Aihe: Sointujen muodostaminen kitaralla | |
---|
|
Swan: Biisin sävellaji on ilman muuta A-molli. Eikö se ole G-duuri? A-doorinen olisi G-duurin 2.moodi. | Swan 25.02.2009 02:08:26 | |
|
Robert: Eikö se ole G-duuri? A-doorinen olisi G-duurin 2.moodi. Doorinen lainasointu A-mollibiisissä. "Once Lady Yuna fixes her hair, we leave!" >-)))> #26 S.M.A.K. | |
Swan: Doorinen lainasointu A-mollibiisissä. Niin... Tänhän voi nähdä monelta kantilta. Mutta jos sävellajimerkintänä olisi G-duuri (elikkäs se fis siellä viivastolla), ei sekään periaatteessa väärin olisi. Paitsi se E-sointu ei sitten sopisikaan tähän. Mutta sehän on lainattu harmonisesta a-molli -asteikosta. | Swan 26.02.2009 00:46:01 | |
|
Robert: Niin... Tänhän voi nähdä monelta kantilta. Mutta jos sävellajimerkintänä olisi G-duuri (elikkäs se fis siellä viivastolla), ei sekään periaatteessa väärin olisi. Paitsi se E-sointu ei sitten sopisikaan tähän. Mutta sehän on lainattu harmonisesta a-molli -asteikosta. Siellä kun kuitenkin on myös se F-sointu kierrossa mukana, niin doorista en tonaliteetiksi näkisi millään. "Once Lady Yuna fixes her hair, we leave!" >-)))> #26 S.M.A.K. | |
Swan: Siellä kun kuitenkin on myös se F-sointu kierrossa mukana, niin doorista en tonaliteetiksi näkisi millään. Niinpä olikin, my bad. | laakeri 03.03.2009 20:13:56 (muokattu 03.03.2009 20:15:26) | |
|
Tuota...onko näiden sointujen välisiin intervalleihin olemassa joku yksinkertainen sääntö? Otetaan esimerkki: jos minua käsketään soittamaan yksinkertainen kolmen soinnun riffi, jossa on vaikkapa soinnut A5, D5, ja C#5, homma on yksinkertainen, ja toimii. Jos haluan soittaa saman riffin käyttämällä kolmisointuja, riffi kuulostaa hyvältä kahden ensimmäisen soinnun kohdalla, mutta C#-duuri ei todellakaan kuulu joukkoon, vaan kuulostaa epämääräiseltä. Mitä en hoksaa? | |
laakeri: Tuota...onko näiden sointujen välisiin intervalleihin olemassa joku yksinkertainen sääntö? Otetaan esimerkki: jos minua käsketään soittamaan yksinkertainen kolmen soinnun riffi, jossa on vaikkapa soinnut A5, D5, ja C#5, homma on yksinkertainen, ja toimii. Jos haluan soittaa saman riffin käyttämällä kolmisointuja, riffi kuulostaa hyvältä kahden ensimmäisen soinnun kohdalla, mutta C#-duuri ei todellakaan kuulu joukkoon, vaan kuulostaa epämääräiseltä. Mitä en hoksaa? Vois miettiä vaikka näin: Mieti mitä ääniä noihin sun vitossointuihin kuuluu. Tässä tapauksessa A,E,D,C#,G#. Sit mietitään että mistä sävellajeista/moodeista kyseiset äänet löytyvätkään. No, A-duurista ainakin, ja A-duurin sointuasteet kolmisointuina ovat: A, Bm, C#m, D, E, F#, G#dim. Eli soundaa ainakin silloin sävellajin sisässä olevalta jos soitat sen C#:n mollina. Nätin äänesi, sen äänitän. | |
-RaT-: A, Bm, C#m, D, E, F#, G#dim. Eli soundaa ainakin silloin sävellajin sisässä olevalta jos soitat sen C#:n mollina. Ei tuo C#m kuulosta tuossa yhteydessä sen paremmalta. | Zeeboo 04.03.2009 13:27:01 (muokattu 04.03.2009 13:29:14) | |
|
laakeri: Ei tuo C#m kuulosta tuossa yhteydessä sen paremmalta. Koeta C#sus4
--|-5-|---|---|--- --|---|---|---|-4- --|---|---|-R-|--- --|---|---|-5-|--- --|-R-|---|---|--- --|---|---|---|---
tai C#sus2
--|-5-|---|---|--- --|-2-|---|---|--- --|---|---|-R-|--- --|---|---|-5-|--- --|-R-|---|---|--- --|---|---|---|---
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta." | Swan 04.03.2009 13:35:29 | |
|
laakeri: Ei tuo C#m kuulosta tuossa yhteydessä sen paremmalta. Hmm, mites A/C#? Kokeile vaikka tämmöisiä sormituksia: |---| |-2-| |-2-| |-2-| |-4-| |---| |---| |-5-| |-6-| |-7-| |-4-| |---| "Once Lady Yuna fixes her hair, we leave!" >-)))> #26 S.M.A.K. | laakeri 07.03.2009 23:53:04 (muokattu 08.03.2009 11:53:35) | |
|
Kiitos vastauksista, kyllä noista nyt joku ihan kelvollinen sointu löytyi. Tosin joku tuntui edelleen olevan pielessä, mutta ei sillä niin väliä. Säröllä soittaessa tuppaavat melkein kaikki soinnut kuulostamaan hirveältä muhjulta, mikä on mielestäni hieman outoa. Kysyin tästä aiheesta aiemminkin, ja puhetta oli jostain korostuvista harmonisista ylä-äänistä. Kuitenkin maailma on täynnä säröllä soitettuja kappaleita joissa käytetään muitakin kuin voimasointuja. Oikeastaan ainoat säröllä toimivat soinnut näin äkkiä mietittynä ovat D-duuri, voimasoinnut, ja invertoidut vitoset. Paskat kamat? Eihän Squier+Microcube nyt mikään paras kombinaatio ole, mutta ei kyllä huonoinkaan. On alkanut ärsyttämään, kun treenaan kappaleita joissa pitäisi säröllä saada sointua ulos, mutta vahvistimesta tuleva möly ei muistuta haluttua sointua kuin etäisesti.
edit: no laitteistostahan se kiinni on, mistä muusta. Sarjassamme "keskiyön kysymyksiä". | |
Voi olla että olen hidas tajuamaan, mutta miten kun tuossa taulukossa.. -|--4--|-----|--5--|-----|--6--|-----|--7--|--*--|-----|--2--|-----|--3--|--4--|- -|--*--|-----|--2--|-----|--3--|--4--|-----|--5--|-----|--6--|-----|--7--|--*--|- -|-----|--6--|-----|--7--|--*--|-----|--2--|-----|--3--|--4--|-----|--5--|-----|- -|-----|--3--|--4--|-----|--5--|-----|--6--|-----|--7--|--*--|-----|--2--|-----|- -|-----|--7--|--*--|-----|--2--|-----|--3--|--4--|-----|--5--|-----|--6--|-----|- -|--4--|-----|--5--|-----|--6--|-----|--7--|--*--|-----|--2--|-----|--3--|--4--|- ..on perussävelenä C, miten nuo muut numerot (intervallit ?) menisivät sitten jos perussävel olisi esim. G? O_o | |
Tjero: Voi olla että olen hidas tajuamaan, mutta miten kun tuossa taulukossa.. -|--4--|-----|--5--|-----|--6--|-----|--7--|--*--|-----|--2--|-----|--3--|--4--|- -|--*--|-----|--2--|-----|--3--|--4--|-----|--5--|-----|--6--|-----|--7--|--*--|- -|-----|--6--|-----|--7--|--*--|-----|--2--|-----|--3--|--4--|-----|--5--|-----|- -|-----|--3--|--4--|-----|--5--|-----|--6--|-----|--7--|--*--|-----|--2--|-----|- -|-----|--7--|--*--|-----|--2--|-----|--3--|--4--|-----|--5--|-----|--6--|-----|- -|--4--|-----|--5--|-----|--6--|-----|--7--|--*--|-----|--2--|-----|--3--|--4--|- ..on perussävelenä C, miten nuo muut numerot (intervallit ?) menisivät sitten jos perussävel olisi esim. G? Perussävelenä ei oikeastaan ole C, vaan * on perussävel ja tuota kaaviota pitää soveltaa liikuttaen tarpeen mukaan ylös tai alas. Esim. G:n suhteen olisi ylimmällä (ja alimmalla) kielellä oleva * nauhalla numero 3, tähän tapaan: -|-----|--7--|--*--|-----|--2--|-----|--3--|--4--|- -|--4--|-----|--5--|-----|--6--|-----|--7--|--*--|- -|-----|--2--|-----|--3--|--4--|-----|--5--|-----|- -|-----|--6--|-----|--7--|--*--|-----|--2--|-----|- -|-----|--3--|--4--|-----|--5--|-----|--6--|-----|- -|-----|--7--|--*--|-----|--2--|-----|--3--|--4--|- Eli tuo laajempi kaavio aloitettuna vähän ylempää (nauhalta 6 alkaen). Intervallisuhteet ovat aina samat, vain "aloituskohta" muuttuu. "Puh tiesi mitä tarkoitti, mutta koska hän oli pieniälyinen karhu, hän ei osannut sitä kertoa." | |
yksinkertainen kolmen soinnun riffi, jossa on vaikkapa soinnut A5, D5, ja C#5, A - D - C#m7 ? Ehkä kannattaisi laajentaa niitä kolmisointuja, että äänet erottuu paremmin ? Basson kanssa ainakin, joku "Am = A-C-E" ja menee vähän mössöksi. "A-E-C" ja alkaa kuulostaa selkeämmältä. Toinen juttu on se tapa, jolla soittaa. Jos vaan hakkaa kaikkia soinnun nuotteja kokoajan, niin se kyllä kuulostaa, sitten myös siltä. Ittellä tommonen (A-molli) kuvio, voisi ehkä olla |: A - E+C - A+E - E+C :| tapainen (ja näköjään on). | Tjero 23.05.2009 08:20:18 (muokattu 15.06.2009 11:01:51) | |
|
Pande: Perussävelenä ei oikeastaan ole C, vaan * on perussävel ja tuota kaaviota pitää soveltaa liikuttaen tarpeen mukaan ylös tai alas. Esim. G:n suhteen olisi ylimmällä (ja alimmalla) kielellä oleva * nauhalla numero 3, tähän tapaan: -|-----|--7--|--*--|-----|--2--|-----|--3--|--4--|- -|--4--|-----|--5--|-----|--6--|-----|--7--|--*--|- -|-----|--2--|-----|--3--|--4--|-----|--5--|-----|- -|-----|--6--|-----|--7--|--*--|-----|--2--|-----|- -|-----|--3--|--4--|-----|--5--|-----|--6--|-----|- -|-----|--7--|--*--|-----|--2--|-----|--3--|--4--|- Eli tuo laajempi kaavio aloitettuna vähän ylempää (nauhalta 6 alkaen). Intervallisuhteet ovat aina samat, vain "aloituskohta" muuttuu. Eli jos haluaa esim. F-soinnun niin tuota taulukkoa "siirretään ylöspäin" näin? -|--*--|-----|--2--|-----|--3--|--4--|-----|--5--|-----|--6--|-----|--7--|--*--|- -|--5--|-----|--6--|--7--|--*--|-----|--2--|-----|--3--|--4--|-----|--5--|-----|- -|-----|--3--|--4--|-----|--5--|-----|--6--|-----|--7--|--*--|-----|--2--|-----|- -|-----|--7--|--*--|-----|--2--|-----|--3--|--4--|-----|--5--|-----|--6--|-----|- -|--4--|-----|--5--|-----|--6--|-----|--7--|--*--|-----|--2--|-----|--3--|--4--|- -|--*--|-----|--2--|-----|--3--|--4--|-----|--5--|-----|--6--|-----|--7--|--*--|- Vai olenko nyt aivan kuutamolla? :D O_o | |
Tjero: ...Vai olenko nyt aivan kuutamolla? :D Vähän, muttet kokonaan Tuossa oikaistu versio F:stä. Merkkasin b7:n ja Maj7:n erikseen, joten tuosta tulee kartat FMaj7:lle, F7:lle, F-duurille ja F-miksolyydiselle...
-|--*--|-----|--2--|-----|--3--|--4--|-----|--5--|-----|--6--|-b7--|-Maj7|--*--|- -|--5--|-----|--6--|-b7--|-Maj7|--*--|-----|--2--|-----|--3--|--4--|-----|--5--|- -|-----|--3--|--4--|-----|--5--|-----|--6--|-b7--|-Maj7|--*--|-----|--2--|-----|- -|-b7--|-Maj7|--*--|-----|--2--|-----|--3--|--4--|-----|--5--|-----|--6--|-----|- -|--4--|-----|--5--|-----|--6--|-b7--|-Maj7|--*--|-----|--2--|-----|--3--|--4--|- -|--*--|-----|--2--|-----|--3--|--4--|-----|--5--|-----|--6--|-b7--|-Maj7|--*--|-
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta." | tuomas30 24.07.2009 18:15:34 (muokattu 24.07.2009 18:16:32) | |
|
Luenko aivan väärää ketjua jos olen täysin aloittelija? Jotenkin vaan masentaa kun lukee tällaista että pitäskö tämäkin hallita :S osaan nyt nuo 15 aloittelijan sointua ulkoa, mutta nyt se ei enää kuulostakaan niin hienolta saavutukselta | |
tuomas30: Luenko aivan väärää ketjua jos olen täysin aloittelija? Jotenkin vaan masentaa kun lukee tällaista että pitäskö tämäkin hallita :S osaan nyt nuo 15 aloittelijan sointua ulkoa, mutta nyt se ei enää kuulostakaan niin hienolta saavutukselta Ei se niin vaikeaa ole loppujen lopuksi, jos ymmärtää miten nuo kaikki liittyvät toisiinsa. Kannattaa aloittaa intervallien opettelemisella, vaikka ihan C-duuriasteikkoa käyttäen esimerkkinä. Sitten kun ymmärtää ne niin voi opetella noi sointujen muodostamiset. Sen jälkeen ei enää tarvitse opetella yksittäisiä sointuja ulkoa. | |
tuomas30: Luenko aivan väärää ketjua jos olen täysin aloittelija? Et varmaan. Jotenkin vaan masentaa kun lukee tällaista että pitäskö tämäkin hallita :S Harvassa ovat ne tyypit jotka hallitsee kaiken... ...osaan nyt nuo 15 aloittelijan sointua ulkoa, mutta nyt se ei enää kuulostakaan niin hienolta saavutukselta Tuo on jo aika paljon. Siinä vaiheessa kun on perusteellisen tyytyväinen itseensä, on kehitys pysähtynyt. Aina pitäisi löytyä uutta ja uuden oppiminen on yksi tämän homman parhaita juttuja. Mun mielestä. "Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta." | |
Am+7: e--- h-1- g-2- d-3- a-0- e--- Olenko käsittänyt oikein? | « edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|
|
|