Muusikoiden.net
17.10.2018

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sävelmuistin kehittäminen
1 2 3 4 5 6
Chimera
04.11.2009 10:23:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tartutaanpa härkää sarvista ja nostetaan vanhaa ketjua, mutta uuttakaan ei viitsisi aina perustaa.

Onko absoluuttisella sävelkorvalla ja absoluuttisella sävelmuistilla mitään eroa? Minulla ei oikein kumpaakaan ole, mutta sen sijaan pitkäaikaisen harrastuksen myötä on kehittynyt kyky tunnistaa melko hyvin intervallit ja kyetä näin ollen soittamaan kappaleita (ei tosin nyt sentään mitään kovin mahdottomia kikkailuita) kerran-parin kuuntelun jälkeen vähintään taustasoinnuilla. Korvakuulolta soittamista siis. Mitenkäs sitä nimittäisi?

Se on ihan hyvä :: THV-klubi #25 (ps. sääh)
Klezberg
04.11.2009 13:38:07
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Chimera:
Onko absoluuttisella sävelkorvalla ja absoluuttisella sävelmuistilla mitään eroa?

Mikä tarkalleen on absoluuttinen sävelmuisti? Monella taitaa olla kyky muistaa jokin tietty sävel ainakin tietyn aikaa, vaikkei pystykään muistamaan tai tunnistamaan mielivaltaista säveltä. Tämä on ainakin ihan eri asia kuin absoluuttinen sävelkorva tai edes suhteellinen sävelkorva.

huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Chimera
04.11.2009 21:46:35 (muokattu 04.11.2009 22:02:04)

Klezberg: Mikä tarkalleen on absoluuttinen sävelmuisti? Monella taitaa olla kyky muistaa jokin tietty sävel ainakin tietyn aikaa, vaikkei pystykään muistamaan tai tunnistamaan mielivaltaista säveltä. Tämä on ainakin ihan eri asia kuin absoluuttinen sävelkorva tai edes suhteellinen sävelkorva.

Rehellisesti sanottuna en tiedä tarkkaan ja tässä hieman lueskeltuani asioista on puhuttu melkeinpä synonyymeinä. Täyttä selitystä tietämättä sanoisin, että kappaleen X sävelen muistaa mielestään jostain syystä.

Rupesin tässä viheltelemään tätä:
http://www.youtube.com/watch?v=dUk3w2-cCCE
...vaikken ole videota nyt varmaan pariin kuukauteen katsonut ja oikeasta sävellajista minä sen muistin ja väitän, että osaisin lähteä viheltämään sitä juuri tuosta sävellajista, vaikka soittaisin (siis ihan itse) tässä muutaman tunnin kaikkea muuta musiikkia välissä.

Edit: Viime viikolla treeneissä soiteltiin Jingle Bellsiä ex tempore power metal -versiona muistaakseni D-duurista ja soiton loputtua kaivoin muistista tuon Finntrollin version. Soitin mielessäni pohjasävelen, tarkistin sen kitaralla ja äsken vasta tarkistin sen videon avulla oikeaksi (F-duuri).

Se on ihan hyvä :: THV-klubi #25 (ps. sääh)
baron
05.11.2009 09:30:27

Chimera: Edit: Viime viikolla treeneissä soiteltiin Jingle Bellsiä ex tempore power metal -versiona muistaakseni D-duurista ja soiton loputtua kaivoin muistista tuon Finntrollin version. Soitin mielessäni pohjasävelen, tarkistin sen kitaralla ja äsken vasta tarkistin sen videon avulla oikeaksi (F-duuri).

Tästä on olemassa ihan tutkittuakin tietoa: Tutuista piiseistä joista on olemassa vain yksi merkittävä versio ihmiset muistavat paitsi melodian myös orignaalisävellajin.

You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Mare552
05.12.2009 16:35:51

baron: Tästä on olemassa ihan tutkittuakin tietoa: Tutuista piiseistä joista on olemassa vain yksi merkittävä versio ihmiset muistavat paitsi melodian myös orignaalisävellajin.

En lukenut koko ketjua, mutta jos muistaa vaikka tuon yhden kappaleen sävellajin, sekä siitä yhden sävelen, tarvitsee vain harjoitella duuriskaala tarpeeksi hyvin ja sitä kautta mielessään mennä haluttuun säveleen.

Itse parhaillaan harjoittelen rytmi ja säveldiktaatteja, minulla se on ainakin pitkä tie ennenkuin homma on kunnolla hanskassa.

Suosittelen kansalaisopiston muusiikin teorian kursseja, tai jotain vastaavaa.

Itse ainakin viihdyn, sekä läksyjen ja opettelun kautta asia vasta menee ytimeen, tunnilla voi keskustella kaikesta mistä on kysyttävää.

"Harala - Mäkinen Skaala Rytmi- ja säveltapailuharjoituksia Peruskurssit 1 - 3 sekä saman tekijän Klaavi peruskurssi 1 - 3" on hyviä kirjoja harjoitteluun.

Tuo on pitkä tie, mutta minulle nuo kirjat itsekseen on aika olmeja opuksia.

Mutta jos joku opastaa kirjojen käyttämistä, voi toki yksinkin opiskella, mutta motivaaatio voi hävitä kun ei ole luokan "vertaistukea".

Jos ei ole todellinen lahjakkuus, on vain junnattava ja harjoiteltava.

Mutta jos skaalat hallitsee, sekä osaa yhden sävelen, siinä koko juju minun käsittääkseni, että tietää mikä sävel tulee, kun kolikon pudottaa kaljatuoppiin.

Eli absoluuttista sävelkorvaa ei tuolloin tarvita, jos tuo skaalahomma toimii riittävän hyvin ja nopeasti päässä.

Kaikilla sävel ei kuulemma soi pään sisällä, vaan pitää jotenkin luoda hyminää tai vihellystä. Kapakan humussa ei tuo hyminä oikein onnistu.
Itselleni koetan luoda myös tuota sisäistä säveltä.

Ai tähänks riville?
Dragspel
20.12.2009 00:57:08

Aloitin harjoittelemaan absoluuttista korvaa 22 vuotiaana eli reilu neljä vuotta sitten. Treenaan vieläkin 15 minuuttia joka päivä.

32 vuotta olen harjoitellut, ei ole vielä täydellinen.

Mare552
20.12.2009 13:51:48

Dragspel: 32 vuotta olen harjoitellut, ei ole vielä täydellinen.

Miten olet harjoitellut?

Siis osaatko jo miten hyvin sanoa mikä sävel?

Itse haluan oppia tuon skaalan, eli kirjoittamaan kuulemani laulunimillä do, re... ja kirjoittamaan ne nuotteihin.

Kuten aiemmin oli puhetta, jonkun sävelen voi muistaa kohdalleen jostain biisistä, sen mukaan voi asettaa skaalan oikeaan sävellajiin.

Ei helppoa mutta ei mahdotonkakaan.

Se on vaan ihmeen vaikeaa ja abstraktin tuntuisia kuultuja säveliä osata laittaa paikoilleen.

En ole kovin kauaa maniskaa vielä pimputellut, mutta ihmeesti siinä löytyy tutut kappaleet kohdalleen.
Otelauta on konkreettisesti edessä, kai siitä johtuu osaltaan, ja kun kuulee joka näppäyksen, osaa mennä seuraavaan.

Harva kappale minulta menee suoraan oikein (vanhoja poikia viiksekkäitä mm. taisi mennä laakista oikein), uskon että siihen oppii ajan kanssa.
Ja kyllä ne intervallit sieltä helpommin löytyy kuin nuottiviivastolle pirtäen.

Ai tähänks riville?
Sharkman
31.12.2009 00:14:48 (muokattu 31.12.2009 00:16:02)

Mare552: Miten olet harjoitellut?

Tätähän ei edes minulta kysytty mutta kerron tähän silti oman harjotushistoriani kun tekstiäni lainattiin tuossa ylempänä.

Melody trigger method on kai se nimi jolla tämä minun käyttämäni harjoitussysteemi tunnetaan. Idea on yksinkertainen: jokaiselle kahdelletoista sävelelle on oma lyhyt teemamelodiansa eli 12 lyhyttä teemaa joita kuuntelin viitisen tuntia joka ilta samalla kun olin iltavuoroissa duunissa. Esimerkiksi h-sävelen melodiani oli griegin aamutunnelman teeman alku. Näitä porattiin alitajuntaan aika huolella. Homma toimii siis niin, että kun kuulee sävelen niin miettii mikä näistä kahdestatoista melodiasta minulle tulee tästä sävelkorkeudesta mieleen ja sen avulla tunnistaa nuotin.

Tenttasin itseäni joka päivä eräällä tähän tarkoitukseen tehdyllä tietokoneohjelmalla, joka soitti hitaasti täysin satunnaisia nuotteja viiden oktaavin alueelta ja jokaisen kysytyn sävelen kohdalla mietin aina, mikä näistä kahdestatoista melodiasta tästä sävelestä tulee mieleen ja yritin vastata näihin koneen esittämiin kysymyksiin mahdollisimman nopeasti. Hiljalleen vastaukset alkoivat osua kohdalleen ja silloin aloin myös nostamaan tempoa eli kone kysyi jo nopeammin seuraavaa säveltä, vastausaika siis lyheni ja nuottien nimeämisen taito nopeutui. Kun kysymysten tempo oli tarpeeksi nopea huomasin, etten enää kerennyt miettimään kokonaisia melodioita vaan käytin ainoastaan niiden teemojen muutamaa ensimmäistä säveltä ja tunnistaminen muuttui taas hieman automaattisemmaksi. Kun käytti todella nopeita tempoja niin lopulta en miettinyt melodioita enää ollenkaan vaan esim d-sävelen tunnisti d:ksi ihan pelkän sävelmuistin perusteella. Melodioita ei enää tarvinut avuksi.

Tähän asti olin käyttänyt pelkästään midipianosoundia joten säädin ohjelman kysymään joka ainut kerta eri midisoundilla ja myöhemmin laitoin myös sekalaista taustamusiikkia soimaan harjoituksen ajaksi eräänlaiseksi häiriötekijäksi tuomaan lisähaastetta.

Absoluuttinen korva on lopulta melko hyödytön ja tarvii olla vähän päästään vialla, että tekee näin suuren vaivan sen opettelun eteen.

And you hear yourself mumbling... Dogs fucked the Pope... no fault of mine.
Mare552
31.12.2009 22:44:06

Absoluuttinen korva on lopulta melko hyödytön ja tarvii olla vähän päästään vialla, että tekee näin suuren vaivan sen opettelun eteen.

Tekeehän ihminen vaikka miten paljon juttuja joista joku sanoo että päästään se on vialla.

Sekin että punnertaa penkistä 300 kiloa, aikana jolloin tunkitkin on keksitty, tuntuu vähän hassulta.

Minäkin olen takavuosina vähän bodannut, kaverilta laitteitani katsellessa kysyin onko hän treenannut lihaksiaan.

Kertoi treenanneensa korvalihasta, että voi heiluttaa korvaa.

Hyvin sillä korva heilui.

Oli vaan pohtinut että täytyyhän ihmiselläkin olla jotain korvan liikutus lihaksia jäljellä..., ja onhan niitä....

Ihan viisas mies tämäkin kaveri.

Itse en taida ryhtyä tuohon sävelhommaan noin pieteetillä, musiikissa on niin paljon muutakin opiskeltavaa ja ikää karttuu lisää joka päivä.

Toisaalta ajan kuluksihan voi treenata monenlaista, samalla kun tekee muuta hommaa.

Pääasiahan on että homma tuntuu mielekkäältä.

Ja mielenkiintoinen tuo sinunkin metodi on.

ja voihan sävelkorvallakin brassailla.

Ai tähänks riville?
baron
31.12.2009 23:25:02

Mare552: Tekeehän ihminen vaikka miten paljon juttuja joista joku sanoo että päästään se on vialla.

Treenaanhan mäkin pianonsoittoa. Ihan hullua muitten mielestä.

You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Mare552
02.01.2010 15:50:22

baron: Treenaanhan mäkin pianonsoittoa. Ihan hullua muitten mielestä.

Joo.

Hulluahan melkein kaikki hommat on.

Mikään muu ei oo tärkeetä kuin puutarhan hoito.

Eikä sekään oo niin kovin tärkeetä.

Ai tähänks riville?
baron
02.01.2010 16:07:38

Mare552: Joo.
Eikä sekään oo niin kovin tärkeetä.

Navigare necesse est!

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti