Aihe: Alitajunnasta tulleet "kopioidut" melodiat? | |
---|
|
levesinet: Voithan alkaa heittää noppaa ja valita sävelkorkeuksia ja pituuksia ja sävellajeja ja tahtilajeja ikään kuin satunnaisesti. Mutta ennen kuin innostut, täytyy tuoda esiin, että Mozartkin taisi hyödyntää sitä tekniikkaa. :D Kuulostaa ihan mielenkiintoiselta, vaikka arpapelitouhu vähän arveluttavaa onkin :D Koen itseni kyllä tällä hetkellä luovaksi eikä säveltämisessä ole nyt takkuilua, mutta pelottaa vaan odottaa, milloin se anti-luovuuskausi iskee. Silloin kaikki on kyllästyttävää. | Johann Onn 03.11.2012 03:08:04 (muokattu 03.11.2012 03:08:58) | |
|
ThrashGuitarist: ...pelottaa vaan odottaa, milloin se anti-luovuuskausi iskee. Se iskee ehkä silti. Kun se tapa, millä ennen syntyi biisejä taatusti, ei enää toimi, täytyy löytää uusia tapoja. Tai opetella muita soittimia kuten vaikka koskettimet. Itseltä löytyy helvatisti biisejä, jotka kuulostaa ihan erilaisilta, kuin ennen koskettimien hankintaa tehdyt. Ja joita, ei välttämättä olisi koskaan syntynyt, jos ei olisi hankkinut sitä ekaa Yamahaa. | |
Johann Onn: Tai opetella muita soittimia kuten vaikka koskettimet. Säveltäminen ilman soittimia on voittajien laji. Itse en tule koskaan pääsemään tilaan, jossa kirjoitan musiikkia sivu toisensa jälkeen koskematta pianoon tai kitaraan kertaakaan - mutta lyhyistä pätkistä liikkeelle lähtemällä (esim. 4 tahtia ja 3 stemmaa tai ihan vain teema+harmonia) voi hyvin saada jatkojalostettavia ideoita, joita ei rajoita soittimen käsittelyn tekniikka, sormien hakeutuminen lihasmuistilla tutun tuntuisiin sointukäännöksiin/intervalleihin tai fakkiintuneet työtavat sekvensseriohjelmistolla (samat plugarit/workflow/jne.) | |
Janus: Säveltäminen ilman soittimia on voittajien laji. Voittajasta niin tiedä, mutta itselleni se on kyllä hyvä tapa väistää nuo lihasmuisti/workflow/yms. perusreitit jotka väkisinkin tuuppaavat tietylle tontille ... Itse käytän sellaista "vapaa-assosiaatio A4"-metodia aika paljon, jossa mulla on yks paperiarkki johon kirjoittelen/piirtelen/muuten vaan töhrystän lyijärillä ajatuksia siitä millaista biisiä olen tekemässä. Sitten kun myöhemmin jää väistämättä jossain kohti jumittamaan, käännyn aina tämän paperin puoleen. Siitä voi aina muistuttaa itseään mistä biisissä piti alun perin olla kyse, ja se helpottaa päätösten tekemistä myöhemmässä vaiheessa, jossa satsia kirjoittaessa voi käydä niin ettei näe metsää puilta. "Dr. Dominant, I presume?" | |
Dr Dominant: Voittajasta niin tiedä, mutta itselleni se on kyllä hyvä tapa väistää nuo lihasmuisti/workflow/yms. perusreitit jotka väkisinkin tuuppaavat tietylle tontille ... Joo. Orkersterimusaa säveltäessäni en kyllä juuri ikinä koske soittimiin. Siinähän tavallaan päässään jo kuulee sen minkälainen siitä sävellyksestä tulee, ilman suuria ponnisteluja; sitten vain kirjoittaa sen ylös. Olen vähän innoissani, kun olen kirjoittanut jo yli sata tahtia sinfoniaani :B Metallibiisejä väsätessä taasen sormet on koko ajan kiinni kitarassa, koska havaintojeni perusteella jamittelussa syntyy lennosta vaikka mitä jännää. Tosin kyllä niitä riffejä silloinkin tulee päähän kun on jossain epäsopivassa paikassa, eikä ole mahdollisuutta päästä käsiksi kitaraan. | |
En tiedä onko ollut täällä jo, mutta Steve Vain kertomus Bangok biisistä: IB: (to Steve) I was surprised to hear Bangkok on the Fire Garden album - I never had you down as an Abba fan. How come you chose that? SV: Oh, thats a long story. I have a stack of music: when I was on tour I would just write whenever I had an idea and I threw it in a pile. Then I would get my engineers - when they werent doing anything - to type them into the computer so I could hear them. Thats how I discovered a lot of the songs that I have recorded, from these pieces of scrap paper. So I listened to one of the tapes and I heard that melody (sings) and I thought Thats kind of nice, I could make a song out of that. And I saw the manuscript and it had my name on it, it said Taurus Bulba. I remembered writing a song called Taurus Bulba; the melody was so familiar. So I recorded this whole thing and I sent it to my manager, and her boyfriend listened to it and said Yeah, thats Bangkok And she calls me up and she goes Is this Bangkok from Chess And I said Ive never heard any of that - thats crazy. No, its just like a Russian folk dance. So she played it for me over the phone and I almost died. I thought I was in a dream - how did those guys get my music? Then I realised what had happened: years ago, when I was with David Lee Roth, he gave me this tape - didnt tell me what it was - and said, Transcribe this. Lets learn it and play it in the band between set changes. So I transcribed it and we only did it a few times. Then I took the music and threw it in my pile. I didnt know the name of it or anything. So ten years later when I dug it out and listened to it, I couldnt remember that was the event so I thought I wrote it. Its a great melody - I thought it was too good to be mine! http://idiotbastard.com/Interviews/SteveVai.htm | Numb 07.12.2012 10:50:38 | |
|
tender.insanity: En tiedä onko ollut täällä jo, mutta Steve Vain kertomus Bangok biisistä: Noinhan se käy. Juuri noin. | Justin00001 17.03.2013 12:38:05 (muokattu 17.03.2013 12:49:37) | |
|
Tässä oiva esimerkki miten lainataan suoraan...liekkö sopineet keskenään ns., luvan kanssa lainattu? http://latauslista.fi/artistit/pitbull+featuring+christina+aguilera http://www.youtube.com/watch?v=djV11Xbc914 tiditidamdam tititi tidi tidi on kerrassaan tarttuva melodian pätkä... Hit on the floor ja kaoman lambada Korg forever | |
Justin00001: Tässä oiva esimerkki miten lainataan suoraan...liekkö sopineet keskenään ns., luvan kanssa lainattu? http://latauslista.fi/artistit/pitbull+featuring+christina+aguilera http://www.youtube.com/watch?v=djV11Xbc914 Ovat sopineet, kuten jo toisessa ketjussa mainitsin. Ovatko nämä vaikeita asioita? Hit on the floor ja kaoman lambada Ei ollut Kaoman alkuperäiskappale. Alkuperäinen biisi on joitakin vuosia vanhempi (ennen Lambada-käännöstä, en muista tarkemmin), mutta samat kirjoittajat on kreditoitu säveltäjiksi/co-writereiksi kaikkien kolmen "virallisen erilaisen" version tiimoilta. Ja tietenkin cover-versioihin myös. | « edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|
|
|