Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Olisiko kenellekään ohjeistusta pentatoonisiin asteikkoihin
1 2
BassoSisko
25.07.2010 11:36:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Music_Fighter: ...
Huomaat että C-duuri ja A-molli ovat rinnakkaissävellajeja myös pentatoonisesti katsottuna (samat nuotit eri järjestyksessä)

 
Tämäpä oli harvinaisen selkeästi kuvattu. :)
 
baron
25.07.2010 12:03:08 (muokattu 25.07.2010 12:06:29)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Music_Fighter: Duuri:
 
Huomaat että C-duuri ja A-molli ovat rinnakkaissävellajeja myös pentatoonisesti katsottuna (samat nuotit eri järjestyksessä)

 
C-jooninen D-doorinen E-fryyginen F-lyydinen G-miksolyydinen A-aiolinen H-lokrinen.
Kaikissa samat sävelet eri järjestyksessä!
 
Eli mitä siitä voi huomata että samat sävelet?
Toinen on toisen joku moodi.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
rkellu
25.07.2010 12:15:29 (muokattu 25.07.2010 13:37:05)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Tavanomaiset on duuri- ja mollipentatoninen mutta on niitä muitakin ihan oikeassa käytössä ja itsehän voi keksiä sellaisenkin jota kukaan ei ole vielä käyttänyt:-)
 
jeps,
 
"duuri-" ja "molli"pentatoninen ilmeisesti viittaa tonaaliseen musiikkiin, mutta niiden lisäksi maailma on täynnä vaikka minkälaisia modaalisia pentatonisia asteikkoja.
 
kaikki sävelyhdistelmät on täysin mahdollisia ja jossain päin maailmaa todennäköisesti käytössä...
 
baron
25.07.2010 13:37:15 (muokattu 25.07.2010 13:39:27)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rkellu: duuri- ja mollipentatoninen ilmeisesti viittaa tonaaliseen musiikkiin, mutta niiden lisäksi maailma on täynnä vaikka minkälaisia modaalisia pentatonisia asteikkoja.
 
kaikki sävelyhdistelmät on täysin mahdollisia ja jossain päin maailmaa todennäköisesti käytössä...

 
Mun auktoriteettini Levine (en oo toistaiseksi parempaa löytänyt:-) sanoo että erilaisia pentatonisia asteikkoja on tuhansia?
Normaalien duuri- ja mollipentatonisten lisäksi hän tuo esiin kaksi muuta jazzissa käytettyä:
1. In-sen joka originaalisti lienee japanilainen?/joku muu itämainen, jonka Coltrane ja McCoy Tyner on tuoneet jazziin.
(C:stä alkaen C - Db - F - G - Bb)
 
2. "Altered" pentatonic scale
C - Db - F - G - A
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
rkellu
25.07.2010 13:57:10
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Mun auktoriteettini Levine (en oo toistaiseksi parempaa löytänyt:-) sanoo että erilaisia pentatonisia asteikkoja on tuhansia?
Normaalien duuri- ja mollipentatonisten lisäksi hän tuo esiin kaksi muuta jazzissa käytettyä:
1. In-sen joka originaalisti lienee japanilainen?/joku muu itämainen, jonka Coltrane ja McCoy Tyner on tuoneet jazziin.
(C:stä alkaen C - Db - F - G - Bb)
 
2. "Altered" pentatonic scale
C - Db - F - G - A

 
nicolas slonimskyn kirja (joku 'thesaurus of blah blah scales') - jota muistaakseni coltrane ja zappa selailivat ahkeraan - listaa näitä.
 
itse olen myös silmäillyt alain danieloun kirjasta intialaisia raagoja, jotka tosin harvemmin on pentatonisia.
 
JPQ
26.07.2010 19:05:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rkellu: nicolas slonimskyn kirja (joku 'thesaurus of blah blah scales') - jota muistaakseni coltrane ja zappa selailivat ahkeraan - listaa näitä.
 
itse olen myös silmäillyt alain danieloun kirjasta intialaisia raagoja, jotka tosin harvemmin on pentatonisia.

 
kirjojen tarkat nimet kelpais. ps. muutkin eksoottisuudet kiinnostaa kyllä.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Zeeboo
26.07.2010 19:21:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: kirjojen tarkat nimet kelpais. ps. muutkin eksoottisuudet kiinnostaa kyllä.
 
Kirjojen nimiä ei ole antaa, mutta tuossa on jokunen:
http://guitarteacher.com/2010/03/02/exotic-guitar-scales-1/
 
Toisaalta, tässä voisi kokeilla myös DIY-lähestymistapaa: Jaa oktaavi niin, että saat joko hemitonisen (sellaisen jossa on mukana puolisävelaskel/ askelia) tai anhemitonisen (sellaisen, jossa pienin intervalli on kokosävelaskel) viisiäänisen asteikon. Funtsaa sitten jokaisen asteikon äänen suhdetta perusääneen: Onko kyseessä duuri- vai molliluonteinen asteikko, onko asteikossa suuri vai pieni septimi, eli toimiiko se "seiskan" maj7:n m7;n vai minkä soinnun päälle. Mitä kaikkea saa aikaan näiden pentatonisten moodeilla jne...
 
White men can't Monk
baron
26.07.2010 19:50:01
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin simppeli asia että normaali mollipentatonisesta on "yleisessä" käytössä vain toinen moodi (duuripentatoninen).
Mutta onhan tietysti viiden sävelen asteikossa viisi moodia. Mites ne kolme muuta?
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
rkellu
26.07.2010 20:57:43
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: kirjojen tarkat nimet kelpais. ps. muutkin eksoottisuudet kiinnostaa kyllä.
 
hae nimillä nicolas slonimsky ja alain danielou amazonista; niitä voi selata myös siellä. pitäisi löytyä helposti.
 
Zeeboo
26.07.2010 21:37:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Niin simppeli asia että normaali mollipentatonisesta on "yleisessä" käytössä vain toinen moodi (duuripentatoninen).
Mutta onhan tietysti viiden sävelen asteikossa viisi moodia. Mites ne kolme muuta?

 
Kvintillehän tulisi m7+5:lle käypänen. Kahden muun käyttökelpoisuudesta en het lähtis liputtamaan.
 
Käyttökelpoisia syntyy, kun ottaa puolisävelaskeleet mukaan. Esim 1, 2, b3, 5, 7 (tälle on varmaan joku nimikin). Tuosta pelaa eka m7:lle ja m9:lle, kolmas maj7:lle, viides duureille, kutosille, miksei maj7:lle (itseasiassa ihan hyväsoundinen) jne. Näitä mä meinasin niillä DIY-pentatonisilla.
 
White men can't Monk
baron
26.07.2010 23:08:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeeboo: Kvintillehän tulisi m7+5:lle käypänen. Kahden muun käyttökelpoisuudesta en het lähtis liputtamaan.
 
Käyttökelpoisia syntyy, kun ottaa puolisävelaskeleet mukaan. Esim 1, 2, b3, 5, 7 (tälle on varmaan joku nimikin).

 
1. Sille sun mollipentatonisen viidennelle moodille on oikein nimikin: Ritusen! (varmaan jotain japskia) C D F G A
 
2. Tuo sun toinen joteskin tuntuu tutulta mutta en oo vielä sille nimeä keksinyt?
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Tonski
27.07.2010 18:32:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron:
2. Tuo sun toinen joteskin tuntuu tutulta mutta en oo vielä sille nimeä keksinyt?

 
m9-arpeggio? :D
 
ihku
Zeeboo
27.07.2010 18:37:37 (muokattu 27.07.2010 18:41:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tonski: m9-arpeggio? :D
 
Joskus oikea vastaus voi olla niin simppeli B)
Scott Hendersonilla oli joskus sata vuotta sitten Guitar Worldissä "In Theory" palsta, jossa pähkäiltiin mm viisi- ja kuusiäänisten arpeggioiden suhdetta eri sointuihin. Yksi mielenkiintoinen oli mmaj9, niinkuin myös tuo m9. Tosin, tuolle on käsittääkseni myös joku pent. asteikkonimikin.
 
White men can't Monk
ewq
21.08.2010 22:16:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeeboo: II - V - I kulkuihin toimii mollipentatoniset ihan jees. Esim "In C":
 

Dm7          |G7            |Cmaj7
D molli pent |D molli pent  |E molli pent
D molli pent |F molli pent  |E molli pent
A molli pent |D molli pent  |E molli pent
E molli pent |F molli pent  |E molli pent
A molli pent |Bb molli pent |B molli pent

 
Tuosta litanjasta on I:n päälle soitettava A-mollipentatoninen jätetty ihan ilmeisimpänä jätetty pois. F- ja Bb-mollipentatonisissa on G7:lle kovasti muunneääniä, joten ne ovat harkiten käytettäviä. Viimeisellä saa mielenkiintoisia juttuja kun rakentaa jonkun patternin joka sitten nousee kromaattisesti soinnun vaihtuessa.

 
Jos haluaa soittaa "kunnolla ulos", niin tritonuskorvaus on aika pähee juttu.
Eli tuossa tapauksessa se menis esim.
 
Dm7 | Db7 | Cmaj7 TAI Dm7 | Abm7 Db7 | Cmaj7 TAI Abm7 | Db7 | Cmaj7
 
Eli siis käytännössä viljelee Ab-mollipentatonista (ekassa ja tokassa tapauksessa) tuohon toiseen tahtiin. Hyvä keino ton treenaamiseen on soittaa joku "likki" ekaks D-mollissa ja toistaa se sama likki sitten tritonuksen päässä Ab-mollissa.
 
Jos on halua perehtyä ni tätä meininkiä löytyy paljon mm. trumpetistiherralta nimeltä Woody Shaw.
 
Tonski
22.08.2010 05:31:36 (muokattu 22.08.2010 05:32:02)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

E: ei mitään:D
 
"Onhan se täydellinen. Ynkkä ei tee virheitä musiikissa. Ynkkä on täydellinen." -JIRPPI
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «