Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitara nuoteista
1
Keppis
17.04.2003 17:11:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin että kysyisin tällästa kun en oo paljoo nuotteja opetellu, niin mistä tietää miltä kieleltä joku sävel (esim. A) soitetaan. Että soitetaanko se vapaana kielenä, vai jostain korkeempaa?? Eikä sitten mitään "käytä hakua" tyylisiä vastauksia kiitos.
 
Peki
17.04.2003 17:54:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin että kysyisin tällästa kun en oo paljoo nuotteja opetellu, niin mistä tietää miltä kieleltä joku sävel (esim. A) soitetaan. Että soitetaanko se vapaana kielenä, vai jostain korkeempaa?? Eikä sitten mitään "käytä hakua" tyylisiä vastauksia kiitos.
 
no senhän nyt voi soittaa aika monestakin kohtaa. kannattaa varmaan hakea jollain, esim. googlella tms. Ja noita sivuja tosiaan on jotain miljoona.
en kyllä just nyt jaksa luetella kaikkia paikkoja missä a on kitaran otelaudalla..
 
"Jaa minä apea?" -Alfred E. Neumann
Grapevine
17.04.2003 18:09:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin että kysyisin tällästa kun en oo paljoo nuotteja opetellu, niin mistä tietää miltä kieleltä joku sävel (esim. A) soitetaan. Että soitetaanko se vapaana kielenä, vai jostain korkeempaa?? Eikä sitten mitään "käytä hakua" tyylisiä vastauksia kiitos.
 
Ei sitä tiedäkään. Sen saa itse valita oman mielen mukaan.
 
poppamies
17.04.2003 18:38:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Ei sitä tiedäkään. Sen saa itse valita oman mielen mukaan.

 
Tuossa nimenomaan tulee tabulatuurin etu esille. Tabulatuurilla voi merkitä sen, ehkä yhden ja ainoan tavan soittaa määrättyä kohtaa oikein.
 
"G-strings are for strippers"
Vilppu
17.04.2003 19:25:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse näkisin tuon ennemminkin tablatuurin heikkoutena. Yksi kitaran ominaispiirteistä (ja välillä todella raivostuttava sellainen) on nimenomaan mahdollisuus soittaa sama sävelkulku useammasta kohtaa otelautaa. Näin jokainen voi etsiä juuri itselleen sopivat sormitukset. Tablatuurit tappavat tämän mahdollisuuden kokonaan. Eivätkä tabujen tarjoamat sormitukset läheskään aina ole niitä parhaita mahdollisia...
 

Tuossa nimenomaan tulee tabulatuurin etu esille. Tabulatuurilla voi merkitä sen, ehkä yhden ja ainoan tavan soittaa määrättyä kohtaa oikein.
 
Tärkeintä meissä ovat varpaat. Niillä ohjataan. MATTIAS 6 V.
Guitarist in the Night
17.04.2003 19:25:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Tuossa nimenomaan tulee tabulatuurin etu esille. Tabulatuurilla voi merkitä sen, ehkä yhden ja ainoan tavan soittaa määrättyä kohtaa oikein.

 
ETU!?!?!? Mä en näe tuossa mitään etua, että näkyy vain yksi kohta mistä jonkun nuotin voi soittaa.
 
poppamies
17.04.2003 22:03:38 (muokattu 17.04.2003 22:05:17)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse näkisin tuon ennemminkin tablatuurin heikkoutena. Yksi kitaran ominaispiirteistä (ja välillä todella raivostuttava sellainen) on nimenomaan mahdollisuus soittaa sama sävelkulku useammasta kohtaa otelautaa. Näin jokainen voi etsiä juuri itselleen sopivat sormitukset. Tablatuurit tappavat tämän mahdollisuuden kokonaan. Eivätkä tabujen tarjoamat sormitukset läheskään aina ole niitä parhaita mahdollisia...
 

 
Asiahan on näin että määräätyjä kappaleita ei voi soittaa kuin yhdellä ja ainoalla tavalla.
Otetaanpa esimerkiksi Clapton'in "Tears in Heaven" tai toinen taivaskappale " Stariway to Heaven".
Eihän näitä voi soittaa oikein kuin yhdellä tavalla ja määrätystä asemasta.
Tämän informaation tarjoaa vain ja ainoastaan tabulatuurit.
 
Tässä esimerkki RHCP kappaleen bassosta, eikä sitäkään voi soittaa kun yhdellä tavalla.

red_hot_chili_pepper/californication(version II).btab
 
Basstab by Jan Bjorklund, Finland; 
jani_bjorklund@yahoo.se 
You are welcome to request for basstabs!
Bienvenidos a pedirme transcripciones para el bajo!
 
TablEdited by Jan Bjorklund
Tuning : E A D G  Time Signature: 4/4
 
        
|------------------------9---------------9-------7h9p7-----------|
|--------7-----------------------------------------------10------|
|0---------------------------------------------------------------|
|----------------------------------------------------------------|
 
             
|------------------------7---------------7-----------------------|
|--------10--------------------------------------10--------------|
|8---------------------------------------------------------------|
|----------------------------------------------------------------|
 
             
|------------------------9---------------9-------7h9p7-----------|
|--------7-----------------------------------------------10------|
|0---------------0-----------------------------------------------|
|----------------------------------------------------------------|
 
            
|------------------------10--------------10------7---------------|
|--------10------------------------------------------------------|
|8---------------------------------------------------------------|
|----------------------------------------------------------------|
 
             
|------------------------9---------------9-------7h9p7-----------|
|7-------------------------------------------------------10------|
|0---------------------------------------------------------------|
|----------------------------------------------------------------|
 
                
|------------------------7---------------7-----------------------|
|--------10--------------------------------------10--------------|
|8---------------------------------------------------------------|
|----------------------------------------------------------------|
 
                
|------------------------9---------------9-------7h9p7-----------|
|--------7-----------------------------------------------10------|
|0---------------------------------------------------------------|
|----------------------------------------------------------------|
 
            
|------------------------10--------------10------7---------------|
|----------------------------------------------------------------|
|8---------------------------------------------------------------|
|----------------------------------------------------------------|
 
       
|------------------------9---------------9-------7h9p7-----------|
|7-------------------------------------------------------10------|
|0---------------------------------------------------------------|
|----------------------------------------------------------------|
 
         
|------------------------7---------------7-----------------------|
|--------10--------------------------------------10--------------|
|8---------------------------------------------------------------|
|----------------------------------------------------------------|
 
             
|------------------------9---------------9-------7h9p7-----------|
|7-------------------------------------------------------10------|
|0---------------------------------------------------------------|
|----------------------------------------------------------------|
 
               
|------------------------10--------------10------7---------------|
|--------10------------------------------------------------------|
|8---------------------------------------------------------------|
|----------------------------------------------------------------|
 
             
|----------------------------------------------------------------|
|10------------------------------12------------------------------|
|--------------------------------10------------------------------|
|8---------------------------------------------------------------|
 
          
|----------------------------------------------------------------|
|10--------------10--------------12--------------12--------------|
|8---------------8-----------------------------------------------|
|--------------------------------10--------------10--------------|
 
             
|------------------------9---------------9-------7h9p7-----------|
|--------7-----------------------------------------------10------|
|0---------------------------------------------------------------|
|----------------------------------------------------------------|
 
               
|------------------------7---------------7-----------------------|
|--------10--------------------------------------10--------------|
|8---------------------------------------------------------------|
|----------------------------------------------------------------|
 
             
|------------------------9---------------9-------7h9p7-----------|
|--------7-----------------------------------------------10------|
|0---------------------------------------------------------------|
|----------------------------------------------------------------|
 
               
|10----------------------10--------------10------7---------------|
|--------10------------------------------------------------------|
|8-------8-------------------------------------------------------|
|----------------------------------------------------------------|
 
                
|------------------------9---------------9-------7h9p7-----------|
|--------7-----------------------------------------------10------|
|0---------------------------------------------------------------|
|----------------------------------------------------------------|
 
                
|------------------------7---------------7-----------------------|
|--------10--------------------------------------10--------------|
|8-----------------------8---------------8-----------------------|
|----------------------------------------------------------------|
 
              
|------------------------9-----------------------9p--7-----------|
|7---------------7---------------------------------------10------|
|----------------------------------------------------------------|
|----------------------------------------------------------------|
 
             
|----------------------------------------10------7---------------|
|--------10--------------10--------------------------------------|
|8---------------------------------------------------------------|
|----------------------------------------------------------------|
 
                
|----------------------------------------------------------------|
|10------------------------------12------------------------------|
|--------------------------------10------------------------------|
|8---------------------------------------------------------------|
 
              
|----------------------------------------------------------------|
|10--------------10--------------12--------------12--------------|
|8---------------8-----------------------------------------------|
|--------------------------------10--------------10--------------|
 
Transcribe! 5.8 transcription http://www.seventhstring.demon.co.uk/
Created with TablEdit http://www.tabledit.com/
 
"G-strings are for strippers"
Vilppu
17.04.2003 22:47:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis sehän on totta, että on olemassa biisejä jotka voi soittaa vain yhdestä ainoasta asemasta, itselleni tulee joitain muitakin esimerkkejä mieleen kuin nuo heittämäsi. Mutta mikäänhän ei estä lisäämästä nuottien yläpuolelle numeroa, mikä kertoo mistä asemasta on kyse (ja kyllähän niitä aina välillä näkeekin, vaikka vähän harvinaisia ovat). Eli eivät ne tabut tässäkään suhteessa niin korvaamattomia ole. Lisäksi ainakin itselleni kehittyi melko nopeasti kyky löytää se itselleni paras sormitus & asema soittaa kulloinkin kyseessä ollut slaageri... eli mihin tässä sitten tabuja tarvitaan? (varsinkin, kun vielä ei olla edes puhuttu tabujen muista puutteista & rajoittuneisuudesta)
 
Tiivistetysti pointtini on siis se, että tabuihin ei sisälly mitään soittamisen kannalta oleellisen tärkeää informaatiota, mitä standardinotaatio ei pystyisi välittämään. Päinvastoin, jos kitaristi ei hallitse nuotinlukua, se ennemminkin rajoittaa soittajaa ja tietyn pisteen jälkeen myös hidastaa mahdollista kehitystä. (onpa taas jäykästi sanottu...)
 
Asiahan on näin että määräätyjä kappaleita ei voi soittaa kuin yhdellä ja ainoalla tavalla.
Otetaanpa esimerkiksi Clapton'in "Tears in Heaven" tai toinen taivaskappale " Stariway to Heaven".
Eihän näitä voi soittaa oikein kuin yhdellä tavalla ja määrätystä asemasta.
Tämän informaation tarjoaa vain ja ainoastaan tabulatuurit.
 
Tärkeintä meissä ovat varpaat. Niillä ohjataan. MATTIAS 6 V.
Tony Narrows
12.05.2003 02:24:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Totuushan on se että nuoteissa (jos ovat hyvät) on merkitty asema mistä soitetaan....silloin tiedät,jos olet opetellut asteikot viidestä eri asemasta esim...niin että soitetaanko tämä sitten vaikka A ääni vapaana kielenä vai ei.
Ja itse ainakin soitan biisit nuoteista niin että se on soitannollisesti kaikkein helpoin minulle.
 
eli tabulatuurit eivät ole ainoa mistä näkee miten pitäisi soittaa.Tosin niistä näkee ainakin paremmin mitä kohtaa pitää painaa ku soittaa ;)
 
Toni A Salmi
absqua
12.05.2003 12:40:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Asiahan on näin että määräätyjä kappaleita ei voi soittaa kuin yhdellä ja ainoalla tavalla.
Otetaanpa esimerkiksi Clapton'in "Tears in Heaven" tai toinen taivaskappale " Stariway to Heaven".
Eihän näitä voi soittaa oikein kuin yhdellä tavalla ja määrätystä asemasta.
Tämän informaation tarjoaa vain ja ainoastaan tabulatuurit.

 
Amen! Kyllä se asia vaan on niin että biisit voi soittaa ihan siitä asemasta ja ihan tasan niillä sormituksilla kuin mitkä itsestä hyviltä tuntuvat. Vai menetkö sinä hyvän keikan jälkeen jonkun cover-bändin kitaraheerokselle piipittämään että "vittu kun oli hyvä bändi muuten mutku sit se Stairway to heaven, sen sä soitit ihan oikein mut ihan väärästä paikasta eikä se sit saundannu enää yhtään Jimmy Pagelta".
(Sori vähän kärjistetty esimerkki. ;-)
 
Toki jos haluaa että oma soitto soundaa TISMALLEEN samalta kuin levyllä, niin silloin on tärkeää soitta samoista asemista kuin esikuvatkin, mutta muilta osin olen sitä mieltä että tuo tiettyihin sormituksiin jumittaminen on TABujen ehdoton heikkous. Kullakin soittajalla on oma persoonallinen tapansa sormitusten hahmottamiseen ja keksimiseen ja minusta ei ole mitään järkeä väkisin yrittää vetää jotain juttua tabujen tarjoamalla tavalla jos nurkan takaa löytyy joku toinen ja helpompi sormitus. Varsinkin soolosoittoa ajatellen on ensiarvoisen tärkeää oppia vetämään samoja melodioita kaikista mahdollisita eri asemista kaikilla mahdollisilla eri sormituksilla. Kaula pitää saada haltuun.
 
Toisaalta tabut on aika helppo omaksua, joten sikäli ne puoltavat paikkaansa kyllä kilpailevana merkintätapana nuoteille, mutta mitenkään ylivoimaisia ne eivät ole IMO. Jos henkilö a haluaa oppia biisin X niin ei kukaan voi varmuudella sanoa kumpi on parempi tapa, nuotit vai tabut. Pääasiahan on että biisi tulee opituksi joten lopputulos ratkaisee.
 
Paras tapa olisi treenata korvaa, kuunnella levyjä ja plokata ne biisit ihan omin korvin.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Chemo
15.05.2003 12:11:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa nimenomaan tulee tabulatuurin etu esille. Tabulatuurilla voi merkitä sen, ehkä yhden ja ainoan tavan soittaa määrättyä kohtaa oikein.
 
...mutta niin voi perinteiselläkin nuottikirjoituksella. Käytännön esimerkkejä: klasarinuoteissa ilmaistaan joskus roomalaisella numerolla, miltä nauhalta joku sointu otetaan. Ympyröity numero puolestaan tarkoittaa kieltä, josta kyseinen nuotti soitetaan.
 
Henk.koht. en näe tabulatuureissa mitään etuja perinteiseen nuottikirjoitukseen nähden. Jotakuta muuta saattaa tietysti häiritä se, että nuotinlukutaidon opetteluun menee vähän aikaa ja vaivaa.
 
Keppi
15.05.2003 13:23:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jotakuta muuta saattaa tietysti häiritä se, että nuotinlukutaidon opetteluun menee vähän aikaa ja vaivaa.
 
Vähän aikaa ja vaivaa?!? Kyllä nuoteista soittamaan oppiminen kitaralla on aika hankalaa puuhaa. Ainakin sujuvasti oppiminen. Jotkut eivät opi sitä koskaan, vaikka haluaisivat. On asioiden vähättelemistä, jos väittää ett se ois helppoo tai kävis nopeesti. Varsinkin, jos ei oo motivaatiota tohon hommaan tai ei tarvitse useinkaan tuota taitoo.
Itse en käytä oikeen kumpaakaan "systeemiä", vaan soittelen ihan omiani. Muutenkaan tollanen nuotilleen opettelu ei oo oikeen tuntunut mielekkäältä. Siis tokihan noita edellämainittujakin legendaarisia riffejä on tullut opeteltua, mutt ett opettelis jonkun kappaleen ihan nuotilleen, ni ei oo mun juttu.
En mäkään kyllä usko, ett tabulatuurit on nuotteja paremmat muuten, kun ett tabulatuurit oppii todella paljon nopeemmin. En usko, ett kukaan lähtis keikalle vetämään mistään tabloista, mutt nuoteista tottakai, jos homman osaa.
Olen sanonut tän joskus aikasemminkin, ett on nuoteista soittaminen on hyvä taito, mutt on tärkeetä oppia soittamaan myös ilman nuotteja ja improvisoiden. Tosi usein oon törmännyt, varsinkin pianisteihin, jotka soittaa nuoteista mitä vaan, mutt ilman nuotteja ei osaa soittaa yhtään mitään.
 
Juuup!
Lennu
15.05.2003 15:32:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaiken parhaita on nuotit, joissa on parilla sivulla esitetty
biisin rakenne, soinnut, sanat ja päämelodia. Muut erikoisriffit
tms soolot voi katsoa tabloista tai opetella ulkoa. On julmetun rasittavaa
tavata nuotilleen jotain kymmenen sivun pumaskaa tabulatuureja.
Ei mitään järkeä.
 
Kunhan tietää, miten osat menee, missä järjestyksessä
ja osaa teeman ja/tai pääriffit, niin muu menee sitten ulkomuistista. Tabulatuureilla on hyvä selventää jotain
juttuja, mutta biisien kuvaukseen ne ei mun mielestä oikeen istu.
Näin niinkus länsimaisessa popskenessä, missä on A-osa ja
B-osa ja ne tulee ABABABB järjestyksessä. C-osa on jo progea.
 
www.lennu.tk , www.whoax.tk
Muokattu 09.05.1975 18:44:26.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «