Muusikoiden.net
04.12.2016
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: sointuasteet
1 2
varo
10.02.2008 16:18:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eli oon koittanut selvitellä näitä sointuasteita tässä ja saanut selville sen peruskaavion eli: I IIm IIIm IV V VIm VIIo . noi muut sävelet toonikasta sekstiin tajuan kyllä kyllä mutta mikä toi 0-sointu on?miten se käytännössä toteutetaan, eli jos ottaa vaikka c-duuriskaalasta H0-soinnun nii millasia säveliä siihe asteikkoo kuuluu?eli mitä voi soittaa VIIo soinnun päälle? tää ongelma on vähä hankala selittää mutta toivottavasti tajusitte..
 
musiikki ilman bassoa on kuin kastike ilman kermaa.
baron
10.02.2008 16:36:18 (muokattu 10.02.2008 16:48:10)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eli oon koittanut selvitellä näitä sointuasteita tässä ja saanut selville sen peruskaavion eli: I IIm IIIm IV V VIm VIIo . noi muut sävelet toonikasta sekstiin tajuan kyllä kyllä mutta mikä toi 0-sointu on?miten se käytännössä toteutetaan, eli jos ottaa vaikka c-duuriskaalasta H0-soinnun nii millasia säveliä siihe asteikkoo kuuluu?eli mitä voi soittaa VIIo soinnun päälle? tää ongelma on vähä hankala selittää mutta toivottavasti tajusitte..
 
Lokrinen moodi. C-duurissa H:sta alkavat C-duurin sävelet.
(H-C-D-E-F-G-A-H)
 
Sointu on nelisointuna puolidimi eli Hm7b5 eli H-D-F-A
 
"Näkemykseni mukaan pianolla on korkein asema soitinten joukossa" (Franz Liszt) The piano is essentially a percussion instrument (Cindy Cox)
kepulainen
10.02.2008 19:01:48 (muokattu 11.02.2008 18:00:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lokrinen moodi. C-duurissa H:sta alkavat C-duurin sävelet.
(H-C-D-E-F-G-A-H)
 
Sointu on nelisointuna puolidimi eli Hm7b5 eli H-D-F-A

 
-kasa sivulausevirheitä-
 
komppaaja
11.02.2008 01:22:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä duuriasteikon seitsemäs moodi on siitä erikoinen, että siinä ainoana löytyy vähennetty kvintti. Kaikissa muissa duuriasteikon moodeissa on olemassa puhdas kvintti. Intervallina tämä puhdas kvintti on ehkä se tärkein tonaalisen musiikin perusta. Vähennetty kvintti (=tritonus) on taas totuttu kuulemaan purettavana intervallina (dominantti->toonika), joten sitä ei juuri esiinny toonika -tehoisessa soinnussa. Korva siis automaattisesti pyrkii muodostamaan dominantti-tyylisen tilanteen.
 
Eli kolmisoinnuista puhuttaessa tuo sointu muodostaa lähinnä V asteen dominanttisoinnun ylärakenteen, ts. dominantin käännös (esim. G7/H) ilman perusääntä.
 
Baronin mainitsema lokrinen moodi on se asteikko mistä ko. sointu laajentuessaan muodostuu, mutta tässä kohtaa sointuteho ei ole VII vaan tuo sointutyyppi toimii yleisimmin osana ns. II-V progressiota.

 
Onpa hauskaa lukea tekstiä, missä on jokaisessa lauseessa asiavirhe.
 
kimurantti1
11.02.2008 01:27:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onpa hauskaa lukea tekstiä, missä on jokaisessa lauseessa asiavirhe.
 
Minä en löytänyt tuosta yhtäkään asiavirhettä. Ehkäpä voisit tarkentaa?
kepulainen
11.02.2008 10:42:47 (muokattu 11.02.2008 18:00:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onpa hauskaa lukea tekstiä, missä on jokaisessa lauseessa asiavirhe.
 
-
 
komppaaja
11.02.2008 14:54:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei tässä yritetä saada ketään hermostumaan. itse hermostun enemmän siitä, että
keskustelupalstoilla kirjoitetaan puolihuolimattomasti asioita melkein oikein.
 
Tämä duuriasteikon seitsemäs moodi on siitä erikoinen, että siinä ainoana löytyy vähennetty kvintti.
 
Väärin; jokaisesta moodista löytyy vähennetty kvintti.
 
Se,mitä tarkoitit sanoa on;
 
Lokrisen moodin I ja V asteen suhde on vähennetty kvintti.
 
Kaikissa muissa duuriasteikon moodeissa on olemassa puhdas kvintti.
 
Totta, mutta on puhdas kvintti olemassa myös lokrisessakin moodissa.
Aivan yhtä monta kertaa kuin muissakin duuriasteikon moodeissa.
 
Intervallina tämä puhdas kvintti on ehkä se tärkein tonaalisen musiikin perusta.
 
Tarkoituksena oli kenties ilmaista se, että dominantti - toonika (bassossa alaspäisenä liikkeenä puhdas kvintti, silloin kun bassosävelet OVAT soinnun perussäveliä.) sellaisenaan voi määritellä tonaalisuuden duuri-molli -tonaalisessa musiikissa. Mutta se ei missään nimessä ole edes ehkä se tärkein tonaalisuuden määritelmä.Tonaalisuus voidaan nykyaikana käsittää monella tavalla.
 
Vähennetty kvintti (=tritonus) on taas totuttu kuulemaan purettavana intervallina (dominantti->toonika), joten sitä ei juuri esiinny toonika -tehoisessa soinnussa.
 
Taas kerran; määrittele mistä tonaalisuudesta on kyse. Jo sivulauseen perusteella joku voisi luulla, että kenties tritonusta voisikin esiintyä toonika -tehoisessa soinnussa? Tritonus on muutakin kuin vähennettu kvintti ja sitä voi esiintyä muuallakin kuin pelkästään dominantti-toonika tilanteessa.
 
Kontekstista riippuen tritonus (=ylinouseva kvartti ! (/ vähennetty kvintti)) voi muuttua dissonanssista konsonanssiksi.
 
Korva siis automaattisesti pyrkii muodostamaan dominantti-tyylisen tilanteen.
 
Ilmeisesti tarkoitat, että tritonuksen kuullessaan ihminen pyrkii muodostamaan kuulokuvan perusteella tilanteen, jossa tritonus puretaan oikein? Muutenkaan korva ei muodosta mitään, vaan aistii äänet ja aivot pyrkivät muodostamaan jonkinlaisen musiikillisen tilanteen kuullessaan tritonuksen. Tritonuksen esiintyminen harmonisessa progressiossa paikasta ja soinnunasettelusta riippuen voi kumota perinteellisen tonaalisen musiikin funktionaalisen konstruktion.
 
Ja "dominantti-tyylinen tilanne" ei ole automaatio. Ei korvassa eikä aivoissa. Ihmisen automaatioista puhuttaessa länsimaisen musiikin funktionaalinen harmoniakäsitys voisi kenties olla opittu asia?
 
Eli kolmisoinnuista puhuttaessa tuo sointu muodostaa lähinnä V asteen dominanttisoinnun ylärakenteen, ts. dominantin käännös (esim. G7/H) ilman perusääntä.
 
Kun puhutaan kolmisoinnusta (kuten lauseen alussa mainitset) tuo sointu ON C-duurissa VII asteen vähennetty kolmisointu ja lokrisessa moodissa se ON I asteen sointu. Samalla tavalla kolmisoinnun h-d-f aste vaihtuu riippuen siitä, mistä moodista (tai sävellajista jne) on kyse.
 
Lisäksi tarkoitit sanoa, että mahdollisesti soinnun voi tulkita C-duurissa (tai c-mollissa !) perussävelettömäksi V asteen dominanttiSEPTIMIsoinnuksi.
 
Baronin mainitsema lokrinen moodi on se asteikko mistä ko. sointu laajentuessaan muodostuu, mutta tässä kohtaa sointuteho ei ole VII vaan tuo sointutyyppi toimii yleisimmin osana ns. II-V progressiota.
 
Baronin mainitsema sointu muodostuu monesta muustakin kuin pelkästään h -lokrisesta asteikosta.(!) Ja tässä tapauksessa, kun puhutaan h-lokrisesta kyseessä on I asteen septimisointu.
 

 
MOT
 
***
 
Sinun tulkintasi ko. asiasta kuvastaa ennenkaikkea sitä, miten ihmiset aistivat ja kokevat musiikin. Yleistäminen ja julistaminen toimii erittäin harvoin keskusteltaessa siitä. -Eikö totta? Asiasi tuli ymmäretyksi minun osalta, mutta toivon tarkkuutta kirjoituksiin.
Kun takana on tietoa ja halua jakaa se tieto eteenpäin, niin kirjoittakaa selkeästi ja tarkasti jotta aloittelijatkin varmasti ymmärtävät asian.
 
Varsinkin kun kyse on teoreettisita asioista.
 
Ei tästä tarvitse alkaa hermostumaan tai väittelemään.
 
Rantsu
11.02.2008 16:10:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sinun tulkintasi ko. asiasta kuvastaa ennenkaikkea sitä, miten ihmiset aistivat ja kokevat musiikin. Yleistäminen ja julistaminen toimii erittäin harvoin keskusteltaessa siitä. -Eikö totta? Asiasi tuli ymmäretyksi minun osalta, mutta toivon tarkkuutta kirjoituksiin.
Kun takana on tietoa ja halua jakaa se tieto eteenpäin, niin kirjoittakaa selkeästi ja tarkasti jotta aloittelijatkin varmasti ymmärtävät asian.
 
Varsinkin kun kyse on teoreettisita asioista.
 
Ei tästä tarvitse alkaa hermostumaan tai väittelemään.

 
Moi!
 
Tutuntuntuisia ongelmia itsellenikin, kun joskus muinoin yritin tänne musiikillisen yleissivistykseni perusteella jotain vastailla. Joskus tuntui aivan mahdottomalta kirjoittaa yleispäteviä ja silti selkeitä vastauksia, kun asioita voidaan katsoa yleensä vähintäänkin kahdelta kannalta eli joko "perinteisen" tai pop-jazz -teorian kannalta, muista kuin länsimaisista musiikkikulttuureista puhumattakaan. Ja tilannetta mutkistaa vielä entisestäänkin se, jos kysyjä ei oikein itsekään tiedä, mitä kysyy.
 
Jäänkin innolla odottamaan "komppaajan" yksinkertaisia, selkeitä, ja kaikentasoisten lukijoiden ymmärrettävissä olevia, mutta kuitenkin aukottomia ja perusteellisia vastauksia! :)
 
Kerran meinasi olla hyvä meininki, mutta siitä on jo aikaa...
baron
11.02.2008 17:39:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, mikä olikaan korrekti vastaus ekan kirjoituksen kysyjälle?
 
"Näkemykseni mukaan pianolla on korkein asema soitinten joukossa" (Franz Liszt) The piano is essentially a percussion instrument (Cindy Cox)
kepulainen
11.02.2008 17:59:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mahtavaa. HOHO. Hyvää hyvyyttäni yritän auttaa kysyjää, niin vastaan saan lähinnä omaa egoaan pullistelevan tietohirviön, joka EI keskity auttamaan kysyjää vaan v****lemaan muille vastanneille. Kiitos yhteistyöstä :) Vastaile sä tästä lähtien kysymyksiin niin ei tule ylimääräistä väittelyä siitä kuka vastaa oikein. Kiitos hei!
 
komppaaja
11.02.2008 18:50:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, mikä olikaan korrekti vastaus ekan kirjoituksen kysyjälle?
 
Johan sinä vastasit siihen. Tai jos mietit vastausta, mitä ko. soinnun päälle voi soittaa, niin se on jokaisen oma asia. Ei sellaiseen voi vastata oikein.
Jos kysyjä haluaa soittaa melodiaa Fis-duurissa ko.soinnun päälle, niin sitä hauskempaa kuultavaa kaikille!
 
komppaaja
11.02.2008 18:55:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kepulainen sitten otti herneen nenään ja poisti kaikki kirjoituksensakin. : S
 
Pyydän anteeksi kepulaiselta ja muilta, jotka kenties ovat pahoittaneet mielensä, kun tarkensin kommenttiani kimurantin pyynnöstä.
 
komppaaja
11.02.2008 18:55:31 (muokattu 11.02.2008 18:56:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ohhoh tuli sama kirjoitus kaksi kertaa. delete delete!!!
 
baron
11.02.2008 19:06:54
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Johan sinä vastasit siihen. Tai jos mietit vastausta, mitä ko. soinnun päälle voi soittaa, niin se on jokaisen oma asia. Ei sellaiseen voi vastata oikein.
Jos kysyjä haluaa soittaa melodiaa Fis-duurissa ko.soinnun päälle, niin sitä hauskempaa kuultavaa kaikille!

 
Asteikot ja soinnut ovat "naimisissa" keskenään ja jos ilmeisesti teoriaan vasta perehtymässä oleva kysyy oikeaa suhdetta käyttäen ilmausta "mitä asteikkoa voi soittaa soinnun päälle", sen voi joko ymmärtää tai olla ymmärtämättä.
 
"Näkemykseni mukaan pianolla on korkein asema soitinten joukossa" (Franz Liszt) The piano is essentially a percussion instrument (Cindy Cox)
komppaaja
11.02.2008 19:28:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Asteikot ja soinnut ovat "naimisissa" keskenään ja jos ilmeisesti teoriaan vasta perehtymässä oleva kysyy oikeaa suhdetta käyttäen ilmausta "mitä asteikkoa voi soittaa soinnun päälle", sen voi joko ymmärtää tai olla ymmärtämättä.
 
Totta, tiettyyn pisteeseen saakka. Siis tuo asteikkojen naimisissa oleminen. : D
 
Eli oletamme, että kysyjän musiikillinen tutkimusmatka on alkuvaiheessa, joten melodiakäsitys on mitä ilmeisimmin vielä aika kaukana dodekafoniasta. Siispä C-duurin asteikon sävelet kaikki
käyvät VII vähennetyn kolmisoinnun päälle, mikäli ne puretaan "oikein", jos käytetään sointuun kuulumattomia säveliä. Tietenkin dim-harmonian mukaan voi myös suositella C-duurin VI asteen alentamista jolloin asteikko olisi: C D E F G As ja H.
 
Rohkeampi veto on tietysti kokeilla eri asteikoita ja näin kuulohavainnon perusteella valita mieluisat sävelet vaikkapa saksofonisooloa varten.
 
komppaaja
11.02.2008 19:28:13 (muokattu 11.02.2008 19:28:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Damn taas tuli sama teksti kahteen kertaan. Olenpa kömpelö... : (
 
kepulainen
11.02.2008 20:23:36 (muokattu 11.02.2008 20:25:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kepulainen sitten otti herneen nenään ja poisti kaikki kirjoituksensakin. : S
 
Pyydän anteeksi kepulaiselta ja muilta, jotka kenties ovat pahoittaneet mielensä, kun tarkensin kommenttiani kimurantin pyynnöstä.

 
No niin, kommentoin sen verran vielä takaisin, että et sinä minua suuttumaan saa pilkun viilaamisellasi. Koen vain täysin turhaksi ajankuluksi vääntää kirjoitusasustani, varsinkin kun myönsit ymmärtäneesi täysin mitä kirjoitin. Myös minä voin viilata sinun kirjoitustasi, sinunkaan kirjoitus ei ollut täydellinen. Mutta mitä alkuperäinen kysyjä siitä saa? Tuskin mitään.. tässä kuitenkin:
 
ESIMERKIKSI:
--------------------------------------------
Tämä duuriasteikon seitsemäs moodi on siitä erikoinen, että siinä ainoana löytyy vähennetty kvintti.

Väärin; jokaisesta moodista löytyy vähennetty kvintti.

Se,mitä tarkoitit sanoa on;

Lokrisen moodin I ja V asteen suhde on vähennetty kvintti.
---------------------------------------------
 
Luulitko todella että puhuin tässä minkä tahansa duuriasteikon sävelten välisestä suhteesta? Et. Tuskin kukaan muukaan luulee, koska jokainen, joka moodeista jotain tajuaa, on ymmärtänyt yhdestä tietystä asteikosta muodostuvien moodien sisältävän täysin saman intervallirakenteen, vain "aloituskohta", asteikon perussävel, muuttuu.
 
Olisitko tyytyväinen lauseeseen:
 
Tämä duuriasteikon seitsemäs moodi on siitä erikoinen, että siinä ainoana löytyy vähennetty kvintti suhteessa asteikon perussäveleen.
 
Sinustako aloittelijalla syttyi vasta nyt lamppu ja koko asia kristallisoitui?
 
Mitään osaamista ei pysty antamaan kerralla täydellisenä kokonaisuutena, vaan kaikki tieto pohjautuu osaksi jo olemassa olevaan tietouteen. Mä en pysty ymmärtämään tämänkaltaista viilaamista. Kyse on enemmänkin äidinkielen opiskelusta tässä kohtaa kuin itse asiasta, siis musiikista.
 
Jos mä pyydän sua vastaamaan kysymykseen "Mitä on musiikinteoria, ja mitä se pitää sisällään?", niin lupaan kirjoittaa sinun vastaustasi pidemmän kritiikin kaikista sen sisältämistä virheellisistä ilmaisuista.
 
Mutta edelleen, kuka tästä hyötyy ja mitä? Sä tiedät selkeästi paljon musiikinteoriasta, mä koen tietäväni myös jotain, ja moni muukin täällä tietää paljon. Kuitenkaan kenelläkään meillä ei ole sitä yhtä ainoaa oikeaa täydellistä selkeää vastausta, joten miksi pitäisi kuluttaa energiaa tällaiseen soopaan? Mun puolesta sä voit olla aina "oikeassa", en mä haluu tähän kilpailuun edes osallistua.
 
...kevätmasennus...parempaa syytä ei voi olla...
 
baron
11.02.2008 21:30:22 (muokattu 11.02.2008 23:05:14)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rohkeampi veto on tietysti kokeilla eri asteikoita ja näin kuulohavainnon perusteella valita mieluisat sävelet vaikkapa saksofonisooloa varten.
 
Joo, tää on kaikkien lälläreitten vastaus teoriapalstalla: Unohda teoria ja soita niin, että kuulostaa hyvältä.
 
Mut jos muistetaan että tää on teoriapalsta ja lähdetään seitsemännen asteen soinnusta eli puolidimistä, niin siihen on (mun mielestä) kaksi hyvää asteikkoa:
Lokrinen tai melodisen mollin kuudes (locrian #2)
 
Ja hei: jollet satu tietämään, soinnun päälle ei elävässä elämässä soiteta asteikkoa!
 
"Näkemykseni mukaan pianolla on korkein asema soitinten joukossa" (Franz Liszt) The piano is essentially a percussion instrument (Cindy Cox)
IJarro
11.02.2008 22:32:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No niin, kommentoin sen verran vielä takaisin, että et sinä minua suuttumaan saa pilkun viilaamisellasi.
 
=) =) =)
 
Musta ainakin teoriapalstalla nimenomaan kuuluu viilata pilkkua. Alottelijaosastolla saadaan simppeleitä asiavirheitä sisältäviä "vähän_sinne_päin" vastauksia, joillä pääsee asioista vähän jyvälle ja sillee.
 
Ja toiseksi, pilkunviilamisesta ei ole mitään haittaa, jos "viilattavat" myöntävät olevansa erehtyväisiä eivätkä suutu (ainakin tekstistä päätellen, vaikka toisin väittävät...).
Eli ei tommosiin viilailuihin kannata vastata agressiivisesti takas. Siitä viimeks kukaan hyötyy.
 
Jos kaikkien mielestä pilkunviilaus on turhaa, koko viesti jää kommentoimatta ja kuukauden päästä viilaaja huomaa olleensä hölmö viilaaja, kun kukaan raaskinut aikaansa tuhlata moiseen soopaan =).
 
Let's do some living after we die...
komppaaja
12.02.2008 00:02:26 (muokattu 12.02.2008 00:49:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, tää on kaikkien lälläreitten vastaus teoriapalstalla: Unohda teoria ja soita niin, että kuulostaa hyvältä.
 
Enhän minä käskenyt unohtamaan teoriaa.
 
Mut jos muistetaan että tää on teoriapalsta ja lähdetään seitsemännen asteen soinnusta eli puolidimistä, niin siihen on (mun mielestä) kaksi hyvää asteikkoa:
Lokrinen tai melodisen mollin kuudes (locrian #2)
 
Ja hei: Jollet satu tietämään, soinnun päälle ei elävässä elämässä soiteta asteikkoa!

 
No kuka sen on kieltänyt ja milloin? : D
 
Jos mä pyydän sua vastaamaan kysymykseen "Mitä on musiikinteoria, ja mitä se pitää sisällään?", niin lupaan kirjoittaa sinun vastaustasi pidemmän kritiikin kaikista sen sisältämistä virheellisistä ilmaisuista.
 
http://en.wikipedia.org/wiki/Music_theory
 
Moneen kertaan se pitää sanoa; pahoittelen kun olette pahoittaneet mielenne. Eikös tästä voi jatkaa ihan normaalia keskustelua?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti