Muusikoiden.net
02.12.2016

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sävellysvinkkejä..?
1
hola gibson
16.12.2009 12:44:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teimpä oman viestiketjun, toivottavasti tästä tulee olemaan apua muillekkin samankaltaisessa tilanteessa oleville.

Tilanteeni on seuraavanlainen: Soittelen "bändissä" (laulaja, rumpali ja basisti), jossa ei ole muita kitaristeja tällä hetkellä, toivottavasti tulevaisuudessa tulee olemaan. Soitellaan bändin vanhempaa materiaalia ja vähän kovereitakin. Kehitystä kohdallani tapahtuu kyllä, vaikeaa on kyllä oppia soittamaan jo valmiita biisejä, mutta kyllä se siitä.

Uusia biisejä on tarkoitus rakennella, ja mielessäni pyörii kaikenlaisia ideoita, jonkin verran niitä olen kuunneltavaan muotoonkin jo saanut. Kovin on irrallisia kuitenkin nämä ideat, lähinnä vitossointu rynkytystä, (musatyyli on rokki, raskaampi sellainen tietenkin..)

Mitenkä näitä ideoita kannattaa työstää? Jos mulla on esim. muutamasta sävelestä koostuva riffi, niin kyllähän siihen vähän jotain muutakin tarvittaisiin. Tarkoitan että ei ole tarkoitus tehdä liian taiteellista tavaraa jota ei ymmärrä kukaan muu kuin minä itse, vaan enemmänkin semmoista teoreettiset peruspalikat huomoivaa musiikkia.

Mitenkä ne rokkibändit yleensä rakentelee biisejä?

levesinet
16.12.2009 18:12:14

Voisiko aloittaa sanoituksesta ja sitten etsiä säveliä sen pohjalta, irrallisia ideoita mukaillen? (Vai oletinkohan väärin ja sanoitus on jo tehty ja sen pohjalta on jo hahmottunut biisin rakenne?)

hola gibson
17.12.2009 15:50:22

levesinet: Voisiko aloittaa sanoituksesta ja sitten etsiä säveliä sen pohjalta, irrallisia ideoita mukaillen? (Vai oletinkohan väärin ja sanoitus on jo tehty ja sen pohjalta on jo hahmottunut biisin rakenne?)

Kyllä tässä on tarkoitus saada ensin mielssä pyörivät luritukset riffimuotoon ja siitä sitten rakenteelisesti biisiksi, sen jälkeen päästää laulaja (tai joku muu) vauhtiin ja kirjoittamaan (tai sovittamaan jo kirjoittamiaan) sanoituksia. Lopullinen viilaus tietenkin tapahtuu sitten kunhan kaikki soittimet alkaa hitsautua enemmän yhteen. Tämmöinen on siis minun näkemys kappaleiden tekemisestä omalla kohdallani, kun ei tuo tekstityspuoli ole hallussa, eikä oikein nuo muutkaan soittimet. Voi olla että perse edellä puuhun olen menossa.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti