration

Vortech | Relativity | Vortech @ Grande, Rovaniemi, 23.7.2010
Gary Enfield
14.07.2010 22:56:18

Torniojaws: Kuinkahan usein ne soivat biisit ovat kuitenkin lopulta alitajuntaan jääneitä kappaleita, joita ei varsinaisesti tunne? Eli on siis kuullut hyvän kappaleen aiemmin, mutta ei "tiedä" kappaletta.

Riippuu varmaan myös henkilöstä, toiset on tavattoman hyviä soittamaan ja laulamaan yks yhteen tunnettujen biisien kanssa, itellä tahtoo aina tulla oma versio vaikka kuinka yrittäisi. Siltä pohjalta väittäisin, että ne unessa kuullut biisit on ainakin itellä useimmiten jollain tavalla väänneltyjä versioita eri teemoista ja biiseistä, semmosethan ne soi päässä valveillakin.

Sakulainen
17.07.2010 04:54:57

No siis en oo säveltämistä herättyäni kokeillu, mutta soitto kuullostaa aina jotenki paremmalta just herättyään :P

FreshPots
04.08.2010 15:47:05

Ei ihan mutta läheltä liipaten. Mulla on helppo säveltää kun olen umpiväsynyt. Eli juuri nukahtamispisteessä keksii ihan hyviä juttuja mutta aamulla ei niitä sitten enää muistakkaan.

tender.insanity
05.08.2010 08:25:57

Crossfire96: Ei ihan mutta läheltä liipaten. Mulla on helppo säveltää kun olen umpiväsynyt. Eli juuri nukahtamispisteessä keksii ihan hyviä juttuja mutta aamulla ei niitä sitten enää muistakkaan.

Miten sitten tiedät, että ne on hyviä juttuja kerran et niitä aamulla muista enää? =)

How do you make holy water? -- You boil the hell out of it.
FreshPots
05.08.2010 08:29:10

tender.insanity: Miten sitten tiedät, että ne on hyviä juttuja kerran et niitä aamulla muista enää? =)

Sen verran muistaa että hyviä ne oli ei vaan muista miten ne meni.

tender.insanity
05.08.2010 12:11:34

Crossfire96: Sen verran muistaa että hyviä ne oli ei vaan muista miten ne meni.

No, väsyneenä helvetin tyhmät jututkin jaksaa aina naurattaa. Aivot ei ole virkeinä ja joku sanoo "katkarapu", niin naurattaa. Virkeänä taas sitten ei.

How do you make holy water? -- You boil the hell out of it.
Sakulainen
06.08.2010 00:48:28

Sen täytyy sitte olla just se ''katkarapu'' joka sitte kuullostaa niin hyvältä :P

cosmob83
06.08.2010 13:02:59

Piti nyt kommentoida tuota väsyneenä tekemistä. Se on totta että väsyneenä ei tule välttämättä tehtyä muutakuin typerää höpertelyä, MUTTA kolikolla on toinenkin puoli: Usein tuntuu siltä, että ihmiset pitävät luovuutta jonakin maagisena asiana joka on meidän ulkopuolella, ja tuo maagisuus sitten joskus koskettaa meitä ja sitten syntyy suurta taidetta. Itse olen toista mieltä. "Luovuus" on kykyä assosioida aikaisempia kokemuksiansa uudella tavalla, luoda synteesejä asioista. Mikä sitten on tämän luovuuden esteenä? Useimmiten oma pää joka on jumahtanut tiettyihin ja opittuihin malleihin. Näitä malleja rikkomalla voi tulla erilaista (ei välttämättä parempaa) materiaalia. Klassikko tietysti on kaikensortin päihteet, jotka rikkovat näitä mielen raja-aitoja. Itse pointtiini: Näyttelijöiden kanssa työskennellessä (ja tämän nyt teki varmaan tunnetuimmaksi Jouko Turkka suomessa) yksi tapa lähestyä asioita on väsyttää näyttelijä fyysisesti siihen pisteeseen, että kaikki luontaiset estot katoaa ja tavallaan syntyy suorempi virtaus sieltä alitajunnasta siihen tekemiseen. Väittäisin että tämä voisi toimi myös musiikin tekemisessä. Kun on tarpeeksi väsynyt, ei jaksa keskittyä enää muodollisuuksiin vaan siihen keskeisimpään ja olennaiseen asiaan. Sitä päästää irti säännöistä ja tekee. Toki kuten mainitsin: Usein se on vähän hörheltämistä. Ehkä kyse on myös itsekurista. Jos väsyneenä hyväksyy sen hörheltämisen niin sitten tulee hörheltämistä.

Niin ja todettakoon että minulla ei ole tästä metodista mitään kokemuksia musiikin saralla. Voi toimia tai voi olla harvinaisen skeida idea. :) Pitipä tuoda nyt vain toinenkin näkökulma tähän keskusteluun.

Zarmo
06.08.2010 13:07:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pari biisiä, jotka oon jälkikäteen osannu, oon tainnu tehä unissani. Ihan huonoja olleet.

Ajatuksenjuoksun leimaa-antavin luonteenpiirre on pimeys.
Ostakaa muinaissoitinfolkia
Vapinamonologeja
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti