Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Richie Sambora
1 2 3 4 5
Michi
30.05.2004 18:29:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pirun kova kepittäjä mielestäni.
 
Ja mikä parasta, malttaa "olla soittamatta", soittaa vaan sen, minkä biisi vaatii, ja tekee senkin tyylillä. Omalla, tunnistettavalla ja bändille sopivalla tyylillä.
 
Parasta A-ryhmää.
 
-Up The Irons!-
ragdell
31.05.2004 11:04:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

täysin samaa mieltä edellisen kanssa.
 
juji82
10.11.2008 21:27:15 (muokattu 10.11.2008 21:38:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä, ketju on vanha mutta pannaas yks pätkä jakoon mihin törmäsin.
Kyseessä ehkä meitsin nro 1 suosikkikitaristi.
On sopivasti blues ja rock hyvällä maulla!
 
Tyhmä kysymys: Jos haluan oppia soittelemaan vastaavanlaisia juttuja
niin suositteletteko aloittamaan noilla blues-kuvioilla ja taitojen karttuessa enemmän rock-meininkiin
(Vaikkapa Samboran soolo tai Bon Jovi-tuotanto)
jos näitä nyt voisi näin eritellä??:)))
 
http://www.youtube.com/watch?v=Y26yxO-fQbk
 
tilujätkä
10.11.2008 21:42:47 (muokattu 10.11.2008 21:47:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oho, pari kk taaksepäin kun selailin youtubea niin ei tahtonut löytyä ritchien soolojuttuja pahemmin keikkataltiointeina. Kiitokset postauksesta!
 
Ja kysymykseesi mutulla voisin sanoa että kuuntele vain paljon sitä musiikkia mitä haluat soittaa niin kyllä se siitä tarttuu soittoonkin. ;)
 
Edit: 5v vanhoihin postauksiin voisin sen verran kommentoida, että jossain haastattelussa ritcie oli sanonut että se ei soita sooloja joissa se näyttää kaiken mitä osaa, vaan soittaa sellaisen soolon kuin siihen biisiin sopii. Sehän se pääasia on minunkin mielestäni. Loistava kitaristi!! Tulee hyvänä kakkosena heti claptonin jälkeen.
 
Apricot
12.11.2008 19:30:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On sopivasti blues ja rock hyvällä maulla!
 
Vähän niinkuin Gary Moore - tai oiskohan Moore kuitenkin vetänyt tuon tiukemmin.
 
Hyvä kitarasoundi oli Ritchiellä, ja laulu myös. Mutta koska se skeba oli niin pinnassa tuossa näytteessä, niin väkisinkin tarttui korvaan että eipä siellä soolossa tainnut olla yhtäkään erityisen hienoa fraasia. Plussaa kuitenkin takki auki ja raamit kaulassa -asenteesta. Niin sitä pitäisi pienemmissäkin piireissä, heittäytyä täysillä.
 
Tyhmä kysymys: Jos haluan oppia soittelemaan vastaavanlaisia juttuja
niin suositteletteko aloittamaan noilla blues-kuvioilla ja taitojen karttuessa enemmän rock-meininkiin
(Vaikkapa Samboran soolo tai Bon Jovi-tuotanto)

 
Ei ole tyhmä kysymys ollenkaan. Jos tykkäät Ritchie Samboran soitosta ja haluat kuulostaa itse samalta, niin kannattaa:
 
1) kopioida Ritchien sooloja tai ainakin pätkiä niistä, sekä
 
2) kopioida Ritchien omia esikuvia, kuten Eric Claptonia. Samaan settiin varmaan sopii esim. The Eagles (Joe Walsh & Don Felder), Lynyrd Skynyrd, Aerosmith (Joe Perry) ja vaikkapa Eddie Van Halen siltä osin kuin soitto ei ole tappingia. Uskon että noista saat aikaiseksi hyvän Sambora-keitoksen.
 
Eli käy suoraan käsiksi siihen mikä eniten kiinnostaa. Bon Jovin levyt esiin, sitten selataan kaikki biisit läpi ja pannaan muistiin parhaat soolot, ja sitten opetellaan ne aloittaen kaikkein parhaasta.
 
juji82
13.11.2008 05:39:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän niinkuin Gary Moore - tai oiskohan Moore kuitenkin vetänyt tuon tiukemmin.
 
Hyvä kitarasoundi oli Ritchiellä, ja laulu myös. Mutta koska se skeba oli niin pinnassa tuossa näytteessä, niin väkisinkin tarttui korvaan että eipä siellä soolossa tainnut olla yhtäkään erityisen hienoa fraasia. Plussaa kuitenkin takki auki ja raamit kaulassa -asenteesta. Niin sitä pitäisi pienemmissäkin piireissä, heittäytyä täysillä.
 

 
Ei ole tyhmä kysymys ollenkaan. Jos tykkäät Ritchie Samboran soitosta ja haluat kuulostaa itse samalta, niin kannattaa:
 
1) kopioida Ritchien sooloja tai ainakin pätkiä niistä, sekä
 
2) kopioida Ritchien omia esikuvia, kuten Eric Claptonia. Samaan settiin varmaan sopii esim. The Eagles (Joe Walsh & Don Felder), Lynyrd Skynyrd, Aerosmith (Joe Perry) ja vaikkapa Eddie Van Halen siltä osin kuin soitto ei ole tappingia. Uskon että noista saat aikaiseksi hyvän Sambora-keitoksen.
 
Eli käy suoraan käsiksi siihen mikä eniten kiinnostaa. Bon Jovin levyt esiin, sitten selataan kaikki biisit läpi ja pannaan muistiin parhaat soolot, ja sitten opetellaan ne aloittaen kaikkein parhaasta.

 
Aivan, olis varmaan hienosti vetänyt. Mutta vaikka Gary Moorea fanitankin niin välillä sortuu liikaa heavykitaramaisiin juoksutteluun, joka ei sovi IMO kaikkiin blueshenkisiin juttuihin. Yksittäisten lickien hyvyys onkin eri kysymys, tavallaan ei ne niin kaikki lickit niin erikoisia olleet, mutta kuten sanoit niin oikealla asenteella ja tatsilla kitaraan on iso merkitys!
 
Onhan mulla samat jumalat kuin muillakin. 3 Kingiä, Clapton, Hendrix, SRV, Hardrock-puolella Van Halen, Slash ym...näitä siis kanssa kuuntelen ja sieltä yritän ammentaa - tällä hetkellä on nuo Samboran jutut tuntuneet mukavilta ja joitain olen soittanutkin, vaikka vähän huonolla menestyksellä...noh alottelija olen.
 
Pitää rueta tarkemmin nappailemaan noita BJ-fraaseja, jospa se sieltä tarttuis.
Niin ja varmaan on "kovempia kepittäjiä" kuin Sambora, arvostus lähtee siitä miten hyviä biisejä ja hyvin biiseihin sopivia juttuja se tekee ja osaa olla myös taustalla..
 
L.H
13.11.2008 19:27:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän Richie on kova jätkä. Itse tosin tykkään lähinnä tosta vanhemmasta bon jovista ja soolo matsku on jäänyt vähemmälle kuuntelulle. Oli kyllä naurussa pitelemistä kun tällä oli puhetta tyylikkyydestä ja sitten youtubesta pomppasi melkein ensimmäisenä tämä vastaan->http://www.youtube.com/watch?v=SY05NgY-uh8&feature=related :D
 
juji82
13.11.2008 20:00:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän Richie on kova jätkä. Itse tosin tykkään lähinnä tosta vanhemmasta bon jovista ja soolo matsku on jäänyt vähemmälle kuuntelulle. Oli kyllä naurussa pitelemistä kun tällä oli puhetta tyylikkyydestä ja sitten youtubesta pomppasi melkein ensimmäisenä tämä vastaan->http://www.youtube.com/watch?v=SY05NgY-uh8&feature=related :D
 
Arvasin, että olis pitänyt tarkentaa...Joo eikö oo tosi tyylikäs juttu:))))
 
Noh sanotaan tyylikäs vuoden 1990 jälkeen, vähemään aineita ja enemmän fiilistä. Onhan ne vanhat BJ-jutut hyviä, vaikkapa New Jersey ja Slippery When Wet.
 
wakichachi
18.11.2008 18:18:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuunnelkaa you give love a bad name:n alku melodiasoolo ei tarvii soittaa nopeasti ilman että kulostaa hyvältä jumalauta siinä se ei ees käytä mitään teknisiä kikkoja paitsi bendausta!!!!!!!!
 
juji82
27.01.2009 21:43:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tutkailin löytyskö itse Kingiltä uutta näkemätöntä live-juttua ja tämmönen löyty:
 
http://www.youtube.com/watch?v=DGPB52x7-00
 
Apricot
28.01.2009 01:57:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tutkailin löytyskö itse Kingiltä uutta näkemätöntä live-juttua ja tämmönen löyty:
 
http://www.youtube.com/watch?v=DGPB52x7-00

 
Ei voi kuin ihmetellä tuota Samboran tyylitajua ;)
 
juji82
29.01.2009 14:05:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei voi kuin ihmetellä tuota Samboran tyylitajua ;)
 
Mitä meinaat?
Eihän tuo kokonaisuus rasvatusti toimi, mutta....
 
juji82
31.01.2009 13:00:34 (muokattu 31.01.2009 13:22:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pistetääs vielä yksi tosi huono ja tyylitön veto...
 
http://www.youtube.com/watch?v=dIQKrrC8DNc
 
Muuten hupi BB antoi uuden nimen, Rick:)
 
Apricot
31.01.2009 15:34:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä meinaat?
 
Sanotaan diplomaattisesti, että blues on hyvin laaja käsite, mikä sallii monenlaisia lähestymistapoja. Mutta jos olisin B.B. Kingin kanssa samalla lavalla, niin miettisin kuitenkin toisen kerran sitä mössösäröä - mikä olisi helpoin tapa välttyä teiniblues meiningiltä. Ja jos pitää Claptonia yhtenä suurimmista idoleistaan, niin sen soisi kuuluvan myös soitossa :)
 
juji82
31.01.2009 18:32:15 (muokattu 31.01.2009 18:42:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Teiniblueshan" on ainut ja oikea blues:)
Ei siksikään, onhan tuo hyvä pointti. Soundeissa on aikamoinen kontrasti ja kun klassikoita vedellään niin voisihan sen huomioida.
Mulla on vissiin teinikorvat kun en ajatellut asiaa noin heti..mutta nämähä on makuasioita, joten näistä on hyvä kiistellä!
 
Toisaalta eihän BB Kinginkään välttämättä soundiansa vaihtais jonkin toisen kitaristin mukaan. Tai vaikka Angus Young, ainahan se kuulostaa samalta?
Eikä tuo Samboran soitto olekaan mielestäni Claptonin fiiliksen/sävelkulkujen tasolla,
mutta on siinä jotain parempaakin, räväkkyyttä yms./tms...
 
Eikös kaverin idoleita ole myös Hendrix,Page,SRV yms. jantterit, eli kai sillä on muitakin vaikuttajia.
Mun mielestä se muuten kuulostaa monesti Van Halenilta ilman tappinkia joillain vanhemmilla levyillä ainakin. Harmonikseja käyttelee samantyylisesti.
 
Apricot
31.01.2009 22:03:51 (muokattu 31.01.2009 22:07:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä se muuten kuulostaa monesti Van Halenilta ilman tappinkia joillain vanhemmilla levyillä ainakin. Harmonikseja käyttelee samantyylisesti.
 
Munkin mielestä joo. Ja käytti kelluvaa kampea koko 80-luvun kiintiön täyteen:)
 
Samborahan soittaa hienosti omillaan ja Bon Jovin levyillä, ei siinä mitään. Tuossa vain oli NIIN räikeä rinnakkainasettelu, että Samboran bluessi ei menny mulle läpi alkuunkaan. Ajatella, blueskitaran legenda siinä vieressä. Mutta ehkä Sambora olikin niin paskana siinä tilanteessa, ettei saanut soundiaan haltuun. Yhtään hyvää / ehjää / taimissa olevaa / vireessä olevaa fraasia ei tullut.
 
Pistää vaan miettimään, että onkohan sitä bluesia tsekattu alun perinkään yhtään. Ei sillä, että pitäisi B.B. Kingin takia yrittää kuulostaa erilaiselta kuin muuten. Mutta mun mielestä jonkinasteinen sähköbluesin perusjuttujen osaaminen kuuluu rock-kitaristin perustaitoihin. Siis muidenkin juttujen kuin mollipentatonisen kelaaminen edestakaisin, tai kaikkein kliseisimpien Chuck Berry -fraasien toistaminen. Että olisi niinkuin vähän ajatusta siinä mitä soittaa, joku melodinen idea tai jotain. Jos Samboran "oma soundi" on vaikkapa Marshall säröt täysillä ja Gibsonin talla-humbucker, niin sillä ei ole mun mielestäni mitään itseisarvoa tuollaisessa tilanteessa. Kuten aiemmin olen tässä ketjussa tullut kirjoittaneeksi, niin Gary Moore saa samalla setillä kummasti jämäkämpää bluesia aikaiseksi.
 
Musta on vaan nastaa nähdä noita nimimiehiäkin välillä siinä tilanteessa ettei oikein soitto lähde:) Jos joku miettii, että miksi mä jaksan tässä kritisoida Samboraa, niin mulla on vain sellainen perusviesti että kannattaa suhtautua esikuviinkin tietyllä kritiikillä. Joku voi olla profeetta omalla maallaan, mutta kaikkeen ei ole kultaista kosketusta. Paitsi Guthrie Govanilla ;) Esim. känninen Slash olisi varmasti munannut itsensä tuossa tilanteessa, vaikka onkin mun suurimpia sankareitani.
 
--Tomppa--
02.02.2009 16:51:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Samboran sooloiluhan kuulosti vähän ku mä soittaisin.
 
Mut vaan ihan vähän.
 
Mutta se pääsi hyvään kotiin, hyvään kotiin se pääsi.. ihan varmasti se on hyvä koti mihin se pääsi, hyviä tyyppejä, mukavia poikia olivat.. hyvään kotiin, hyvään kotiin pääsi Marshall. - JCM
juji82
02.02.2009 18:08:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Samboran sooloiluhan kuulosti vähän ku mä soittaisin.
 
Mut vaan ihan vähän.

 
Heh. Hyvässä, pahassa vai molemmissa..? ::)
 
--Tomppa--
03.02.2009 19:21:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heh. Hyvässä, pahassa vai molemmissa..? ::)
 
Pahassa : )
 
Mutta se pääsi hyvään kotiin, hyvään kotiin se pääsi.. ihan varmasti se on hyvä koti mihin se pääsi, hyviä tyyppejä, mukavia poikia olivat.. hyvään kotiin, hyvään kotiin pääsi Marshall. - JCM
kimurantti1
03.02.2009 19:27:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paitsi Guthrie Govanilla ;)
 
Hehe, tökkisköhän vähän. :-)
 
Ei Guthrienkaan soitto mitään loistavaa suurimman osan ajasta ole. Teknisesti virheetöntä paahtoa, mutta ei sillä ainakaan niissä bluesjamtracksin-pätkissä (tai muutamassa kuulemassani omasa biisissäänkään) asiasisältöä mitenkään loputtomasti ole.
 
Käykää kuuntelemassa Piecemakerin uutta EP:tä: http://www.piecemakerband.com
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «