Aihe: Soittotekniikoita ja muita kikkoja | |
---|
|
Plektran asento pinch harmonic:eja soittaessa: Plektrakäden asento kannattaa "peruksena" pitää semmoisena, että peukalo on aika lähellä plekun kärkeä. Kyynärvartta (tai rannetta) kiertämällä peukalon saa osumaan kieleen ilman, että sormien asentoa tarvitsee juurikaan muuttaa. Ja huom kiertäminen EI tarkoita kääntämistä ylös tai alas, vaan kiertämistä akselinsa ympäri. Voipi katsoa vaikka vibrato-artikkelista lisäselostusta. Visit http://www.helionprog.com |
Tanu 31.08.2003 14:35:14 | |
|
Pirun hyvä FAQ kyllä, plussaa ropisi jokaiselle osiolle. Sen verran voisi huomauttaa, että monesti vibratoon pätee sama asia kuin pikkaamiseenkin: oikeaoppisesti homma tapahtuu kyynärvarren liikkeellä, mutta usein näkee ranteella tai sormella aikaan saadun vibraton olevan käytössä. Jälleen kerran makuasia ja tapauskohtainen juttu. Se siitä sitten. Saatanan tylsä peruspeelo. |
|
Sen verran voisi huomauttaa, että monesti vibratoon pätee sama asia kuin pikkaamiseenkin: oikeaoppisesti homma tapahtuu kyynärvarren liikkeellä, mutta usein näkee ranteella tai sormella aikaan saadun vibraton olevan käytössä. Jälleen kerran makuasia ja tapauskohtainen juttu. Juu, varsinkin pinch harmonic-tapauksessa sormella tehty vibra on hyvä hallita. Visit http://www.helionprog.com |
JMP 02.09.2003 12:44:12 | |
|
Oliskohan sulla jotain esimerkkiä jossa Samboran bendit menee "reisille"? Itselleni ei Samboran bendaaminen ole juuri koskenut korvaan, ainakaan vireisyyden puolesta. Veikkaan että tarkoitti että tuo täppäys bendiin on melkein joka soolossa? En siten tiedän kun aivan älyttömästi viime aikoina ole Bon Jovia tai Samboraa kuunnellut saati soitellut.. Pitäis varmaan verestää korvia.. siis muistia. |
Tanu 02.09.2003 18:22:25 | |
|
Juu, varsinkin pinch harmonic-tapauksessa sormella tehty vibra on hyvä hallita. Jeps. Ja eikös tuo B.B Kingin legendaarinen vibra juuri ole jonkinlainen sormen pistoliike? Varma en asiasta ole. Se siitä sitten. Saatanan tylsä peruspeelo. |
|
Juu hyvää juttua...Toki on olemassa montaa koulukuntaa...Randy Rhoads kannattaa toki mainita tappingin yhteydessä,.,.,. On muuten hassua opetella jotain uudestaan, siis toisella tavalla soittamaan...kuten esim. tuo economy tyyli........ |
|
Keksinpä tuossa kitaralla hauskan 'ärrä-vikatehosteen' :D Näppät nuotin, samalla kun liutat sitä 1 tai 1½ askelta ylöspäin, sukellat kammella alaspäin ja palautat sen sopivassa kohtaa. Aika epäselvä selitys, mutta kokeilkaa ihmeessä. Keep your Eyes Wide Open, Moonchild.
We're going to Level Five to see One More Red Nightmare.
But first you must eat your Cat Food. |
|
Keksinpä tuossa kitaralla hauskan 'ärrä-vikatehosteen' :D Näppät nuotin, samalla kun liutat sitä 1 tai 1½ askelta ylöspäin, sukellat kammella alaspäin ja palautat sen sopivassa kohtaa. Aika epäselvä selitys, mutta kokeilkaa ihmeessä. tuli tuosta mieleen semmonen juttu että sepä kuulostaa fiksulta, kun soittaa jonkin nuotin ja tekee sille askeleen bendin, ja sitten tekee slaidin sävelaskeleen ylöspäin samalla laskien bendin pois. -skag!- |
|
Täältähän puuttuu huomatakseni...Öh, enpä nyt muista sen nimeä vibrato. Tätä voi siis käyttää myös tavallisilla huiluäänillä. Soita tavallinen huiluääni esim. E kielen 12 välistä ja paina kieltä alaspäin viritysnuppien vierestä, palauta se ylös ja toista. Jos teit kaiken oikein, pitäisi tästä aiheutua vibrato. Kuunnelkaa Tseppeliiniä se on parempi ku Him! |
|
Downstrokesta on kyselty... Miksi ääni on niin erilainen soitettaessa down- ja upstrokella? Siis suomeksi: downstrokella soittaessa matalat äänet (myös yläsävelsarjoissa) syttyvät soimaan ennen korkeita, lopputuloksena säröillä soitettaessa, dempattuna, tyypillinen "thunk". Soitettaessa upstrokella, korkeammat äänet syttyvät ensin, jolloin ääni on erilainen. No entä yhtä kieltä sahatessa? Silloinkin on pieni ero havaittavissa. Eikö lie, johtuu plektran erilaisesta iskeytymiskulmasta kieleen nähden. Soittoliikkeen voimakkuus vaikuttaa varmasti: downstrokella saa iskuun kunnolla voimaa, mutta koittakaapas lyödä yhtä väkevästi ylöspäin? Havainnollistavaa olisi kokeilla lyödä nyrkin "peukalosyrjällä" pöydän alapintaan - ei taida tulla yhtä vaikuttavaa ilmiötä kuin normaali mäjäys pöydän päällipintaan... Visit http://www.helionprog.com |
kunnasja 08.01.2004 10:15:07 (muokattu 04.06.2006 17:12:47) | |
|
ERIKOISVIRITYKSET Aiheesta on ollut juttua toisinaan, mutta mitään koottua vastauskavalkadia ei ole näkynyt. Ennen kun aloitetaan vireitä muuttelemaan, täytyy muistaa, että kitara voi vaatia säätötoimenpiteitä soidakseen hyvin normaalista poikkeavassa vireessä. Varovaisuutta ja harkitsevaisuutta peliin. VIRITYSMITTARI Samoin nyt kun ollaan tekemisissä viritysten kanssa... On erittäin järkevää pitää kitara jatkuvasti vireessä, ja se onnistuu parhaiten viritysmittarilla. Epävireistä soitinta on kamala kuunnella, ja se tappaa soittoinnostuksenkin alkuunsa. Halpakin mittari riittää, ja kannattaa hankkia heti se kromaattinen. JA ottaa tavaksi käyttää sitä mielummin usein. JA opetella virittäminen nopeaksi ja luonnolliseksi jutuksi - kelluvatallaiset kitarat voivat vaatia paljonkin aikaa varsinkin kieltenvaihdon yhteydessä. Tunne soittimesi! VIREEN PUDOTUS Virityksen pudottaminen heawümusisointia varten vaikuttaa yleensä loistoidealta - hetken aikaa. Sitten siihen turtuu, ja alkaa ehkä miettiä, pitäisikö pudottaa vielä lisää. Lopulta kitarat muussaantuvat basson kanssa samalle taajuusalueelle, ja sitten kaikki on yhtä puuroa... Elikkäs kannattaa kokeilla matalia virityksiä aika varovaisesti. Lisää aiheesta: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=33453&o=50 DROP-VIREET Drop-vireiden käyttäminen (joissa vain yksi kieli pudotetaan matalammalle) on kokeilemisen arvoinen vaihtoehto. Tässä on se onkelema, että voimasointujen soittaminen käy turhankin helpoksi (onnistuu 1 sormella), ja alkaa tulla pelkkää voimasointusirkusta, johon myös puutuu alta aikayksikön. AVOVIRITYKSET Kitara voidaan virittää, erityisesti Slide-putkella soittoa varten esim johonkin avosointuun. D-duuri on melko yleinen ratkaisu. Tällöin kielet ovat: 1. D 2. A 3. F# 4. D 5. A 6. D G-duurisointu olisi tällainen: 1. D 2. H 3. G 4. D 5. G 6. D D-sus4 -sointuun perustuva DADGAD olisi luonnollisesti tämä: 1. D 2. A 3. G 4. D 5. A 6. D Esimerkkejä löytää slide-soitosta. Suomessa tunnettu putkittelija voisi olla edesmenneen Peer Günt- yhtyeen T. Nikki. Ainakin Street 69 -biisissä on avosointu, tosin muistini mukaan taitaa olla avoin E-duuri: 1. E 2. H 3. G# 4. E 5. H 6. E Keith Richards Rollareista otti käyttöön näitä avosointuja soittaessaan ilman slide-putkea, ja menestyksen tietävät kaikki... BASSO Basson vireen pudottaminen on tietysti myös aiheellista, jos kitarat lasketaan alaspäin. Mikäli basistilla on käytössä viides (tai useampikin) kaulahihna, kannattaa ehkä pitäytyä normivirityksessä basson osalta. Soittimet suunnitellaan _kuitenkin_ toimimaan optimaalisesti normaalivireessä. Sitäpaitsi 5-kielinen basso päästelee niin matalia taajuuksia muutenkin, että ei heti luulisi tarvitsevan mitään kommervenkkejä. KIELTEN PAKSUUDET Madallettuja vireitä ajatellen .010 -kielisetti alkaa olla ohuin mahdollinen. Paksummatkin setit .011:stä aina .013:een asti ovat arkipäivää monilla mättöorkestereilla. Heavy bottom-setit tarjoavat yhdistelmäratkaisun vaikkapa soolokitaristeille - tällöin venytykset onnistuvat vielä mukavasti, mutta alemmat kielet eivät kärsi vireen löystyttämisestä. SKAALA Baritoni-skaala auttaa myös, tällöin matalalle viritetty kieli saadaan tarpeeksi kireälle. 24.75-skaala (Les Paulit yms) yhdistettynä matalaan vireeseen ja ohuihin kieliin ei ole paras konsti päästä hyvin soivaan lopputulokseen. YHDISTELMIÄ Vireitä yhdistelemällä bändin sisällä voi saada mielenkiintoisia juttuja aikaiseksi - esim jos toinen kitaristi soittaa Drop-D-vireessä, toinen kokonaan D-vireessä, ja basisti vakio-5-kielisellä. Visit http://www.helionprog.com |
Tanu 08.01.2004 11:21:35 | |
|
Jaksaisikohan joku lisätä tuohon vire-juttuun avoimet vireet, joita slide-kitarassa käytetään? Ei, en minä jaksa. Se siitä sitten. Saatanan tylsä peruspeelo. |
|
Jaksaisikohan joku lisätä tuohon vire-juttuun avoimet vireet, joita slide-kitarassa käytetään? Ei, en minä jaksa. Voisko siihen vastata ympäripyöreästi vaikkapa tähän tapaan: Jos kitaran viritystä muuttaa, muuttuu myös kitaran kielestä kuuluva ääni viritystä vastaavaksi, johon taas vaikkuttaa aika paljon käytettävä viritys. Hyvin menee. |
|
Hyviä vinkkejä. Haluaisin vielä saada teiltä joltain viisaammalta neuvoa tuohon alternate pickingiin. Olen vasta vanhoilla päivillä hurahtanut metallimusiikkiin ja sen soittoon ja haluaisin saada sellaisen "for dummies" ohjeen tuohon edellä mainittuun "sahaus"-tekniikkaan. Jos jollain on vielä selostamisen lisäksi kuvana tai linkkinä "perusohjeet" mielellään sellaiset vastaanotetaan. Kiitos!!! |
|
Mielenkiintoisia virityksiä ovat myös esim. Herra Wylden käyttämät Drop-B ja Drop-A vireet. Kuunnelkaapa Black Label Societyn biisejä. Kyllä jytisee. http://www.supremecourtband.fi |
BenGlenton 30.01.2004 11:12:28 (muokattu 30.01.2004 11:13:22) | |
|
Mielenkiintoinen näkökulma arpeggioiden soittamiseen: http://archive.guitarplayer.com/archive/lessons/arpeggio.shtml Komppaan kirjoittajaa omasta puolestani tässä asiassa ;) muitakin kiinnostavia "lessoneita" samasta paikasta: http://archive.guitarplayer.com/archive/index.shtml#lessons http://www.supremecourtband.fi |
|
kattokaa mun "kaksi-kätinen TAPPING" artikkeli http://www.geocities.com/in10city_131x/tapping.html |
|
Mitenkäs saa tehtyä semmosia hullun pitkiä vingutuksia? En saa millään kitaraa vinkumaan tarpeeks pitkään vaikka kuinka yrittää venytellä niitä kieliä pinchin aikana. Minkä takia jotkut nostelee sitä kitaraa ku ne vinguttelee? Onko siihen olemassa joku syy vai näyttääkö se vaan hienolta? |
|
Mitenkäs saa tehtyä semmosia hullun pitkiä vingutuksia? En saa millään kitaraa vinkumaan tarpeeks pitkään vaikka kuinka yrittää venytellä niitä kieliä pinchin aikana. Paljon säröä, ja etenkin kompuraa soundiin. Venyttäminen (bendaaminen) ei vaikuta vingutuksen pituuteen. Tarkoitatko pinch harmonic:ia vai tavallista huiluääntä? Jos soitat "vingutuksen" luonnollisella huiluäänellä, ks uudelleen kohta säröt ja kompurat. Jos pinchillä, myös vibraaton tekeminen auttaa pitämään äänen soimassa. Ja jos luit tarkemmin pinch harmonics-kohdan, siellä sanotaan myös se, että vibrato kuuluu yleensä olennaisena osana pinch-harmonic:iin. Minkä takia jotkut nostelee sitä kitaraa ku ne vinguttelee? Onko siihen olemassa joku syy vai näyttääkö se vaan hienolta? Jotkut = Steve Vai ja Aleksi Laiho? ;) Joo, se on ihan show-juttu. Ei vaikuta ääneen juurikaan... no tottakai sen verran, mitä kitara heiluu, niin äänikin. Ainakin jos pitää kammesta kiinni. Visit http://www.helionprog.com |
|
Paljon säröä, ja etenkin kompuraa soundiin. Venyttäminen (bendaaminen) ei vaikuta vingutuksen pituuteen. Särön ja kompuran lisäksi sustainiin vaikuttaa myös mm. kitaran rakenne (pulttikaulainen vai neck-thru) ja kielet (tuoreus ym). Vaikutusta on myös äänenvoimakkuudella ja vahvistimien sijoittelulla suhteessa soittajaan. Jotkut = Steve Vai ja Aleksi Laiho? ;) Joo, se on ihan show-juttu. Ei vaikuta ääneen juurikaan... no tottakai sen verran, mitä kitara heiluu, niin äänikin. Ainakin jos pitää kammesta kiinni. Kitaran heiluttelu kuuluu mielestäni näihin 'bend behind nut' -tyylisiin kikkoihin joilla on vaikutusta ääneen, mutta kenen mielestä merkittävää, se onkin sitten jo makuasia. Vaikutus on helppo testata esim. akustisella kitaralla. Ääni huojuu täristyksen mukaan. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|