Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pink Floyd
1 2
NHR
13.06.2006 22:45:59 (muokattu 13.06.2006 22:46:38)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos oikein muistan, niin se tempo nousee 1/3 osan sooloon. Eli ennen sooloohan tulee se "täkätätäkätätäkätätäkätä", joka on triolina. Jos ajattelee noi triolit 8 osina, niin se tempo muuttuu sen verran. Jos siis muistan oikein.
 
Ei se mun mielestä tapahdu tollai se kiihtyminen, että niistä triolikahdeksasosista tulis tavallisia kahdeksasosia siihen 4/4-komppiin (jos nyt sitä edes tarkoitit), samanlainen "ränttä-tänttä" -meininki siinä soolo-osassakin jatkuu (oliko se nyt sitten sitä kolmimuunteisuutta vai mitä?)
 
Mutta tempo kiihtyy kyllä soolojen aikana, nyt huomasin, kun kelasin nauhan suoraan soolojen yli seuraavaan laulusäkeistöön, niin kuulostihan se hiukan nopeammalta tosiaan. Mut oon niin puukorva, etten kyllä huomaa missä kohtaa se kiihdytys tapahtuu, vai tapahtuuko vaan pikkuhiljaa soolojen aikana. Ja ihan samahan se mulle on kumminkin, ihan hyvältä tuo biisi joka tapauksessa mun korviin kuulostaa... ;)
 
There's nothing you can do that can't be done.
Aimo
14.06.2006 10:05:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei se mun mielestä tapahdu tollai se kiihtyminen, että niistä triolikahdeksasosista tulis tavallisia kahdeksasosia siihen 4/4-komppiin (jos nyt sitä edes tarkoitit), samanlainen "ränttä-tänttä" -meininki siinä soolo-osassakin jatkuu (oliko se nyt sitten sitä kolmimuunteisuutta vai mitä?)
 
Mutta tempo kiihtyy kyllä soolojen aikana, nyt huomasin, kun kelasin nauhan suoraan soolojen yli seuraavaan laulusäkeistöön, niin kuulostihan se hiukan nopeammalta tosiaan. Mut oon niin puukorva, etten kyllä huomaa missä kohtaa se kiihdytys tapahtuu, vai tapahtuuko vaan pikkuhiljaa soolojen aikana. Ja ihan samahan se mulle on kumminkin, ihan hyvältä tuo biisi joka tapauksessa mun korviin kuulostaa... ;)

 
Joo, ei siinä tapahdu temponmuutosta, kiihtymistä kylläkin. Soolon aikana kai tuo hiljalleen kiihdyttelee, ei siinä mitään selkeää nykäystä ole.
 
Selling coal!!! Lowest prizes!! Press 4678 to buy!!!!!
wavelength
14.06.2006 11:00:31 (muokattu 14.06.2006 11:03:15)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alussa tempo on noin 118 bpm. Kohdassa 1:30 tempo on jo noussut 125:n tietämiin. Soolon alkutahdeissa tempo kiihtyy 132:een nopeahkona accelerandona. Soolon himmailukohdassa tempo on 136, ja kun revittely jälleen alkaa, on tempo noussut 142:een. Soolon loputtua ja säkeistön alkaessa tempo jälleen laskee tuonne 128 bpm:n korville, jossa se pysyykin kappaleen loppuun asti.
 
En tiedä mistä puhun. Prof.Sound's Drum Tuning Bible.
0611
25.06.2006 21:52:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jumas kekkanas jos tää Pink Floydin analysointi tehtävä ei ollu tiviaalia niin ei sitten mikään.
Olen käsittänyt, että vasta opiskeltuaan jotain tiettyä alaa alkaa pääsemään kiinni triviaaliin tietoon.
Olen näköjään ollut väärässä, jo opiskelemaan mentäessä on osattava alan hienoudet.
Miksi mennä opiskelemaan?
 
Kaavat kankeiden kahlitsee ihmisyyden...
Janus
25.06.2006 22:09:48 (muokattu 25.06.2006 22:10:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jumas kekkanas jos tää Pink Floydin analysointi tehtävä ei ollu tiviaalia niin ei sitten mikään.
Olen käsittänyt, että vasta opiskeltuaan jotain tiettyä alaa alkaa pääsemään kiinni triviaaliin tietoon.
Olen näköjään ollut väärässä, jo opiskelemaan mentäessä on osattava alan hienoudet.
Miksi mennä opiskelemaan?

 
Soitettiinko kappale pääsykokeessa, eli oliko tehtävänä kirjoittaa vastaukset noihin kysymyksiin (kerta)kuuntelun perusteella? Vai oliko kappaleeseen tutustuminen kotona ennen pääsykoetta pakollista (vrt. tenttikirjat) ja kappaleesta esitettiin vain kysymykset ilman ääninäytettä?
 
Tuskin niissä vastauksissa (tietenkään) tarvitsi mennä metronomintarkkoihin lukemiin tms. Musta noi näyttää vaan ihan relevanteilta kysymyksiltä, joilla testataan yleistä musikaalisuutta.
Mikä tahtilaji piisissä on?
7/4, kitarasoolon aikana ja lopussa 4/4
Onko piisi duuri vai molli?
Molli.
Nouseeko tempo puolet nopeemmaksi kitara soolon takana?
Ei.
0611
27.06.2006 13:02:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Koe alko kyseisellä tehtävällä. Piisi soitettiin kolme kertaa. kysymyksiä oli useita. Mikä tahtilaji? Duuri vai molli? Oliko kappaleessa tahti/rytmi vaihdoksia. Onko kappaleessa sooloja. Miten kappale on miksattu ja mitä soittimia käytetty?
Pisteitä oli mahdollista saada kyseisestä analysoinnista 10/70
 
Kakkostehtävä oli referointi 7-sivusesta tutkimuksesta, joka käsitteli iskelmä musiikin legendoja suomessa 50-80-luvulla. Tiivistys sai olla eneintään 2-sivua.
Pisteitä 15/70.
 
Sit tais olla kahesta pääsykoe kirjasta kysymyksiä 25-pisteen edestä.
 
Lopuksi oli nuotitus tehtäviä 20-pisteen edestä. Esimerkiksi kirjoita suvivirren ensimmäisen säkeistön nuotit päättyen 1-oktaaviseen e-hen, tai kirjoita doorinen-oktaavi jne.
 
Ens vuonna uudestaan etnomusikologian pääsykokeisiin...
 
Kaavat kankeiden kahlitsee ihmisyyden...
kamukameli1
19.03.2009 21:26:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve voisiko joku kertoa mitä eroa on Dark Side Of The Moonilla ja Dark Side Of The Moon 30th anniversary editionilla?
 
jannu
20.03.2009 01:53:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kamukameli1: Terve voisiko joku kertoa mitä eroa on Dark Side Of The Moonilla ja Dark Side Of The Moon 30th anniversary editionilla?
 
No semmoset kolkyt vuotta, veikkaisin.
 
"Hi Wuss-man! We love you Batman!"
Borlag
20.03.2009 17:34:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kamukameli1: Terve voisiko joku kertoa mitä eroa on Dark Side Of The Moonilla ja Dark Side Of The Moon 30th anniversary editionilla?
 
Jälkimmäinen on uudelleen masteroitu SACD formaattiin dual disc periaatteella, eli sama levy toistuu CD soittimella normaalisti, ja SACD:llä paremmalla resoluutiolla.
 
kamukameli1
20.03.2009 22:21:11 (muokattu 20.03.2009 22:22:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Borlag: Jälkimmäinen on uudelleen masteroitu SACD formaattiin dual disc periaatteella, eli sama levy toistuu CD soittimella normaalisti, ja SACD:llä paremmalla resoluutiolla.
 
Eli siis sitä on vai remasteroitu ja siinä on parempi äänen laatu vaiko?
 
Zeeboo
20.03.2009 23:07:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aimo: Muuttuu. Ja reilusti muuttuukin.
 
Jep. Taitaa lähteä kiilaamaan jo ennen fonisooloa ja kitarasoolossa toinen chorus on ekaa paljon rivakampi.
 
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
Borlag
21.03.2009 00:58:43
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kamukameli1: Eli siis sitä on vai remasteroitu ja siinä on parempi äänen laatu vaiko?
 
Remasteroitu alkuperäisistä mastereista, lopputulos on huomattavasti paremman kuuloinen niin perus CD versiona kuin SACD:näkin.
 
Jaaba
24.03.2009 10:11:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuosta tahtilajista vielä: Yle Teemalta tulleessa DSOTM-dokkarissa Gilmour sanoo sen olevan 7/8. Tässä ketjussa siteeratussa pätkässä Waters sanoo sen olevan 7/4. Hyvin kuitenkin soitto toimi, vaikka kumpikin oli eri mieltä tahtilajista.
 
Mielenkiintoinen huomio: Live8 reunion-keikalla kavereilta meni biisi vähän ketuilleen alussa (taisi olla Gilmourin moka). Olikohan syynä eri käsitys tahtilajista?
 
(muutama hymiö perään)
 
Don666
22.10.2020 14:21:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nostetaan tämäkin ketju ylöspäin, elikkäs Delicate Sound of Thunder saamassa uuden reamasteri version. Eiköhän tuo blu ray versio tilaukseen lähde.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «