Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nais(soolo)kitaristeja?
1 2 3 4 57 8 9 10 11
JC
06.12.2004 18:03:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Enpä ole vielä löytänyt naiskitaristia, jonka taidot olisivatr lähellekkään esim. Vain tai Satrianin luokkaa, saati musiikki vielä yhtä hyvää. Mutta tämähän on tietysti vain makuasia.
 
Tekniikaltaan naiset eivät ole ihan miesten tasolla, mikä ei välttämättä ole huono asia. Musiikillisesti naisilla ei ole mitään hävettävää. Esim. mainitsemasi Satriani on musiikillisesti yksi köyhimpiä kuulemiani kitaristeja.
 
Joku tuolla aikaisemmin epäili minua naiseksi, mutta väärin meni sekin arvaus.
 
murjaani
06.12.2004 22:33:11
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Valitettavasti voin kompata tätä.
Ja esim. tuo "Greatkat".
Sitten kysytään, että miksi naiskitaristeilla ei ole uskottavuutta. Onhan toki miehillä samanlaisia juttua (vrt. Kiss, Wasp jne.), mutta kyse on joukosta, saa olla aikamoinen karisma yhdellä henkilöllä jos tuolla meiningillä pääsee yksin huipulle.
 
Enpä ole vielä löytänyt naiskitaristia, jonka taidot olisivatr lähellekkään esim. Vain tai Satrianin luokkaa, saati musiikki vielä yhtä hyvää. Mutta tämähän on tietysti vain makuasia. Alkää hermostuko=)

 
Joo, turha kenenkään hermostua, jos vain faktoja todetaan. Klassisella puolella on paljon hyviä naispuolisia muusikoita, jotka ovat hankkineet arvostuksen ja kunnioituksen taitoaan kohtaan sillä, että osaavat soittaa hyvin(eivätkä sillä että ovat naisia) -mieleen tulee vaikkapa pianisteista Martha Argerich ja Mitsuko Uchida (hyvin erityyppisiä soittajia muuten). Jo aikoinaan Schumannin vaimo Clara oli arvostettu ja tunnustettu pianisti -ja tästähän on jo aikaa...
 
Minua ainakin sykähdyttää, kun törmää naispuolisiin muusikoihin muillakin kuin klassisen musiikin alueilla. Konemuusikoissakin on jo naisia, ja hyviäkin.
 
Näyttäisi, että naiset tulevat jotenkin jälkijunassa musiikin alueella miehiin nähden. vaikka mitään ulkonaisia syitä -kuten syrjintä yms - tähän ei ole. Toki jokaisen elämäntaipaleella on erilaisia vastuksia ihan riittämiin, mutta eivät ne sukupuolesta perimmältään johdu. Erilaisista huonoista oloista(erittäinkin huonoista oloista) ovat miehetkin ponnistelleet onnistumiseen ja jopa menestykseen, joten pahatkaan vastukset, asenteet ja vastoinkäymiset eivät viime kädessä ketään kaada. Menee varmaan muutama vuosikymmen, niin löytyy jo hyviä naiskitaristejakin ihan toisella tapaa kuin nykyään. On ehkä tarpeen, että löytyy joku rohkea ja taitava naiskitaristi, joka avaa tavallaan pelin; että nuorille naisille löytyy riittävän tasokas naispuolinenkin esikuva kitarasankarina!
 
kimurantti1
06.12.2004 23:56:28 (muokattu 07.12.2004 00:05:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tekniikaltaan naiset eivät ole ihan miesten tasolla, mikä ei välttämättä ole huono asia.
Ei välttämättä huono asia, mutta en siinä kyllä mitään niin hyvääkään näe.
 
Musiikillisesti naisilla ei ole mitään hävettävää. Esim. mainitsemasi Satriani on musiikillisesti yksi köyhimpiä kuulemiani kitaristeja.
 
Sinulla on oikeus mielipiteeseesi, olen siitä kylläkin hieman eri mieltä.
 
Joku tuolla aikaisemmin epäili minua naiseksi, mutta väärin meni sekin arvaus.
 
Se muuten olin minä joka luuli sinua naiseksi. Kommentistasi vain laskin yhteen 1+1 mutta näköjään sain vastaukseksi 3...sori=)
 
On tosi naiivia liimautua toisen torsoon, mutta seura tekee kaltaisekseen, mutta pitää silti muistaa, että elämä on laiffia ja jokainen chanssi on mahdollisuus. Kalapuikkohiustenkuivaaja mutta kun popkorni.
kimurantti1
07.12.2004 00:05:08 (muokattu 10.12.2004 00:12:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näyttäisi, että naiset tulevat jotenkin jälkijunassa musiikin alueella miehiin nähden. vaikka mitään ulkonaisia syitä -kuten syrjintä yms - tähän ei ole.
 
Mielestäni ehkä hieman karkeasti sanottu.
Itse näkisin tähän erilaiset maskuliiniset ja feminiiniset kiinnostuksen aiheet.
Esim. Siinä missä miehiä ei kovin paljoa siivoojina tai kampaajina näe, ei naisillakaan ole ollut kiinnostusta esim. raksalle. Eikä näköjään harjoitella sähkökitaraa aivan virtuositeettimaiseen osaamiseen asti, toisin kuin monia muita soittimia.
(Joillakin tuo esimerkki saattaa aiheuttaa pientä kiehumista, mutta kärjistin aivan tarkoituksella).
 
En tietenkään sano, että siinä olisi jotain "hävettävää tms." (anteeksi, paremman termin puutteessa), mutta näin vain mielestäni on. Toivoisin kylläkin näkeväni enemmän osaavia naisia kitaran varressa.
 

 
Edit: Myönnän että provosoin ehkä hieman liikaa, korjasin tämän tekstin vähän neutraalimmaksi.
 
On tosi naiivia liimautua toisen torsoon, mutta seura tekee kaltaisekseen, mutta pitää silti muistaa, että elämä on laiffia ja jokainen chanssi on mahdollisuus. Kalapuikkohiustenkuivaaja mutta kun popkorni.
Chemo
07.12.2004 09:33:09 (muokattu 07.12.2004 09:47:58)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Enpä ole vielä löytänyt naiskitaristia, jonka taidot olisivatr lähellekkään esim. Vain tai Satrianin luokkaa, saati musiikki vielä yhtä hyvää. Mutta tämähän on tietysti vain makuasia. Alkää hermostuko=)
 
Millainen sen naiskitaristin pitäisi sitten olla? Pitää soittaa särösoundeilla Ibanezilla ja ängetä niin monta nuottia tahtiin kuin ikinä ehtii?
 
Sä mainitsit, että kyse on makuasioista. Tässä on mun makuni ja mun mielipiteeni: sehän kertoo vain naisten musikaalisuudesta ja hyvästä mausta etteivät he käytä aikaansa moiseen, vaan keskittyvät toisenlaisiin asioihin - kuten esimerkiksi siihen klassiseen musiikkiin. Sharon Isbinin sivuille joku olikin jo laittanut linkin.
 
Kiitos ja anteeks.
 
Edittiä: Niin siis, se mitä mun piti korostaa, oli se että kyllä niitä virtuoosinaisiakin on. Heitä vaan pääsääntöisesti kiinnostaa toisenlainen musiikki kuin sua.
 
On ihan helvetin väheksyvää kommentoida tyyliin että "naisia kiinnostaa siivoaminen ja kampaaminen", kun kerran heidän joukostaan löytyy monien eri soitinten mestareita joiden tulkinta on jotain aivan uskomatonta: mun, ja monen muun, mielestä aivan eri kiinnostavuusluokkaa kuin jonkun tilukitaristin.
 
...ja jos uskot tuon, uskot mitä vain!
Feggy
07.12.2004 10:18:11 (muokattu 07.12.2004 10:21:56)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näyttäisi, että naiset tulevat jotenkin jälkijunassa musiikin alueella miehiin nähden. vaikka mitään ulkonaisia syitä -kuten syrjintä yms - tähän ei ole.
 
Oletkohan nyt ajatellut tuon ihan loppuun asti? Jos nuorisotalossa menet naisena kitarasooloja soittelemaan, taatusti löytyy peräkammarin poikia kädet puuskassa, jotka murisevat jotakin siitä, miten naiset voisivat pysyä basisteina tai että eihän tuo ole tarpeeksi hyvän näköinen tai että vaatteet ovat liian peittävät.
 
Kyllä ainakin toistaiseksi naispuolisen rock-kitaristin pitää sietää p*askaa vähintäänkin tuplasti sen verran kuin miespuolisen vastineensa.
 
Less is more.
Chemo
07.12.2004 13:53:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

murisevat jotakin siitä, miten naiset voisivat pysyä basisteina tai että eihän tuo ole tarpeeksi hyvän näköinen tai että vaatteet ovat liian peittävät.
 
Noinhan se aika usein menee. Aika törkeän usein kommentoidaan pelkkää ulkonäköä eikä musaa huomata ollenkaan.
 
PS. Täytyykin muuten tutustua jossain vaiheessa oikein ajan kanssa Lady Bon kotisivuihin, en oo vielä ehtinyt sinne tähän mennessä eksyä...
 
PS. PS. Eikös Great Kat ole ollut kuvioissa mukana jostain 80-luvulta lähtien? Muistelen että samanlaista meininkiä olisi ollut silloinkin (jäi tosin tutustumatta sen tarkemmin; dominaattoritilumetalli ei silloinkaan ollut mun juttu :-)
 
...ja jos uskot tuon, uskot mitä vain!
murjaani
07.12.2004 20:15:03
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielestäni ehkä hieman karkeasti sanottu.
Itse näkisin tähän erilaiset maskuliiniset ja feminiiniset kiinnostuksen aiheet.
Esim. Siinä missä miehiä ei kovin paljoa siivoojina tai kampaajina näe, ei naisillakaan ole ollut kiinnostusta harjoitella sähkökitaraa aivan virtuositeettimaiseen osaamiseen asti.
(Joillakin tuo esimerkki saattaa aiheuttaa pientä kiehumista, mutta kärjistin aivan tarkoituksella).
 
En tietenkään sano, että siinä olisi jotain "hävettävää tms." (anteeksi, paremman termin puutteessa), mutta näin vain mielestäni on. Toivoisin kylläkin näkeväni enemmän osaavia naisia kitaran varressa.

 
No, minusta siinä on jotain miesten elämää rajoittavaa, että pitäisi aina olla "herrasmies" -ja jättää esim. tosiasioita siksi esiintuomatta. Muuten olen aivan samoilla linjoilla kanssasi.
 
Muuten, kun toteat erilaisista maskuliinisista ja feminiisistä kiinnostuksen kohteista, on tämä jo sellainen toteamus, joka saa jotkut naiset, mm. feministit, kimpaantumaan.
He eivät halua asettaa mitään sukupuoli(rooli)sidonnaisia lähtökohtia, vaikka sellaisia tietysti onkin olemassa.
 
Kun sanot "naisillakaan ole ollut kiinnostusta harjoitella sähkökitaraa aivan virtuositeettimaiseen osaamiseen asti", niin minä en toisaalta usko, että kysymys on sukupuolesta.
 
Koska naisilla on ollut kiinnostusta harjoittaa osaaminen huipputasolle esim. "paukuttelevan" nykymusiikin parissa vaikkapa pianossa, niin en usko, että kyseessä on sukupuoleen perustuva valinta.
 
Uskoisin enemmänkin, että kun naispuolisia kitarasankareja ei esikuviksi asti ole, niin ensimmäinen nainen, joka rohkeasti ottaa haasteen murtaa samalla padon, ja parin vuosikymmenen päästä on tiluttelevia naisia huipputasolla niinkuin muussakin musiikissa. On ollut niin miehinen laji tämä tiluttelu kitaralla!
 
murjaani
07.12.2004 20:25:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oletkohan nyt ajatellut tuon ihan loppuun asti? Jos nuorisotalossa menet naisena kitarasooloja soittelemaan, taatusti löytyy peräkammarin poikia kädet puuskassa, jotka murisevat jotakin siitä, miten naiset voisivat pysyä basisteina tai että eihän tuo ole tarpeeksi hyvän näköinen tai että vaatteet ovat liian peittävät.
 
Kyllä ainakin toistaiseksi naispuolisen rock-kitaristin pitää sietää p*askaa vähintäänkin tuplasti sen verran kuin miespuolisen vastineensa.

 
Joissain suhteessa saattaa tosiaan tulla kuraa enemmän päälle kuin miehellä, mutta on kyllä niinkin, että kun mies menee soittamaan, niin siellä naiset arvioivat kriittisesti ulkonäköä, pukeutumista, lavaesiintymistä ja enemmän tai vähemmän soittoakin. Olivat sitten peräkammarin tyttöjä tai eivät! Ja joka tapauksessa yleisöstä löytyy niitä miesfaneja, jotka diggaa sitä naiskitaristia -myös siksi että se on mimmi.
Ja samoin kuin seksikäs mies vetoaa, vetoaa seksikäs nainenkin -eli siinä mielessä ihan sama lähtökohta.
 
Vastapainoksi naispuolinen kitaristi herättää kiinnostusta, saa tilaa mediassa ja saa levytysopimuksen paljon miestä helpommin.
 
Jos on ihan jees mimmi, löytyy karismaa -on se miehellekkin tärkeää, ja löytyy oikeasti soittotekniikkaa ja muutakin taitoa, ei ole oikeasti olemassa mitään, mikä estäisi tälläistä naista menestymästä -paitsi tämä nainen tietysi itse. Eli ihan sama juttu kuin miehillä: löytyykö asennetta, joka kantaa uran vastusten kautta menestykseen.
 
Eli löytyykö sitä munaa vai ei?!
 
JC
07.12.2004 20:28:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun sanot "naisillakaan ole ollut kiinnostusta harjoitella sähkökitaraa aivan virtuositeettimaiseen osaamiseen asti", niin minä en toisaalta usko, että kysymys on sukupuolesta.
 
Miesten ja naisten eroja on tutkittu ja huomattu mm. että mies kykenee keskittymään yhteen asiaan paljon paremmin ja tehokkaammin kuin nainen. Naiset taasen ovat miehiä parempia tilanteissa, joissa pitää hallita monia eri asioita yhtäaikaa. Näin siis pääsääntöisesti. Poikkeuksiakin varmasti löytyy.
 
Kimmo72
07.12.2004 21:19:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miesten ja naisten eroja on tutkittu ja huomattu mm. että mies kykenee keskittymään yhteen asiaan paljon paremmin ja tehokkaammin kuin nainen. Naiset taasen ovat miehiä parempia tilanteissa, joissa pitää hallita monia eri asioita yhtäaikaa. Näin siis pääsääntöisesti. Poikkeuksiakin varmasti löytyy.
 
Naiset ovat siis multi-instrumentaaleina parempia kuin miehet.. Oujee :)
 
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.
Karipiirto
08.12.2004 22:18:45
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika kiintoisaa. Mulla oli yläasteaikoina sellanen moniosaaja goottipimu luokalla ja se veti kyllä paremmin ku minä siihen aikaan. Ei tiä missä se nyt menee ja miten lie kehittynyt niistä ajoista.
 
Hitto ku muistais mitä tuli sanottua... ainiin, Pastilli?
rattledad
09.12.2004 00:04:15
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Naissoolo(kitaristeja)?
 
DelRey soittaa sooloa tässä ukulelella, Steve James komppaa kitaralla:
http://delreystevejames.com/ColdMorningShout.mp3
 
Tuossa muuten vielä Kaki Kingin haastattelu:
http://www.acousticguitar.com/article/144/144,6116,FEATURE-1.asp
 
"Sometimes you're the windshield, sometimes you're the bug."
Ostinaatio
09.12.2004 02:33:56 (muokattu 09.12.2004 02:36:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miesten ja naisten eroja on tutkittu ja huomattu mm. että mies kykenee keskittymään yhteen asiaan paljon paremmin ja tehokkaammin kuin nainen. Naiset taasen ovat miehiä parempia tilanteissa, joissa pitää hallita monia eri asioita yhtäaikaa. Näin siis pääsääntöisesti. Poikkeuksiakin varmasti löytyy.
 
Nämä tutkimukset ovat niin mutua, ja lähinnä "keittiöpsykologian" puolelta. Aivosita ja niiden kehityksestä sekä toiminnasta tiedetään vähän.
 
Keskittymisen jakaantuminen voi aivan yhtä hyvin johtua kulttuurillisista seikoista. Myöskin vaikea kuvitella, millainen objektiivinen koetilanne tuon testaisi. Aivoreduktionismilla tuosta nyt ei ainakaan selvää saa.
 
Kyse on loppujenlopuksi harrastajien määrästä. Jos sähkökitaransoittoa harrastaa motivoituneesti ehkä kahdeskymmenesosa (jos sitäkään) naisia verraten miehiin, on selvää että miesten keskuudesta nousee enemmän kelvollisia kitaristeja.
 
En loppujenlopuksi usko, että kyse olisi esimerkiksi jonkinlaisesta "rajasta" joka motorisissa taidoissa tulee vastaan, sillä klassisen puolella nuo motoriset rajat mihin sähkökitarassa ylletään ovat ylittyneet jo aika reilusti.
 
Silti motorinen nopeus ei juurikaan ole se asia mitä musiikissa arvosta. Aivan yhtä paljon harjoittelua ja omaan tekniikkaansa sekä musikalisuutta vaativat kaunis ja hyvä fraseeraus, rytmitaju ja muutekin asiat.
 
Jos Satriani ja Vai nähdään sähkökitaran absoluuttisina huippuina niin... huonosti on asiat.
 
Edit: Tämän lisäksi vielä todettakoon, että ne erot mitkä ovat "keskiverto" mattimeikäläisen ja musiikkivirtuoosin välillä ovat niin huomattavan paljon suuremmat, kuin ne erot mitkä ovat keskiverto naisen ja miehen välillä, että on vaikea siltäkään kantilta kuvitella sukupuolta rajoittavana asiana.
 
"Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein
JC
09.12.2004 11:47:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nämä tutkimukset ovat niin mutua, ja lähinnä "keittiöpsykologian" puolelta.
 
Väärin. Nuo ovat todellakin tutkittuja asioita. Tietysti johtopäätökset ovat vain suuntaa-antavia, eivätkä päde suoraan yksilötasolla. Kuten kirjoitin, poikkeuksia löytyy.
 
Ostinaatio
09.12.2004 13:43:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Väärin. Nuo ovat todellakin tutkittuja asioita. Tietysti johtopäätökset ovat vain suuntaa-antavia, eivätkä päde suoraan yksilötasolla. Kuten kirjoitin, poikkeuksia löytyy.
 
Toki näitä asioita on tutkittu. Kysymys on siitä millaiset ovat valiideja johtopäätöksiä näistä tutkimuksista vedettäviksi. Aivojen toiminnan täydet lokalisoinnit ovat esimerkiksi useimmiten melko mutua.
 
Neurotieteissä kyetään tällä hetkellä tekemään lähinnä korrelaatiotutkimusta, eli kun joku ihminen tekee toimintaa y niin silloin aivossa aktivoituvat eniten kohdat x.
 
Tästä ei voi vetää juurikaan mitään johtopäätöksiä mihinkänä suuntaan. Se miten aivojen käyttömme on suuntautunut ja mihin olemme erikoistuneet voi olla hyvinkin kulttuurillista ja kasvusta riippuvaista, eikä niinkään geneettistä.
 
Jos löydät vakuuttavia tuloksia, jossa muuttujat on saatu poistettua niin olisin kyllä kiinnostunut näkemään niitä.
 
"Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein
JC
09.12.2004 15:04:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos löydät vakuuttavia tuloksia, jossa muuttujat on saatu poistettua niin olisin kyllä kiinnostunut näkemään niitä.
 
Olet varmastikin oikeassa siinä, että erot eivät johdu (välttämättä) geneettisistä syistä. Vaan onko tuolla väliä, mistä ero johtuu, jos se kuitenkin on havaittavissa?
 
Luin joitain vuosia sitten mielenkiintoisesta tutkimuksesta, joka tehtiin shakinpelaajien keskuudessa. Muistaakseni tuossa juuri haluttiin löytää vastaus siihen, miksi niin harva naispelaaja nousee taidoiltaan edes lähelle parhaita miehiä. Netissä tuosta oli jonkinlainen yhteenveto, mutta en tähän hätään muista, mistä sen löysin.
 
kimurantti1
09.12.2004 15:27:40 (muokattu 09.12.2004 15:30:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Chemo:
 
Millainen sen naiskitaristin pitäisi sitten olla? Pitää soittaa särösoundeilla Ibanezilla ja ängetä niin monta nuottia tahtiin kuin ikinä ehtii?
 
Sanoinko sinun mielestäsi noin? Kärjistä aivan omia sanomisiasi, mutta älä rupea mun sanomisiani kärjistämään tai muokkaamaan. Jos satuit lukemaan kirjoitukseni kunnolla, niin huomautin siinä, että kärjistin aika rajusti tarkoituksella, että syntyisi keskustelua, ja keskustelua näköjään syntyi.
 
On ihan helvetin väheksyvää kommentoida tyyliin että "naisia kiinnostaa siivoaminen ja kampaaminen", kun kerran heidän joukostaan löytyy monien eri soitinten mestareita joiden tulkinta on jotain aivan uskomatonta: mun, ja monen muun, mielestä aivan eri kiinnostavuusluokkaa kuin jonkun tilukitaristin.
 
Äläkä taaskaan rupea muokkaamaan mun sanojani, en sanonut noin. Oletan, että olet sen verran fiksu tyyppi, että tajusit, ettei nuo ko. ammatit liittyneet mitenkään pointtiini. Sanon tämänkin sitten toisin: Esimerkiksi naisia on näköjään kiinnostanut enemmän pianon soitto, kuin sähkökitara. Mutta kärjistin tuossakin, tarkoituksena provosoida ihmisiä keskusteluun. Sinä provosoiduit, mutta ei tarvitse silti vetää hernettä nenään=)
 
Tilukitaristit? No okei, otetaan esimerkeiksi sitten vaikkapa Pat Metheny, John Scofield ja Wes Montgomery... Oletko tyytyväinen?
 
sehän kertoo vain naisten musikaalisuudesta ja hyvästä mausta etteivät he käytä aikaansa moiseen, vaan keskittyvät toisenlaisiin asioihin - kuten esimerkiksi siihen klassiseen musiikkiin.
 
Ja klassinen musiikkiko on sitten kaiken sähköisillä soittimilla soitetun yläpuolella? =) Tiedän ettet tarkoittanut sitä, mutta jos edellytät minun kirjoituksiltani parempaa muotoilua, niin ehdottaisin että teet niin myös itse.
En silti mitenkään väheksy klassista musiikkia. Päinvastoin. Olin viime viikonloppuna kuuntelemassa Tampere-talossa Tsaikovskin 6:tta, ja (LUE:) Evelyn Glennietä (huom. nainen), maailman ainoa lyömäsoitin solisti, ja kyllä tykkäsin.
 
Murjaani:
 
Muuten, kun toteat erilaisista maskuliinisista ja feminiisistä kiinnostuksen kohteista, on tämä jo sellainen toteamus, joka saa jotkut naiset, mm. feministit, kimpaantumaan.
 
Aivan niin, ja kärjistin tarkoituksella (niin kuin varmaan huomasit jos luit tekstin kunnolla=).
 
Jos Satriani ja Vai nähdään sähkökitaran absoluuttisina huippuina niin... huonosti on asiat.
 
En muuten sanonut noin. Otin vain esimerkiksi kaksi kitaristia, jotka porukka satavarmasti tietää.
 
Tuohon psykologiseen tutkimukseen:
 
En usko, että geneettisillä asioilla on vaikutusta. Ympäristöllä sen sijaan enemmän.
Nyt tulee taas erittäin kärjistetty esimerkki josta joku taas saattaa vetää herneen nenään mutta menköön:
Luulen, että kyse on tästä "kun mun kaveri tekee/ei tee noin, niin minäkin teen/en tee noin". Kun naisten keskuudesta löytyy enemmän laulajia ja pianisteja, niin monet ajattelevat, että se voisi olla heillekkin "se juttu", kun vaikutteita kitaransoittoon ei tule niin paljoa saman sukupuolen edustajilta. Aivan puolueettomasti tutkittu asiahan on, että varhaisiässä saman sukupuolen vaikutteet ovat paljon vastakkaista sukupuolta vahvempia.
Ja neutraaliuden vuoksi voisin painottaa, että aivan sama esimerkki pätee luonnollisesti miehiin.
 
-Minun mielestäni.
 
On tosi naiivia liimautua toisen torsoon, mutta seura tekee kaltaisekseen, mutta pitää silti muistaa, että elämä on laiffia ja jokainen chanssi on mahdollisuus. Kalapuikkohiustenkuivaaja mutta kun popkorni.
Karipiirto
09.12.2004 19:48:34
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eihän tuo ollut minusta mitenkään kärjistettyä vaan täyttä asiaa. Ei kai se ole Mikään vakio että basistin lapsista tulee basisteja koska geenit niin sanovat. Minusta tuntuu että naiskitaristien "vähyys" ei ole kiinni siitä etteikö heitä olisi vaan siitä että he eivät (jostain kumman syystä) pääse pinnalle yhtä helposti kuin miespuoliset golleegansa.
Kertooko tämä jotain yhteiskuntamme yhäti kytevästä primitiivisyydestä.
 
Ajat muuttuvat, Lajit kuolevat, uusia lajeja syntyy mutta ihminen ei kasva henkisesti senttiäkään.
 
Hitto ku muistais mitä tuli sanottua... ainiin, Pastilli?
kimurantti1
10.12.2004 00:02:54 (muokattu 10.12.2004 00:11:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olet varmastikin oikeassa siinä, että erot eivät johdu (välttämättä) geneettisistä syistä. Vaan onko tuolla väliä, mistä ero johtuu, jos se kuitenkin on havaittavissa?
 
Jos sillä ei olisi väliä, niin miksi sitä sitten ylipäätään tutkittaisiin? =)
 
Myönnän, että saatoin provosoida tuolla ylempänä hieman liikaa, korjasin tekstin vähän neutraalimmaksi.
 
On tosi naiivia liimautua toisen torsoon, mutta seura tekee kaltaisekseen, mutta pitää silti muistaa, että elämä on laiffia ja jokainen chanssi on mahdollisuus. Kalapuikkohiustenkuivaaja mutta kun popkorni.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 57 8 9 10 11

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «