Muusikoiden.net
06.12.2016

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Finale ja Sibelius
1 2
mooch
06.01.2008 11:58:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve,

ja kyllä, olen käyttänyt hakua ja tiedän että näistä on keskusteltu ennenkin mutta koskas näistä voisi liikaa keskustella.

Nuotinnussoftan hankinta on edessä ja tiukaksi väännöksi on näiden kahden välillä mennyt. Mielipiteitä puolesta ja vastaan saa laukoa, tosin tähänastisen kokemuksen perusteella voitto menee aina Sibeliukselle. Siksi en ymmärräkään miksi ainakin kokoversioissa Sibelius on melkeinpä sata euroa kalliimpi. (tietysti suurelle osallehan ohjelmat ei koskaan maksa mitään..)

Ja tärkeä kysymykseni ois tämä: toimiiko mitenkään yhteen nämä? jotain ominaisuuksia demoista löysin, esim. sibelius näyttäisi että voisi avata finale-tiedostoja. Onko kellään kokemusta molemminpäin? Opiskelujen puolesta kun Finale ois mun vaihtoehto, mutta toisaalta kaikki hehkuttaa Sibeliusta. Finalea oon jonkun verran käyttänyt ja ainakaan sen perusteella en näkis että ainakaan perustoiminnot olis mitenkään huippuvaikeita.

Tapellaan nyt näistä, kiitos.

abcdefg
Sointy
06.01.2008 15:32:17

Osaisinpa auttaa, mutta kun pyörin saman kysymyksen kanssa itse...
Kaverit hehkuttaa Sibeliusta, mutta musiikkiopistossa käytettiin Finalea ja se on siis tullut tutuksi.
Itselläni on se ilmaisversio finalesta, joka ei tässä oikein enää riitä, kun haluaisi tehdä vähän muutakin kuin perussovituksia.
Kertokaa siis mielellään te viisaammat, kumpi on kannattavampi hankinta!

JPQ
07.01.2008 00:06:46
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minuakin kiinnostais tietää näistä ja miksei muistakin kohtuu hintaisista nuotinnus sovelluksista että onko näissä PDF exporttia joku sibelius ja pdf aiheinen linkki ei toimi johon törmäsin itse kun yritin hakea pikaa.

baron
07.01.2008 02:21:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minuakin kiinnostais tietää näistä ja miksei muistakin kohtuu hintaisista nuotinnus sovelluksista että onko näissä PDF exporttia joku sibelius ja pdf aiheinen linkki ei toimi johon törmäsin itse kun yritin hakea pikaa.

Mulla on Adobe Standard ja kun Finalella printtaa, voi valita printteriksi Adobe PDF ja sillä voi printata joko paperille tai tiedostoon.

"Näkemykseni mukaan pianolla on korkein asema soitinten joukossa" (Franz Liszt) The piano is essentially a percussion instrument (Cindy Cox)
mooch
07.01.2008 09:44:26

Mulla on Adobe Standard ja kun Finalella printtaa, voi valita printteriksi Adobe PDF ja sillä voi printata joko paperille tai tiedostoon.

Sanopas onko Finalella miten helppoa tehdä komppilappuja? tai saatko vaikka jonkun esimerkin että minkälaista jälkeä on tullut.

abcdefg
baron
08.01.2008 02:03:20

Sanopas onko Finalella miten helppoa tehdä komppilappuja? tai saatko vaikka jonkun esimerkin että minkälaista jälkeä on tullut.

Noin yksinkertaiset helppoja. Oon nyt Bangkokissa, mutta jos parin viikon paasta viela kiinnostaa kun tulen takaisin, voin pistaa esille.

"Näkemykseni mukaan pianolla on korkein asema soitinten joukossa" (Franz Liszt) The piano is essentially a percussion instrument (Cindy Cox)
Dr Dominant
08.01.2008 11:48:34 (muokattu 08.01.2008 11:50:12)

Helppous on suhteellista. Finale (kuten sibbekin tietty, mutta mielestäni Finale on vielä laajempi) on valtavan laaja softa, jonka käyttämiseen oppiminen kestää aikansa. Sitten kun softaa opettelee oikeasti käyttämään, komppilappujen teko ei kestä kauaa.

Finalea käyttäessä aikaa säästyy paljon kun hankkiin jonkun makro-ohjelman (jolla voi luoda itse omia näppäinkomentoja) ja käyttää näppäinkomentoja mahdollisimman paljon. Niiden oppimiseen menee aikansa, mutta ajansäästä minkä ne antavat on huomattava. Itse käytän Finalen kanssa hiirtä vaan siihen jos jotain merkkiä tms. pitää hienosäätää, mutta hiireen tarttee koskea varsin vähän. Toinen käsi on enimmäkseen numeronäppiksellä ja toinen midi-keyboardilla.

Hyvän työpohjan merkitys on valtava. Hyvässä työpohjassa sulla on valmiina layoutin perusjutut, otsikot, tyylit, tempot, sointumerkkisuffiksit yms. valmiiksi oikeilla paikoillaan. Tarvitsee ainoastaan editoida ne johon ei kulu paljoa aikaa.

Hyvässä työpohjassa sulla on myös rakennemerkinnät tms. valmiina niin ettei niitä tarvitse luoda joka kerta uudelleen, korkeintaan hieman editoida.

Voin laittaa esimerkkejä komppilapuista kun pääset kotio jos vielä kaivataan.

EDIT: Ai niin, itse kysymykseen kumpi: itse sanoisin Finale mutta tiedän että moni on eri mieltä kanssani :) Kumman tahansa hankkii, sitä pitää oikeasti opetella käyttämään. Siitä ei myöskään ole haittaa että tajuaa miltä asioiden pitää näyttää nuoteissa, eli osaisi tehdä tarvittaessa myös käsin. Käsialasta viis mutta että tietää ainakin notaation perusasiat.

"Dr. Dominant, I presume?"
mooch
11.01.2008 21:06:21

Mites, 2008a mulle haukuttiin paljon sekavammaksi kuin 2007 versiota, onko tästä kokemusta? Myös yhteensopivuuden takia täytyisi melkeinpä 2007 ostaa.. selvittelen juuri saako semmoista edes.

abcdefg
Dr Dominant
12.01.2008 19:00:58

Mites, 2008a mulle haukuttiin paljon sekavammaksi kuin 2007 versiota, onko tästä kokemusta? Myös yhteensopivuuden takia täytyisi melkeinpä 2007 ostaa.. selvittelen juuri saako semmoista edes.

Mulla ei vielä ole 2008:a joten en osaa sanoa, mutta mitä olen aiheesta lukenut Finalen kotisivuilta, ominaisuuksia on vaan lisää joka ehkä aiheuttaa tunteen sekavuudesta. Finalessa ominaisuuksia on niin valtavasti, että sekavuuden fiilis syntyy väistämättä ensi kohtaamisessa. Ajan kanssa tilanne muuttuu, jos softaa käyttää paljon ja rutiinit alkaa syntyä.

Finale ei mielestäni ole vahvoilla siinä että otat sen ulos paketista, asennat ja heti on kaikki helppoa. Se on vahvoilla siinä että kun opit käyttämään sitä, voit tehdä suunnilleen mitä ikinä voit kuvitella notaatiossa olevan. Aina se ei tosin ole helppoa tai yksinkertaista, mutta se on mahdollista.

mooch
12.01.2008 23:12:43

Finale ei mielestäni ole vahvoilla siinä että otat sen ulos paketista, asennat ja heti on kaikki helppoa. Se on vahvoilla siinä että kun opit käyttämään sitä, voit tehdä suunnilleen mitä ikinä voit kuvitella notaatiossa olevan. Aina se ei tosin ole helppoa tai yksinkertaista, mutta se on mahdollista.

No tarkoitus on kyllä löytää työkalu mihin olen valmiskin perehtymään ajan kanssa. Vähän on 2007 versiosta kokemusta ja lähinnä aivan perustoimintoja olen käyttänyt, enkä näitä todellakaan mitenkään vaikeiksi kokenut. Tosiaan, saisiko jotain komppilappuesimerkkiä, en muista että Finalen komppilappuja olisin tietoisesti lukenut.

Tarkoitus oli siis lähinnä selvitellä eroja Sibeliuksen kanssa, eli jos on tyyppejä jotka oikeasti olisi molempia tsekkaillut niin olen pelkkänä korvana.

abcdefg
Dr Dominant
13.01.2008 18:17:17

Tosiaan, saisiko jotain komppilappuesimerkkiä, en muista että Finalen komppilappuja olisin tietoisesti lukenut.

Toi komppilappu on niin ympäripyöreä termi, että laitoin varalta vähän sitä sun tätä näytille. Surfaa tänne:

http://www.halkosalmi.com/demot/

Annan näiden näytteiden olla pari viikkoa, siivoilen sitten pois kuljeksimasta. (Eli jos seuraat linkkiä etkä löydä mitä etsit, olen putsannut kansion.)

Eka näyte on New Real Book-hengessä, tosin laajemmin tehty (kitara, basso, sointumerkit, laulumelodia, teksti, rumpukomppiviitettä.

Toinen näyte on toivelaulukirjaformaatissa, helppo pianosovitus, melodia, teksti ja sointumerkit

Kolmas näyte on yksirivinen lead sheet mustekynäfontilla - sointumerkkisuffiksi on oma Times-pohjainen. Mulla on myös mustekynäsuffiksi mutta olen itse vähän kyllästynyt siihen.

Neljäs näyte on mustekynäfontilla tehty pianostemma.

Jospa näistä sais käsitystä... jos nää ei vielä ollut sitä mitä haet, tarkenna vähän niin multa varmaan kyllä löytyy lappu kyseiseen formaattiin.

JPQ
14.01.2008 00:32:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo adobe standard on vaan pikkasen hintava varmasti.

Dr Dominant
14.01.2008 00:55:54

Tuo adobe standard on vaan pikkasen hintava varmasti.

Mulla ei ole mitään adobe standardeja ... käyttiksestä voi tallentaa myös pdf:iä (mac OS X), mitens PC, eikös PDF Exchange kuulu wintoosaan??

Jucciz
14.01.2008 04:40:04

Mulla ei ole mitään adobe standardeja ... käyttiksestä voi tallentaa myös pdf:iä (mac OS X), mitens PC, eikös PDF Exchange kuulu wintoosaan??

Ainakin Cute PDF Writer on ilmainen pdf-tulostin Windowsille. Sen kun asentaa, voi mistä tahansa ohjelmasta "tulostaa" pdf-tiedostoksi.

http://www.cutepdf.com/download/CuteWriter.exe

Line6 flextonessa Small Tweed mallinnus kuulostaa aidommalta kuin putkivahvistimet aikoinaan kuulostivat. - ode_
mooch
14.01.2008 10:09:20 (muokattu 14.01.2008 10:11:45)

Toi komppilappu on niin ympäripyöreä termi, että laitoin varalta vähän sitä sun tätä näytille. Surfaa tänne:

kiitoskiitos,

ehkä sitten termikysymyksiä mutta kyllä ton ykkösen mä miellän komppilapuksi, leadsheet tai sointulappu kun ei välttämättä sano kompista mitään.

Ongelma vaan oli ettei tiedostot auenneet, Acrobat väitti tiedostoja virheelliseksi? Kokeiliko joku muu? Yleensä on pdf:t auenneet kiitettävästi. Hyvähän se on tässä tsekata tääkin että toimiiko se pdf-tulostus oikeasti :-)

lisäys: heh, tulipa sitten ihan yhtäkkiä tosta nettiosoitteesta mieleen että kukas sä olitkaan, Lahden bändissä olin joulun alla keikalla, sun arriahan siellä oli eikö joo?

abcdefg
Dr Dominant
14.01.2008 13:58:58

kiitoskiitos,

ehkä sitten termikysymyksiä mutta kyllä ton ykkösen mä miellän komppilapuksi, leadsheet tai sointulappu kun ei välttämättä sano kompista mitään.

Ongelma vaan oli ettei tiedostot auenneet, Acrobat väitti tiedostoja virheelliseksi? Kokeiliko joku muu? Yleensä on pdf:t auenneet kiitettävästi. Hyvähän se on tässä tsekata tääkin että toimiiko se pdf-tulostus oikeasti :-)

lisäys: heh, tulipa sitten ihan yhtäkkiä tosta nettiosoitteesta mieleen että kukas sä olitkaan, Lahden bändissä olin joulun alla keikalla, sun arriahan siellä oli eikö joo?

:) Juu oli mun arria siellä - kävin itse maanantain treenejäkin pikaisesti kuuntelemassa. Lähetin samoilla vehkeillä tehdyt laput pdf:nä kirjastonhoitajalle ja hyvin aukesi. Itse asiassa kukaan ei ole toistaiseksi valittanut ettei ois tiedostot auenneet, hassua!!

mooch
14.01.2008 19:02:29

:) Juu oli mun arria siellä - kävin itse maanantain treenejäkin pikaisesti kuuntelemassa. Lähetin samoilla vehkeillä tehdyt laput pdf:nä kirjastonhoitajalle ja hyvin aukesi. Itse asiassa kukaan ei ole toistaiseksi valittanut ettei ois tiedostot auenneet, hassua!!

No johan on, oon nimittäin puolestapäivästä asti ollut MacBookin omistaja ja tuli nyt tälläkin kokeiltua eikä aukase, tämä ei tosin sano mitään ettei tiedosto kelpaisi yms. Viitsiikö joku täältä kokeilla samoja tiedostoja?

abcdefg
Martso
14.01.2008 19:57:19

No johan on, oon nimittäin puolestapäivästä asti ollut MacBookin omistaja ja tuli nyt tälläkin kokeiltua eikä aukase, tämä ei tosin sano mitään ettei tiedosto kelpaisi yms. Viitsiikö joku täältä kokeilla samoja tiedostoja?

Kokeilin ihan puuceellä ja komeesti aukeilivat.

Kaikki käy, eihän siinä mitään!
Dr Dominant
14.01.2008 20:24:11

Voi olla turha vinkki mutta kokeilepas seuraavaa:

Tallenna tiedosto omalle koneellesi (ctrl+click ja sieltä hae tiedosto etc.)

Sitten klikkaa tiedoston kuvaketta kerran, ja paina omppu + i

Aukeavaan ikkunaan tulee puolivälin alapuolelle pudotusvalikkko "Avaa ohjelmalla" - varmista että sulla on Acrobat reader valittuna. Ellei ole, valitse luettelosta muu... ja osoita ohjelmat-kansiosta acrobat reader. Jos sulla ei ole acrobat readeria, sen saa ilmaiseksi netistä.

Tän pitäis kyllä olla turha toimenpide, koska "esikatselu" niminen softa aukaisee myös pdf-dokumentit. Selaatko Safarilla vai millä selaimella?

mooch
15.01.2008 16:44:42

Voi olla turha vinkki mutta kokeilepas seuraavaa:

Tallenna tiedosto omalle koneellesi (ctrl+click ja sieltä hae tiedosto etc.)

Sitten klikkaa tiedoston kuvaketta kerran, ja paina omppu + i

Aukeavaan ikkunaan tulee puolivälin alapuolelle pudotusvalikkko "Avaa ohjelmalla" - varmista että sulla on Acrobat reader valittuna. Ellei ole, valitse luettelosta muu... ja osoita ohjelmat-kansiosta acrobat reader. Jos sulla ei ole acrobat readeria, sen saa ilmaiseksi netistä.

Tän pitäis kyllä olla turha toimenpide, koska "esikatselu" niminen softa aukaisee myös pdf-dokumentit. Selaatko Safarilla vai millä selaimella?

Heh, täähän alkaa olla jo erityisen hämärää. Safaria ja esikatselua oon käyttänyt joo, nyt asensin Acrobat Readerin ja sekin sanoi että tiedosto on viallinen. Alkaa jo keinot vähitellen loppua.

abcdefg
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti