Muusikoiden.net
05.12.2016
Rockway LIVE! Joka maanantai ja keskiviikko klo 17-19 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Musiikin perustaso nopealla aikataululla?
1
Basistien Kauhu
27.12.2009 21:09:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tilanne on tällä hetkellä se, etten saa basso-opettajaa, ellen hae musiikkiopistoon sisälle. Olen vähän jättänyt aina tuon teorian opiskelun ja tasosuoritukset roikkumaan ja nyt täytyy varmasti yksityisopetuksen perässä hakea opistoon sisään. Siinähän ne suorituksetkin saisi samalla hoidettua.

Olen nyt käynyt puolet ensimmäisestä vuodesta lukiossa ja mieluiten saisi olla hommat suoritettuna silloin, kun lukio loppuu (2012). Kysynkin että kuulostaako tavoitteeni suorittaa bassosta 1-3 ja teoriasta 1-3 tässä reilun parin vuoden aikana aivan mahdottomalta? Monilla on kuitenkin noihin mennyt melko kauan. Ei minua niinkään mikään musiikkiopiston päättötodistus kiinnosta, koska bänditunteihin ei taida saada revittyä aikaa/kiinnostusta. Kunhan tuossa yksityisopiskelun ohella suorittaisi nuo.

Eihän kukaan voi vastata miten MINÄ onnistun siinä, mutta kyselen lähinnä minkälaisessa ajassa on tuo perustaso täällä suoritettu, jos on opiskeltu itse jne. Yksityisopetusta ja aktiivista soittoa on takana reilut 5 vuotta ja sieltä on jäänyt kuitenkin monia asioita päähän. Olen myös soitellut kaikenlaista musiikkia melko monipuolisesti.

Minulla on materiaalit kotona noihin 1-3 teoriatasoihin ja uskoisin pystyväni suorittamaan tässä jo ennen opistoon sisään menemistä ainakin teoriasta 1. ja 2. sekä bassosta 1. vanhoilla tiedoilla. Mitä nyt nuotinluku hieman tökkii, mutta sitä voi kehittää. Mielummin kuitenkin viettää mahdollisimman vähän aikaa 10 vuotta nuorempien kanssa samoilla tunneilla.

Tiedän, että tällaisia kysymyksiä kysellään paljon ja vastaaminen saattaa olla vaikeaa, koska kaikki oppivat nuo asiat eri tavalla ja vauhdilla. Mietinpähän vaan kannattaako suosiolla unohtaa koko suoritukset.

ankkiz
28.12.2009 01:27:52 (muokattu 28.12.2009 19:44:37)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei missään nimessä kannata unohtaa!

Itse aloitin musiikkiopistossa käymisen vuonna 2008, ollessani lukion toisella luokalla. Ensimmäisenä vuotena suoritin säveltapailun 1a/3:n ja 1b/3:n, nyt kolmosluokalla aloitin 2/3:n ja uudenvuoden jälkeen otan siihen rinnalle myös 3/3:n, koska motivaatio on erittäin kova, sekä omaksuminen on ollut melko nopeaa. Keväällä olisi tarkoitus suorittaa pääsoittimesta suoraan 2/3, koska 1/3 on opettajan mielestä turhankin helppo, sekä "ylimääräinen" välivaihe vain hidastaisi opinnoissa etenemistä.

Eli aivan varmasti ehdit 3/3:n suorittaa lukionloppuun mennessä, mikäli vain töitä jaksat tehdä. Läksyjä annetaan, jotta omaksuisit aina kulloinkin käsiteltävissä olevan asian, ei sinua kiusataksesi - tosin senhän jo lukiolaisena olet varmasti käsittänytkin ;)

Myöskään ylimääräinen opiskelu läksyjen lisäksi ei ole kiellettyä, netistä löytyy roppakaupalla harjoituksia.
Esimerkkinä muutamia itsekäyttämiäni sivustoja:
http://koti.mbnet.fi/~mattij/sl/sl13.htm
http://www.teoria.com/exercises/ritmo-ear.htm
http://www.nuottila.info/2007/

EDIT:
Minulla on materiaalit kotona noihin 1-3 teoriatasoihin ja uskoisin pystyväni suorittamaan tässä jo ennen opistoon sisään menemistä ainakin teoriasta 1. ja 2. sekä bassosta 1. vanhoilla tiedoilla.
Olet ilmeisesti myös siinä mielessä onnekas, että kotiväeltä löytyy musiikkiopiston suorittaneita, eli helppiä on saatavissa hyvinkin läheltä?

Mielestäni sinulla on siis kaikinpuolin erittäin hyvät lähtökohdat.
Itse olin harrastanut kitaransoittoa vain 2 vuotta,
nuotit olivat täysin tuntemattomia, teoria hepreaa, eikä perheessä muita muusiikinopiskelijoita.
Tonski
28.12.2009 13:11:33 (muokattu 28.12.2009 13:11:49)

Basistien Kauhu: Monilla on kuitenkin noihin mennyt melko kauan.

Siis meinaatko bändisoittimia? Klasarisoittimillahan saattaa tosiaan vierähtää kymmenen vuotta että hyvällä, varmalla otteella saa vietyä edes perustasot kunnialla läpi! Jos sä nyt meet sinne opistoon ja alat painaa niitä tutkintoja läpi systemaattisesti ne asiat opiskellen niin kyllä sä ne läpi saat, älä huoli. Enemmän sua ottaa pannuun jos jätät menemättä ja sit myöhemmin tajuat että no oishan ne helposti menny. :D Ja ne tutkinnothan on vaan merkkiä paperilla ei niillä muuta tee kun egoaa muille miten sai vitosen siitä ja vitosen tästä.. Pääasia että ite tietää handlaavansa ne asiat kunnolla. Kuitenkin käsittääkseni konspalle/sibikseen/wtf hakiessa ne kuitenkin viime kädessä katsoo eniten siihen soittosuoritukseen (laulu-), sillä siinähän sitä enemmän selviää.

ihku
Basistien Kauhu
29.12.2009 13:33:11

Olet ilmeisesti myös siinä mielessä onnekas, että kotiväeltä löytyy musiikkiopiston suorittaneita, eli helppiä on saatavissa hyvinkin läheltä?

Ei ole kotona musiikkiopiston suorittaneita, vaan pelkästään tarvittavat kirjat ostettuina. Kavereilta varmasti kyllä löytyy apua, jos jotain ei meinaa tajuta.

Siis meinaatko bändisoittimia?

Kyllä, mutta varmasti riippuu melko paljon tahdista, millä haluaa asiat suorittaa. Hyvä kuitenkin kun on jo itsellä jonkinnäköistä pohjaa, ettei tarvi aivan alusta alottaa. Lähinnä nyt tuo nuotinluku on itsellä se minkä kanssa saa vielä aika paljon tapella.

Uskoisin että haen sitten sisälle, koska ei se itseopiskelu varmaan täysin toimi. Luulee osaavansa asioita joita ei sitten oikeasti kovin hyvin osaakaan, kun ei aio mitään suorittaa. Päässä on vaan kauan ollut se kauhukuva siitä, että joutuu 6-vuotiaiden kanssa istumaan vuosia samoilla tunneilla.

Tonski
29.12.2009 13:57:41

Eetkä joudu! Opistoilla on yksityisopettajat sen soitintekniikan ja biisien opettelun kanssa, ja teoriat voit opiskella kotonakin, sinne tentteihin saa käsittääkseni mennä käymättä tunneilla ollenkaan jos voi vaan vakuuttaa niille että joo kyllä mä osaan nää kolmisointukäännökset fisis-mollissa tai jotain. Ne kurssimateriaalit teorian kanssa pitää kyllä ostaa ja siitä en oo varma saako suoraan mennä esim. teorian 2-/3-tutkintoon, koska niihin kaikkiin kuuluu se sanasto-osiokin joka pitää sitten ihan vaan päntätä, Tolppa I:n mennessä sitä on about 10 sivua. Ja btw, jos nyt oikein muistan niin se ikä, missä pitää alottaa "pakolta" teorian opiskelu musiikkiopistoissa(-kouluissa perustasojen ollessa kyseessä) on 10 vuotta, eli sen alta siellä tuskin ketään muutenkaan on.

ihku
enary
01.01.2010 16:57:55

Tonski:Ne kurssimateriaalit teorian kanssa pitää kyllä ostaa ja siitä en oo varma saako suoraan mennä esim. teorian 2-/3-tutkintoon, koska niihin kaikkiin kuuluu se sanasto-osiokin joka pitää sitten ihan vaan päntätä, Tolppa I:n mennessä sitä on about 10 sivua. Ja btw, jos nyt oikein muistan niin se ikä, missä pitää alottaa "pakolta" teorian opiskelu musiikkiopistoissa(-kouluissa perustasojen ollessa kyseessä) on 10 vuotta, eli sen alta siellä tuskin ketään muutenkaan on.

Tämä pätee lähinnä klasaripuolella. Rytmipuolen teoriatutkinnoissa ei ole tullut vastaan mitään kovin haastavaa sanastoa, vaan perus musiikkisanastoa mikä on hyvä tietää mitä ikinä sitten soittaakin (diminuendo-crescendo jne.). Rytmipuolella monet aloittavat soitonopiskelun vanhempina kuin klassisten instrumenttien soittajat, tuskin olet ainut ''vanha'' teoriaryhmässä.

Ja kyllä kannattaa tunneilla käydä jos vaan mahdollisuus on. Siellä saa heti vastauksen kysymyksiin ja solfapuolta tulee tehtyä säännöllisesti.

''Jos eduskunta olisi musiikkia, se olisi varmaankin jazzia.'' -Eduskunnan esittelyvideo
doppelgänger
08.01.2010 00:27:26 (muokattu 08.01.2010 00:36:45)

Itse aloitin klassisen kitaran soiton viime syksyllä. Soitosta suoritettu 2/3 ja teoriassa suorittamassa juuri tuota 2/3:sta. Tavoitteena saada 3/3 tehtyä vuoden sisällä. Luulisin että pystyt samaan ainakin jos osaat jo basson soittoa jonkin verran. Ja niitä teorioitahan voi suorittaa kesäleireillä niin kyllä nekin kerkeäisit suorittaa jos vain leiri kiinnostaa.

Entinen basisti jr. "Never argue with a fool,they only lower you down to their level and beat you with experience" -J.R.R Tolkien
Kemppilä
27.01.2010 14:18:09

Kyllä onnistuu jos motivaatiota löytyy. Itse suoritin lukion ohella 2/3 pianosta (aloitin aika nollilta) ja 3/3 ja I-teorian ja yleisen musiikkitiedon. Hyötyä noista on ollut senverran että on saanut nyt AMK:ssa hyväksluettua teoriaopinnot :P

"Jos olet kävelyllä ja aivot putoavat päästä, niin emme löydä tietä kotiin, sillä emme enää pysty ajattelemaan selvästi."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti