Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Soittotekniikoita ja muita kikkoja
1 2 3 4 59 10 11 12 13
Swan
30.10.2006 16:54:23 (muokattu 15.12.2006 17:16:42)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikka kitarasi olisi nauhaton, löytyisivät huiluäänet silti niitä fysikaalisesti vastaavista paikoista. Kokeile huviksesi etsiä luonnollisia huiluääniä kaulamikin tienoilta, varmasti löydät jotain. Sama huiluääni on muuten 5. nauhalla, että turhaan kukaan kaulan loppupäässä muutenkaan niiden takia kurottelee.
 
A.l
14.12.2006 19:07:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko tuo alun plektranpito-ohje tehty istuen soittaville? Minä en seisten saa mitenkään käännettyä rannettani niin, että soitto olisi mukavaa tai muutenkaan toimivaa plektran ollessa silloin liian vinossa kieliin nähden. Istuallaan se toimii, mitä nyt en täysin vielä hallitse demppaamista kämmenlihalla. Tuntuu kömpelöltä.. Ongelma siis on siinä, että etusormi pitäisi koukistaa ja se vaikuttaa em. kulmaan.
 
kunnasja
15.12.2006 13:01:13 (muokattu 15.12.2006 17:00:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisko pistää jonkun helppikerhoketjun käyntiin, jossa voisi esittää sekalaisia kysymyksiä tästä ketjusta löytyvistä asioista? Jos tän olis tarkoitus toimia FAQ:ina, niin pelkään vain että ketju meneepi tukkoon pikkukysymyksistä melko harmittavasti. Juuri ne useimmin kysytyt voisi sitten poimia ja hyödyntää niitä tässä alkuperäisessä. Esimerkiksi. Ylläpidolta toivoisin näkemystä asiaan.
 
Mod.huom. Aloittakaa joku se Helppikerho-ketju, siivoan tämän ja laitan aloitusviestiin ilmoituksen tämän ketjun luonteesta.
Fortune
15.12.2006 17:21:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko tuo alun plektranpito-ohje tehty istuen soittaville? Minä en seisten saa mitenkään käännettyä rannettani niin, että soitto olisi mukavaa tai muutenkaan toimivaa plektran ollessa silloin liian vinossa kieliin nähden. Istuallaan se toimii, mitä nyt en täysin vielä hallitse demppaamista kämmenlihalla. Tuntuu kömpelöltä.. Ongelma siis on siinä, että etusormi pitäisi koukistaa ja se vaikuttaa em. kulmaan.
 
Kitaran soittaminen rock-uskottavalla tavalla harvemmin sopii näihin tekniikka-ideaaleihin.
 
Pitää valita joko visuaalisuus tai äärimmilleen viilattu teknikka. Suosituksiahan nämä kaikki soittotekniikat ovat, kukaan ei niitä pakota käyttämään. Terveyden ja käsien kunnon kannalta toki kitaran pitäminen ylhäällä olisi hyvä asia, mutta rock-turhamaisuussyistä siihen ei aina kykene :)
 
Look behind you, a three-necked guitar!
"When twenty-five years old you reach, look as good, you will not."
kunnasja
15.12.2006 21:21:22 (muokattu 15.12.2006 22:06:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lukekaa tämä ennen kuin poustaatte:
 
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=138931
 
EDIT: Linkit fiksattu eka viestistä.
kunnasja
26.12.2006 20:49:03 (muokattu 26.12.2006 21:33:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VIBRATOsta eräs huomio. Tämä on hieman makuasia, mutta pohdittuani asiaa nyt pari viikkoa, uskoisin että tämä pitää yllättävän hyvin paikkansa.
 
Eräänä kauniina päivänä kolahti tajuntaan sellainen havainto että, hieman yksinkertaistaen, vibraaton laajuuden pitäisi olla verrannollinen liikkeen nopeuteen. Mitä hitaampi vibra, sen pienempi sävelkorkeuden vaihtelu. Silloin kun taas soitetaan vaikkapa tuliseen sooloon nuotti johon kaivataan nopeaa, intensiivistä vibraa, pitää sävelkorkeudenkin vaihtua isolla alueella.
 
Eli sekä rauhallisuus että intensiivisyys korostuvat molemmissa ääripäissä. Homma toimii vähän kuin Leslie-kaiutin; hillitty huojunta, rauhallinen meininki - tai vastaavasti jännittynyt ja korostetun intensiivinen wäbätys.
 
Tämä selittää osaltaan, miksi Kirk Hammetin ja vaikkapa Whitesnaken sooloissa on jotain outoa. Hammetin vibra on hiton nopea ja hermostunut, mutta sävelkorkeus vaihtuu vain vähän. Whitesnaken 1987-levyllä on muutamia sooloja (Here I Go Again) jossa on suuriliikkeinen vibra, mutta valitettavan hidas sellainen. Kuulostaa hieman kuin soittaja vasta opettelisi ko. tekniikkaa.
 
Melko pilkunviilaustahan tämä on, mutta pureksikaa aihetta ja kokeilkaa. Ja kommentteja vaan reilusti kehiin! Puidaan tuolla helppi-klubissa ja tiivistetään loppusaldo tänne.
kid ego
02.01.2007 12:16:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VIBRATOsta eräs huomio. Tämä on hieman makuasia, mutta pohdittuani asiaa nyt pari viikkoa, uskoisin että tämä pitää yllättävän hyvin paikkansa.
 
En muista kenen suuruuden vinkki pitkän äänen vibratoon oli antaa äänen soida aluksi "suorana" ja sitten lisätä vibratoa loppuun. Toimii.
 
-makke-
13.02.2007 22:02:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

osaan yhden hienon kikan voitin sillä kerran anjalankosken piirin kisan kun soiitin Iron-meiden trooper:ia pyörin maassa ja soitin samalla.D
 
-makke-
M!Xu
20.03.2007 20:21:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää nyt varmaan on joku näistä täällä jo mainituista kikoista, mutta mikä on se ikäänkuin vingautus, jota esim. Zakk Wylde käyttää paljon? Onks se vaan jonkinsortin huiluääni vai..? Mutta mä en sit ymmärrä, kuinka se saa siihen sitä nopeeta, intensiivistä vibraa, kun sillä ei edes ole niissä signature-malleissa kampea tai mitään...
 
Valaiskaaa pliis.
 
pöö
Ambitus
20.03.2007 20:53:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää nyt varmaan on joku näistä täällä jo mainituista kikoista, mutta mikä on se ikäänkuin vingautus, jota esim. Zakk Wylde käyttää paljon? Onks se vaan jonkinsortin huiluääni vai..? Mutta mä en sit ymmärrä, kuinka se saa siihen sitä nopeeta, intensiivistä vibraa, kun sillä ei edes ole niissä signature-malleissa kampea tai mitään...
 
Valaiskaaa pliis.

 
Se on pinch harmonic-tekniikka. Wylde-vibra tulee ranteesta! ei kammesta tai sormista!
 
Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti?
Reijo Persaho
24.03.2007 18:09:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Atheist:in kitaristillä on mun mielestä pirun hyvä vibra, eikä se pelkää käyttää sitä...no joo,
kattokaa ite ja kommentoikaa, heti biisin introssa tulee hyvin esille äijän tekniikka
 
http://www.youtube.com/watch?v=Gq0NtLTA2MQ
 
Karipiirto
24.03.2007 19:24:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Atheist:in kitaristillä on mun mielestä pirun hyvä vibra, eikä se pelkää käyttää sitä...no joo,
kattokaa ite ja kommentoikaa, heti biisin introssa tulee hyvin esille äijän tekniikka

http://www.youtube.com/watch?v=Gq0NtLTA2MQ

 
Se on vasuri! Pisteet siitä. :)
 
Metalligenret ovat vain yhdentekevien bändien pätemisen tarvetta ja pohjimmiltaan kaikki se on vain heavy metallia.
thaav
24.04.2007 16:56:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niistä iänikuisista pinch harmoniceista. Elikkä kuten arvata saattoi, minulla (kuten varmasti noin 100000:lla ennen minua) on ongelmia näiden tuottamisessa.
 
Säröä olen laittanut lähestulkoon niin paljon, kun aikaan saa. Oikean käden tekniikka on hallussa, plekua on esillä sopivasti, ja helposti saan peukalon syrjän hipaisemaan kieltä. Mutta mitäs vasemmalla sitten oikeastaan edes tehdään?
 
Olen askarrellut nyt näin ensinnäkin, että johdetaanko 'squealit' ihan tavallisista huiluäänistä (natural harmonics) hipelöimällä kieltä peukulla pickatessa, eli niin, etten paina kieltä, vaan pidän sormea kielen päällä? Vai painetaanko tässä tekniikassa kieli kuten normaaliääniä soitettaessa? Ja kun päästiin kyselemisessä vauhtiin, painetaanko kieli nauhavälistä, vai nauhan päältä kuten natural harmoniceissa?
 
Toivoisin, että saisin mahd. selkokielisen vastauksen, kitaratunteja olen viimeksi ottanut vuonna kivi, ja ne oli alkeisasioista, muuten olen itseoppinut. Myös joku hyvä linkki kelpaa, noita toinen toistaan vähemmänselittäviä videolinkkejä kun on tullut tuloksetta katseltua vaikka kuinka. Niin joo, ja tuon "harjoitusta, harjoitusta, harjoitusta" -mantran olen jo omaksunut, sitä ei tarvitse mainita. (:
 
Kiitos.
 
Herra Rapu
25.04.2007 11:17:56 (muokattu 25.04.2007 11:18:51)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta mitäs vasemmalla sitten oikeastaan edes tehdään?
 
Olen askarrellut nyt näin ensinnäkin, että johdetaanko 'squealit' ihan tavallisista huiluäänistä (natural harmonics) hipelöimällä kieltä peukulla pickatessa, eli niin, etten paina kieltä, vaan pidän sormea kielen päällä? Vai painetaanko tässä tekniikassa kieli kuten normaaliääniä soitettaessa? Ja kun päästiin kyselemisessä vauhtiin, painetaanko kieli nauhavälistä, vai nauhan päältä kuten natural harmoniceissa?

 
Painat kieltä aivan normaalisti, ei nauhan päältä vaan nauhojen välistä. Kun saat haluamasi vinkasun aikaan niin siihen päälle vähän vasemman käden sormivibraattoa, ni soon siinä.
 
Ykösellä purkkiin!
FAT = MOTION
Stalkah
30.04.2007 20:57:51 (muokattu 30.04.2007 20:58:48)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

öö, tota... ei oo kukaan sitten tästä glissandossa (tai gliss:istä) mitään tänne vielä selittänyt, olisi kiva tietää miten se oikein tehdään. Siis jos nyt edes puhun samasta asiasta, tarkoitan esim. sitä mitä Gers vetelee Holy Smoken soolonsa alussa, tahi Wylde Fire it Upin sooloa ennen. Hakua käytin, mutta aika niukka oli saldo tällä menetelmällä..
 
Vihjeitä? Jokuhan voisi vetää tähän nyt oikein kunnon pätemiset tästä asiasta kun kukaan ei ole vielä tehnyt.. varmaan. :P
 
E: vai pitääkö tehdä oma topikki jotta tämä saa huomiota?
 
Vaikka usein kuuleekin aivan järjettömiä mielipiteitä, on kuitenkin tosiasia, että jättikyrpae johdattelee meidät ja tukiryhmämme kohti hyvinvoivan yhteiskunnan rinnalle muodostuneita epäkohtia.
kid ego
02.05.2007 19:14:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

öö, tota... ei oo kukaan sitten tästä glissandossa (tai gliss:istä) mitään tänne vielä selittänyt, olisi kiva tietää miten se oikein tehdään. Siis jos nyt edes puhun samasta asiasta, tarkoitan esim. sitä mitä Gers vetelee Holy Smoken soolonsa alussa, tahi Wylde Fire it Upin sooloa ennen. Hakua käytin, mutta aika niukka oli saldo tällä menetelmällä..
 
Vilkaisin videon tuosta Fire It Upista. Aika simppeli trikki, itse opin sen Eddie Van Halenin soiton kautta.
 
Itse teen yleensä seuraavasti:
 
- soitan vasurilla g-kieleltä kuviota 2-3-0-2-3-0-2-3-0 (tai vastaavaa)
- liu'utan oikean käden kämmensyrjää kevyesti kielten päällä (ei saa painaa)
 
Kokeile liu'uttaa kättä eri kohdissa: mikkien päällä, otelaudalla...
 
"Fysiikanlaithan ovat just semmosia niin kuin liikennessäännöt että jos ei viitti baarista tullessa odottaa vihreää niin voi kyllä kävellä linja-auton alle jos haluaa." -kokarek
Rockfighter
03.06.2007 17:51:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisko joku heittää noit erilaisia komppaus juttuja niit up and down, että minkä eri näköistä variaatioita niistä olis?Tack
 
papitsu
05.06.2007 00:18:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

1 + 2 + 3 + 4 +
D   D U   U D U

 
Toimii aina.
 
PUNK OUT WITH YOUR CUNT OUT!
biibob
06.06.2007 16:01:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisko joku heittää noit erilaisia komppaus juttuja niit up and down, että minkä eri näköistä variaatioita niistä olis?Tack
 
Jos tarkoitit aivan tällaisia peruskomppauksia, niin tässäpä tulee:
Eli komppejahan voi itse kehitellä jatkuvasti lisää. Annan tässä vain vähän jotain vinkkiä, erityisesti tällaiseen funk -tyyliseen komppaukseen.
 
Eli kun aloittaa komppauksen opettelun kitaralla, niin todella tärkeää on saada komppauskädellä ns. luonnollinen liikerata (tätä tulee harjoitella sinnikkäästi niin kauan, että sen osaa). Tämä tarkoittaa sitä, että vaikka komppi vaihtuu, tai sitä varioidaan, niin itse komppauskäden perusliike säilyy samana.
 
Idea on tämä:
d = alaspäin
u = ylöspäin
 
Lasketaan neljään yk+si + kak+si + kol+me + nel+jä
d u d u d u d u
 
Tilanne on siis se, että komppauskäsi kulkee koko ajan edestakaisin. Tästä eteenpäin tulen käyttämään kirjoitusmuotona tällaisia neljän patterneita: XXXX XXXX XXXX. Jokainen neljän patteri soitetaan periaatteella dudu dudu dudu, eli alas - ylös -vuorotellen. Ja harjoituksissa on hyvin tärkeää, että käsi liikkuu nimenomaan tätä rataa koko ajan, riippumatta siitä millaista kuvioa soitamme.
Näissä harjoituksissa emme käytä sinällään mitään tiettyjä sointuja, vaan nämä ovat nimenomaan rytmillisiä harjoituksia. Otelautakäsi pidetään viidennellä asemalla, ja näissä harjoituksissa kielet joko soitetaan, tai sitten niitä pidetään dempattuina. kielet pidetään dempattuina (otelautakäsi demppaa, eli pidät vain käden hellästi kielten päällä, älä paina).
 
X = kielet ovat dempattu
O = kielet soitetaan
 
Sarjoja treenatessa kannattaa soittaa yhtä sarjaa esimerkiksi 1min~ Ei se ole niin tarkkaa, mutta ideana, että soitosta tulee luonnollista.
Sitten itse sarjojen kimppuun.
Aluksi vähän helpompia:
1. OXXX OXXX OXXX OXXX
2. XOXX XOXX XOXX XOXX
3. XXOX XXOX XXOX XXOX
4. XXXO XXXO XXXO XXXO
 
Seuraavaksi, voi alkaa kehitellä sarjoja, joissa yksi neljän patteri sisältääkin useampia iskuja.
1. OXXO OXXO OXXO OXXO
2. XOOX XOOX XOOX XOOX
3. OXOX OXOX OXOX OXOX
4. XOOO XOOO XOOO XOOO
Tässä vaiheessa olisi mahdollista kirjoittaa jo satoja eri variaatioita, joten en ala siihen hommaan. Jokainen voi itse kehittää niin monia erilaisia pattereita, kun vian keksii.
 
Sitten, kun kaksi edellistä harjoitusosiota ovat hallussa, niin voimmekin alkaa yhdistellä eri pattereita, ja näin soittomme alkaakin saamaan enemmän ilmettä (tosin joskus yksinkertainenkin kuulostaa parhaalta). Ja tässä olisi taas mahdollisuus kirjoittaa tuhansia erilaisia sarjoja, joita treenata, mutta jätän niiden kehittelyn jokaiselle, joka haluaa niitä itse keksiä. Tässä vain pari treeniä, jotka ovat paikoitellen ihan toimivia:
1. XXOX OOXX OXXO XXOO
2. XOXO XXOO XOXX OXOX
3. OXXO OOXX XOOX OXXO
4. XXXO XOXO XXOX XOOX
 
Tässä oli pientä pintaliitoa komppauksen maailmaan. Toivottavasti oli edes jokseenkin ymmärrettävää tekstiä ^^
 
"You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same."
Herra Rapu
06.06.2007 16:09:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä oli pientä pintaliitoa komppauksen maailmaan. Toivottavasti oli edes jokseenkin ymmärrettävää tekstiä ^^
 
Hyvää tekstiä. Funk-komppausta ei ikinä voi harjoitella liikaa!
 
Ykösellä purkkiin!
FAT = MOTION
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 59 10 11 12 13

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «