Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: death metal ja säveltämisen vaikeus
1
tomaattiorava
17.03.2010 19:26:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nää ääripään metallit ylipäänsä tuppaa olemaan rakenteellisesti varsin monimutkaisia mutta itelleni nimenomaan toi döödis tuottaa melkoisia vaikeuksia.
Jos vaikka kuuntelen jotain ihailemiani dödispumppuja, niin en voi kuin ihmetellä että miten ihmeessä kaverit pystyvät säveltämään hyvän biisin missä ei ainakaan näennäisesti ole mitää rajoja taikka kaavoja? Miten säveltää hittibiisi missä ei yksinkertaisesti ole mitään järkeä mutta toimii silti?
 
Ookoo, voin saada jonkun toimivan riffin aikaiseksi, mutta mitäs sitten? Siitä voikin sitten jatkaa ihan mihin tahansa suuntaan ja ihan miten tahansa. Sitte varovaisesti koitetaan lähteä johonkin suuntaan, juntataan sitä vähän aikaa ja todetaankin että sehän on aivan paska ratkaisu. Analyysi paralyysi iskee. Sen oman punaisen langan löytäminen on aivan helvetin hankalaa.
Omat ongelmansa tuottaa myös se, että nimenomaan tässä musatyylissä mä koitan vältellä kaikenlaisten melodioiden syntyä, joten esim. skaaloista ei juuri ole apua.
Keskustelua?
 
baron
17.03.2010 19:50:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava: Keskustelua?
 
Jos soittimet on vireessä niin kromaattista asteikkoa voisi käyttää ilman että tulee turhaa melodian tuntua.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
tomaattiorava
17.03.2010 20:01:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Jos soittimet on vireessä niin kromaattista asteikkoa voisi käyttää ilman että tulee turhaa melodian tuntua.
 
nojuu, mutta eikös ko. asteikko sisällä kaikki nuotit mitä otelaudalta löytyy? =P
 
baron
17.03.2010 20:57:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava: nojuu, mutta eikös ko. asteikko sisällä kaikki nuotit mitä otelaudalta löytyy? =P
 
Just niin.
Kyllähän metallissa aika paljon fryygistä käytetään eikä lopputulos välttämättä kovin melodista ole.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
loosah
17.03.2010 23:06:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Just niin.
Kyllähän metallissa aika paljon fryygistä käytetään eikä lopputulos välttämättä kovin melodista ole.

 
Kohtuullisen sarkastinen ja osuva kommentti.
 
GIGO
kimurantti1
17.03.2010 23:13:02 (muokattu 17.03.2010 23:42:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

loosah: Kohtuullisen sarkastinen ja osuva kommentti.
 
Ja menee ihan samaan kastiin kuin väite "kaikki popmusa menee duurista ja on sen takia hyvin hilpeää". :-)
 
On muunkinlaista melodisuutta kuin Mozart ja Beatles, ja fryyginen moodi ei ole metallissa yhtään sen yleisempi kuin esim. luonnollinen mollikaan. Toisekseen, ääriheviä ja sen sävelkulkuja on noin lähtökohtaisestikin aika hedelmätöntä yrittää niputtaa johonkin yhteen tonaliteettiin. Samat lainalaisuudet ei yksinkertaisesti päde kuin tavan länsimaisessa tonaalisessa musassa, minkä ainakin jollain tavalla tiedostaa kaikki sitä musiikkia oikeasti kuunnelleet. Ja ei, Metallica ei ole ääriheviä. :-D
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
baron
17.03.2010 23:58:11 (muokattu 18.03.2010 07:40:26)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

loosah: Kohtuullisen sarkastinen ja osuva kommentti.
 
Mä nyt yritin jotain apuja antaa säikeen aloittajalle enkä mitenkään metallia kritisoida.
Antakaa tietävämmät parempia.
 
Edit: Lähinnä mun sanoma yritti olla että ei asteikot oo pahasta, niitäkin löytyy joka lähtöön. Jossain domdimissä kulkeva melodia ei ainaskaan perinteiseltä melodialta kuulosta.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
kimurantti1
18.03.2010 00:06:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Auttaisi kovasti jos ketjun aloittaja heittäisi vaikka muutaman esimerkin bändeistä. Mä olin joskus hirveä teoriafriikki ja vieläkin meinaan sortua turhamaiseen analysointiin. Mä olen sitä mieltä että omien esikuvien kipaleiden opettelu on suorin ja yksinkertaisin tie järkevään lopputulokseen. Kun vaan opettelee tarkkaan sen kaman, niin ne sen musan lainalaisuudet ja tyylinmukaisuudet kyllä tulee näppeihin ja korviin. Vasta sen jälkeen kun ne on tsekattu ja kunnolla treenattu, on musta hedelmällistä käyttää enemmän aikaa sen kaman analysointiin.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Johann Onn
18.03.2010 01:15:18 (muokattu 18.03.2010 01:15:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava: tässä musatyylissä koitan vältellä kaikenlaisten melodioiden syntyä
 
No junnaa biisit tyyliin "Edim x200 tahtia" ja örise päälle. Ei pelkoa melodioista. Ei välttämättä kyllä kuuntelijoistakaan... skaaloista ei juuri ole apua. No kun just niistä on apua. Niitä kun on voi olla monta, per biisi. Tietyt skaalat sopii hyvin yhteen. Ne yhdistelmät vaan täytyy löytää ensin.
 
Hankalinta on saada biisit kuulostamaan siltä, ettei joku "7 riffiä ja 6 eri skaalaa..." seikka, paista liikaakin läpi.
Ja kaikkea ei sitten kannatta soittaa samalta sävelkorkeudelta, muuten alkaa kuulostaa tökeröltä.
 
mobbi
26.03.2010 17:19:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omalta kokemuksen pohjalta metallimusiikin säveltäjänä voin sanoa että jos ei ole kyse melodisesta dödiksestä, kuuntele esikuvia ja blokkaa vaikka pari biisiä. Hoksaat saman tien miten niitä tehdään. Ainakaan old school death metallin sävellyksessä ei ole mitään vaikeaa. Kasaa biisi riffi riffiltä hyödyntäen koukuttavia rytmejä ja mahdollisimman tappavasti runttaavia vitossointuja matalimmasta droppivireestä missä kielet vielä soi. Siinä se. Jos taas haluaa tehdä jotain Necrophagist -tyylistä superteknistä ja musiikillisestikin taitavaa kuolonmetallia, täytyy kyllä jo vähän hyödyntää mielikuvitusta, skaaloja yms. olen huomannut, että kyseisessä musiikin lajissa ei jazz pohjakaan ole haitaksi! noilla alkuun ja kokemuksella lisää. ;)
 
Melodeathia kansalle? : www.mikseri.net/hypothesis
CanYouStayStill
13.04.2010 01:34:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ja kuten kaikessa muussakin, jos ei keksi mitään, turha yrittää väkisin. Kyllä se sieltä tulee myöhemmin jos on tullakseen. Itselläni pari riffiä kypsui muutaman vuoden, ennen kuin keksin sopivaa jatkoa.
 
DownWithTheSickness
13.12.2011 10:13:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava: Nää ääripään metallit ylipäänsä tuppaa olemaan rakenteellisesti varsin monimutkaisia mutta itelleni nimenomaan toi döödis tuottaa melkoisia vaikeuksia.
Jos vaikka kuuntelen jotain ihailemiani dödispumppuja, niin en voi kuin ihmetellä että miten ihmeessä kaverit pystyvät säveltämään hyvän biisin missä ei ainakaan näennäisesti ole mitää rajoja taikka kaavoja? Miten säveltää hittibiisi missä ei yksinkertaisesti ole mitään järkeä mutta toimii silti?
 
Ookoo, voin saada jonkun toimivan riffin aikaiseksi, mutta mitäs sitten? Siitä voikin sitten jatkaa ihan mihin tahansa suuntaan ja ihan miten tahansa. Sitte varovaisesti koitetaan lähteä johonkin suuntaan, juntataan sitä vähän aikaa ja todetaankin että sehän on aivan paska ratkaisu. Analyysi paralyysi iskee. Sen oman punaisen langan löytäminen on aivan helvetin hankalaa.
Omat ongelmansa tuottaa myös se, että nimenomaan tässä musatyylissä mä koitan vältellä kaikenlaisten melodioiden syntyä, joten esim. skaaloista ei juuri ole apua.
Keskustelua?

 
Itseasiassa tommosta monimutkaista musiikkia, jossa juurikaan mitään sääntöjä ei ole, on helpompi säveltää kun tiukasti muotissa olevaa musiikkia. Voi tehdä melkeen mitä ikinä haluaa, kun taas popissa esim ei mitkään ihme adhd CC riffit ym skulais..
 
I has the cookie boogie woogie
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «