Muusikoiden.net
05.12.2016
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sointujen relaatio ja biisien kaavat
1 2 3 4 5 6 7
R.Cooley
26.10.2009 11:08:58 (muokattu 26.10.2009 11:10:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yritin tässä miettiä eräänlaista kaavaa kappaleiden tekemiseen, ja tässä pähkäilyni:
 
Sointuasteet ja niiden relaatio:
 
Tonic:
I
III
VI
 
Sub Dominant:
II
IV
 
Dominant:
V
VII
 
Sointukierrot, yleissääntöisesti etenee näin:
 
Tonic > Sub Dominant tai Dominant
Sub Dominant > Tonic tai Dominant
Dominant > Tonic
 
Eli tonicista voidaan mennä joko Sub domanttiiin tai Dominanttiin.
Sub Dominantista Tonicciin tai Dominanttiin.
Dominantista aina Tonicciin.
 
Esim. A Duurin sävelet: A B C# D E F# G#
 
Jokaiseen asteeseen sopivat soinnut, näitä on varmasti paljon muitakin varsinkin jos ottaa eri bassonuotilla alkavat soinnut mukaan.. Eli alla riveittäin sointuaste, sen tyyppi (molli/duuri), sen perussävel sekä ko soinnun. mahdolliset variaatiot, jotka käyttävä A-duurin säveliä.
 
I duuri A sus2, sus4, maj7
II molli B sus2, sus4, m7
III molli C# sus4, m7
IV duuri D sus2, maj7
V duuri E sus2, sus4
VI molli F# sus2, sus4
VII dimi G# dim
 
Eli noita sointukiertoja käyttämällä ja varioimalla jotain tietyn asteen sointua pitäis poppia syntyä. Onko näkemykseni oikein? Pahoittelen että taulukot on sekavat kun en tuota tabia osannut tässä käyttää.
 
Sergei Fallinen
26.10.2009 11:19:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

suomalaisittain ihan toonika, subdominantti ja dominantti
 
ja vitosasteellahan on tietysti dominanttiseiska E7
 
sensuellin sanailun maksimaatio
Sävis
26.10.2009 11:22:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika paljon samaa asiaa FAQissa: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=39&t=24497
 
LIP MY STOCKINGS! LIP TEM!!!
Numb
26.10.2009 11:58:33 (muokattu 26.10.2009 11:58:52)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

R.Cooley: Eli noita sointukiertoja käyttämällä ja varioimalla jotain tietyn asteen sointua pitäis poppia syntyä. Onko näkemykseni oikein?
 
Ei niillä sointukierroilla vielä tee popissa oikein mitään, se on se melodia :)
 
Sointupohja voi olla hyvin simppeli - niin kuin yleensä onkin. Itse en noita rallatuksia tehdessä juurikaan mieti mitä ne soinnut ovat joita sinne tulee, vaan haen korvalla tiettyä soundia.
 
Kaihomielinen ja poissaoleva jahkailija, joka vetäytyy mieluusti musisoimaan.
mll
26.10.2009 15:57:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Ei niillä sointukierroilla vielä tee popissa oikein mitään, se on se melodia :)
 
Eihän nykypopissa mitään melodioita ole... vain onko muka? Aika hiljaista on sillä rintamalla.;D
 
Numb
26.10.2009 16:11:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mll: Eihän nykypopissa mitään melodioita ole... vain onko muka? Aika hiljaista on sillä rintamalla.;D
 
No onx niis jotai sointukiertoi mitäm?
 
*unce unce unce unce unce unce...*
 
Kaihomielinen ja poissaoleva jahkailija, joka vetäytyy mieluusti musisoimaan.
levesinet
26.10.2009 17:57:07 (muokattu 26.10.2009 22:26:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

R.Cooley: Sointujen relaatio ja biisien kaavat
Asiaa!
 
Tonic > Sub Dominant tai Dominant
Sub Dominant > Tonic tai Dominant
Dominant > Tonic

Olet siis kiinnostunut formaalista kieliopista, eritoten generatiivisesta kieliopista, joka generoi pop-biisien sointukulkuja.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Formaali_kielioppi
http://en.wikipedia.org/wiki/Generative_grammar#Music
 
* * *
 
Formalisoin valmiiksi generatiivisen kielioppisi, olettamuksella, että täytyy aloittaa "Tonicista" ja lopettaa "Toniciin".
 
Välikesymbolit ovat {T, S, D, Tonic, SubDom, Dom, I, II, III, IV, V, VI, VII}.
 
Päätesymbolit ovat {A, Asus2, Asus4, Amaj7, Bm, Bsus2, Bsus4, Bm7, C#m, C#sus4, C#m7, D, Dsus2, Dmaj7, E, Esus2, Esus4, F#m, F#sus2, F#sus4, G#dim}.
 
Lähtösymboli on T.
 
Säännöt ovat:
 
1. T -> Tonic
2. T -> Tonic S
3. T -> Tonic D
 
4. S -> SubDom T
5. S -> SubDom D
 
6. D -> Dom T
 
7. Tonic -> I
8. Tonic -> III
9. Tonic -> VI
 
10. SubDom -> II
11. SubDom -> IV
 
12. Dom -> V
13. Dom -> VII
 
14. I -> A
15. I -> Asus2
16. I -> Asus4
17. I -> Amaj7
 
18. II -> Bm
19. II -> Bsus2
20. II -> Bsus4
21. II -> Bm7
 
22. III -> C#m
23. III -> C#sus4
24. III -> C#m7
 
25. IV -> D
26. IV -> Dsus2
27. IV -> Dmaj7
 
28. V -> E
29. V -> Esus2
30. V -> Esus4
 
31. VI -> F#m
32. VI -> F#sus2
33. VI -> F#sus4
 
34. VII -> G#dim
 
Syntyi säännöllinen kielioppi, jossa on 34 sääntöä.
http://en.wikipedia.org/wiki/Regular_grammar
 
Säännöllinen kielioppi edustaa Chomskyn kielihierarkiassa tyyppiä 3, ja tiedämme, että on olemassa täysin sitä vastaava äärellinen automaatti.
http://fi.wikipedia.org/wiki/%C3%84%C3%A4rellinen_automaatti
 
Lähestytään algoritmista musiikkia.
 
Onko näkemykseni oikein?
Luuletko, että Burt Bacharach on käyttänyt juuri näitä 34 sääntöä säveltäessään pop-hittinsä?
 
R.Cooley
27.10.2009 09:01:33 (muokattu 27.10.2009 09:03:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksista.
 
levesinet
 
Paljon faktaa, aikamoisia kaavoja näyttäisi löytyvän=)
Eihän musiiikin tulisi kokonaan perustua näihin kaavoihin, mutta tästä saattaa olla hyötyä kun keksii esim. hyvän sointukulun tai kappaleen osan eikä osaa mitenkään loogisesti jatkaa siitä.
 
Itsellä usein tuo sävellys takkuilee.
 
Ja aivan varmasti näitä kaavoja soveltamalla tehdään useimmat rahastus-hittibiisit.
 
John Titor
27.10.2009 13:01:59 (muokattu 27.10.2009 13:07:53)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

R.Cooley: Kiitos vastauksista.
 
levesinet
 
Paljon faktaa, aikamoisia kaavoja näyttäisi löytyvän=)
Eihän musiiikin tulisi kokonaan perustua näihin kaavoihin, mutta tästä saattaa olla hyötyä kun keksii esim. hyvän sointukulun tai kappaleen osan eikä osaa mitenkään loogisesti jatkaa siitä.
 
Itsellä usein tuo sävellys takkuilee.
 
Ja aivan varmasti näitä kaavoja soveltamalla tehdään useimmat rahastus-hittibiisit.

 
Voi pojat... Et siis tajunnut yhtään mitä Levesinet sulle just osoitti?
 
Pienenä ajatusleikkinä, sovellapa ajatustasi huviksesi kirjallisuuteen tai elokuviin. Koita keksiä, miten luotaisiin kaava, joka generoisi samantyyppisiä, vaikka edes 15 minuutin lyhytelokuvia, tai lyhyitä rikosnovelleja?
 
Sen jälkeen kehotan tutkimaan, kuinka monta pop-biisiä löydät random-otannalla vaikkapa tän hetken listalta, joissa melodia ja soinnutus toimivat pelkästään yhden duuriasteikon varassa?
 
Voidaan myös miettiä sitä, miksi ne hittirallien säveltäjät on aina myös muusikoita, eivätkä insinöörejä, jos kerran niitä biisejä voidaan tehdä pelkästään sääntöjä seuraamalla?
 
Jos haluat oppia kirjoittamaan pop-biisejä, kuuntele niitä, aivan saatanasti, ja pyri siihen että pystyt jäsentämään kuulemasi. Jos haluat kehittää jollain tavalla muilta oppimaasi ilmaisua, kuuntele runsaasti muuta musiikkia ja ajattele.
 
Ekskursio Levesinetin mainitseman algoritmisen musiikin maailmaan saattaisi olla ihan hyödyllinen, kuulisit mitä mainitsemallasi ajattelutavalla on ennen tehty.
 
Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti.
Johann Onn
27.10.2009 15:18:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

R.Cooley: Itsellä usein tuo sävellys takkuilee.
 
Itselle jos käy noin, en runno biisiä väkisin valmiiksi. Siis enää nykyään.
 
Toista oli joskus 1980-luvun puolivälissä ja sen kyllä kuuli lopputuloksista. Ei ihme, että niistä on, ehkä joku yksi 50:stä, nykyään jäljellä. Onneks tuli ääniteltyä noita aikoinaan talteen (muutaman kasetin verran), että voi kuunnella, miltä biisien ei pidä kuulostaa.
 
Nykyään ne saa rauhassa jäädä, vaikka oman musanäyteen kaltaisiksi, jos luontevaa jatkoa ei synny. Tai löydy, muista samankaltaisista. Luultavammin joku 25 vuotta sitten, siihen olisi tullut väkisin väännettyä vaan jotain, että olisi saanut biisin "valmiiksi". Tai tietyn pituiseksi. Ja sitten olisi siirrytty seuraavaan.
 
levesinet
27.10.2009 17:44:51 (muokattu 28.10.2009 00:03:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun tietäis, mitä kaavoja päässä pyörii. Kirjoitin paperille:
 
Cmaj7 | Abmaj9 | Cmaj9 | Ebmaj7/F |
Ebm9/Ab | Dbmaj9 | Dbm9/Gb | Hmaj9 H9 |
Amaj9 | D13 | Dm7 | F6/G |
Emaj7/F# | A9 | Dm7/A Dm7/G | Dbmaj7/Gb |
Cmaj9 (| Am9 | Hmaj9#11)
 
Nyt mietin, että toiminee, ehkä, jos emergoituu melodia, joka naamioi piiloon harmonian heikkoudet. Hyvä melodia taikoo sointukulun funktionaaliseksi? :D
 
Mystistä on.
 
EDIT: Fiasko! Ei auta siirappikaan, kun äänenkuljetus menee rikki. :(
http://maihinnousu.net/s/5780
EDIT: Toisaalta tuossa on jotain niin patologista, että pakkohan se on korjata joskus paremmalla ajalla 8P
 
JPQ
27.10.2009 22:30:54 (muokattu 27.10.2009 22:31:07)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi hienoimmista kevyen muusikin kappaleista jonka tiedän minun korvissani vain jousimatto sointuja periaateessa hyvin alkeellisen mutta toimivan bassokuvion kanssa soundit ja tuo sointukierto on se juttu tuossa kappaleessa. Mutta tosiaan nyky popissa melodiat hymm.:)
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
R.Cooley
28.10.2009 10:01:39 (muokattu 28.10.2009 10:05:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

John Titor:
 
Pienenä ajatusleikkinä, sovellapa ajatustasi huviksesi kirjallisuuteen tai elokuviin. Koita keksiä, miten luotaisiin kaava, joka generoisi samantyyppisiä, vaikka edes 15 minuutin lyhytelokuvia, tai lyhyitä rikosnovelleja?

 
Huomautan että, eihän musiikki siis ole kokonaan kaavamaista.
Mutta eikös näistä elokuvista useimmat mene saman kaavan/juonen mukaan että, esim. poika menettää tytön ja vastoinkäymisten kautta saa hänet takaisin. Tämä menetys ja vastoinkäymiset sitten varioivat (sointujen erilainen sormitus/inversiot/eri kadenssit yms.) eri elokuvissa. Mutta lähes tulkoon kaikissa komedia tai draama tai rakkaus elokuvissa esiintyy tuo samainen juoni/kulku.
 
Hoho, alussa käytetään Toonisia sointuja luomaan kodin tunne, sekä subdominantteja joissa on vetovoimaa/seikkailua, sitten dominantteja luomaan veto/kaipuu takaisin kotiin.
 
No joo tämä menee jo pelleilyksi;P
 
Jos haluat oppia kirjoittamaan pop-biisejä, kuuntele niitä, aivan saatanasti, ja pyri siihen että pystyt jäsentämään kuulemasi. Jos haluat kehittää jollain tavalla muilta oppimaasi ilmaisua, kuuntele runsaasti muuta musiikkia ja ajattele.
 
Tätä yritän tehdäkin mahdollisimman paljon ja sehän on varmasti paras keino. Miettiä miksi jokin juttu toimii ja toinen ei. Kuitenkin tuntuu ettei omia ideoita tule viikkoihin tai määrämättömiin aikoihin, jotka ovat se juttu mihin koko soitossa pyritään.
 
Ekskursio Levesinetin mainitseman algoritmisen musiikin maailmaan saattaisi olla ihan hyödyllinen, kuulisit mitä mainitsemallasi ajattelutavalla on ennen tehty.
 
Jep, kaikkea pitää tutkia ja kokeilla mikäli haluaa löytää itsensä.
 
John Titor
28.10.2009 13:19:22
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

R.Cooley: Huomautan että, eihän musiikki siis ole kokonaan kaavamaista.
Mutta eikös näistä elokuvista useimmat mene saman kaavan/juonen mukaan että, esim. poika menettää tytön ja vastoinkäymisten kautta saa hänet takaisin. Tämä menetys ja vastoinkäymiset sitten varioivat (sointujen erilainen sormitus/inversiot/eri kadenssit yms.) eri elokuvissa. Mutta lähes tulkoon kaikissa komedia tai draama tai rakkaus elokuvissa esiintyy tuo samainen juoni/kulku.

 
Toi hahmotus ei ole vielä läheskään tarpeeksi hienojakoista. Kyllä, on selvää, että samantyyppisiä juonikuvioita on. Kysymys onkin siitä, kuinka monta eri tapaa aiheuttaa samat kiksit kuuntelijalle voi löytää. Eihän noista juonikuvioista mikään lopulta ole yksi yhteen, niiden yhdistävä tekijä on se, saako poika lopussa tytön vai ei. Eli tuleeko se toonika, tai muu kuulijan kaipaama asia, sieltä vai jääkö muniin jonkinasteinen kutina? Tämä kaava on tosiaan määriteltävissä vaikkapa niin yksinkertaisesti, kuin että lopeta kappale D-T-kadenssilla sen laajemmassa merkityksessä. Musiikissa on paljon enemmän parametrejä kuin pelkästään harmonia ja melodia. D-T-kadenssiksi voi muodostua kappaleessa vaikka jokin sointivärillinen tai rytminen motiivi, ele tms. Edellinen kaava ei kuitenkaan kerro vielä mitään siitä, mitä loppua ennen on tapahtunut, ts. miten niitä biisejä oikeasti voi tehdä.
 
Tää on ihan toimiva analogia, jonka kautta voi ymmärtää musiikkia oikean säveltämisen vaatimalla tasolla, biisinkirjoittamisen tai sen esiasteiden sijaan. Jos nyt ajateltais että pojan pitäis ensin menettää tyttö, niin millä tavoin sitä voitaisiin kuvata? Yksinkertaistetulla tasolla ei vaadita kuin 2 selkeästi yhteenkuuluvaa asiaa, jotka erotetaan toisistaan niin että kuulija ymmärtää sen. Mitä ne asiat sitten ovat? Miten laajoja ne ovat? Säveltäjä valitsee minkä parametrien puitteissa operoidaan.
Jos palataan harmoniaan tarkemmin, niin kadensseilla yms. on niiden denotaatioiden (so. esimerkiksi Cm7-F7 todettuna sävelien pohjalta, tai vielä riisutummin esim. sävelien värähtelytaajuudet tms. hyvin faktinen, yksiselitteinen asia) lisäksi myös monella omat vakiintuneet musiikilliset sekä ulkomusiikilliset konnotaationsa, joiden kautta niitä totutaan käyttämään tilanteissa, jossa kaivataan tiettyjä kiksejä. Tietyllä tavalla vampattuna ja esitettynä Cm7-F7 on fuusiota, toisella tavalla funkia, kolmannella klassista, neljännellä jotain edellisten yhdistelmää.
Myös kadenssiketjuilla on jo, tai niihin muodostuu ajan myötä, omat edellämainitun kaltaiset konnotaationsa, jonka takia tietyt musiikkityylit alkavat suosia tiettyjä harmonisia ratkaisuja, jotka toistuvat hyvinkin yksi yhteen ennalta-arvattavasti eri saman genren kappaleissa.
Kun tämän kielen oppii hallitsemaan tai sitä oppii matkimaan, pystyy kielellä operoimaan, tässä tapauksessa luomaan musiikkia. Toisessa tapauksessa vaikkapa iskemään espanjattaren supermercadosta.
 
Siinäpä ajateltavaa toviksi.
 
Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti.
levesinet
28.10.2009 21:45:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

John Titor: vaikkapa iskemään espanjattaren supermercadosta.
 
Siinäpä ajateltavaa toviksi.

 
Nyt ymmärrän, mitä se tulinen espanjalaisrytmi symbolisoi Aarre Merikannon Lemminkäisessä, vain pari minsaa ennen loppua!
 
Numb
29.10.2009 10:50:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

R.Cooley: Jep, kaikkea pitää tutkia ja kokeilla mikäli haluaa löytää itsensä.
 
Näinpä. Hyviä kulkuja/sointukiertoja löytyy ihan vain isntrumenttien kanssa leikkiessä, kokeillessa ja pelleillessä. Mukava sointiukierto löytyi esim. pyörittelemällä sointuja, joissa yksi sävel pysyy koko ajan samana. Siihen sattui sitten mukava kierto, joka kiskoi perässään kivan melodian...
 
Kaihomielinen ja poissaoleva jahkailija, joka vetäytyy mieluusti musisoimaan.
levesinet
29.10.2009 18:35:56 (muokattu 29.10.2009 19:33:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Koodasinpa eilen illalla naiivin algoritmin, joka generoi kromaattisia sointukulkuja:
 
levesinet> java Soinnuta
D | A# | F | A# | F | C# | A | F | C | D# | G# | B | G | D# | G | C | G#
levesinet> java Soinnuta
D | D#m | A# | D#m | Gm | C | E | Am | Cm | D#m | Bm | F# | A# | Fm | C#m | F#m | Am
levesinet>
 
Toi jälkimmäinen kuulostaa ihan pirteältä, kun vaihtaa lopussa olevan Am-soinnun C#:ksi. Vapise, John Williams! 8-P
 
levesinet> java Soinnuta
D | F | Cm | G#m | Em | G#m | C# | F | G# | Am | Dm | A#m | Dm | F#m | Am | Cm | G
levesinet>
 
Ohhoh, tuosta saa jo inspiraation. Olen samaa mieltä keskustelun aloittajan kanssa siitä, että kaavoista voi olla hyötyä, kun kaipaa ideoita.
 
R.Cooley
30.10.2009 10:33:13 (muokattu 30.10.2009 10:38:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

levesinet: Koodasinpa eilen illalla naiivin algoritmin, joka generoi kromaattisia sointukulkuja:
 
D | A# | F | A# | F | C# | A | F | C | D# | G# | B | G | D# | G | C | G#

 
I | m6 | m3| m6 | m3| M7 | M5| m3| m7| m2 | aug4 | M6 | M4 | m2| M4 | m7 | aug4
 
D | D#m | A# | D#m | Gm | C | E | Am | Cm | D#m | Bm | F# | A# | Fm | C#m | F#m | Am
 
I | m2 | m6 | m2 | M4 | m7| M2 | M5 | m7 | m2 | M6 | M3 | m6 | m3 | M7 | M3 | M5
 
Toi jälkimmäinen kuulostaa ihan pirteältä, kun vaihtaa lopussa olevan Am-soinnun C#:ksi. Vapise, John Williams! 8-P
 
D | F | Cm | G#m | Em | G#m | C# | F | G# | Am | Dm | A#m | Dm | F#m | Am | Cm | G
 
I | m3| m7 | aug4| M2 | aug4| M7 | m3| aug4| M5 | I | m6 | I | M3 | M5 | m7 | M4
 

 
Ohhoh, tuosta saa jo inspiraation. Olen samaa mieltä keskustelun aloittajan kanssa siitä, että kaavoista voi olla hyötyä, kun kaipaa ideoita.
 
Laskin tässä töiden ohessa jokaisen sointukulun perussävelten intervalli suhteet, toki en tiedä oliko tästä mitään järkeä tai hyötyä=)
Kadensseja en ymmärrä miten laskea esim. tuohon viimeiseen kun siinä esiintyy D E F F# G G# A A# C C# -sävelet eli 10 säveltä 12:sta, asteikko olisi jokin erikoinen, mikäli ei käyttäisi muutamaa eri asteikkoa tuolle sointukululle, itseasiassa aika montaa eri, hoho tai sitten kromaattisena. Mutta tälläisen kirjallinen ilmoittaminen ei minulta vielä suju=) Tälläistä tällä kertaa..
 
Pitää tutkia lisää näitä jahka pääsee kitaran äärelle!
 
levesinet
30.10.2009 13:04:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

R.Cooley: Laskin tässä töiden ohessa jokaisen sointukulun perussävelten intervalli suhteet, toki en tiedä oliko tästä mitään järkeä tai hyötyä=)
Kadensseja en ymmärrä miten laskea esim. tuohon viimeiseen kun siinä esiintyy D E F F# G G# A A# C C# -sävelet eli 10 säveltä 12:sta, asteikko olisi jokin erikoinen, mikäli ei käyttäisi muutamaa eri asteikkoa tuolle sointukululle, itseasiassa aika montaa eri, hoho tai sitten kromaattisena. Mutta tälläisen kirjallinen ilmoittaminen ei minulta vielä suju=) Tälläistä tällä kertaa..
 
Pitää tutkia lisää näitä jahka pääsee kitaran äärelle!

 
Niin, nythän ohjelma tuottaa ihan holtittomia sointukulkuja. Se vain valitsee seuraavan soinnun niin, että se on duuri- tai mollikolmisointu, jossa on tasan yksi sama sävel kuin edellisessä soinnussa. Seuraavaksi voisi kehittää sääntöjä, jotka tuovat mukaan jaksollisuutta tms. säännönmukaisuutta. Lisäksi voisi yrittää pakottaa sointukulun loppumaan tiettyyn sointuun mielekkäällä kadenssilla. Nythän homma alkaa aina D-duurista ja saattaa päättyä johonkin etäiseen molliin, mikä on vastoin perinteitä.
 
Mielelläni kyllä jatkan keskustelua algoritmisesta musiikista. Voisin yrittää tehdä tuon javascriptillä ja laittaa nettiin. HTML-lomakkeista saisi kai alkeellisen käyttöliittymänkin, jolla syöttää parametreja. Omakin kielioppisi lienee melko vähällä vaivalla toteutettavissa ja testattavissa.
 
ralliolli
30.10.2009 13:55:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lauri Gröhn lienee syytä mainita tässä yhteydessä: http://www.synestesia.fi/
 
"Vain tärkeitä kysymyksiä kannattaa pohtia 2500 vuotta - myös silloin kun lopullinen totuus ja täsmällinen tieto on saavuttamattomissa." (Tomi Mäkelä, Musiikin filosofia ja estetiikka, s. 450)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti