Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Musiikkitieteen opiskelijat
1 2
cosmob83
18.08.2006 14:30:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itseppä mietin tuossa ensikeväänä hakea helsingin yliopistolle opiskelemaan musiikkitieteitä (kun ei elokuva televisiotutkimus ole vielä pääaineena, prkl!). Kaipailisin lähinnä nyt infoa että minkäsortin kysymyksiä siellä pääsykokeissa tulee vastaan? Itselläni ei tuo tutkmistyö pelota vaan itseasiassa se on juuri se kiinnostava osa alue, mutta valitettavasti musiikin teorian tuntemuksen puolella on sitten hiukkasen puutteita, mietinkin että tuleekohan se tyssäämään siihen sitten.
 
www.theshafts.com
MrKrapula
20.08.2006 01:27:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaipailisin lähinnä nyt infoa että minkäsortin kysymyksiä siellä pääsykokeissa tulee vastaan? Itselläni ei tuo tutkmistyö pelota vaan itseasiassa se on juuri se kiinnostava osa alue, mutta valitettavasti musiikin teorian tuntemuksen puolella on sitten hiukkasen puutteita, mietinkin että tuleekohan se tyssäämään siihen sitten.
 
http://www.helsinki.fi/hum/opiskeli … innat/2006/aineet/musiikkitiede.htm tuolla on edellisvuosien kyssäreitä. Voin sanoa että toi teoriapuoli on ihan perusjuttua (lainaa kirjastosta se Hampisen teoriakirja) eli sävellajit, 3 ja 4 soinnut käännöksineen + rytmiä. Olen ollut siinä käsityksessä että tää hesan yo on pitkälle taidemusiikkipohjaista ja sen Tarastin kirjan (Musiikin Todellisuudet) kanssa vierähtää muutama hetki että aukeaa (oletan että se on vielä ens vuonna yksi koekirjoista) semioottiset käsitteet :)
 
Sharkman
20.08.2006 15:00:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo tosiaan Tarastihan on käsittääkseni kansainvälisen semiotiikan instituutin johtaja ja siinä kirjassa on aika vaikeatajuista tekstiä jollei semiotiikkaan perehdy ihan erikseen.
 
Tämä on silkkaa vittuilua.. alusta loppuun.
jazzmies
31.08.2006 13:46:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni ei tuo tutkmistyö pelota vaan itseasiassa se on juuri se kiinnostava osa alue, mutta valitettavasti musiikin teorian tuntemuksen puolella on sitten hiukkasen puutteita, mietinkin että tuleekohan se tyssäämään siihen sitten.
 
Jotta tutkimuksesta tulisi musiikkitiedettä, siis perinteistä analyysia, olisi opiskelijalla oltava pitkä historia soittajana ja teorian kanssa sinut. Itse olin soittanut parikymmentä vuotta ja opiskellut musiikkialaa kymmenisen vuotta, jollon tuntui ajankohtaiselta alkaa opiskella ilmiöitä soittamisen ja musiikin takana. Täten paikka on tuntunut juuri oikealta soitto- ja opiskeluhistoriaani peilaten.
 
Paljon on tässä keskustelussa kaadettu kuraa musiikkitieteen ja Hgin etnomusikologialinjan päälle, mutta itse en näe asiaa ihan niin. Herra Padilla on mielestäni universumin paras ohjaaja perinnemusiikkien analyysitöissä, sillä hän osaa metodiikan erinomaisesti.
 
Amatöörit eivät oikeasti nauti musiikista ammattilaisia enempää - amatöörit eivät vain oikeasti osaa soittaa.
annilp
02.07.2013 11:20:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaivelin tällaisen ikivanhan keskustelun esiin, kun musiikkitieteen opiskelu tuli itselleni ajankohtaiseksi. Pääsin siis tänä keväänä sisään Helsingin ja Jyväskylän yliopistoihin musatieteelle. Nyt on kova kriisi päällä, kun en osaa valita. Muutenkin olis loistavaa jos joku aiheesta tietävä vois vastailla mun tyhmiin kysymyksiin! Turkuunkin hain, ne tulokset tulee ens viikolla mutta sinne menoa en oikeastaan edes harkitse kun muitakin vaihtoehtoja on.
 
Mua kiinnostaisi opiskella erityisesti etnomusikologiaa, lähinnä ulkoeurooppalaisten musiikkien tutkimusta. Legendojen mukaan hesassa opiskelu on lähinnä länsimaista taidemusaa, mutta nettisivuillaan mainostavat kovasti myös etnomusikologiaa. Kuinkahan on? Vaihto-opiskelu Etelä-Amerikassa olis mun unelmien täyttymys, mut noita vaihtokohteita taitaa kyllä löytyä joka yliopistosta.
 
Olen valmistunut ammattikorkeasta musiikkipedagogiksi. Luuletteko että voisin saada joitakin perusopintoja hyväksiluettua sen pohjalta? Entä onko osa opinnoista mahdollista tehdä etänä/tenttien? Joudun asumaan ekan opiskeluvuoden Tampereella, ja pystyn olemaan yliopistolla varmaan vain parina päivänä viikossa.
 
Tulipa paljon kysymyksiä, ja lisääkin riittäis ;) Toivottavasti joku jaksaa lukea ja mahdollisesti vastaillakin!
 
Hauler
02.07.2013 12:41:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

annilp: Kaivelin tällaisen ikivanhan keskustelun esiin, kun musiikkitieteen opiskelu tuli itselleni ajankohtaiseksi. Pääsin siis tänä keväänä sisään Helsingin ja Jyväskylän yliopistoihin musatieteelle. Nyt on kova kriisi päällä, kun en osaa valita. Muutenkin olis loistavaa jos joku aiheesta tietävä vois vastailla mun tyhmiin kysymyksiin! Turkuunkin hain, ne tulokset tulee ens viikolla mutta sinne menoa en oikeastaan edes harkitse kun muitakin vaihtoehtoja on.
 
Mua kiinnostaisi opiskella erityisesti etnomusikologiaa, lähinnä ulkoeurooppalaisten musiikkien tutkimusta. Legendojen mukaan hesassa opiskelu on lähinnä länsimaista taidemusaa, mutta nettisivuillaan mainostavat kovasti myös etnomusikologiaa. Kuinkahan on? Vaihto-opiskelu Etelä-Amerikassa olis mun unelmien täyttymys, mut noita vaihtokohteita taitaa kyllä löytyä joka yliopistosta.
 
Olen valmistunut ammattikorkeasta musiikkipedagogiksi. Luuletteko että voisin saada joitakin perusopintoja hyväksiluettua sen pohjalta? Entä onko osa opinnoista mahdollista tehdä etänä/tenttien? Joudun asumaan ekan opiskeluvuoden Tampereella, ja pystyn olemaan yliopistolla varmaan vain parina päivänä viikossa.
 
Tulipa paljon kysymyksiä, ja lisääkin riittäis ;) Toivottavasti joku jaksaa lukea ja mahdollisesti vastaillakin!

 
Nuo legendat Helsingin taidemusiikkipainotteisuudesta ovat aikansa eläneitä, nykyään sielläkin opiskelijat tuntuvat suuntautuvan enimmäkseen muihin alueisiin, myös etnomusikologiaan. Henkilökunnassa on tällä hetkellä myös etnomusikologista tutkimusta tehneitä.
 
Joitain perusopintoja saa varmasti hyväksiluettua: varmaan solfaa, musiikinhistorian kursseja ehkä teoriankursseja ja kielikursseja. Osan opinnoista voi tenttiä. Luulisin, että kaksi päivää viikossa Helsingissä riittää vallan hyvin.
 
annilp
02.07.2013 22:12:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksesta! Nyt tuntuu, että valitsen varmaan Helsingin. Siellä tuntuu olevan aika monipuolisesti opettajia, ja kiinnostavia sivuaineita. Mutta onneksi vielä on melkein kuukausi aikaa ennen kuin täytyy tehdä päätös :)
 
ThrashGuitarist
08.01.2014 21:31:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osaisikohan joku vähän selventää miten pääpiirteissään Helsingin ja Jyväskylän yliopistojen musiikkitieteet eroavat toisistaan? Tässä aiheessa ei sitä vielä sanottu. Ajattelin hakea kesällä molempiin. Tampereella se ilmeisesti on etnopainotteista - itse tähtään klasarimpaan maailmaan.
 
jukka123
23.01.2015 17:19:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos porukka millaisilla taustoilla lähtenyt opiskelemaan musiikkitiedettä? Itselläni omatoimista kitaransoittoa takana noin 10 vuotta, teoriaa tullut luettua sen verran että Helsingin Yliopistolle sisäänpääsy ei ainakaan siitä pääsykokeen teoriaosuudesta tulisi jäämään kiinni. Tosin paljon pidemmälle teoriaosaaminen ei ulotu, enkä ole koskaan esim. kunnolla soittanut nuoteista. Mietityttää vähän että kuinka paljon "kiinniotettavaa" tulee olemaan mahdollisen sisäänpääsyn jälkeen sellaisiin, joilla on on pidempi historia instrumenttinsa kanssa ja/tai musiikkikoulutaustaa? Olen molemmat pääsykoekirjat lukenut kertaalleen läpi, ja niiden perusteella ainakin tunne on vahva että tuonne olisi päästävä ammentamaan oppia.
 
ThrashGuitarist
23.01.2015 19:04:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jukka123: Onkos porukka millaisilla taustoilla lähtenyt opiskelemaan musiikkitiedettä? Itselläni omatoimista kitaransoittoa takana noin 10 vuotta, teoriaa tullut luettua sen verran että Helsingin Yliopistolle sisäänpääsy ei ainakaan siitä pääsykokeen teoriaosuudesta tulisi jäämään kiinni. Tosin paljon pidemmälle teoriaosaaminen ei ulotu, enkä ole koskaan esim. kunnolla soittanut nuoteista. Mietityttää vähän että kuinka paljon "kiinniotettavaa" tulee olemaan mahdollisen sisäänpääsyn jälkeen sellaisiin, joilla on on pidempi historia instrumenttinsa kanssa ja/tai musiikkikoulutaustaa? Olen molemmat pääsykoekirjat lukenut kertaalleen läpi, ja niiden perusteella ainakin tunne on vahva että tuonne olisi päästävä ammentamaan oppia.
 
Musiikkitieteen opinnoissa ei ole instrumenttiopetusta. Sen sijaan teoria täytyy olla hallussa. Lähdin itse pääsykokeisiin vajaa 2v teorian omatoimisella opettelulla.
 
jukka123
23.01.2015 19:29:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ThrashGuitarist: Musiikkitieteen opinnoissa ei ole instrumenttiopetusta. Sen sijaan teoria täytyy olla hallussa. Lähdin itse pääsykokeisiin vajaa 2v teorian omatoimisella opettelulla.
 
Kiitokset vastauksesta. Tuo olikin jo tiedossa että instrumenttiopetusta ei ole, enemmänkin ajattelin sitä siltä kantilta että onko suurin osa opiskelijoista kuitenkin "musiikkiopiston kasvatteja", jolloin oma pohja mm. teorian tuntemukseen ei ole välttämättä samalla tasolla. Mutta tuota teoriapuoltakin on nyt tarkoitus intensiivisesti opiskella varsinaisten pääsykoekirjojen lisäksi.
 
ThrashGuitarist
23.01.2015 20:10:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jukka123: Kiitokset vastauksesta. Tuo olikin jo tiedossa että instrumenttiopetusta ei ole, enemmänkin ajattelin sitä siltä kantilta että onko suurin osa opiskelijoista kuitenkin "musiikkiopiston kasvatteja", jolloin oma pohja mm. teorian tuntemukseen ei ole välttämättä samalla tasolla. Mutta tuota teoriapuoltakin on nyt tarkoitus intensiivisesti opiskella varsinaisten pääsykoekirjojen lisäksi.
 
Netissähän näkee Helsingin vanhat pääsykokeet, niin voi peilata omia taitojaan tekemällä niitä. Jyväskylässä oli pääsykokeessa myös kuunteluosuus: intervallin tunnistusta ja kahden biisin analysointia.
 
jukka123
24.01.2015 11:10:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ThrashGuitarist: Netissähän näkee Helsingin vanhat pääsykokeet, niin voi peilata omia taitojaan tekemällä niitä. Jyväskylässä oli pääsykokeessa myös kuunteluosuus: intervallin tunnistusta ja kahden biisin analysointia.
 
Joo noita Helsingin vanhoja kokeita olen syynännytkin ja suunnilleen niiden tasolla teoriatietämys alkaakin olemaan. Hampisen teoriakirja odottaa kirjastossa noutoa tällä hetkellä, siihen paneutumalla varmaan sitten pärjää teoriaosuuden puolesta.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «