Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: jazz-kitaroinnista
1 2 3 4 5
antnis
11.11.2016 11:23:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä jatsiakin voi nuoteista soitella, jos ei tarvi improta. Tabulatuurit muuten keksittiin joskus 1300-luvun alussa kait.
 
arc
16.11.2016 10:38:44 (muokattu 16.11.2016 10:39:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teoria on taiteessa kuin taiteessa vain havaitun pukemista sääntörakenteiksi ja näiden rakenteiden käyttöä työkaluna luomisprosessissa tai analyysissä. Joskus pohjalta saattaa löytyä universaalimpi laajempi säännöstö, kuten matematiikka, joka tukee (ja on implisiittisesti myös luonut) jonkun taidetyypin estetiikkasääntöjä.
 
Ei siis pitäisi olla mitään ihmeellistä siinä, että joku pystyy jazzaamaan teorisoimatta asioita, koska se musiikki on ollut olemassa ennen sitä teoriaa, ei toisin päin. Se vain tarkoittaa sitä, että kyseinen soittaja luonnostaan ja kenties tiedostamatta sisäistää samanlaiset säännöt ja mekanismit.
 
Koska tähän ei kovinkaan moni pysty, on teorian opiskelu hyvinkin suositeltavaa. Eikä se varmaan haitaksi ole näille uskomattomille lahjakkuuksillekkaan ymmärtää ja hahmottaa sääntöinä, mitä itse tekevät. Helppo tapa ainakin rikkoa omia maneereitaan.
 
Omalla kohdalla olen joutunut hyvinkin teoreettisesti lähestymään jazzailua, jotta olen edes voinut hahmottaa ne mekanismit, jotka tekevät jazzista mun korvaan jazzia. Olen siis tällä hetkellä vahvasti apinointilinjalla. Muutama vuosikymmen tässä varmaan menee, että mitään järkevää syntyy.
 
Juzpe
16.11.2016 12:16:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

arc:
 
Koska tähän ei kovinkaan moni pysty, on teorian opiskelu hyvinkin suositeltavaa. Eikä se varmaan haitaksi ole näille uskomattomille lahjakkuuksillekkaan ymmärtää ja hahmottaa sääntöinä, mitä itse tekevät. Helppo tapa ainakin rikkoa omia maneereitaan.

 
Valitettavan monesti teorian opettelussa unohtuu se opitun teorian soveltaminen käytäntöön. Aina kun ottaa uuden satsin teoriaosaamista haltuun, pitäisi sitä mahdollisimman varhaisessa vaiheessa alkaa soveltaa oman instrumenttinsa kanssa käytännön tilanteissa havaitakseen, mistä on oikeasti kyse.
 
Käytäntö ja teoria on teoriassa sama asia, käytännössä ei.
 
Töissä "Oikeasti muusikot panee vain kaikkein parhaita naisia" - Laulava Kylätohtori
arc
16.11.2016 12:27:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzpe: Valitettavan monesti teorian opettelussa unohtuu se opitun teorian soveltaminen käytäntöön. Aina kun ottaa uuden satsin teoriaosaamista haltuun, pitäisi sitä mahdollisimman varhaisessa vaiheessa alkaa soveltaa oman instrumenttinsa kanssa käytännön tilanteissa havaitakseen, mistä on oikeasti kyse.
 
Käytäntö ja teoria on teoriassa sama asia, käytännössä ei.

 
Joo oon samaa mieltä. Joskin sen teorian soveltaminen soitossa voi aluksi olla aika hankalaa, jos soitinta on lähestynyt eri tavoin. Pala palalta sitä kuitenkin on hyvä ajaa sisään. Itse olen useasti törmännyt tilanteeseen, jossa teorian avulla olen ymmärtänyt miksi jokin likki tai asia jota olen jo pitkään käyttänyt toimii.
 
Jucciz
16.11.2016 13:48:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzpe: Valitettavan monesti teorian opettelussa unohtuu se opitun teorian soveltaminen käytäntöön. Aina kun ottaa uuden satsin teoriaosaamista haltuun, pitäisi sitä mahdollisimman varhaisessa vaiheessa alkaa soveltaa oman instrumenttinsa kanssa käytännön tilanteissa havaitakseen, mistä on oikeasti kyse.
 
Käytäntö ja teoria on teoriassa sama asia, käytännössä ei.

 
Jep. Ja ennen kaikkea, ei välttämättä kannata ahmia kerralla yhtään isompaa palaa teoriaa kuin mitä on valmis ymppäämään osaksi omaa soitannollista ilmaisuaan. Hedelmät jäävät melko suurella todennäköisyydellä raaoiksi tai kokonaan versomatta, jos pystymettästä ahmii muutamasatasivuisen jazz-teoriaoppaan.
 
Pieni pala kerrallaan: vaikka yksi sointuhajotus, yksi rytmillinen idea tai yksi melodinen oivallus. Ja kun se on luonteva osa omaa sanavarastoa, seuraavan kimppuun.
baron
16.11.2016 22:33:24 (muokattu 16.11.2016 22:34:08)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten mä treenaan uuden jazzpiisin:
1. Ensin sointufunktioiden analyysi
2. Niiitten perusteella asteikot.
3. Sitten sointujen päälle oikeita asteikkoja ja asteikkoarpeggioita
4. Sitten aletaan oikeasti soittaa ja periaatteessa "unohdetaan" edellä mainitut mutta toivotaan että oleellinen olisi kuitenkin jäänyt selkäytimeen.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Kasu-_-
05.12.2016 10:18:46
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Miten mä treenaan uuden jazzpiisin:
1. Ensin sointufunktioiden analyysi
2. Niiitten perusteella asteikot.
3. Sitten sointujen päälle oikeita asteikkoja ja asteikkoarpeggioita
4. Sitten aletaan oikeasti soittaa ja periaatteessa "unohdetaan" edellä mainitut mutta toivotaan että oleellinen olisi kuitenkin jäänyt selkäytimeen.

 
https://www.coursera.org/learn/jazz-improvisation/
 
Tällä verkkokurssilla tuntui olevan pääpiirteittäin samantyylinen lähtökohta ja ihan hyvältä tuntui asiasta vähän tietämättömällekin. Ylitääpään näillä verkkokursseilla tuntuu usein oppivan (vähintään pinnallisesti) saman, mikä on selitetty jossain 1000-sivuisessa opuksessa vaikeaselkoisemmin ja tarkemmin. Ja aikaa kuluu noin kuukausi vs. vuosi.
 
Talgron
26.01.2017 12:23:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla olis kysymys jazz musiikkiin liittyen. Soinnuista sen verran haluaisin tietää että onko nuo kuviot liikuteltavissa pitkin kaulaa? Skaalat on hallussa joten tiedän missä mikäkin sointujuuri on. Hämää vain kun netistä etsii tietoa niin missään ei puhuta liikuteltavista kuvioista ja kaikki taulukot pyörii C:n ympärillä... Mitään musiikkia pelkällä C:llä soiteta, paitsi ehkä jotain nyky pilipali konemusiikkia :D
 
Peu
26.01.2017 13:21:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Talgron: Mulla olis kysymys jazz musiikkiin liittyen. Soinnuista sen verran haluaisin tietää että onko nuo kuviot liikuteltavissa pitkin kaulaa? Skaalat on hallussa joten tiedän missä mikäkin sointujuuri on. Hämää vain kun netistä etsii tietoa niin missään ei puhuta liikuteltavista kuvioista ja kaikki taulukot pyörii C:n ympärillä... Mitään musiikkia pelkällä C:llä soiteta, paitsi ehkä jotain nyky pilipali konemusiikkia :D
 
En nyt ihan ymmärtänyt mitä tuolla tarkoitit, mutta siis kitarahan on siitä hupaisa soitin, että jos siirrät sitä sointua sellasenaan ympäri kaulaa nii sävellajihan siinä vain muuttu ja se mikä toimii kolmannella välillä toimii sellaisenaan viidennelläkin, såvellaji vain muuttuu. Jos siis tätä tarkoitit.
 
Sointujen käännökset onkin sitten asia erikseen jos sitä hait. Periaate siis se, että vaikka Amaj7 voi soittaa eri paikasta eri tavalla. Noihin löytyy varmasti taulukoita googlaamalla.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «